2014-09-22, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Vi har normer, lagar och ideal som får oss att avstå från att bruka våld i våra individuella konflikter. Men vi har ändå polis som med våld skall förhindra att människor bryter mot dessa. Polisen måste ha möjlighet till våld, annars kommer vi hamna i någon sorts feodalsamhälle med mc-gäng, kriminella familjer eller andra våldsamma organisationer som styrande. Även på nationsnivå används våld för att uppnå resultat. Den nation som hotar USA:s ekonomiska intressen kan räkna med att ha ett hangarfartyg i närheten tämligen omgående om inte den nationen själv har tillräckligt med militär styrka för att uppbjuda motstånd. Och om inte Nato existerade är det mycket troligt att vi hade haft betydande ryskt vapenskrammel i vår absoluta närhet.
Förstår du principen?
Det finns alltid de som är beredda att ta till våld och det går inte att skydda sig mot det om man inte själv har möjlighet att använda våld. Svårt att argumentera med bly i kroppen.

Ja visst gör jag det, det är dock en "princip" som vi långsamt byggt upp för att vi har gått med på de idéerna kring aggressivitetens makt. I verklighetens historia och liv, så har du dock flera strategier där ex. diplomati, förhandlingar, överenskommelser etc också har spelat en stor roll, dessa är dock mindre synliga i denna orgier av krig, folkmord och etniska utrensningar etc som sätter stora feta märken i mänsklighetens historia. Arkeologerna letar efter tecken på strider, de där tecknen för gemensam måltid runt elden, lite kulturell förförelse, folk som haft kul tillsammans och skakat tass etc. ser man inte ett skit av ( jo förresten! my bad i handel och konst ser man det för de som är intresserade av att se).
"Kalla krig" där nationer ska lägga miljarder av sina resurser på att se till att alltid ha minst 10 fler raketer, kärnvapensspetsar mer än fienden på andra sidan klotet är ju enligt all mänskligt förnuft faktiskt otroligt korkad strategi, som endast existerar för att vi valde den vägen en gång i tiden, eller hur? Skulle den "strategin" nån gång utlösas så är det goodbye med oss alla.
kanske dags att långsamt bryta ner den vägen och ta en ny?

Citat:
Visst kan det finnas begränsningar i det manliga idealen, men även feminister är rätt så snabba på att kalla män som argumenterar mot dem för kränkta, misslyckade lipsillar. Mansrollen har av förklarliga skäl kommit mycket att handla om att hantera sin aggressivitet men även bruka den för beskydd. Att forska fram hur män borde bete sig låter återigen som en önskan om att detaljstyra människor. Kommer inte funka.
Däremot kan vi ju faktiskt arbeta med de som faktiskt skadar andra. De flesta män gör som sagt inte det och bör lämnas ifred från feministiska eller andra extrema teorier. Som dessutom nästan uteslutande inte är särskilt väl underbyggda.

Visst, vi feminister är människor eller hur? "Ni" (inte du jag vet) kallar oss för allt möjligt skit, klart ni får skit tillbaka, vad trodde ni? Jag skulle kunna sitta här och vräka ut mig allt möjligt, jag kan vara rätt duktig på att hoppa på ömma tår, gräva fram det mest ömtåliga att spotta på, men tycker det är rätt ointressant att syssla med så jag gör oftast inte det, jag fräser däremot åt dumhuvuden då och då, det är sant.

Mansrollen, det manliga genuset är en övergripande social "mantel" som vilar på alla mäns axlar och medvetande. Den är stadd i förändring, vare sig du eller andra män vill det eller inte. En man från -50-talet hade fnyst högt åt saker du själv idag tar helt för givet och tycker är självklart att du ska kunna göra som man. Självklart ska vi forska i män, deras biologi, sociala roll, historia etc. precis som vi forskar kring kvinnor. No difference. Ju mer vi får upp av fakta, undersökningar etc. hur det ser ut och funkar lite här och var desto klokare blir vi.

Tror inte isbjörnshannar behöver vara så oroliga för vad feminist-isbjörnshonor pysslar med, bästa är att lomma över och kolla vad fasen de kokar ihop eller hur? kanske t.o.m är nått som smakar rätt gott?

Nu hinner jag inte med sista...tar den sent i kväll.
Citera
2014-09-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Man kanske

1. ska se till att alla de skatter vi betalar faktiskt ger en dräglig pension även till de som tjänat dåligt, OAVSETT KÖN.

