2014-09-20, 16:33
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Det finns tonvis med matrial som tyder på att Turkiet har en relation till terroristgruppen. Jag kan fylla upp 300 A4 sidor med källor. http://www.todayszaman.com/_turkey-isil-and-allegations_359075.html

Dem har rätt här, det är möjligt att visa anklagelser är bull, men knappst alla. Det är en sådan mängd med anklagelser så att det i sig tyder på att något skumt sker i Turkiet. Sedan så finns det fall där det handlar om ren fakta, som tex när kurder och amerikaner i Irak hittar vapen, amunition och bomber med en unik turkisk märkning. Hur är det möjligt att IS fått tag på dessa saker? I ett annat fall så var en turkisk MIT agent inne i en välgörenhetsbil som var på väg till en IS kontrollerad stad i Syrien. Han vägrade låta gränspolisen eller åklagare söka igenom ambulansen. Det rör sig om mer än passivt stöd (eller beror på vad du menar med passivt stöd).

Jag har dock ingen kännedom om något tåg.

Jag har svårt att se hur Turkiet direkt stödjer IS med material, stridsvagnar vapen och sådant. Däremot har deras passivitet fått dem att växa, det är ett faktum.

Vi vet även att Turkiet försökte sig på en false flag mot IS för cirka sex månader sedan efter att inspelningar från högt uppsatta turkiska ministrar och befälhavare läcktes. Det är därför konspirationer att häva ett samarbete mellan IS och Turkiet. Ett indirekt stöd finns och detta har gynnat IS oerhört mycket. Denna passivitet kan ha ett visst syfte, att försvaga kurderna.

Turkiet har agerat på liknande sätt. De tillät exempelvis terroriststämplade Jabhat al-Nusra fritt utrymme att mobilisera vid den turkiska gränssidan av Kasseb i nordvästra Syrien. Hur tusentals rebeller som terroriststämplats av EU och även Turkiet, kunnat passera den gränsövergången visar hur långt Turkiet är beredda att gå för att försöka få igenom sina intressen.
Senast redigerad av ZuparN 2014-09-20 kl. 16:37.
Citera
2014-09-20, 16:43
Bannlyst
Ni kurder är den värsta sorten av människan, om man nu kan kalla er för människor vet jag inte om jag trampar på mänskligheten?!

Att usa var dom som stötta is mot Syrien är tydligen något ni aldrig har förstått. Planerna går väldigt bra som usa har gjort, den går som dom vill. Nu har man chansen man väntat på, nämligen att bomba assad med svepskäl att bomba is.

Nu kurder, syrien gav kurder främst pkk fristad därifrån dom kunde operera i Turkiet, ni vill inte minnas det va? Assads pappa var en värre räv än sin son assad.

Både ni kurder och jag som Turk har sagt att vi är fiender, vi har aldrig varit varandra nära någonsin och kommer aldrig bli det heller! Ska vi som Turkar ombesörja er kurder, liksom mata fienden? Nej, sälvklart ligger det i vår intressen att förgöra fienden så enkelt så möjligt.

Vad är det ni inte förstår egentligen utav det här, är ni allihoppa någon sorts vattenskallar? Ni skryter ju om hur smarta ni är och hur dumma turkar är, men ni har aldrig kunnat bevisa det som allt annat ni framför.

Slutet är här för er kurder innan det äns har börjat.
Det ni ska göra som den dära smarta kurten olle nånting är att rekrytera kurder till kriget som kurtler deltar i.

Hade Turkiet på något sätt varit i krig hade Turkar välfärdat nu för att delta, ung som turk. Tom många kurder. Men ni är som ni är tyvärr, ingen sammanhållning, bara internetkriga. Era skitfolk!
Senast redigerad av Idealist 2014-09-20 kl. 16:51.
Citera
2014-09-20, 16:44
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag har svårt att se hur Turkiet direkt stödjer IS med material, stridsvagnar vapen och sådant. Däremot har deras passivitet fått dem att växa, det är ett faktum.

Vi vet även att Turkiet försökte sig på en false flag mot IS för cirka sex månader sedan efter att inspelningar från högt uppsatta turkiska ministrar och befälhavare läcktes. Det är därför konspirationer att häva ett samarbete mellan IS och Turkiet. Ett indirekt stöd finns och detta har gynnat IS oerhört mycket. Denna passivitet kan ha ett visst syfte, att försvaga kurderna.

Turkiet har agerat på liknande sätt. De tillät exempelvis terroriststämplade Jabhat al-Nusra fritt utrymme att mobilisera vid den turkiska gränssidan av Kasseb i nordvästra Syrien. Hur tusentals rebeller som terroriststämplats av EU och även Turkiet, kunnat passera den gränsövergången visar hur långt Turkiet är beredda att gå för att försöka få igenom sina intressen.

Därimot så har de sett sin egen grupp "ISIS" frått egetknullande av assad och resten av civiliserande världen. det är ätminstone bra.
Citera
2014-09-20, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nello
Många har skrivit att gisslan i Mosul släppts samidigt som obekräftade rapporter om att turkiska vapen och generaler är direkt inblandade i operationen mot Kobane.

