2014-09-22, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jocus
Jag skulle vilja veta lite om mormoner...
Är det nån som kan några korta fakta om vad dom tror på?

De tror på Gud och Jesus, men även en del mycket allvarliga irrläror.

De tror inte på treenigheten, samma som tex Jehovas vittnen. I och med detta och mycket annat så är de inte kristna i någon traditionell bemärkelse, fastän de gärna själva vill tro att de är det.

För att komma till himlen måste man gå till mormonernas tempel och lära sig hemliga handskakningar (som är likadana som frimurarnas!) vilka ska användas för att avgöra vilka som får komma in i himlen.

Vanliga människor får inte komma in i templet och bland mormonerna så är det bara de som har betalt 10% av sin inkomst före skatt till kyrkan, avstått från en massa "synder" som tex att dricka kaffe...

De har heliga skrifter där det bland annat står att bara den som har flera fruar får komma in i den högsta himlen och vara med Gud. Trots att de avskaffat polygami, så finns det kvar i deras heliga skrigter.

Gud hade fysiskt sex med Maria och alla människor är egentligen guds "andebarn" och följaktligen halvsyskon till Jesus.

Gud brukar ibland hålla till på en planet som heter Kolob...

och det finns mycket mer extremt underligt i denna religion!

Det sorgliga är att mormonerna överlag är extremt trevliga människor som är mycket genuina i sin tro och lever en sund och bra livsstil.

De är själva 100% övertygade om att de är kristna, fastän alla kristna klart säger att med dessa typer av trossatser är det omöjligt att de skulle vara kristna.
Det är verkligen tragiskt att de är så vilseledda eftersom de är väldigt hyggliga människor.
Citera
2014-09-22, 16:12
Medlem
visst aer det sorgligt. liknande aer det med JV, daer jag kaennt och moett massor av genomhyggliga maenniskor. jag tror det beror paa att Gud, av naagon anledning lagt en sloeja oever dem, liksom oever maanga judar, saa att dom inte kan Se Jesus. ; flera av dessa irrlaeror: mormon,jv,christian science..,uppstod vid samma tidpunkt som pingstvaeckelsen, antagligen som motkraft av Satan mot denna foer honom obehagliga roerelse. Ofta var det Luciferiska Frimurare som laag bakom.
Citera
2014-09-22, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad
Det är konstigare än så.
Oftast snackar de inte alls om sin lära - de blir ju inte insläppta i bl.a. gymnasieskolor då.
De hänger på engelsklektioner och pratar bara engelska med eleverna.
Har varit med att de besökt mitt gamla gymnasium ett par gånger utan religiöst syfte.

Om man ser det från ett rent personligt perspektiv (missionärerna är ju trots allt pojkar i sena tonåren) så är det nog otroligt mycket roligare att vara med på en engelskalektion i ett gymnasium, än att knacka på dörrar och få dörren smälld i ansiktet.

Denna religion verkar otrolig fin på ytan, men skrapar man under så är det ett sammelsurium av irrläror och tokigheter.

För ett par år sen så satt jag bredvid en mormon på en flygning över Atlanten. Han skulle hälsa på sin dotter i Utah för att snacka ut efter hon var arg för att föräldrarna gått ur mormonkyrkan.. Han berättade hur han upptäckt att mormonismen var ljug, och hur dåligt han mått. Det var ett helt gäng mormoner i Sverige som samtidigt kom på detta, snackade ihop sig och hade krävt att någon högre upp i kyrkan skulle komma och besvara deras frågor. Efter mycket om och men så skickade de dit någon högt uppsatt person och hade ett stormöte för alla arga svenska mormoner som krävde svar. Personen kunde inte alls besvara deras frågor och det slutade med ett massavhopp som bland annat inkluderade den här personen och hans fru. Barnen var redan gifta med mormoner och helt inne i religionen, i USA. Han var arg och bitter över att han givit massor av pengar och offrat 2 av sina bästa år på att missionera för mormonkyrkan. Dessutom så var det ett stort problem mellan barnen och honom själv och frun. Tyvärr hade han blivit ateist eftersom han blev så bitter.

De förlorar otroligt mycket folk just nu, pga internet, berättade den här personen.
Tidigare så var det inte lika lätt att kolla upp historiska fakta osv som det ljugits om, och som täckts över av mormonkyrkan. Problemet beror på att Mormonkyrkan trodde att de kunde "begrava" sina skelett så att ingen kunde hitta dem. Men de hade inte räknat med informationsåldern och internet.