2. utöver det skall låta folk ta ansvar för sitt eget liv, OAVSETT KÖN.

Men att inte satsa särskilt på kvinnor är väl för kontroversiellt för dig. De män som har låg pension är ju inga du bryr dig om alls.

2. Fast nu har vi ju fler liv att ta ansvar över än vårt eget eller hur? Och de individer som har tuttar tar ca 75% av ansvaret för små + deltiden mens de med snopp tar ca 24% och heltiden. Detta kostar de med tuttar massa stålars....och de med snopp håvar in massa stålars på att det ser ut just så Så? vad ska vi göra åt det tycker du?
Citera
2014-09-22, 14:02
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
2. Fast nu har vi ju fler liv att ta ansvar över än vårt eget eller hur?
Säger du det? Vilka är "vi" och vilka liv är det "vi" har ansvar för?
Citat:
Och de individer som har tuttar tar ca 75% av ansvaret för små + deltiden mens de med snopp tar ca 24% och heltiden.
Klarar kottarna sig själv den där sista procenten eller?
Citat:
Detta kostar de med tuttar massa stålars....och de med snopp håvar in massa stålars på att det ser ut just så Så? vad ska vi göra åt det tycker du?
Det svarade jag på i mitt förra inlägg, ska jag ta det igen?

Här kommer det:

1. ska se till att alla de skatter vi betalar faktiskt ger en dräglig pension även till de som tjänat dåligt, OAVSETT KÖN.

2. utöver det skall låta folk ta ansvar för sitt eget liv, OAVSETT KÖN.

Men att inte satsa särskilt på kvinnor är väl för kontroversiellt för dig. De män som har låg pension är ju inga du bryr dig om alls.
Citera
2014-09-22, 14:19
Medlem
Citat:
2. Fast nu har vi ju fler liv att ta ansvar över än vårt eget eller hur? Och de individer som har tuttar tar ca 75% av ansvaret för små + deltiden mens de med snopp tar ca 24% och heltiden. Detta kostar de med tuttar massa stålars....och de med snopp håvar in massa stålars på att det ser ut just så Så? vad ska vi göra åt det tycker du?

Det är intressant att skåda in i en feminazis hjärna. Eller hur?

Jag tror faktiskt inte hon vet hur en familj fungerar.
A: Hon tror att mannen alltid tjänar mer och att han alltid tar dessa pengar själv.
B: Att kvinnor är hemma med barn hela dagen även när i ålder 6-18 år. Vi andra vet ju att barn är i skolan och att vuxna då kan jobba.

När vi nu har skådat denna briljanta intellektuellt ScottWalter tankar i en outsinlig ström av ord, så kan vi nog ALLA göra denna sammanfattning.

ScottWalter baserar sin bild på man & kvinna på romaner och filmer och där hon skapat en bild att ALLA familjer ser ut så här:
Kvinnan är hemma och sliter, mannen är rik och super. Barnen klänger på mamman och är 17 st, en för varje år. Hon kan inte göra ngt själv eftersom de finns ungar överallt och den onde mannen sitter på krogen tillsammans med Bellman och spelar kort. Full och djävlig.
Citera
2014-09-22, 17:50
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
För i USA funkar det jättebra..?

Brottsligheten i USA har inte överdrivet mycket med dödsstraffets existens att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
För att komma tillrätta med brottslighet måste man börja tidigt och utgå från barnen. Föräldrar måste tillåtas vara föräldrar. Att dumpa ungarna på dagis för att ingå i ett produktions- och konsumtionshjul är ingen bra lösning. Tror att den minsta enheten i samhället; familjen, är där man måste börja. Bra vore också om man slutade upp med alla fåniga normupplösningarna, de är bara ett resultat av kvasiintellektuella irrfärder i tankebubblornas rymder.

Feminister älskar ju dock dagis och avskyr familjer. De skulle förmodligen införa statlig uppfostran om de kunde.

