2014-09-01, 22:30
Medlem
Gruppen GAWP - som står för Glöm aldrig William Petzäll - släppte idag en ny dokumentär där de har sammanfattat den svenska narkotikapolitiken och hur misslyckad den är genom att låta flera framstående personer prata och resonera kring varför den är dålig och på vilka sätt den inte fungerar.

Dokumentären är 45 minuter lång och bland annat ser vi Alexander Bard, Ted Goldberg och Björn Fries prata.

Straff / Vård - En film om den svenska narkotikapolitiken: https://www.youtube.com/watch?v=MXjSX_9mDFU

Citat:
"Straff / Vård" är en dokumentär som handlar om den svenska narkotikapolitiken.

I Sverige så har vi idag dubbelt så hög dödlighet i narkotika relaterade dödsfall än andra jämförbara europeiska länder, trots vår allmän preventiva och restriktiva politik. Vi ställde oss själva frågorna:

-Är straff en rimlig påföljd av ett socialt och beroende problem?

-Lyckas den idag förda politiken nå det uppsatta målet om ett narkotikafritt samhälle?

För att hjälpa oss svara på dem här frågorna har vi tagit hjälp av Professor Ted Goldberg, filosofen Alexander Bard samt vår förre nationella narkotikasamordnare Björn Fries.

Vi på stiftelsen Glöm Aldrig William Petzäll jobbar för att förändra den nuvarande inhumana narkotikapolitiken och narkomanvården, vi tror och vet att forskning måste få gå före moralism och ideologi, harm reduction, d.v.s. skadereducering är i vår mening den enda rättvisa, humana och hållbara vägen framåt. Som en partipolitiskt obunden stiftelse kan vi lyfta den här frågan oavkortat och kritisera alla partier som fortsätter hävda status quo.

Jag som gjort den här filmen heter Kamal El Salim och jag driver stiftelsen "Glöm Aldrig William Petzäll". Vi jobbar nära med Svenska Brukarföreningen (http://www.svenskabrukarforeningen.se/) och familjen Petzäll.

https://www.facebook.com/GlomAldrigWilliamPetzall?fref=nf

Jag personligen håller verkligen med dem i det de säger och har redan innan den här släpptes samma syn på narkotikapolitiken som den som presenteras i filmen. Narkotika är ett problem som ska lösas av sjukvården och socialtjänsten, inte av polisiära insatser.

Har de rätt i det de säger?
Är den svenska narkotikapolitiken inte längre ett alternativ?
Kommer vi att se en förändring inom sinom tid i politiken?
Senast redigerad av Farenhigh 2014-09-01 kl. 23:28.
Citera
2014-09-01, 22:44
Medlem
TrotsTrollets avatar
Oj, verkar som en spännande dokumentär. Kul att se Bard och Goldberg samtidigt. Båda två har ju yttrat väldigt bra saker tidigare. Speciellt Goldberg är riktigt bra. Hans argument är ofta träffsäkra och väl understödda av fakta.

Har i vilket fall inte sett den ännu. Men ska göra det och återkomma imorgon.
Senast redigerad av TrotsTrollet 2014-09-01 kl. 22:48.
Citera
2014-09-02, 01:17
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Gruppen GAWP - som står för Glöm aldrig William Petzäll - släppte idag en ny dokumentär där de har sammanfattat den svenska narkotikapolitiken och hur misslyckad den är genom att låta flera framstående personer prata och resonera kring varför den är dålig och på vilka sätt den inte fungerar.

<klipp>

Har de rätt i det de säger?
Är den svenska narkotikapolitiken inte längre ett alternativ?
Kommer vi att se en förändring inom sinom tid i politiken?

Jag glömmer aldrig William Petzäll och hur SD valde att offra honom på det narkotikafria samhällets altare. Moraliskt har den kulturmarxistiska svenska narkotikapolitik som utvecklades av kommunisten och polisläkaren Nils Bejerot aldrig varit ett alternativ. Med hjälp av Carnegie-stiftelsen har RNS och SNPF fullkomligt vänt upp och ned på det svenska rättsväsendet och förstört hela landet.
Citera
2014-09-02, 14:53
Medlem
Aragonis avatar
Sett färdigt den nu. Riktigt, riktigt bra.
Citera
2014-09-02, 17:35
Medlem
mulkens avatar
Det här är första gången man får höra svenska röster diskutera ämnet utan att bli avbrutna varje mening. Så för många svenskar blir det första gången informationen presenteras på ett sätt som inte bara är tramsigt.

Jäkligt bra jobbat.
Citera
2014-09-03, 12:33
Medlem
C-3POs avatar
Jag har alltid sagt att det första som måste göras är att avkriminalisera bruket och komma bort från det Bejerotska sättet att se på frågan. Trevligt att det kommer en dokumentär där narkotikapolitiken kan diskuteras mer djuplodande och utan skygglappar.
Citera
2014-09-06, 08:55
Medlem
G@dzillas avatar
Magnus Callmyr är en profil som nog är ganska välkänd för alla som intresserar sig i ämnet avkrim/legalisering. Han har bloggat om den här filmen och även om jag själv tycker att han går lite väl hårt fram med sin kritik, så måste jag erkänna att han har en poäng när han säger:
Citat:
om man börjar en film med att anklaga andra för att ljuga bör man hålla sig nära till sanningen själv...

