2014-09-20, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAWP
Du vill påstå att jag inte är särskilt insatt i frågan men ändå håller du med om mina slutsatser, är personerna i filmen inte heller insatta? Är ingen annan än du insatt?
(...)
Varför du hela tiden vill insinuera på att jag medvetet inte gett dig cred trots att du känner till bakgrunden är vad jag tycker är olyckligt. Din blogg som jag rekommenderar till intresserade, finns också i filmens beskrivning på youtube.

En sista kommentar Kamal. Din avslutande kommentar om att jag "hela tiden...", herregud, jag nämnde det i en bisats när någon frågade om min inställning till filmen. Och ang att jag känner till bakgrunden så kvarstår min känsla eftersom jag tycker att du bs-ar, du har gett två olika svar på varför du inte creddade, till mig sa du att det berodde på tidsbrist, i CNVs internmail sa du att det berodde på att ingen bland allmänheten visste vem jag var. Men tanke på hur lång tid det tar att antingen skriva "Källa: www.magnuscallmyr.se" eller i eftertexterna bland tack till folk lägga till mitt namn bland de andra så tror jag inte på dig, men bra att du i efterhand insåg att det var dumt gjort (det har gett ett par träffar på bloggen, vilket jag är tacksam för eftersom när man är offentlig kritiker av vår narkotikapolitik, yrkesutbildad inom området men ändå försörjd av kommunen, så är man hjälpt av att kunna visa på att man blir läst).

I övrigt, hade du varit insatt i frågan skulle du väl aldrig släppt igenom så mycket sakfel som ändå finns i filmen (detta oavsett vad man har för åsikt om t ex Goldbergs svar och underlaget)? Dvs, en film som ifrågasätter vår narkotikapolitik och föreslår ett antal åtgärder hade varit guld om den hade varit saklig och inte kunnat avfärdas av motståndarsidan med "full av sakfel och märkliga resonemang".

Till sist, "är bara du insatt" är så fånig fråga att jag inte ens svarar på den.
Citera
2014-09-20, 23:31
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangeC
Det är ju onekligen lite komiskt att en granskning av trovärdighet och sakfel kallas för "gnäll", men det är ju också symtomatiskt för den svenska narkotikapolitikdebatten som allt för ofta utgår från ideologi och tyckande. Jag har skrivit rätt nyligen på SvT Opinion om problemet, utifrån ett ex från Liberala Partiets argumentation för legalisering.

Vad det gäller min inställning till filmen delar jag självfallet åsikterna om att vi behöver en förändring av narkotikapolitiken, jag har självfallet funderat en del kring hur jag tror vi kan få till en förändring (fn är mitt bidrag till det bl a min blogg). Ett annat exempel är att jag utan att veta något som helst om filmen också bidrog en aning till filmen. När jag sedan fick se filmen blev jag besviken, dels egomässigt eftersom jag inte fick någon cred och dels för att jag inte tror på att den svenska cementerade narkotikapolitiken kan ändras genom att skapa opinion med tvivelaktiga metoder. För när det är så mycket sakfel som det är i filmen gör man "saken" en björntjänst. För den som är intresserad finns lite utvecklad argumentation kring detta i kommentarsfältet på min blogg, jag kan utveckla det ännu mer men lägger helst inte särskilt mycket mer tid på detta.

Till sist, om ni ändå besöker min blogg för att läsa kritiken mot filmen kan ni ju fundera lite på avslutningen av Ted Goldbergs andra kommentar...
Roligt att du är med på FB Magnus Callmyr.Jag har läst mycket på din blogg och jag tycker att du är en av de viktigaste rösterna för en vettigare narkotikapolitik.

Jag var inte nyanserad när jag sammanfattade din kritik med ett ord.Jag kallade det för "gnäll" därför att du du inte ville ge filmen någon cred alls.Många säger flera bra saker i filmen och att du bara tog upp det du tyckte inte var i överenstämmande med vad du ansåg var fakta i filmen blev hos mig "gnäll".Det kanske inte var riktigt schysst att avfärda din seriösa kritik så slappt eftersom jag håller med dig om en del av det du tog upp.Det var mer den övergripande inriktningen på blogginlägget jag avsåg.

Den jag tycker kan plugga lite bättre fakta är Alexander Bard men tom han kan lära dom flesta svenskar en hel del om droger.
Citera
2014-09-21, 13:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Svensk narkotikapolitik är idiotisk, men vill fråga om ni i gawp står bakom petzälls rasistiska åsikter eller är det opolitiskt?
Vet inte varför det är nödvändigt att blanda ihop två stora och fundamentalt olika frågor.
Sen är det en tragisk komik, att han var i ett parti som vill straffa och sparka på"knarkarna".
Enda skulle väl vara om man inte vill diskutera sakfrågan, som man då gärna vill blanda ihop dessa.
Och på så sätt förstöra en diskussion som bör tas.
Sen ska vi vara medvetna om att hans namn nämns inte en enda gång(inte vad jag kan komma ihåg i alla fall, rätta mig gärna annars).