Citat:
Allt annat är inte alls borttaget, där har du fel. Det kan handla om att man tagit på sig något ansvar mot ersättning, tagit fler helger etc. Skall du utreda dessa saker måste du gå igenom lönesättningen på individnivå. Det gör inte medlingsinstitutet. Det gör däremot varje enskilt företag i sina jämställdhetsplaner och det är dessa underlag som JämO använt i sin miljonundersökning. Det visar sig finnas mycket små oförklarliga skillnader kvar när man även tar hänsyn till faktorer på individnivå. Att sedan män är beredda att utföra extra arbete mot extra ersättning i större utsträckning än kvinnor är det märkligt att lasta männen för.
Skulle vi inte ha människor som är beredda att ställa upp vid kriser, toppar i produktion, influensatider etc skulle många företag ha svårt att fungera, så de människor som är beredda att offra en helg är värda all vår uppskattning och skall såklart även ha ekonomisk ersättning för det.

Detta är ju, ur feministisk synpunkt diskriminering. Om två personer med samma utbildning arbetar inom samma yrke, måste de ha samma lön, även om den ena är betydligt mer arbetsam, mindre sjuk, mer pålitlig och mer effektiv.

Citat:
Däremot är jag en stark förespråkare för att industrin skall vara löneledande, en uppfattning som även delas av de flesta av arbetsmarknadens parter. Detta därför att vi annars riskerar vår exportindustris konkurrenskraft, och det är faktiskt med deras pengar vi betalar för vår skola och sjukvård. Men kvinnor är mycket välkomna att arbeta i industrin.

Den svenska industrin är väl ett av de områden som drabbas hårdast av statens omfördelningspolitik. Hårda och knepiga jobb som kräver lång utbildning och halvtaskiga löner. Det är ju inte kul att anställa en svensk ingenjör för priset av ett halvdussin kineser. Föreställ dig vad en mobiltelefon skulle kosta om den tillverkades i Sverige istället i suspekta Foxconn fabriker med dåligt betalt, dåliga villkor och självmordsförhindrande nät.

Citat:
Jag köper inte att kvinnor inte har samma möjligheter på arbetsmarknaden som män, undantaget de få yrken som finns kvar där fysik är viktigt.

Här diskriminerar man ju kraftigt män, eftersom de är betydligt mer produktiva, men får fortfarande samma lön.

Citat:
"Kalla krig" där nationer ska lägga miljarder av sina resurser på att se till att alltid ha minst 10 fler raketer, kärnvapensspetsar mer än fienden på andra sidan klotet är ju enligt all mänskligt förnuft faktiskt otroligt korkad strategi, som endast existerar för att vi valde den vägen en gång i tiden, eller hur? Skulle den "strategin" nån gång utlösas så är det goodbye med oss alla.

Jag håller inte med alls. Kärnvapen är ju väldigt fredsfrämjande och praktiska att ha för alla inblandade. Det finns ju en anledning till att stormakterna inte längre drabbar samman i bästa ww2-stil, och en stor del av detta beror på risken för eventuell kärnvapenkrig om man bråkar för mycket med fel person.

Citat:
Visst, vi feminister är människor eller hur? "Ni" (inte du jag vet) kallar oss för allt möjligt skit, klart ni får skit tillbaka, vad trodde ni? Jag skulle kunna sitta här och vräka ut mig allt möjligt, jag kan vara rätt duktig på att hoppa på ömma tår, gräva fram det mest ömtåliga att spotta på, men tycker det är rätt ointressant att syssla med så jag gör oftast inte det, jag fräser däremot åt dumhuvuden då och då, det är sant.

Det är ju lite ohederligt att låtsas som att alla feministiska personangrepp skulle vara någon form av motiverat självförsvar, medans alla påhopp som feminister drabbas av är omotiverat hat.

Citat:
Mansrollen, det manliga genuset är en övergripande social "mantel" som vilar på alla mäns axlar och medvetande. Den är stadd i förändring, vare sig du eller andra män vill det eller inte. En man från -50-talet hade fnyst högt åt saker du själv idag tar helt för givet och tycker är självklart att du ska kunna göra som man. Självklart ska vi forska i män, deras biologi, sociala roll, historia etc. precis som vi forskar kring kvinnor. No difference. Ju mer vi får upp av fakta, undersökningar etc. hur det ser ut och funkar lite här och var desto klokare blir vi.

Det går ju åt båda hållen.