Bättre att vara som kristendomen och vädra ut skiten. En kyrka måste inte vara perfekt för att vara sann. Den består ju trots allt av syndiga människor. Men mormonismen ville låtsas vara perfekt.
Citera
2014-09-22, 17:50
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
De tror på Gud och Jesus, men även en del mycket allvarliga irrläror.

De tror inte på treenigheten, samma som tex Jehovas vittnen. I och med detta och mycket annat så är de inte kristna i någon traditionell bemärkelse, fastän de gärna själva vill tro att de är det.

För att komma till himlen måste man gå till mormonernas tempel och lära sig hemliga handskakningar (som är likadana som frimurarnas!) vilka ska användas för att avgöra vilka som får komma in i himlen.

Vanliga människor får inte komma in i templet och bland mormonerna så är det bara de som har betalt 10% av sin inkomst före skatt till kyrkan, avstått från en massa "synder" som tex att dricka kaffe...

De har heliga skrifter där det bland annat står att bara den som har flera fruar får komma in i den högsta himlen och vara med Gud. Trots att de avskaffat polygami, så finns det kvar i deras heliga skrigter.

Gud hade fysiskt sex med Maria och alla människor är egentligen guds "andebarn" och följaktligen halvsyskon till Jesus.

Gud brukar ibland hålla till på en planet som heter Kolob...

och det finns mycket mer extremt underligt i denna religion!

Det sorgliga är att mormonerna överlag är extremt trevliga människor som är mycket genuina i sin tro och lever en sund och bra livsstil.

De är själva 100% övertygade om att de är kristna, fastän alla kristna klart säger att med dessa typer av trossatser är det omöjligt att de skulle vara kristna.
Det är verkligen tragiskt att de är så vilseledda eftersom de är väldigt hyggliga människor.

De förlorar otroligt mycket folk just nu, pga internet, berättade den här personen.
Tidigare så var det inte lika lätt att kolla upp historiska fakta osv som det ljugits om, och som täckts över av mormonkyrkan. Problemet beror på att Mormonkyrkan trodde att de kunde "begrava" sina skelett så att ingen kunde hitta dem. Men de hade inte räknat med informationsåldern och internet.

Bättre att vara som kristendomen och vädra ut skiten. En kyrka måste inte vara perfekt för att vara sann. Den består ju trots allt av syndiga människor. Men mormonismen ville låtsas vara perfekt.

Otroligt. Varför gräva fram en gammal tråd om mormoner från 2005 som påstår saker som inte är sanna? Jag har ägnat massor med tid till att svara på kommentarer i nyare trådar. En snabbrepris för att korrigera alla horribla åsikter om vad som sägs att mormoner tror.

Mormoner tror på treenigheten, men de tolkar den inte exakt som kyrkomötet i Niacea 325. Av de ca 1800 biskopar och diakoner som fanns i Romarriket så blev bara ca 300 inbjudna. Inga judekristna fick vara närvarande, och en hel del andra blev aldrig inbjudna pga att de inte var tillräckligt lojala mot kejsar Konstantin. Det var främst biskoparna i de östra delarna av Romarriket som kom och de hade haft ett taktiskt möte några månader tidigare i Antiokia.

http://mormonlady.com/2011/09/14/kon...-antiokia-325/

Mormoner tror på social trinitarism. Det finns en del protestantiska kristna som gör också.

http://mormonlady.com/2011/10/02/social-trinitarism/

Alla kommer till himlen, även de som inte tror på Jesus Kristus som sin personlige Frälsare. Den som vill kan och får träffa vår Himmelske Fader och Jesus Kristus, men man måste tror på dem, för de tvingar sig inte på någon. Om det nu är någon som absolut inte vill komma till himlen så måste de insistera på det alldeles väldigt mycket. Jesu försoningsverk gäller alla människor och hela skapelsen, ja hela universum (och om det finns fler än ett universum så gäller det även där). Alla får ta del av den allmänna välsignelsen som att uppstå igen och kan existera. Men för att få ta del av den särskilda välsignelsen så behöver man lyssna på Jesus och hans råd och lärdomar, och sedan leva efter dem. Så det kommer nog så småningom att uppstå olika grupper i himlen beroende på vilken livsstil man har. De som vill följa Jesu råd och lärdomar mer kommer att vilja umgås mer, och de som inte vill göra det kommer inte att trivas där med dem.