Det slog mig bara, där har ni eftergiften/lösensumman.
Turkarna hjälper IS att inta Kobane mot att IS släpper gisslan.
Fullt rimligt.

Jag tänkte direkt det när jag läste om att gisslan släpptes, turkarna är ett gäng sneaky horungar. Får hoppas att kurderna lyckas hålla ut, även om jag helt ärligt avskyr vissa kurder här som ständigt visar att dom endast hoppas på det bästa för kurder och skiter fullständigt i alla andra så hoppas jag verkligen att jag snart får läsa en nyhetsartikel om att YPG massakrera IS.

Men apropå det du sa angående att turkarna hjälper IS så var det min allra första tanke också ELLLLLLLLLLLER (varning för konspirationsteori här) så kan detta vara ingången för USA, turkarna hjälper IS att slå till hårt mot kurderna så USA senare kommer ut om nån dag och säger "kurderna behöver vår hjälp GENAST, vi måste bomba Syrien" och så börjar det hela. Inte för att jag hade haft något emot att någon bombar IS men jag är väldigt skeptisk till att vissa länder bombar USA för "the greater good". USA har alltid en helt annan agenda än vad som visas, men men, lite konspirationsteorier bara. Lycka till, till kurderna.
Citera
2014-09-20, 17:00
Medlem
Chris1991s avatar
Nu händer det grejer, Hizbollah verkar ha lagt in en högre växel. Igår bombade Hizbollah en IS byggnad med en drönare. Fyra stycken högt uppsatta IS terrorister dog.

Videon:http://www.liveleak.com/view?i=e16_1411175364

Jag är ingen expert på vapen men verkar inte detta vara någon form av laserpekare och en laserguidad bomb. Som sagt Hizbollah slutar aldrig chocka en.
Citera
2014-09-20, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Generalennn
Jag tänkte direkt det när jag läste om att gisslan släpptes, turkarna är ett gäng sneaky horungar. Får hoppas att kurderna lyckas hålla ut, även om jag helt ärligt avskyr vissa kurder här som ständigt visar att dom endast hoppas på det bästa för kurder och skiter fullständigt i alla andra så hoppas jag verkligen att jag snart får läsa en nyhetsartikel om att YPG massakrera IS.

Men apropå det du sa angående att turkarna hjälper IS så var det min allra första tanke också ELLLLLLLLLLLER (varning för konspirationsteori här) så kan detta vara ingången för USA, turkarna hjälper IS att slå till hårt mot kurderna så USA senare kommer ut om nån dag och säger "kurderna behöver vår hjälp GENAST, vi måste bomba Syrien" och så börjar det hela. Inte för att jag hade haft något emot att någon bombar IS men jag är väldigt skeptisk till att vissa länder bombar USA för "the greater good". USA har alltid en helt annan agenda än vad som visas, men men, lite konspirationsteorier bara. Lycka till, till kurderna.

Det är precis så det är din smarta kurd. Usas utrikesminsiter samt generaler. Skriver så att du förstår, alltså krigsgeneraler har varit i Turkiet hur många gånger som helst den senaste tiden. Sist var det för en vecka sen. Som jag sagt inlägget före, dom har planerat det här väldigt bra, det är exakt som du säger min smarta kurt. Att is är och angriper kurdiska byar är bara svepskäl till att bomba assad. Sanna mina ord nu, läs en gång mer än för lite. När dom bombat assad är dom någon månad irån sen vända kurs mot iran. Ser ni kurdder verkligen inget annat än bara att Turkiet stödjer is? Ni ser något väldigt litet ur något enormt stort som är på gång.

Dom vill ha er kurder mot kriget iran era idioter, sen när har usa varit någons vän att dom ska bli det nu? Frankrike, holland också sks bomba is, australien överväger att skicka marktrupper för att bekämpa is, seriöst nu. Varför i helvete ska dom slösa resurser och liv på några sketna kurder för? Ge mig svaret.
Blev omvärlden helt plötsligt kurdernas vän nu när ni fick oljan? Vart var då era sk "vänner" när saddan gasade er va? Ingen brydde sig äns fan era puckon!

Tyskland har blivit kännslomässig på en månad och hjälper kurder medd vapen, haha komigen era smarta nu.
Citera
2014-09-20, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Nu händer det grejer, Hizbollah verkar ha lagt in en högre växel. Igår bombade Hizbollah en IS byggnad med en drönare. Fyra stycken högt uppsatta IS terrorister dog.

Videon:http://www.liveleak.com/view?i=e16_1411175364

Jag är ingen expert på vapen men verkar inte detta vara någon form av laserpekare och en laserguidad bomb. Som sagt Hizbollah slutar aldrig chocka en.

