Citat:
Jag har förövrigt pratat med flera i Ukraina sen konflikten började. De jag pratat med har varit pro Poroschenko. Deras bild av EU är väldigt naiv. De tycks tro att går de med i EU kommer allt bli bra, de inser inte att allt är långt ifrån bra i EU och med EMU.
Säkert korrekt att många pro-EU ukrainarna har en naiv syn på vad EU kan åstadkomma på lång och kanske medellång sikt i Ukraina. Men på lite längre sikt så kommer det att kunna bli bra, vilket jag har sett, i TV inslag, som bekräftar att också många ukrainare förstår. De är beredda på uppoffringar för sina barn och barnbarns skull.
Och EU/EMU är långt ifrån perfekta fenomen. Det är därför man ständigt ändrar och reformerar.
Citat:
Dessutom tror de att vi har massa militära förband som kan skydda dem, det har vi inte. Tyskland har ca 220 tanks och 250 stridsflyg, samma i de flesta länder i Europa. De inser inte hur illa däran vi är och hur långt ifrån frälsning EU kommer bli. De kommer bli varse det och de kommer bli missnöjda.
Jo, det är korrekt att EU/NATO länder rustat ned. Men detta håller på att ändras, vilket också inkluderar Sverige. Sedan bör man inte heller helt underskatta t.ex. det svenska försvaret förmåga och kvalité vad gäller kortvariga hot, á la det som hände på Krim.
Citat:
Det som är nummer två, kopplat till vad jag skrev innan. Nyliberalerna tog mer eller mindre över våra länder efter Sovjets fall (brist på ideologisk konkurrens), de har bara lojalitet till pengar. Problemet är att de tror att folket som de inte är lojala mot ska vara lojala mot dem och skydda deras egendom. Så är inte fallet, folket är illojalt tillbaka. Folk kommer i framtiden diskutera västs fall, i grunden handlar det om en ideologi som tog avstånd från dess egna medborgare, vilket i sin tur gör att medborgarna börjar ta avstånd från eliten. Sen löses saker upp. Om man inte snart inser detta och ändrar utvecklingen är hela väst kört oavsett Ukraina.
Fast din analys applicerar bättre på Ryssland, där folket kan komma att resa sig när de inser att de blivit grundlurade av den statliga propagandan, när ännu fler ryska soldater kommer hem i zinkkistor, officiellt på grund av "olyckor i övningar", samt när de tröttnat på den enorma korruptionen, ja det ryska "systemet" bygger helt och hållet på korruption och att makteliten, de facto, är beredd att klamra sig fast vid makten, till varje pris.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-09-21 kl. 09:21.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-09-21 kl. 09:21.