2014-09-21, 16:06
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Snarare har att göra med det "stora" skadeståndskravet. Jo snabbare blir han kvitt den öppna vården och verkligen blir fri, desto bättre. Skadeståndskravet hos JK kan ha varit bara ett test, för att se ”åt vilket håll det blåser”. Man ska inte glömma bort att resningsansökningarna varit väl planerade, i vilken tur och ordning skulle göras, först de enklaste och ”säkra” för att avsluta med de tveksamma, för att lyckas.(Jag säger inte att han ska ha skadestånd!)
Jag vägrar ju fortfarande tro att TO kommer att köra en skadeståndsprocess mot någon annan än GL men det är ju baserat på min egen bedömning av möjligheterna att vinna framgång i kombination med att TO är en klok och duktig jurist. Det är ju rättegångar där gubben tar en ekonomisk risk genom reglerna om rättegångskostnader och han har väl inte så mycket pengar förmodar jag. Stina-Lina kanske kan skjuta till litet men det är ändå ett vågspel. En bok kan i alla fall inte sluta i ekonomisk förlust.
Citera
2014-09-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jag vägrar ju fortfarande tro att TO kommer att köra en skadeståndsprocess mot någon annan än GL men det är ju baserat på min egen bedömning av möjligheterna att vinna framgång i kombination med att TO är en klok och duktig jurist. Det är ju rättegångar där gubben tar en ekonomisk risk genom reglerna om rättegångskostnader och han har väl inte så mycket pengar förmodar jag. Stina-Lina kanske kan skjuta till litet men det är ändå ett vågspel. En bok kan i alla fall inte sluta i ekonomisk förlust.

Även solen har sina fläckar!! Det har redan visat sig att hans (TO) omdöme börjat dallra, iom företaget som de har ihop.

Citat:
Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg bekräftar att det finns en generell regel om att advokater inte får äga aktier i klientföretag, eller ha ekonomiska transaktioner och engagemang som inte motiveras av uppdraget.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sture-bergwall-har-ett-foretag-ihop-med-sin-advokat/

Ja, i en skadeståndsprocess är risken stor att man förlorar och då är man skyldig att betala inte bara sina egna advokatkostnader, utan även motpartens, svenska statens, rättegångskostnader. Och SB har inga pengar, tvärtom, har en del skulder hos fogden...
Citera
2014-09-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Vem kan uttala sej om vad han känner som inte ens haft med honom att göra?

Däremot kan jag utläsa att det finns en hel del frågeställningar och funderingar omkring det skedda som väl är får man säga relevanta

(min fetning)
Bästa Stina-Lina!

Det verkar som du, trots åtskilliga inlägg om, har glömt bort yttrandefriheten.
Varken jag eller någon annan behöver träffa och umgås med SB för att kunna uttala sig över vad han själv skrivit i ett debattinlägg på Expressen.se.
Du kan inte hindra folk, hur mycket än du "skriker" att uttala sig negativ om SB. Tråden har aldrig varit och det fortfarande inte är en hyllning till SB, någon gång måste du förstå detta.

Hur skulle det vara om SB rannsakade sig själv och tog ansvar för allt det han ställt till med innan han kräver ansvar av andra:

1.RMV: "I samband med den rättspsykiatriska undersökningen 1991 där han uppger sig ha framställt sig som mer störd än han faktiskt var för att slippa en skrämmande fängelsepåföljd."

2. RMV: "Hans rädsla för ensamhet och utanförskap ledde, enligt SB, till erkännanden av mord, i förhoppning om att få vara kvar på sjukhuset."

3. RMV: "Under de år han hette Thomas Quick fruktade Bergwall hela tiden för att bli avslöjad med att ljuga och för svårigheter som då skulle följa."

4. RMV: "Han (SB) hade inte kraft att säga att han slutade helt då han trodde att hon (BS), och alla andra som var delaktiga i hans förhållande som seriemördare, skulle bli besvikna."

5. Jörgen Lindberg: "Beklagligt är att SB på så sätt och utan kontroll kunnat skaffa sig miljöinformation om platser där brott skulle ha begåtts eller var ur brottsutredningssynpunkt intressanta, uppgifter som SB sedan kunnat använda sig av i förhören. Därtill kommer att SB, som han själv senare förklarat, ville bli sedd och uppmärksammad i den miljö på Säter som han vistades i, med dess klientel av kliniskt mer intressanta grova brottslingar. Att framstå som massmördare blev enligt SB ett sätt för honom att få denna uppmärksamhet och samtidigt, som det visade sig och kanske minst lika viktigt för SB, tillgodose sitt behov av narkotika."