Man behöver inte betala tionde för att komma till himlen. Tionde räknas på olika sätt och det är upp till den enskilde medlemmen hur den räknar. En del räknar före skatt och andra efter skatt. Den som lever på bidrag betalar inte något tionde, för det räknas på inkomst av tjänst. Sen så är Mormontempel och de byggnader och lägenheter som är i närheten ett slags parallell till kloster. Man avger klosterlöften i templet. Och precis som en del katolska ordnar tillåter gifta att vara medlemmar, så kan man som mormon gå till templet oavsett om man är gift eller singel. Det är en del av tiondet som betalar Mormontemplen/Mormonklostren. Alla katoliker får inte gå in i kloster hur som helst. De får gå till kyrkolokalen. Lika dant med Mormontempel. Alla mormoner kan gå till ett kapell.

Polygamin gällde under bara några årtionden av Mormonkyrkans historia. Det fanns kristna på Nya Testamentets tid som var polygama, och i GT så fanns det en del judar som var polygama. Detta betyder inte att det alltid är så.

Gud Fadern hade absolut inte fysisk sex med jungfru Maria. Vid bebådelsen så var både den Helige Ande och Gud Fadern närvarande och sen så skedde det ett mirakel eftersom jungfru Maria blev gravid. Ingen vet hur det gick till och det var absolut ingen fysisk sex. Men Jesus kallar Gud Fadern för sin Fader, så då måste han ju vara det, eller hur? Eller ljuger Jesus? Jesus var en man, och det DNA som jungfru Maria bidrog med till Jesu kropp var inte tillräckligt. Det behövdes manligt DNA också. Så hur detta gick till då Gud Fadern bidrog med sitt DNA kan vi inte veta, men vi vet att det inte var genom fysisk sex i alla fall. Jungfru Maria var en jungfru både innan Jesus föddes, under graviditeten och när han fötts.

Alla kristna anser att Jesus är deras broder. Precis alla. Allt levande som finns har en ande i sig, i och med detta så är Gud Fader allas Fader.

“The animals are as much God’s children as we are, so they are our brothers and sisters.”

http://mormonlady.com/2010/10/22/all...r-och-systrar/

http://www.americancatholic.org/feat...s/blessing.asp

http://en.wikipedia.org/wiki/Francis...note-dukemag-2

Kolob - det är ett av namnen på den stjärna/himlakropp som ligger närmast Guds boning. Det finns säkerligen 1000 namn till på det stället. Precis som Sverige heter Sverige på svenska, Sweden på engelska osv. Vad stället heter där Gud bor vet vi inte.

Mormonkyrkan har precis som den katolska kyrkan apokryfa skrifter. Mormons bok = amerikanska apokryfer. Men detta betyder inte att Bibeln är underordnad, utan de är jämställda. De kompletterar varandra. Katoliker har en egen översättning, mormoner har Folkbibeln i Sverige och King James Version på engelska.

Mormonkyrkan är en av de snabbast växande samfunden. Men precis som i andra samfund så rör medlemmar på sig och byter från ett till ett annat. Detta sker även i Mormonkyrkan. Rörligheten överlag har ökat i och med internet. Detta gäller alla samfund, även Mormonkyrkan.

Mormonkyrkan har aldrig sagt att den är perfekt. Den är ofullkomlig eftersom den består av ofullkomliga människor. Bara Jesus Kristus är fullkomlig.
Senast redigerad av Mormonlady 2014-09-22 kl. 17:57.
Citera
2014-09-22, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Otroligt. Varför gräva fram en gammal tråd om mormoner från 2005 som påstår saker som inte är sanna? Jag har ägnat massor med tid till att svara på kommentarer i nyare trådar. En snabbrepris för att korrigera alla horribla åsikter om vad som sägs att mormoner tror.

Mormonlady, jag är jätteledsen att mitt inlägg var upprörande och glad och förvånad att se en äkta svensk mormon här. Jag trodde knappt det fanns. Och kudos till dig trots allt för att du orkar försvara din tro, och att den står emot sånt här.

Såg du även att jag skrev att mormoner är exceptionellt trevliga människor? Jag vill verkligen framhäva att jag tycker det, för på många sätt är mormoner imponerande som rörelse och som folk, och det menar jag verkligen.

Jag återgav vad jag läste i en kristen tidning om mormonismen, och vad en f.d. mormon berättade för mig, som lyssnade uppmärksamt under en lång flygning.

Vad jag förstår gör mormonkyrkan massor av mycket bra välgörenhet i USA och på andra håll.

Men som sagt, jag är kristen och om ens 50%, av en tredjedel av det jag läste om mormonismen är sant, så kan det inte kvalificera sig som kristet. Däri består mina reservationer, inget annat. Falsk marknadsföring helt enkelt.

Därmed inte sagt att det inte är en positiv livsstil på massor av sätt, att mormonkyrkan gör massor av gott, eller att det innehåller en massa otroligt trevliga och genuina människor. Har stött på en och annan mormon och de har alltid varit extremt trevliga människor, med ett samhällsengagemant som kristna har mycket att lära av tror jag.

