Citat:
Vi har normer, lagar och ideal som får oss att avstå från att bruka våld i våra individuella konflikter. Men vi har ändå polis som med våld skall förhindra att människor bryter mot dessa. Polisen måste ha möjlighet till våld, annars kommer vi hamna i någon sorts feodalsamhälle med mc-gäng, kriminella familjer eller andra våldsamma organisationer som styrande. Även på nationsnivå används våld för att uppnå resultat. Den nation som hotar USA:s ekonomiska intressen kan räkna med att ha ett hangarfartyg i närheten tämligen omgående om inte den nationen själv har tillräckligt med militär styrka för att uppbjuda motstånd. Och om inte Nato existerade är det mycket troligt att vi hade haft betydande ryskt vapenskrammel i vår absoluta närhet.
Förstår du principen?
Det finns alltid de som är beredda att ta till våld och det går inte att skydda sig mot det om man inte själv har möjlighet att använda våld. Svårt att argumentera med bly i kroppen.
Förstår du principen?
Det finns alltid de som är beredda att ta till våld och det går inte att skydda sig mot det om man inte själv har möjlighet att använda våld. Svårt att argumentera med bly i kroppen.
Ja visst gör jag det, det är dock en "princip" som vi långsamt byggt upp för att vi har gått med på de idéerna kring aggressivitetens makt. I verklighetens historia och liv, så har du dock flera strategier där ex. diplomati, förhandlingar, överenskommelser etc också har spelat en stor roll, dessa är dock mindre synliga i denna orgier av krig, folkmord och etniska utrensningar etc som sätter stora feta märken i mänsklighetens historia. Arkeologerna letar efter tecken på strider, de där tecknen för gemensam måltid runt elden, lite kulturell förförelse, folk som haft kul tillsammans och skakat tass etc. ser man inte ett skit av ( jo förresten! my bad i handel och konst ser man det för de som är intresserade av att se).
"Kalla krig" där nationer ska lägga miljarder av sina resurser på att se till att alltid ha minst 10 fler raketer, kärnvapensspetsar mer än fienden på andra sidan klotet är ju enligt all mänskligt förnuft faktiskt otroligt korkad strategi, som endast existerar för att vi valde den vägen en gång i tiden, eller hur? Skulle den "strategin" nån gång utlösas så är det goodbye med oss alla.
kanske dags att långsamt bryta ner den vägen och ta en ny?
Citat:
Visst kan det finnas begränsningar i det manliga idealen, men även feminister är rätt så snabba på att kalla män som argumenterar mot dem för kränkta, misslyckade lipsillar. Mansrollen har av förklarliga skäl kommit mycket att handla om att hantera sin aggressivitet men även bruka den för beskydd. Att forska fram hur män borde bete sig låter återigen som en önskan om att detaljstyra människor. Kommer inte funka.
Däremot kan vi ju faktiskt arbeta med de som faktiskt skadar andra. De flesta män gör som sagt inte det och bör lämnas ifred från feministiska eller andra extrema teorier. Som dessutom nästan uteslutande inte är särskilt väl underbyggda.
Däremot kan vi ju faktiskt arbeta med de som faktiskt skadar andra. De flesta män gör som sagt inte det och bör lämnas ifred från feministiska eller andra extrema teorier. Som dessutom nästan uteslutande inte är särskilt väl underbyggda.
Visst, vi feminister är människor eller hur? "Ni" (inte du jag vet) kallar oss för allt möjligt skit, klart ni får skit tillbaka, vad trodde ni? Jag skulle kunna sitta här och vräka ut mig allt möjligt, jag kan vara rätt duktig på att hoppa på ömma tår, gräva fram det mest ömtåliga att spotta på, men tycker det är rätt ointressant att syssla med så jag gör oftast inte det, jag fräser däremot åt dumhuvuden då och då, det är sant.
Mansrollen, det manliga genuset är en övergripande social "mantel" som vilar på alla mäns axlar och medvetande. Den är stadd i förändring, vare sig du eller andra män vill det eller inte. En man från -50-talet hade fnyst högt åt saker du själv idag tar helt för givet och tycker är självklart att du ska kunna göra som man. Självklart ska vi forska i män, deras biologi, sociala roll, historia etc. precis som vi forskar kring kvinnor. No difference. Ju mer vi får upp av fakta, undersökningar etc. hur det ser ut och funkar lite här och var desto klokare blir vi.
Tror inte isbjörnshannar behöver vara så oroliga för vad feminist-isbjörnshonor pysslar med, bästa är att lomma över och kolla vad fasen de kokar ihop eller hur? kanske t.o.m är nått som smakar rätt gott?
Nu hinner jag inte med sista...tar den sent i kväll.
( obs obs det sista var på skämt)