Länk till blogginlägget.
Senast redigerad av G@dzilla 2014-09-06 kl. 08:57. Anledning: felaktig länk
Citera
2014-09-10, 16:02
Medlem
GAWPs avatar
Hej Flashback!

Äntligen är kontot aktiverat.

Finns nu här och kan svara på frågor om filmen och stiftelsen.

Ni hittar oss på www.gawp.se

Varma hälsningar
Kamal
GAWP
Citera
2014-09-10, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAWP
Hej Flashback!

Äntligen är kontot aktiverat.

Finns nu här och kan svara på frågor om filmen och stiftelsen.

Ni hittar oss på www.gawp.se

Varma hälsningar
Kamal
GAWP

Hejsan!

Kul att se att du som driver hela projektet finns här bland oss på Flashback också!

Min första tanke är om det kommer att komma någon uppföljare till filmen någon gång i framtiden? Jag förstår att det är väldigt tidigt att fråga om men jag är ändå nyfiken.

Min andra fråga är om ni någonsin har tänkt - kanske ni till och med redan har gjort det - samarbetat med de som ligger bakom Magiska Molekyler och Legaliseringsguiden?

http://www.magiskamolekyler.org/

http://www.magiskamolekyler.org/legaliseringsguiden/
http://wiki.magiskamolekyler.org/Legaliseringsguiden

Ett omfattande arbete mellan er och Magiska Molekyler vore ju ett riktigt slagkraftigt nätverk i dessa frågor. Där finns trots allt extremt mycket samlad information om precis allt inom både global och nationell narkotikapolitik.

Ta hand om dig/er som ligger bakom GAWP!
Citera
2014-09-10, 18:56
Medlem
GAWPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Hejsan!

Kul att se att du som driver hela projektet finns här bland oss på Flashback också!

Min första tanke är om det kommer att komma någon uppföljare till filmen någon gång i framtiden? Jag förstår att det är väldigt tidigt att fråga om men jag är ändå nyfiken.

Min andra fråga är om ni någonsin har tänkt - kanske ni till och med redan har gjort det - samarbetat med de som ligger bakom Magiska Molekyler och Legaliseringsguiden?

http://www.magiskamolekyler.org/

http://www.magiskamolekyler.org/legaliseringsguiden/
http://wiki.magiskamolekyler.org/Legaliseringsguiden

Ett omfattande arbete mellan er och Magiska Molekyler vore ju ett riktigt slagkraftigt nätverk i dessa frågor. Där finns trots allt extremt mycket samlad information om precis allt inom både global och nationell narkotikapolitik.

Ta hand om dig/er som ligger bakom GAWP!

Hejsan, tack för dina ord och fråga!

Om det kommer en uppföljning eller inte är svårt att säga i nuläget, vi har dock satt som mål att om vi lyckas få en bra spridning på denna filmen så är möjligheten till en uppföljning stora. Vi har dessutom startat en insamling till vårt paypal konto, poängen är att donationerna ska gå till marknadsföringen av filmen. Mer information hittar ni på www.gawp.se

Det var dessutom en ypperlig idé och bra förslag. Vi har haft tankar på att organisera oss med andra och jobba bredare, i nuläget samarbetar vi med Svenska Brukarföreningen. Dem hittar ni här: http://www.svenskabrukarforeningen.se/
Men vem vet vad som kan komma att ske i framtiden? Håll utkik

Varma hälsningar
GAWP
Citera
2014-09-10, 23:58
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G@dzilla
Magnus Callmyr är en profil som nog är ganska välkänd för alla som intresserar sig i ämnet avkrim/legalisering. Han har bloggat om den här filmen och även om jag själv tycker att han går lite väl hårt fram med sin kritik, så måste jag erkänna att han har en poäng när han säger:

Länk till blogginlägget.

Ted Goldberg har svarat på Magnus Callmyrs blogg i kommentarsfältet.Jag tycker att MC kunde skriva också om det är något i filmen han gillar (om det finns något?) och inte bara gnälla.Initiativet med filmen är väldigt bra och mycket bra sägs också som hörs alldeles för sällan i Sverige.
Citera
2014-09-18, 14:46
Medlem
Det är ju onekligen lite komiskt att en granskning av trovärdighet och sakfel kallas för "gnäll", men det är ju också symtomatiskt för den svenska narkotikapolitikdebatten som allt för ofta utgår från ideologi och tyckande. Jag har skrivit rätt nyligen på SvT Opinion om problemet, utifrån ett ex från Liberala Partiets argumentation för legalisering.

Vad det gäller min inställning till filmen delar jag självfallet åsikterna om att vi behöver en förändring av narkotikapolitiken, jag har självfallet funderat en del kring hur jag tror vi kan få till en förändring (fn är mitt bidrag till det bl a min blogg). Ett annat exempel är att jag utan att veta något som helst om filmen också bidrog en aning till filmen. När jag sedan fick se filmen blev jag besviken, dels egomässigt eftersom jag inte fick någon cred och dels för att jag inte tror på att den svenska cementerade narkotikapolitiken kan ändras genom att skapa opinion med tvivelaktiga metoder. För när det är så mycket sakfel som det är i filmen gör man "saken" en björntjänst. För den som är intresserad finns lite utvecklad argumentation kring detta i kommentarsfältet på min blogg, jag kan utveckla det ännu mer men lägger helst inte särskilt mycket mer tid på detta.

Till sist, om ni ändå besöker min blogg för att läsa kritiken mot filmen kan ni ju fundera lite på avslutningen av Ted Goldbergs andra kommentar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in