Jag vill egentligen inte bråka här, men stämmer det inte att Mormoner är ett slags utvalt folk i sina egna ögon. De enda som kommer komma till Gud i den högsta himlen, pga tempelriter och goda gärningar med tron endast som komplettering efter allt det andra?

Detta är inte en kristen syn på frälsning. Den är elitistisk och stämmer inte överens med vad kristna tror.

Man kan även fortsätta med avsaknad av ett enda bevis i form av arkeologi, geografi eller biologi för någonting som står i Mormons bok, medan Medelhavsområdet är fullt av platser som nämns vid namn, och förekommer i Bibeln. Det som försiggår i mormontempel har inget gemensamt med det som skedde i templen på gammaltestamentlig tid.

Jag vill inte bråka med mormoner eftersom jag som sagt har en positiv syn på livsstilen och människorna. Jag tycker bara att det är bekymmersamt att säga att något som har så mycket okristna inslag, skulle vara kristet eftersom det kan leda till att folk luras ifrån frälsning.
Citera
2014-09-22, 19:38
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Mormonlady, jag är jätteledsen att mitt inlägg var upprörande och glad och förvånad att se en äkta svensk mormon här. Jag trodde knappt det fanns. Och kudos till dig trots allt för att du orkar försvara din tro, och att den står emot sånt här.

Såg du även att jag skrev att mormoner är exceptionellt trevliga människor? Jag vill verkligen framhäva att jag tycker det, för på många sätt är mormoner imponerande som rörelse och som folk, och det menar jag verkligen.

Jag återgav vad jag läste i en kristen tidning om mormonismen, och vad en f.d. mormon berättade för mig, som lyssnade uppmärksamt under en lång flygning.

Vad jag förstår gör mormonkyrkan massor av mycket bra välgörenhet i USA och på andra håll.

Men som sagt, jag är kristen och om ens 50%, av en tredjedel av det jag läste om mormonismen är sant, så kan det inte kvalificera sig som kristet. Däri består mina reservationer, inget annat. Falsk marknadsföring helt enkelt.

Därmed inte sagt att det inte är en positiv livsstil på massor av sätt, att mormonkyrkan gör massor av gott, eller att det innehåller en massa otroligt trevliga och genuina människor. Har stött på en och annan mormon och de har alltid varit extremt trevliga människor, med ett samhällsengagemant som kristna har mycket att lära av tror jag.

Jag vill egentligen inte bråka här, men stämmer det inte att Mormoner är ett slags utvalt folk i sina egna ögon. De enda som kommer komma till Gud i den högsta himlen, pga tempelriter och goda gärningar med tron endast som komplettering efter allt det andra?

Detta är inte en kristen syn på frälsning. Den är elitistisk och stämmer inte överens med vad kristna tror.

Man kan även fortsätta med avsaknad av ett enda bevis i form av arkeologi, geografi eller biologi för någonting som står i Mormons bok, medan Medelhavsområdet är fullt av platser som nämns vid namn, och förekommer i Bibeln. Det som försiggår i mormontempel har inget gemensamt med det som skedde i templen på gammaltestamentlig tid.

Jag vill inte bråka med mormoner eftersom jag som sagt har en positiv syn på livsstilen och människorna. Jag tycker bara att det är bekymmersamt att säga att något som har så mycket okristna inslag, skulle vara kristet eftersom det kan leda till att folk luras ifrån frälsning.

När det gäller vad en person berättar, så är det just den personens upplevelse av saker och ting, och vad den personen har fått för sig att tro. Det betyder inte att alla andra trodde lika dant. För en del som går med i Mormonkyrkan har fått för sig att kyrkan tror på saker som faktiskt inte stämmer.

Det är som med SD. Bara för att det partiet har suspekta rötter och en del rasister röstar på dem, så betyder det inte att alla som är medlemmar eller röstar på dem är det också. Det har hänt en hel del saker sedan SD startade. SD har förändrats och kommer att fortsätta att göra det. Lika dant med Mormonkyrkan. Kyrkan förändras och är inte alls som den var på 1800-talet eller ens för 20 år sedan.

1 Petr 2:9 "Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus."

http://www.folkbibeln.net/1col/vers/...1%20Petr%202:9

Mormonkyrkan är ganska så lik katolska kyrkan. Tron på Jesus Kristus är grunden för allt. Precis som katoliker tror vi att man kan förändras efter döden och lära sig mer. Det vi inte hinner lära oss här kommer vi att kunna göra i evigheten. För vissa tar det kortare tid och för andra bra mycket längre, men någon gång i evigheten så kommer alla förstå vad Jesus gjorde för dem. Men det kan ta många många år, allt beroende på vilka förutsättningar och vilken slags personlighet som de har.