Citat:

Tja, man kan ju testa att ta ansvar för sina egna handlingar och inte skaffa barn med någon som kräver att man ska ta huvudansvaret av barnen om man själv inte har lust med det. Hur ser du på det faktum att kvinnor är relativt skeptiska till att gifta sig med fattigare män, och det blir således knepigt att försöka skapa par där kvinnan jobbar mer och förväntar sig att mannen ska ta hand om barnen.

Citat:
Det där "beredda" stavs ju egentligen: just jag behöver inte vara hemma med kottar för det sköter någon annan hos individen och hos chefen: ja men han är ju gift så då har han ju någon annan som sköter om barnen hemma alltså frågar jag honom, sätter honom på den och den positionen, ger honom löneförhöjning etc.

Varför får inte chefen och hans partner göra detta om de nu tycker att det är bra? Varför hatar du valfrihet?

Citat:
de oförklarade lönsskillanderna som finns kvar då man jämför liknande jobb och drar bort alla variabler är väldigt små ja, håller jag helt med om, men! de existerar och står därför som symbol för att där finns en strukturell åtskilland mellan hur vi betraktar män/ kvinnor i yrkeslivet. Och den följer som sagt med lite överallt.

Varför är det bara områden där kvinnor missgynnas som ska korrigeras av staten? Varför ska inte staten korrigera för det faktum att det finns fler manliga arbetslösa än kvinnliga exempelvis? Är det inte bättre att ha ett arbete, än att antingen tjäna lite mer, eller att inte ha något arbete alls?

Citat:
Klart de gör, barn är att ha 100% ansvar för ett nytt liv som behöver närvaro, är väl snarare väldigt konstigt att inte pappor resonerar likadant än att mammor gör det? Hur skulle det vara om hela arbetslivet accepterade att när människor får barn så är de lite mer frånvarande i några år än vad barnlösa är, får man ge de yngre i företaget lite chans att steppa upp.

Hur förklarar du att män med barn tjänar mer än män utan barn, du kan ju knappast hävda att fäderna skulle spendera negativ mängd tid med barnen (dvs frigöra mer tid än de barnlösa männen), oavsett hur mycket ansvar de lämpar över på modern.

Citat:
Ja du, ett mysterium ja, om du vill höra vad jag tror så tror jag det är flera faktorer som spelar in, där en nedvärdering av hela skolan, Sveriges konstiga hattande hit och dit och klåfingriga politiker som ständigt ska införa nya reformer och skolplaner har sin del samt kommunaliseringen har sitt att göra i saken. Frågan är också vad som är hönan och ägget här, har män "flytt" yrket pga ovan eller
var de borta långt innan?
Du har andra yrkeskårer som ex. revisorer, ekonomer och snart även läkare som också blivit kvinnodominerade men där lönerna inte gått ner, i vart fall inte vad jag sist läste i saken. Också intressant eller hur?

Det är ju snarare en bra indikator på att nedvärderingen av lärare inte beror på något mystiskt kvinnohat utan andra faktorer. Annars borde ju exempelvis lönen för läkare, veterinärer, domare och dylikt rasa när andelen kvinnor ökar.

Citat:
Med "löneledande" menar du de ska agera som ett slags index för resten av lönesättningen?
hmm har jag ingen åsikt om, det får ekonomer resonera kring. Trodde annars att det var rätt kört där redan iom globaliseringen, Sveriges industrier kan väl aldrig konkurrera lönemässigt mot den billigare marknaden i Asien? Vi konkurrerar väl med kvalitet, kunskap och komplexitet i våra produkter?
Rätta mig om jag har fel.

Vi konkurrerar med kraftig skuldsättning och konstgjord andning. Saker som TV-apparater och datorer skulle bli kriminellt dyra om det inte vore för att vi gladligen utnyttjar fattiga arbetare i tredje världen. I ett sunt system skulle detta givetvis förbjudas och inhemsk produktion gynnas.
Citera
2014-09-22, 18:16
Medlem
Citat:

Fel, fel, fel. Du vet, de med tuttar har oftast en med snopp i sitt liv som drar in dessa pengar och dessa pengar kommer henne och barnet till del oftast i högre utsträckning än honom själv.

Att du har mage att påstå att hårt arbetande svenska småbarnsfäder inte tar ansvar för sina barn är patologiskt.

