Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Holmér körde bil från Borlänge på morgonen, enligt egen utsago. För han har väl bara en version av sitt eget förehavande?
Holmer har hävdat att han åkte upp mot dalarna efter lunch morddagen och ifrån Borlänge ngn gång 0800-0830 på lördag , efter att ha talat med Curt Nilsson och Gilbert Nyberg på SBC. Det enda som är säkerställt är att han kommer till polishuset 1050.
Jag är väldigt öppen för teoribyggen kring vad Holmér haft för sig under mordnatten, och motiv till att det mörkas. T ex teorin att det pågår en övning under natten och att övningen i hemlighet är övervakad. Det är något som kan leda till att Holmér har eller tar sig en uppgift där. Dock måste det inte vara någon riktigt saftig anledning. Holmér tror jag hade, liksom OP för övrigt, en syn på sig själv som någon som borde stå över regler och normer, och var ganska upptagen med sina egna behov. Att han lägger ut en falsk berättelse om sitt eget förehavande på mordnatten kan ha nån fåfäng eller annan trivial orsak från början.
Hans Holmers historia innehåller många ologiska resonemang. Om man nu ska åka vasaloppet, varför dra till Borlänge, 19mil från Sälen. Kan ju tänkas att han skulle bo närmare Vasalopps-startplatsen natten lördag/söndag men detta har aldrig redovisats, varför kan man undra. Skulle vara väldigt lätt att visa upp en logibokning som skulle ta udden av ex
Sven Aners påståenden. Boendet lördag till söndag är har mig veterligen aldrig granskats, ens av Aner. Alla vasaloppsåkare vet att det gäller att vara ute i god tid och fixa boende, inget som görs spontant kvällen innan.
Finns dessutom uppgiften i en kvällstidning dagarna efter MOP, minns ej i hastigheten vilken, om att Holmers skulle stoppats närmare Sälen av en polispatrull och därifrån vänt mot Stockholm.
En hypotes är att Holmer skulle vara kuppövningsledare på kvällen och därför befann sig ute på stan.
Han skulle med sin position och bakgrund inte vara osannolik som sådan. Om nu övningen slutar med mord kan det ju vara förståeligt att HH inte vill skylta med detta.
Holmers roll i utredningen är för mig ett janusansikte. Ena stunden verkar han nästan famla sig fram, speciellt dagarna efter MOP, nästa stund tar han mycket resoluta steg för att driva sin linje i PU.
Ena stunden kan han ses som en tänkbara konspiratör nästa stund som en övervakare som ser sitt skyddsobjekt avlivas.
Att det inom PU hölls tyst med HHs förhållande med
Åsa Kylén kanske kan förklaras med att han låg i skilsmässa.. Att den ståndpunkten skulle vara rådande idag är däremot inte sannolikt. Dels hann Hans Holmer gifta sig med sina Åsa och nu är han begraven sedan 12år. Med tanke på den turbulens som ändå uppstått runt Borlänge ter det sig ologiskt att en skilsmässo anknuten mörkläggning inte kommit fram.