Förutom Mormonkyrkan så vet jag om att Ortodoxa kyrkorna har eviga äktenskap. Där gäller inte äktenskapet bara för denna jordetid, utan även i evigheten. Om man vill vara gift i himlen eller ej är upp till oss själva. Om man inte vill det så slipper man, men om man verkligen vill så kan man vara det.

När man talar om den högsta himlen, ja då är det sett ur mormoners ögon, dvs det som de längtar allra mest över. För det skulle bli lida och pina att vara gift i evigheten med någon om man inte vill det, eller hur?

Alla kommer att få så mycket välsignelse från Gud som de kan och vill ta emot. Det som en person upplever som himlen kan faktiskt upplevas som ett helvete för en annan. För de kan kännas lika mycket som ett helvete att vara singel om man vill vara gift, eller exemplet ovan som är tvärt om.

Om en person gillar att äta yoghurt och myssli på morgonen men tvingas att äta havregrynsgröt, då är det ett själsligt helvete det också. Helvetet är mera ett sinnestillstånd än en plats, och det går att komma därifrån med hjälp av välsignelserna vi får från Jesus Kristus. Det fullkomliga helvetet är den plats där Gud inte finns, och han är inte där pga att han respekterar människor så mycket, att om de önskar att han ska hålla sig borta så gör han det.

Tro och gärningar hör ihop. Det går inte att vara en lärjunge till Jesus utan att lyssna på honom. Men alla gärningar har sin grund i tron på Jesus Kristus som vår Herre och Frälsare. Inte en endaste god gärning kan komma till utan att det är den Helige Ande som hjälper oss och styrker oss så att vi vill och kan göra det.

Mormonkyrkan räknas som kristen, för alla samfund har iten accepterat Niacea 325.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristen...tna_riktningar
Citera
2014-09-22, 22:26
Medlem
goran744s avatar
Jag tror exakt som mormonerna gör vad gäller treenigheten och Jesus lära och att vi alla har en ande (Guds andebarn)inom oss som vi skall finslipa här på jorden.
Jag tycker att mormonerna är nästan som de så kallade Kristna , de tror på Gud, Jesus och den helige anden men som tre fysiskt åtskilda fenomen. Det gör även jag. Jag kallar mig varken Kristen eller mormon.
Varför skall man egentligen bråka om att man är kristen eller inte kristen och just på grund av att man inte tror att Jesus var Gud?
Det vill inte Gud och det var inte det Jesus var hit och pratade om heller.
Ingen Kristen kan döma någon annan och ingen religion överhuvudtaget. Det är Gud som kommer att döma oss alla.
OCH det är Gud som väntar på var och en av oss. Så tror jag.
Citera
2014-09-22, 22:57
Medlem
Citat:
Om man ser det från ett rent personligt perspektiv (missionärerna är ju trots allt pojkar i sena tonåren) så är det nog otroligt mycket roligare att vara med på en engelskalektion i ett gymnasium, än att knacka på dörrar och få dörren smälld i ansiktet.

Denna religion verkar otrolig fin på ytan, men skrapar man under så är det ett sammelsurium av irrläror och tokigheter.

För ett par år sen så satt jag bredvid en mormon på en flygning över Atlanten. Han skulle hälsa på sin dotter i Utah för att snacka ut efter hon var arg för att föräldrarna gått ur mormonkyrkan.. Han berättade hur han upptäckt att mormonismen var ljug, och hur dåligt han mått. Det var ett helt gäng mormoner i Sverige som samtidigt kom på detta, snackade ihop sig och hade krävt att någon högre upp i kyrkan skulle komma och besvara deras frågor. Efter mycket om och men så skickade de dit någon högt uppsatt person och hade ett stormöte för alla arga svenska mormoner som krävde svar. Personen kunde inte alls besvara deras frågor och det slutade med ett massavhopp som bland annat inkluderade den här personen och hans fru. Barnen var redan gifta med mormoner och helt inne i religionen, i USA. Han var arg och bitter över att han givit massor av pengar och offrat 2 av sina bästa år på att missionera för mormonkyrkan. Dessutom så var det ett stort problem mellan barnen och honom själv och frun. Tyvärr hade han blivit ateist eftersom han blev så bitter.

