Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-10, 21:44
Bannlyst
Denna rekommenderar jag http://www.jula.se/pulverbrandslackare-9-kg-137144 , hyfsat billig och ett bra märke.
Finns givetvis bättre men denna är just för bostäder/fritidshus, pulver är även att rekommendera det släcker bäst i dom flesta ämnen och billigt om man jämför med tex kolsyra/koldioxid.

Brandfilt är också bra att ha, brandsläckare med kändare märke(presto,kidde osv) har oftast en slags tryckventil, så om den överstiger trycket töms släckaren automatiskt.
Nu vet jag inte hur det är med dom billigare..
Senast redigerad av faderchristmys 2010-11-10 kl. 21:46.
Citera
2010-11-10, 21:59
Moderator
Tystnads avatar
Vid heta arbeten är kravet minst två pulversläckare på 6kg ,finns ingen anledning att ha lägre standard hemma än vid heta arbeten.

Anledningen att man skall ha två är att man inte skall stå där med en nästan släckt brand och så tar brandsläckaren slut....

2kg släckarna har man i bilar
Citera
2010-11-10, 22:17
Medlem
Dunkenkorvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ql1max
http://www.dt.se/nyheter/falun/artic...e?pageNumber=2
Vissa kommuner har lag på det!

Nej! Det finns ingen lag på att ha brandsläckare!
I Sverige kan man inte ha lokala lagar!

Däremot så ska det finnas skälig utrustning, det kan till exempel vara en vattenslang!
Men alltså ingen lag på brandsläckare.
Skulle jag bo där och det skulle komma någon tomte till mig så kan de ju fetglömma att de får komma in i mitt hus för att kontrollera om jag har en brandsläckare. Kan inte tänka mig att det finns laglig grund för en sådan kontroll.

Men visst skaffa en brandsläckare, det är en billig livförsäkring. Du kan köpa vilken godkänd 6kg pulver som helst.
Citera
2010-11-12, 12:47
Bannlyst
Det finns en 6kg släckare på Lidl den här veckan till det facila priset av 250 kr. Helt ok!
Citera
2010-11-13, 09:30
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolon
Det finns en 6kg släckare på Lidl den här veckan till det facila priset av 250 kr. Helt ok!
Funkar säker ,fast problemet tror jag är att man kan inte återfylla den efter användning eller serva/kontroller den varje år ,just detta sista är viktigt .
Var en brandman som berättade ovan då jag köpte min.
Citera
2010-11-13, 12:10
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Funkar säker ,fast problemet tror jag är att man kan inte återfylla den efter användning eller serva/kontroller den varje år ,just detta sista är viktigt .
Var en brandman som berättade ovan då jag köpte min.

Att serva en hemmapulversläckare varje år är onödigt. Det räcker gott med 5-10 års intervaller för det. Är det en arbetsplats rekommenderas dock vartannat år.

Det som ofta skiljer en billig och en dyrare är effektivitetsklassningen. Den minsta rekommenderade klassningen är 43A 233BC.
Citera
2010-11-14, 14:11
Moderator
Tystnads avatar
Enligt vad jag hört skall en hemma brandsläckare lämnas in för omladdning vart tionde år men detta är väl inte samma som att dom serva dom ?

Brandsläckar kan säkerligen hålla länge ,jag har själv utlöst ett antal väldigt gamla vattenbrandsläckare som säkerligen inte servats på 25 år! och därför skulle skrotas.
En del var det ett jävla tryck i medan andra var som en svag piss stråle
Citera
2010-11-14, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Enligt vad jag hört skall en hemma brandsläckare lämnas in för omladdning vart tionde år men detta är väl inte samma som att dom serva dom ?

Brandsläckar kan säkerligen hålla länge ,jag har själv utlöst ett antal väldigt gamla vattenbrandsläckare som säkerligen inte servats på 25 år! och därför skulle skrotas.
En del var det ett jävla tryck i medan andra var som en svag piss stråle
Detta gäller framför allt pulver och koldioxid.
Medans skum ska fyllas på vart 5:e.
Citera
2010-11-15, 07:23
Medlem
Känner man någon som jobbar på en firma som servar släckare, så skadar det ju inte att se över dom varje år, annars så är det väl efter att man har utlöst den, eller efter en fem år. Viktigt med en pulversläckare är att du tar och vänder upp & ner på den ett par gånger, för pulvret har en tendens att lägga sig som en stor kaka i botten, vilket inne bär att det kan bli lite problem när du ska använda den.
Men som sagt var, skaka lite på den då och då, så håller den sig ok länge.
Citera
2014-09-21, 13:59
Medlem
MartinStLouiss avatar
Tänkte köpa en brandsläckare o ha i hemmet, bor i en lägenhet. Hur många kg borde man ha? Såg att Jula säljer en 1.5 kg brandsläckare för 149 kr.
Citera
2014-09-21, 14:07
Bannlyst
kan rekomendera en 12kg pulver innanför ytterdörren och en 2kg CO2 släckare i köket likadant i garaget för de som som har sådant
Citera
2014-09-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Tänkte köpa en brandsläckare o ha i hemmet, bor i en lägenhet. Hur många kg borde man ha? Såg att Jula säljer en 1.5 kg brandsläckare för 149 kr.

http://www.brandskyddsforeningen.se/.../brandslackare
Här kan du hitta lite matnyttig information om hur du ska välja brandsläckare. :-)
Man brukar rekommendera en 6 kg pulversläckare i en lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in