Och hur håvar någon annan in stålar på grund av att någon annan inte jobbar? Arbetskraftsbrist är inte något problem i Sverige. Vad du ägnar dig åt är "blood libel", d.v.s att demonisera grupp baserat på ras och kön.
Citera
2014-09-22, 23:13
Medlem
Citat:
Precis, därför bör vi fokusera på att försöka stötta och hjälpa men även ställa krav på förändring hos de som hamnar i trubbel snarare än att försöka ändra på alla män. De män som är kriminella kommer förmodligen ändå inte att lyssna ett piss på någon som orerar om att de skall ändra på sin mansroll, det krävs mer konkret stöttning.
Dessutom blir de flesta normala män som varje dag gör sitt bästa både på jobbet och hemma inte särskilt benägna att lyssna på de som anklagar dem för att vara roten till allt ont i världen.

Vad gäller olika normer så håller jag med att de kan krocka liksom lagstiftningen kan krocka med människors moral. Även om vi naturligtvis alla är lite olika. Men ett tecken på att normen att inte slå någon är starkare än normen att leda är att det ena har varit förbjudet lång tid.

Inget land i väst styrs väl helt utifrån kapitalism? Så du kan säga att alla västländer har en blandekonomi.
Sverige har länge haft en överenskommelse om att fack och arbetsgivare själva sköter lönesättningen och staten håller sig utanför. Precis som du säger har det fungerat utmärkt. Du tog tidigare upp lönerna för sjuksköterskor och även jag kan hålla med om att de borde upp, men det måste parterna själva i så fall lösa. Det enda vettiga jag har sett att det togs initiativ till var en nyutexad sköterska som startade ett upprop för några år sedan om att inte ta ett jobb under 24 000 kr. Då är det ju upp till arbetsgivaren att bedöma om det är värt 24' eller om det går att få tag i billigare.
Sköterskorna kan dessutom inte bli utkonkurrerade lika enkelt som chaffisar av utländsk arbetskraft eftersom en sköterska behöver behärska språket någorlunda.

Så mindre gnäll och mer action är ett hett tips. Men feminister vill alltid att någon annan skall fixa problemen.

Det är bra och nu har du ju fått handfasta råd av mig om hur de som anser att de vill tjäna mer kan bete sig, så nu behöver vi inte diskutera längre hur du som kvinna skall göra för att få upp din lön

Jag har dessutom ett tillägg, något jag även tagit upp i tidigare trådar.

När det gäller ansvarsfördelning i ett hem är det inte alls någon nackdel att ha olika roller. Det är tvärtom effektivare än att dela precis lika på allt. På arbetsplatser och inom lagidrott är det helt nödvändigt med roller för att ha en chans att konkurrera. Det visar att det är bättre med att var och en har sin roll än att alla skall göra precis lika mycket av allt.
En familj är inte konkurrensutsatt på det sättet men många har svårt att få tiden att räcka till och då är mitt råd att rollfördela. I en familj kan man även växla roller mellan varandra då och då, men var och en har ansvaret för sin bit. Och jag anser att varje familj är de som är bäst lämpade att besluta om hur de vill lägga upp ansvaret.

Om en part förlorar ekonomiskt på upplägget bör denne då kompenseras både i nutid, men även med framtiden i sikte eftersom mycket kan hända. Dödsfall, skilsmässor, sjukdom etc. Det går att reglera i avtal sinsemellan och fler borde göra det så skulle vi ha färre barn som kom i kläm i bittra skilsmässoprocesser eller vid ekonomiska svårigheter. Det finns även billiga försäkringar för att skydda sig ekonomiskt vid olycksfall. Och även de som arbetar och tjänar bra borde tänka på att de kommer att förlora mer än halva sin inkomst när de blir pensionärer så även om du är ung bör du ha din ålderdom i åtanke.
Jag är dessutom övertygad om att pensionssystemet i framtiden kommer att mer eller mindre haverera.

Har väl inget större att invända mot detta inlägg utom kanske några saker, eftersom jag nu är så klåfingrig av mig....

-Mansrollen/ genus förändras nog oavsett om man aktivt jobbar på det eller inte. Bara det att ex. människor gjorts medvetna om att där existerar genus som går att förändra har nog gjort att en del tänker till innan de gör som pappa/ mamma gjorde utan att reflektera.

- "Allt ont i världen" är ju bara antifeministiska halmgubbar. Män har ställt till med massa djävulskap genom historien visst, men gör det ju i lika hög grad i egenskap av att vara i position, hade kvinnor haft den positionen så hade de säkerligen gjort ungefär lika stor grad djävulskap, kanske av annan sort, det är möjligt, men ändå.