Frågan är varför inte alla religiösa pratar med någon högt uppsat person inom sin religion,och ställer honom/henne mot väggen och sedan hoppar av?
Citera
2014-09-22, 23:36
Medlem
Reguluss avatar
Frågan om mormonerna är kristna eller inte har vi ju diskuterat ingående i Politik Utrikes. Jag hänvisar till de inlägg jag skrev i den tråden:

http://www.flashback.org/t1770233

Jag håller med molndans ovan om att mormonismen som den utövas idag är en sympatisk religion och att mormoner i allmänhet är trevliga och skötsamma människor.

Detta sagt, så anser inte heller jag att mormonerna är kristna, trots att de själva hävdar det. Skillnaderna mot den kristna läran är helt enkelt för stora.

Om det bara handlade om synen på treenigheten skulle man kanske kunna säga att mormonerna är kristna om man också anser att Jehovas vittnen är det. Men skillnaderna är ju mycket större än så.

Mormons bok, som mormonerna tror på, berättar en historia som kraftigt avviker från den kristna läran. Boken berättar att de gamla hebréerna befolkade Amerika redan på 500-talet f.Kr. och att Jesus efter återuppståndelsen besökta Amerika och där undervisade ättlingarna till dessa hebréer - nephiterna - i den sanna kristna läran.

Förutom denna märkliga historia har mormonismen också religiösa dogmer och sedvänjor som skiljer den från kristendomen. En del av dessa - som månggiftet - har man övergivit, men andra finns kvar. Exaltationsläran säger t.ex. att vissa utvalda människor kan bli gudar efter döden:

Then shall they be gods, because they have call power, and the angels are subject unto them.

http://www.lds.org/scriptures/dc-tes...20?lang=eng#19

Detta att människor kan bli gudar som står över änglarna i makt går emot den kristna läran som den praktiseras av alla kristna kyrkor och samfund.

Så vad är då mormonismen? Den är en systerreligion till kristendomen som grenat av från denna och utvecklats till något nytt. Man kan jämföra mormonismens relation till kristendomen med kristendomens relation till judendomen. Jesus avsikt var inte att grunda en ny religion utan att reformera judendomen. Men merparten av judarna avvisade Jesus idéer, och då blev det en ny religion.

Andra relevanta jämförelser är islam, som lånade från både judendom och kristendom och byggde vidare på det, och bahá'í, som långt senare grenade av från islam.

Mormonismen är helt enkelt en femte abrahamitisk religion vid sidan av judendom, kristendom, islam och bahá'í.

Jag tror att mormonerna skulla vinna i längden på att acceptera det och inte kräva att bli betraktade som kristna.
Citera
2014-09-22, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Frågan är varför inte alla religiösa pratar med någon högt uppsat person inom sin religion,och ställer honom/henne mot väggen och sedan hoppar av?
Om du talar till mig så har jag absolut konfronterat de problem som jag ser med kristendomen.

Problemen som finns med mormonismen är betydligt mer uppenbara och i det närmsta omöjliga att bortförklara. De har ändrat sin doktrin massor av gånger på unde 200 år. Inte ett bra tecken. Ändå så finns det kvar stycken som går rakt i stäv med hur mormonkyrkan funkar idag. De har flera heliga böcker som innehåller stycken som går rakt emot bibeln. Ingen bra idé om man vill kalla sig kristen!

Det finns massor av riktigt pinsamma missar i Mormons bok som gör att det står utan tvivel att den var skriven av en vanlig dödlig människa på 1800 talet, och inte av några gammaltestamentliga figurer i Nordamerika (!!)för 2000 år sen. Joseph Smith skulle ha skrivit historisk fiction eller Sci-fi i stället för en religiös bok.

Man kan absolut leta och hitta problem i kristendomen. Men det är mer komplexa problem och de har vettiga eller åtminstone någolunda vettiga förklaring från teologiskt håll. Det finns inga riktigt pinsamma super-uppenbara missar i kristendomen, däremot i mormonreligionen finns det gott om dem. Missar som inte skulle finnas där om religionen var äkta. Missar som mormonerna själva vanligen inte känner till om de inte varit på internet eller köpt böcker som är mer eller mindre tabu.

Mormonlady är i varje fall en person som vet om att det finns kontroverser och har informerat sig om vissa av dem, och vilka svar som ges. Personen som jag pratade med sa att det fanns en hel del folk han kände som var helt på det klara med att mormonismen omöjligt kunde vara sann, men stannar kvar av familjeskäl och nostalgi/gammal vana. Så kan man ju också resonera.

Jag kan lista några av dessa superuppenbara problem om någon verkligen vill. Det är en inte LITE uppenbart, och listan är så lång att även om de första fem inte övertygar så fortsätter det hemskt länge.

