Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Jag menade ingen speciell med min lilla kommentar...,
Och jag håller med om att Mormons bok är skriven av människor.
Det är nog alla böcker. För mig är dock bibeln och kristendomen lika obegriplig.
Om 2000 år kanske inte Mormons bok ser så konstig ut? I jämförelse med bibeln.
När det gäller bibeln så kan du åka till Israel och se rester av templet. Du kan se gatan där Jesus gick och bar på korset. Du kan se statsportar, gamla stenbassänger och annat som nämns i Bibeln, där Jesus personligen befann sig inför massor av åskådare.
Platserna som Paulus reste till och skrev brev till kan du besöka i Grekland, Italien och Turkiet bl.a.
Även längre tillbaka än så, så kan du se platser som nämns i gamla testamentet - Jeriko, Nineve, Kapernaum osv. Städer och platser som ska ha förstörts enligt bibeln har hittats och förefaller ha varit förstörda på exakt det sätt som bibeln beskriver.
Det finns platser som traditionellt utpekas som patriarkernas och deras hustrurs gravar, tex Rakels grav. Källor, floder, sjöar osv finns i många fall kvar och betraktas lokalt, inklusive av muslimer som bor i området som anknytna till bibliska berättelser.
Det bevisar inte att allt som står i Bibeln är sant, men det bevisar i alla fall att det finns en stark geografisk och historisk förankring som inte bestrids av de som bor i området, utan tvärtom.
När det gäller Mormons bok så beskrivs krig med miljontals människor inblandade som ska ha skett i Nordamerika. Inga spår överhuvudtaget efter något sånt har hittats. Trots att en av platserna där det ska ha hänt pekas ut så har inget alls hittats där.
Man beskriver hästar innan hästarna fanns på amerikansk kontinenten (de introducerades av spanjorerna, fanns inte tidigare i Amerika). Man beskriver hjul vilket inte användes av amerikanerna utan också kom med kolonisatörerna.
I striderna användes svärd av stål och järn vilket inte förekom innan kolonisatörerna.
Skulle allt detta ha använts, sen fallit helt i glömska och alla spår av det försvunnit helt och hållet?
Joseph Smith som skrev Mormons Bok (eller kopierade den från guldtavlor enlig honom själv) kände inte till ovanstånde historiska fakta och det var därför han gjorde de här missarna. Oops!
En spektakulär resa över Atlanten i båtar utan segel eller styrmekanism utfördes av gammaltestamentliga personer, enligt Mormons bok. Dessa koloniserade Amerika.
Mormons bok innehåller långa stycken som kopierar bibeltext, nämligen King James versionen av Bibeln. som var den version som nästan alla använde på Joseph Smiths tid. Inget fel med att citera bibeln, men: I King James versionen fanns en del översättningsfel som är unika för just den versionen och för enggelska språket som knappast användes av dessa hypotetiska bibelfigurer.
Dessa översättningsfel förekommer i Mormons bok! Trots att Mormons bok ska ha varit nedskriven på guldtavlorna över tusen år innan King James bibeln ens existerade! Så det finns ingen vettig förklaring alls, till att översättningsfelen från King James förekommer i Mormons bok, såvida man inte accepterar att Mormons bok skrevs av Smith själv och ingen annan, på 1800 talet, och inte på några guldtavlor i Nordamerika vid kristus tid.
Visst finns en del i Bibeln som känns lite långsökt. . Men bibeln är verklighetsförankrad i allra största grad medan Mormons bok är ett påhitt med en mycket kreativ storyline.
Jag försökte faktiskt läsa Mormons bok men jag blev helt galen på det engelska språket som används. Det påminner lite om King James men går inte att jämför på samma dag i fråga om språklig stil och elegans. Det är en viss fras som används så mycket att man blir helt galen och i princip inte kan fortsätta läsa - frasen är "It came to pass"-