- Vad gäller olika roller i hemmet m.m. så är detta nog inget som feminsiter protesterat emot, mest att enbart vissa saker ska vara kvinnliga medans andra saker ska vara manliga. Är ju betydligt smartare att man väljer vad man gillar att ägna sig åt först sen fördelar det ingen har lust till hyfsat jämnt. Min sambo gillar pyssla i köket, jag gillar göra lite mer tekniska hands on prylar ex. allt byggande i hemmet, skruvdragaren är min med andra ord...stavmixern är hans. Eftersom köksarbete är betydligt mer arbete än att bygga kök så får jag assistera och lyda order i köket med jämna mellanrum, börjar bli en jäkel på att göra sallad, skaka dressing samt skiva upp bröd

I övrigt...visst. Tror du och jag är betydligt mer överens än vad vi ger sken av.
Citera
2014-09-22, 23:20
Medlem
Celenos avatar
Citat:
"Allt ont i världen" är ju bara antifeministiska halmgubbar.
Feministisk halmgubbe menar du nog.

Eller ska jag behöva leta fram MASSOR av exempel ÄNNU en gång?
Citera
2014-09-22, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Feministisk halmgubbe menar du nog.

Eller ska jag behöva leta fram MASSOR av exempel ÄNNU en gång?

Nej, är antifeminsiter som ideligen sitter och påstår att feminsiter säger detta. Jag är feminist har aldrig i livet hört någon feminist sitta och säga att allt ont i världen beror på män, dumheter.
således är det en halmgubbe.

Mycket ont i världen...ja, men inte allt. Finns ju orkaner, vulkanutbrott och en och annan älg på vägen också ( obs obs det sista var på skämt)
Citera
2014-09-22, 23:40
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Nej, är antifeminsiter som ideligen sitter och påstår att feminsiter säger detta. Jag är feminist har aldrig i livet hört någon feminist sitta och säga att allt ont i världen beror på män, dumheter.
Då skall jag upplysa dig:

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/forsberg-man-ligger-bakom-allt-daligt/

http://www.aftonbladet.se/debatt/article17755347.ab

Två feminister i de två största tidningarna.
Citat:
således är det en halmgubbe.
Således inte alls en halmgubbe.

Leta nu fram en artikel i någon av de större tidningarna som säger något motsvarande om kvinnor, eller något negativt om kvinnor överhuvudtaget.

Man skulle ju utan att överdriva kunna skriva skräpartiklar som tex "Kvinnor har inte byggt ett enda hus eller lagt en enda gatsten i samhället, vad gör de för nytta egentligen?".

Hur skulle du tycka om en sån artikel?

Själv skulle jag tycka det vore avskyvärt att skriva något sådant. Men så är jag ju inte fascist heller.
Citat:
Mycket ont i världen...ja, men inte allt. Finns ju orkaner, vulkanutbrott och en och annan älg på vägen också ( obs obs det sista var på skämt)
Japp, det gör det. Och varenda meter älgstängsel finns där tack vare att en man byggde det. Och i spåren av varje orkan och vulkanutbrott så finns det män som hjälper till med räddningsarbete, röjning och återuppbyggnad.
Citera
2014-09-23, 10:09
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Det där "beredda" stavs ju egentligen: just jag behöver inte vara hemma med kottar för det sköter någon annan hos individen och hos chefen: ja men han är ju gift så då har han ju någon annan som sköter om barnen hemma alltså frågar jag honom, sätter honom på den och den positionen, ger honom löneförhöjning etc.