Trots att jag har problem med att klanka på en kyrka som gör mycket bra och har mycket trevliga medlemmar, när det stora problemet i Sverige är ateismen och likgiltigheten, inte att det finns några hundra eller några tusen mormoner i Sverige. Mormonernas värderingar, livsstil och tro är ändå sundare än ateisternas och jag tror personligen inte att Gud skulle döma någon som har fötts till mormon och haft en genuin och ärlig tro, inklusive någolunda stabil tro på Jesus som frälsare och inte någon skum storebror.

Däremot skulle jag, enligt mormonerna inte kvalificera för någon av de högre sfärerna efter döden, eftersom jag varken kan de hemliga handskakningarna eller ens är gift (kvinnor måste få hjälp av en make för att komma in i de högre himlarna, annars är det igen kört). Det finns tempelritualer osv som också ska avklaras av den som vill komma till himlen enligt Mormonismen.

Mormonerna missionerar till kristna, så därför är det inget fult eller illamenande med att jag missionerar till en mormon i det här fallet. Om mormonerna verkligen var kristna så skulle de inte missionera till kristna, men det är just precis vad de gör, i två år av nästan varje manlig medlems liv.

En baptist anser inte att det är nödvändigt att missionera till en EFSare eller pingstvän - man vet att de andra har en bibelbaserad kristen tro även om det finns några detaljer som är lite annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Frågan om mormonerna är kristna eller inte har vi ju diskuterat ingående i Politik Utrikes. Jag hänvisar till de inlägg jag skrev i den tråden:
Bra inlägg.
Senast redigerad av molndans 2014-09-23 kl. 00:06.
Citera
2014-09-23, 00:19
Medlem
Citat:
Om du talar till mig så har jag absolut konfronterat de problem som jag ser med kristendomen.

Problemen som finns med mormonismen är betydligt mer uppenbara och i det närmsta omöjliga att bortförklara. De har ändrat sin doktrin massor av gånger på unde 200 år. Inte ett bra tecken. Ändå så finns det kvar stycken som går rakt i stäv med hur mormonkyrkan funkar idag. De har flera heliga böcker som innehåller stycken som går rakt emot bibeln. Ingen bra idé om man vill kalla sig kristen!

Det finns massor av riktigt pinsamma missar i Mormons bok som gör att det står utan tvivel att den var skriven av en vanlig dödlig människa på 1800 talet, och inte av några gammaltestamentliga figurer i Nordamerika (!!)för 2000 år sen. Joseph Smith skulle ha skrivit historisk fiction eller Sci-fi i stället för en religiös bok.

Man kan absolut leta och hitta problem i kristendomen. Men det är mer komplexa problem och de har vettiga eller åtminstone någolunda vettiga förklaring från teologiskt håll. Det finns inga riktigt pinsamma super-uppenbara missar i kristendomen, däremot i mormonreligionen finns det gott om dem. Missar som inte skulle finnas där om religionen var äkta. Missar som mormonerna själva vanligen inte känner till om de inte varit på internet eller köpt böcker som är mer eller mindre tabu.

Mormonlady är i varje fall en person som vet om att det finns kontroverser och har informerat sig om vissa av dem, och vilka svar som ges. Personen som jag pratade med sa att det fanns en hel del folk han kände som var helt på det klara med att mormonismen omöjligt kunde vara sann, men stannar kvar av familjeskäl och nostalgi/gammal vana. Så kan man ju också resonera.

Jag kan lista några av dessa superuppenbara problem om någon verkligen vill. Det är en inte LITE uppenbart, och listan är så lång att även om de första fem inte övertygar så fortsätter det hemskt länge.

Trots att jag har problem med att klanka på en kyrka som gör mycket bra och har mycket trevliga medlemmar, när det stora problemet i Sverige är ateismen och likgiltigheten, inte att det finns några hundra eller några tusen mormoner i Sverige. Mormonernas värderingar, livsstil och tro är ändå sundare än ateisternas och jag tror personligen inte att Gud skulle döma någon som har fötts till mormon och haft en genuin och ärlig tro, inklusive någolunda stabil tro på Jesus som frälsare och inte någon skum storebror.

Däremot skulle jag, enligt mormonerna inte kvalificera för någon av de högre sfärerna efter döden, eftersom jag varken kan de hemliga handskakningarna eller ens är gift (kvinnor måste få hjälp av en make för att komma in i de högre himlarna, annars är det igen kört). Det finns tempelritualer osv som också ska avklaras av den som vill komma till himlen enligt Mormonismen.