6. Jörgen Lindberg: "Vid denna tidpunkt var det allmänt känt att det pågick flera parallella mordutredningar och som därmed gjorde SB medialt intressant. Mot ersättning eller krav på sådan ställde SB upp i intervjuer."

7. Björn Ericsson: "Det är inte bara så att Sture Bergwall erkänt de aktuella brotten utan han har också aktivt arbetat för att bli dömd och också ställt krav på resultat, bilaga 5.
Sture Bergwall har i allt väsentligt själv tagit initiativ till att erkänna de olika mord han dömts för. Under utredningarna, som pågått under avsevärd tid, har han hela tiden vidhållit sina erkännanden liksom vid huvudförhandlingarna i domstolarna".

8. Riksåklagare Anders Perklev skriver i sitt "Beslut med anledning av ett resningsförfarande"

"Det var inte bara så att Sture Bergwall erkände ett mycket stort
antal mord utan han ställde också krav på beslut, för att fortsätta att berätta."
http://www.aklagare.se/PageFiles/108...-%20beslut.pdf

Varför har han inte överklagat morddomarna till högre instans??

Här är medicineringen, ifall någon har invändningar:

(FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-)
Senast redigerad av zy45N 2014-09-21 kl. 20:47.
Citera
2014-09-21, 21:11
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
(min fetning)

Är det inte enfaldigt att, endast utifrån en (advokat)titeln, hävda att ett uttalande är ”professionellt”, oavsett uttalandets innehåll?

Hur omfattande behöver vården vara för att du ska kalla det för VÅRD?

Det finns ingen differentiering av vården! Vård är ett samlingsnamn för ett flertal olika (vård)former med mer eller mindre (vård)insatser, t.ex.: primärvård, akutvård, ambulanssjukvård, hemsjukvård, mentalsjukvård, palliativ vård, psykiatrisk vård, mm

Du bagatelliserar VILLKOREN för öppen (rätts)psykiatrisk vård:
1. Förbud mot alkohol och andra droger med hänsyn till Sture Bergvalls tidigare missbruksproblematik
2. Regelbundet ska underkasta sig provtagning och drogtest.
3. Professionellt stödsystem som en skyddsfaktor för återfall i brottslighet
4. Sture Bergvall ska hålla regelbunden kontakt med psykiatrisk öppenvårdsenhet och med öppenvårdssjuksköterska /kontaktperson
5. Sture Bergvall ska ta emot kommunala stödinsatser i hemmet
http://minfil.org/KeYaecb5ba/QuickdomFR.pdf

Oavsett uttalar sig TO som advokat, ombud för SB, det vill säga professionellt. Förutom att han har skött sitt åtagande berömligt, då han utan några som helst problem fått igenom alla resningsansökningarna till friande domar. Vi ska komma ihåg att det är något alldeles exceptionellt.

Jo, det är riktigt att det är vård han får av öppenvården. Det jag menar är att det antagligen är rena kontrollåtgärder för att se till att han sköter sig. Och så länge han gör det händer inget annat. Jag tycker det är självklart att detta behövs, säkert bra för SB som person, och för att samhället kan se till att han sköter sig.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2014-09-21 kl. 21:18.
Citera
2014-09-21, 21:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Vem kan uttala sej om vad han känner som inte ens haft med honom att göra?

Däremot kan jag utläsa att det finns en hel del frågeställningar och funderingar omkring det skedda som väl är får man säga relevanta

Typiskt för SB att ta detta personligen. Som om ansvar inte kan utkrävas så länge han befinner under tvångsvård. Däremot vore det intressant att ta del av SB's egen version av händelseförloppet, så kanske man kan förstå lite mera av vad som hände. Nog för att man får ta varje påstående från SB med en nypa salt, men han är ändå på något sätt huvudpersonen.
Citera
2014-09-21, 21:50
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Du missade ett "kanske".

Nej, det gjorde jag inte.

Som E.Merckx skriver, tyder jag det som han menar att det kanske är den verkliga skandalen. Inte att man kanske släppt ut en mördare. En viss skillnad. Om man försöker tyda E.Merckx:s meningsbyggnad, vilken lämnar en del övrigt att önska, menar E.Merckx att man faktiskt skulle ha släppt ut en mördare, vilket fick mig att reagera. E.Merckx får rätta mig om jag har fel.
Citera
2014-09-22, 14:36
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Bohlwinkel skrev

Hans tidigare alster "Kvarblivelse" var väl knappast något som kvalade in på 10 i topp listorna. Finns det överhuvudtaget något förlag som vågar ta risken att ge ut den trilogi som äcklet planerar att skriva?
Citera
2014-09-22, 14:43
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
zy45N skrev

Ja, i en skadeståndsprocess är risken stor att man förlorar och då är man skyldig att betala inte bara sina egna advokatkostnader, utan även motpartens, svenska statens, rättegångskostnader. Och SB har inga pengar, tvärtom, har en del skulder hos fogden...