När det kommer till vad som sägs i filmen, så är det uttryckt på ett bra sätt.
Så att den okunnige Svensken, kan fundera på vad som sägs.
Alla når man inte, då indoktrineringen är djup i detta område.
Tyckte tom Alexander Bard var ovanligt lugn, mot i vad jag sett innan av han.
Aldrig varit en fan av honom, då hans stil går inte hem hos den okunnige Svensken.
Som då tänker, "jaså är den sån man blir när man knarkar".

Oerhört intresserad på siffran 4% som Ted Goldberg sa, om hur många som blir problematiska konsumenter i Sverige på cannabis.
Alltid funnit de siffror som presenteras som extremt vaga, utan underlag.
Så någon som har länk om dessa 4%?
Citera
2014-09-22, 08:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Oerhört intresserad på siffran 4% som Ted Goldberg sa, om hur många som blir problematiska konsumenter i Sverige på cannabis.

Om jag minns rätt kör NIDA med 4%.
Citera
2014-09-22, 15:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om jag minns rätt kör NIDA med 4%.
Du råkar inte ha länk, såg att sidan ordentligt stor.
Citera
2014-09-23, 11:29
Medlem
Mycket intressant dokumentär.
Jag håller med deras politik till viss del,
En vanliga brukare som sitter hemma en fredag kväll, med en chips påse och en joint istället för ett glas vin. Han ska väl inte behöva vara orolig för åtal, kanske mista jobb och körkort osv. Han ska väl kunna få sitta där med sin spliff och puffa vidare, det skadar ju ingen annan.

Det viktigaste narkotika politiken måste förstå är att det är skillnad mellan brukare och missbrukare. Är man brukare så använder man berusnings preparat då och då. Det enda sättet det kan skada någon annan är att man "sponsrar" kriminalitet när man köper drogerna. En missbrukare är en person som har tappat kontrollen över sina drog vanor, och som behöver stöd och hjälp för att hitta ut ur sitt missbruk. Det är de stora försäljarna som polisen borde fokusera på, tills vi fått cannabis legaliserat.

BTW visste inte att Alexander var ett sånt stort fan av svamp, kärlek till han.
Citera
2014-09-23, 13:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du råkar inte ha länk, såg att sidan ordentligt stor.

Sorry... såg bara ett diagram i en artikel nyligen.
Citera
2014-09-23, 13:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sorry... såg bara ett diagram i en artikel nyligen.
Oki, synd, ska försöka se om man hittar nått lite senare.
Tycker dessa siffror som presenteras sällan har bra underlag.
4% är det lägsta, och knarkkrigarna ala Thomas Lundqvist ca10%.
Siffror jag sett ofta är 5-7%, men sällan underlag till dessa siffror.
Citera
2014-09-23, 19:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Oki, synd, ska försöka se om man hittar nått lite senare.
Tycker dessa siffror som presenteras sällan har bra underlag.
4% är det lägsta, och knarkkrigarna ala Thomas Lundqvist ca10%.
Siffror jag sett ofta är 5-7%, men sällan underlag till dessa siffror.
Jag har för mig att Legaliseringsguiden presenterar källor till sina siffror.
Citera
2014-09-23, 21:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har för mig att Legaliseringsguiden presenterar källor till sina siffror.
Tog en snabbglans, på Legaliseringsguiden.
Men såg inget då, ska tillägga det var en snabb skumning.
Citera
2014-09-23, 22:09
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Tog en snabbglans, på Legaliseringsguiden.
Men såg inget då, ska tillägga det var en snabb skumning.
Jag ska kolla när jag orkar. Jag är hyfsat övertygad om att jag har sett det där.
Citera
2014-09-23, 22:39
Medlem
Mollips avatar
Citat:
...

Siffran som brukar användas är mellan 9-11% och den ifrågasätts på huffingtonpost här:
Citat:
'9 Percent of Those Who Use Cannabis Become Dependent' Is Based on Drug War Diagnostics and Bad Science.
The problem is that these criteria are chock-full of bias that ignore the reality of non-problematic or beneficial cannabis use. In the early '90s in the U.S., all cannabis use was seen as illegal, even for medicinal purposes. Cannabis use could be causing problems for a subject more because of its illegality than anything else, and this is not accounted for in the measuring tool...
NIDA brukar tydligen använda den siffran enligt artikeln:
Citat:
The origin of this figure is indeed NIDA research first published in a 1994 article in the journal Experimental and Clinical Psychopharmacology.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in