Mormonerna missionerar till kristna, så därför är det inget fult eller illamenande med att jag missionerar till en mormon i det här fallet. Om mormonerna verkligen var kristna så skulle de inte missionera till kristna, men det är just precis vad de gör, i två år av nästan varje manlig medlems liv.

En baptist anser inte att det är nödvändigt att missionera till en EFSare eller pingstvän - man vet att de andra har en bibelbaserad kristen tro även om det finns några detaljer som är lite annorlunda.

Bra inlägg.
Jag menade ingen speciell med min lilla kommentar...,
Och jag håller med om att Mormons bok är skriven av människor.
Det är nog alla böcker. För mig är dock bibeln och kristendomen lika obegriplig.
Om 2000 år kanske inte Mormons bok ser så konstig ut? I jämförelse med bibeln.
Citera
2014-09-23, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag menade ingen speciell med min lilla kommentar...,
Och jag håller med om att Mormons bok är skriven av människor.
Det är nog alla böcker. För mig är dock bibeln och kristendomen lika obegriplig.
Om 2000 år kanske inte Mormons bok ser så konstig ut? I jämförelse med bibeln.

När det gäller bibeln så kan du åka till Israel och se rester av templet. Du kan se gatan där Jesus gick och bar på korset. Du kan se statsportar, gamla stenbassänger och annat som nämns i Bibeln, där Jesus personligen befann sig inför massor av åskådare.

Platserna som Paulus reste till och skrev brev till kan du besöka i Grekland, Italien och Turkiet bl.a.

Även längre tillbaka än så, så kan du se platser som nämns i gamla testamentet - Jeriko, Nineve, Kapernaum osv. Städer och platser som ska ha förstörts enligt bibeln har hittats och förefaller ha varit förstörda på exakt det sätt som bibeln beskriver.

Det finns platser som traditionellt utpekas som patriarkernas och deras hustrurs gravar, tex Rakels grav. Källor, floder, sjöar osv finns i många fall kvar och betraktas lokalt, inklusive av muslimer som bor i området som anknytna till bibliska berättelser.

Det bevisar inte att allt som står i Bibeln är sant, men det bevisar i alla fall att det finns en stark geografisk och historisk förankring som inte bestrids av de som bor i området, utan tvärtom.

När det gäller Mormons bok så beskrivs krig med miljontals människor inblandade som ska ha skett i Nordamerika. Inga spår överhuvudtaget efter något sånt har hittats. Trots att en av platserna där det ska ha hänt pekas ut så har inget alls hittats där.

Man beskriver hästar innan hästarna fanns på amerikansk kontinenten (de introducerades av spanjorerna, fanns inte tidigare i Amerika). Man beskriver hjul vilket inte användes av amerikanerna utan också kom med kolonisatörerna.
I striderna användes svärd av stål och järn vilket inte förekom innan kolonisatörerna.
Skulle allt detta ha använts, sen fallit helt i glömska och alla spår av det försvunnit helt och hållet?

Joseph Smith som skrev Mormons Bok (eller kopierade den från guldtavlor enlig honom själv) kände inte till ovanstånde historiska fakta och det var därför han gjorde de här missarna. Oops!

En spektakulär resa över Atlanten i båtar utan segel eller styrmekanism utfördes av gammaltestamentliga personer, enligt Mormons bok. Dessa koloniserade Amerika.

Mormons bok innehåller långa stycken som kopierar bibeltext, nämligen King James versionen av Bibeln. som var den version som nästan alla använde på Joseph Smiths tid. Inget fel med att citera bibeln, men: I King James versionen fanns en del översättningsfel som är unika för just den versionen och för enggelska språket som knappast användes av dessa hypotetiska bibelfigurer.

Dessa översättningsfel förekommer i Mormons bok! Trots att Mormons bok ska ha varit nedskriven på guldtavlorna över tusen år innan King James bibeln ens existerade! Så det finns ingen vettig förklaring alls, till att översättningsfelen från King James förekommer i Mormons bok, såvida man inte accepterar att Mormons bok skrevs av Smith själv och ingen annan, på 1800 talet, och inte på några guldtavlor i Nordamerika vid kristus tid.

Visst finns en del i Bibeln som känns lite långsökt. . Men bibeln är verklighetsförankrad i allra största grad medan Mormons bok är ett påhitt med en mycket kreativ storyline.

Jag försökte faktiskt läsa Mormons bok men jag blev helt galen på det engelska språket som används. Det påminner lite om King James men går inte att jämför på samma dag i fråga om språklig stil och elegans. Det är en viss fras som används så mycket att man blir helt galen och i princip inte kan fortsätta läsa - frasen är "It came to pass"-
Senast redigerad av molndans 2014-09-23 kl. 01:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in