de oförklarade lönsskillanderna som finns kvar då man jämför liknande jobb och drar bort alla variabler är väldigt små ja, håller jag helt med om, men! de existerar och står därför som symbol för att där finns en strukturell åtskilland mellan hur vi betraktar män/ kvinnor i yrkeslivet. Och den följer som sagt med lite överallt.
Jag tror som sagt det handlar mer om biologi och hormoner, jag trodde inte det förut men har ändrat uppfattning. De flesta kvinnor som tar ut lejonparten av föräldraledigheten har enligt min uppfattning bestämt det själva utan att ens fråga gubben. Men det finns kvinnor som inte vill ha det så och de kan ju bevisligen välja att ha det på annat sätt. Individens rätt till självbestämmande är något bra.
Citat:
Klart de gör, barn är att ha 100% ansvar för ett nytt liv som behöver närvaro, är väl snarare väldigt konstigt att inte pappor resonerar likadant än att mammor gör det? Hur skulle det vara om hela arbetslivet accepterade att när människor får barn så är de lite mer frånvarande i några år än vad barnlösa är, får man ge de yngre i företaget lite chans att steppa upp.
Biologi och hormoner. Och om pappan inte plockar ut någon föräldraförsäkring alls betyder inte det att han är en dålig pappa. Det finns studier som visar på att både pojkar och flickor som växer upp utan sin biologiska pappa påverkas negativt, även om pappan arbetar heltid hela deras uppväxt. Det är fullt möjligt att vara en närvarande förälder trots heltidsjobb. Men mamman påverkas mer hormoniellt av att bli förälder, pappan påverkas också men inte i lika stor utsträckning.
Citat:
Ja du, ett mysterium ja, om du vill höra vad jag tror så tror jag det är flera faktorer som spelar in, där en nedvärdering av hela skolan, Sveriges konstiga hattande hit och dit och klåfingriga politiker som ständigt ska införa nya reformer och skolplaner har sin del samt kommunaliseringen har sitt att göra i saken. Frågan är också vad som är hönan och ägget här, har män "flytt" yrket pga ovan eller
var de borta långt innan?
Du har andra yrkeskårer som ex. revisorer, ekonomer och snart även läkare som också blivit kvinnodominerade men där lönerna inte gått ner, i vart fall inte vad jag sist läste i saken. Också intressant eller hur?
Jag tog tidigare upp en artikel i läkartidningen som pekade på att samma utveckling som skett inom lärarkåren är på väg att ske även inom läkarkåren.
Citat:
Med "löneledande" menar du de ska agera som ett slags index för resten av lönesättningen?
hmm har jag ingen åsikt om, det får ekonomer resonera kring. Trodde annars att det var rätt kört där redan iom globaliseringen, Sveriges industrier kan väl aldrig konkurrera lönemässigt mot den billigare marknaden i Asien? Vi konkurrerar väl med kvalitet, kunskap och komplexitet i våra produkter?
Rätta mig om jag har fel.
Du har till viss del rätt, även vi lägger ut en hel del produktion till Asien när det gäller massproduktion och där vi kan säkra kvaliten. Men våra huvudkonkurrenter finns i Tyskland, även lite i UK och Frankrike och det är främst mot dessa länder vi inte får hamna snett. Ty de kör ju samma strategi som oss.
Citat:
Vi har ett problem idag, och det är att så många kvinnor tjänar uselt genom hela livet pga
1. Deras arbeten har generellt uselt betalt
2. De tjänar mindre och satsas mindre på pga diskriminering (liten visst) samt hur samhällets förväntningar kring barn ser ut.
3. De tar ut föräldraförsäkring samt deltid pga barn i betydligt större grad än män gör.
1. Byt jobb eller spe3cialisera dig
2. Jag motsätter mig påståendet att kvinnor diskrimineras, de lyfts snarare fram i arbetslivet.
3. Eget val pga biologi och hormoner.
Citat:
så Djupis, min isbjörnsvän, om du nu skulle sitta som enväldeshärskare med detta problem och inte ville införa individuell föräldraförsäkring vad skulle du då göra åt problemet? Eller är det ok att 80% av gamlingarna som ska leva på ca 4000 per månad är just kvinnor?