Han har väl sin sjukpension, den kan ju inte vara speciellt hög, han har ju knappt arbetat en dag i under hela sitt liv. Hur har han råd att skaffa sig ett ytterligare juristbiträde?
Citera
2014-09-22, 15:01
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
the saint skrev

gnäll, gnäll, gnäll och gnäll

Helt kort. Det är bara den kriminella pedofilen som vet om han har begått några mord, ingen annan.

Hur kunde resningsåklagarna så lättvindigt tro på honom när han tog tillbaka sina erkännanden? Även dom borde ha insett att han är en notorisk mytoman och lögnare. Var inte resningsåklagarna oroade över att dom eventuellt kunde släppa ut en sinnessjuk mördare?

Hur kommer det sig att många sväljer alla lögner idioten hasplar ur sig? Till exempel förutspår Hjertén von Gedda redan efter sina intervjuer på hösten 2003 att han eventuellt, för att få uppmärksamhet, skulle komma att skylla på att hans terapeuter hade lurat honom till att bekänna brott han aldrig begått:

"En av dem är den tidigare chefen för tekniska roteln vid Stockholmspolisen, Jan Olsson.

- Han har följt Quickmålen på nära håll. Olsson menar att den dagen Quick vill ha uppmärksamhet på nytt kommer han att kalla till presskonferens och meddela att han nu är beredd att visa upp brottsplatserna och kropparna. Eller så kan han göra en helomvändning och beskylla sin terapeut för att ha lurat honom att bekänna brott han aldrig begått."

http://www.goteborgsfria.se/artikel/5819
Citera
2014-09-22, 17:45
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Hans tidigare alster "Kvarblivelse" var väl knappast något som kvalade in på 10 i topp listorna. Finns det överhuvudtaget något förlag som vågar ta risken att ge ut den trilogi som äcklet planerar att skriva?
Bra fråga. Intresset för skandalen lär ju minska i takt med att själva skandalen minskar, d.v.s. när det framkommer att gubben inte suttit oskyldigt inspärrad för åtta mord. Som jag skrev tidigare är det inte alls omöjligt att TOs brådska med att tvångsvården måste upphöra skyndsamt hänger ihop med bokprojektet. Kanske har förlaget börjat gnöla om att det inte verkar finnas så mycket till story. Själva tvångsvården kan ju inte vara alltför betungande för gubben, i vart fall om man jämför med ett liv som inlåst. Han har ju dessutom själv bloggat om hur underbart det är att vara fri. Det handlar inte om några pissprov då och då, det handlar om att bokprojektet glider konsortiet ur händerna.
Citera
2014-09-22, 19:20
Medlem
the saints avatar
Citat:
Helt kort. Det är bara den kriminella pedofilen som vet om han har begått några mord, ingen annan.

Hur kunde resningsåklagarna så lättvindigt tro på honom när han tog tillbaka sina erkännanden? Även dom borde ha insett att han är en notorisk mytoman och lögnare. Var inte resningsåklagarna oroade över att dom eventuellt kunde släppa ut en sinnessjuk mördare?

.....

Det torde väl inte vara obekant för någon, att främsta orsaken till att alla morddomarna ogiltigförklarades, var att man inte kunde hitta något faktiskt bevis för ens ett enda mord.

Så, nej, resningsåklagarna lär inte ha varit speciellt oroade över att de släppte ut "en sinnessjuk mördare".
Citera
2014-09-22, 21:41
Medlem
Citat:
Han har väl sin sjukpension, den kan ju inte vara speciellt hög, han har ju knappt arbetat en dag i under hela sitt liv. Hur har han råd att skaffa sig ett ytterligare juristbiträde?
Visst har han sjukpensionen och möjligtvis påfyllning från socialen, men ingenting därutöver!
Kostnaden för juristarvode i förvaltningsärende står staten för. Ytterligare ett juristbiträde?! Tror inte, han kanske tillfälligt avlastar TO (från samma byrå?), ingen chans att staten betalar för två jurister i samma ärende.

Det blir intressant hur TO har tänkt sig, ifall att SB blir friskförklarad -> rycker sjukpensionen. Blir det AF och FAS3?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in