Det finns förvisso familjer där kvinnor förväntas stå vid spisen hela livet, framförallt i invandrarfamiljer, och där de efter makens död knappt har något att leva på. Jag skulle som envåldshärskare försöka informera så mycket som möjligt om vad som händer vid en pensionering men sedan är det upp till var och en att fatta beslut.
Citera
2014-09-23, 10:45
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ja visst gör jag det, det är dock en "princip" som vi långsamt byggt upp för att vi har gått med på de idéerna kring aggressivitetens makt. I verklighetens historia och liv, så har du dock flera strategier där ex. diplomati, förhandlingar, överenskommelser etc också har spelat en stor roll, dessa är dock mindre synliga i denna orgier av krig, folkmord och etniska utrensningar etc som sätter stora feta märken i mänsklighetens historia. Arkeologerna letar efter tecken på strider, de där tecknen för gemensam måltid runt elden, lite kulturell förförelse, folk som haft kul tillsammans och skakat tass etc. ser man inte ett skit av ( jo förresten! my bad i handel och konst ser man det för de som är intresserade av att se).
Det är fler än du som vill ha fred på jorden, men ditt inlägg ovan kan du inte ens själv tro på, i så fall är du mer än lovligt naiv. Vi var tidigare överens om att våld inte är något unikt för människan, utan i stort sett varenda djurart brukar våld. Att vi sedan önskar att det inte skall vara så är en sak, men det räcker ju att en enda individ tar till våld så kommer denne att genom denna strategi tillförskansa sig makt och resurser i obegränsad omfattning om denne inte stöter på patrull i form av våld. Du kan som sagt inte argumentera mot en knytnäve, järnrör eller kallt bly.

Och du ser det hända hela tiden. Människor som vill leva fredligt måste kunna försvara sig för att kunna göra det. Våld och hot om våld är en så oerhört enkel strategi för att uppnå resultat att det blir alltför frestande om motstånd saknas.
IS, Bandidos, Putin, Boko Harem. Tror du dessa bryr sig om din diplomati om du inte har våldskapital att lägga bakom?

De flesta arkeologiska utgrävningar har väl skett vi boplatser där människor suttit runt elden och haft det trevligt. Jag skulle snarare påstå att det är kulturellt betingat att inte bruka våld, men när vår civiliserade fernissa försvinner förvandlas vi till de djur vi en gång var. Du är kanske lite för ung för att komma ihåg vad som skedde under balkankriget, men det är skrämmande att se hur fredliga familjefäder förvandlas till blodtörstiga vilddjur. Men för att skydda sin familj är de flesta kapabla till vad som helst. Det är biologi, inte kultur.
Någonting jag länge tänkt på är att i stort sett de enda kulturer som inte varit krigiska är de som levt under så pass tuffa villkor att det inte funnits utrymme att slå ihjäl varandra, samer, eskimåer m.m.
Citat:
Jag säger bara att även feminister förväntar sig att män beter sig som män.
Citat:
Ja, mansrollen förändras men det är mer beroende på att samhället som sådant förändras. På 50-talet var det fullt möjligt för en person med någorlunda betalt att försörja en hel familj. Det är inte många som klarar det idag. Alltså måste båda jobba, alltså måste vi förändra oss. Men jag motsätter mig att vi skall tvinga in folk i det mönstret. Kan du försörja hela din familj och din partner vill vara hemma, så finner jag det förnedrande att lägga mig i deras val.
Forskning är alltid bra, men du kan inte forska fram ett rollbeteende. Klart du kan förändra människors matvanor genom att konstatera att vissa produkter är ohälsosamma, du kan ändra folks köpmönster genom att informera om produktionsvillkor men det handlar om detaljer.
Även om jag skulle få en fullständig förklaring om varför jag är som jag är, skulle det inte påverka mitt beteende i någon större utsträckning.

Feminism försöker dessutom "forska" fram hur problematisk mansrollen är vilket för det första är felaktigt, för det andra inte kommer att leda någon vart utan bara göra människor osäkra.
Citat:
Tror inte isbjörnshannar behöver vara så oroliga för vad feminist-isbjörnshonor pysslar med, bästa är att lomma över och kolla vad fasen de kokar ihop eller hur? kanske t.o.m är nått som smakar rätt gott?

Nu hinner jag inte med sista...tar den sent i kväll.

Jag är öppen för alla synpunkter och jag har exempelvis läst FI:s programförklaring. Så jag vet hur de vill förändra samhället. Jag finner dock deras ideer naiva, världsfrånvända och ibland helt stolliga och min övertygelse är att om vi skulle omsätta dem i praktiken skulle vi störta samhället i kaos. Jag har även tagit del av andra feministiska ideer som blivit uppmärksammade, och allt är inte dåligt.
Men jag frågar dig, har du på allvar läst ex. M:s eller KD:s partiprogram? Eller grundar du dina värderingar på att vänster är bra, höger är cyniskt och dåligt oavsett?
Vi isbjörnshannar håller också för det mesta på med saker som vi tror är bra för samhället. Så kika över även du.
Senast redigerad av Djupfrys 2014-09-23 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in