Vad är det du inte förstår? Överaskade hizbullah dina förväntningar nu igen? Drönare är som flyg ungfär, skillanden e att den är obemannad o kan reka bättre. Precisionen e samma som stridsflyg.
Frågan e vem som säljer drönare till dom, Kina?
Citera
2014-09-20, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Idealist
Det är precis så det är din smarta kurd. Usas utrikesminsiter samt generaler. Skriver så att du förstår, alltså krigsgeneraler har varit i Turkiet hur många gånger som helst den senaste tiden. Sist var det för en vecka sen. Som jag sagt inlägget före, dom har planerat det här väldigt bra, det är exakt som du säger min smarta kurt. Att is är och angriper kurdiska byar är bara svepskäl till att bomba assad. Sanna mina ord nu, läs en gång mer än för lite. När dom bombat assad är dom någon månad irån sen vända kurs mot iran. Ser ni kurdder verkligen inget annat än bara att Turkiet stödjer is? Ni ser något väldigt litet ur något enormt stort som är på gång.

Dom vill ha er kurder mot kriget iran era idioter, sen när har usa varit någons vän att dom ska bli det nu? Frankrike, holland också sks bomba is, australien överväger att skicka marktrupper för att bekämpa is, seriöst nu. Varför i helvete ska dom slösa resurser och liv på några sketna kurder för? Ge mig svaret.
Blev omvärlden helt plötsligt kurdernas vän nu när ni fick oljan? Vart var då era sk "vänner" när saddan gasade er va? Ingen brydde sig äns fan era puckon!

Tyskland har blivit kännslomässig på en månad och hjälper kurder medd vapen, haha komigen era smarta nu.

Jag är inte kurd, iranier. Men jo en sån känsla har jag också haft ett tag nu. USA började tappa greppet om mellanöstern men lyckades få en allierad i Irak, kurderna. Sen att Frankrike började bomba IS tycker jag är lite komiskt bara, va fan har Frankrike med mellanöstern att göra? Det enda som bombningarna lär göra är att nån galen snubbe i Frankrike kommer snart spränga en köpcentrum som "revansch" och då blir det ännu mer upptrappning.

Men man får verkligen magsår av allt det här IS snack just nu. Dessa snubbar har halshuggit ett bra tag nu och bara NYLIGEN har "världen" enats mot dom. Var fan va dom när dom brände kurderna i Syrien levande? Var va dom när dom halshögg Syriens soldater? Var va dom när dom massakrera allting som rörde sig i Syrien. Dom sket fullständigt i allt de där så länge det höll sig inom Syrien och det var emot Assad samt att dom inte riktigt hotade omvärlden. Inte nog med det, utan dom hjälpte även till dom vare sig direkt eller indirekt. Vapen hamnade i deras händer, en stor rekrytering öppnades för dom genom all konstant skitsnack om Assad i median om hur han sitter i sin palats som djävulen han själv och beordrar att hans soldater ska skära upp barn och ge honom inälvorna så han kan äta det för frukost.

Tro inte för en sekund att allting ni ser världen göra nu mot IS är p.g.a att dom känner att dom måste "hjälpa" folket, verkligen inte. Vad EXAAAAKT dom vill kan jag inte direkt veta men jag är övertygad om att USA har en plan efter plan efter plan. Det funkar inte alltid som dom vill men dom anpassar sig och lägger upp något nytt. Dom vill fortfarande få ner Iran. Så som framtiden ser ut JUST NU så har dom lite alternativ till hur det ska gå tillväga.

Förhoppningsvis lyckas SAA klara av sina nuvarande uppgifter samt prioriteringar så dom kan börja röra sig norr och få slut på IS.

Edit: Givetvis är allt detta just MIN åsikt.
Senast redigerad av Generalennn 2014-09-20 kl. 17:22.
Citera
2014-09-20, 17:28
Medlem
Leskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Situationen i Kobane. Ser mörkt ut...

https://t.co/SKNFZnOUYb

Nejdå, du hörde väl att Peshmerga skulle komma till undsättning?

Strax börjar USA bomba IS tillbaka till stenåldern i syrien också!
Senast redigerad av Lesky 2014-09-20 kl. 17:31.
Citera
2014-09-20, 17:30
Medlem
namos avatar
Citat:
Jag gillar också era hypotetiska scenarion, t.ex om vi bara hade haft si och så mycket grymma vapen som ISIS har, då djävlar alltså. Låt mig kontra med ett lika relevant scenario. Om jag hade varit superman, då djävlar alltså då hade jag utplånat alla med laser ifrån ögonen. Dags att komma tillbaka till verkligheten och diskutera utifrån de givna förutsättningarna istället för önsketänkande.
Det är de givna förutsättningarna som diskuteras: kurdiska styrkor har brist på vapen i jämförelse med ISIS, det är ett faktum! Kom inte hit med dina idiotiska "om jag vore Superman" scenarion.

Sannerligen behövs det intelligens för att älska kurden, saknar man intelligens är man per automatik kurd-hatare. Det ser man på alla kurd-hatare här på FB. De saknar de rätta hjärncellerna - visar hur dumma de är om och om igen.
Citera
2014-09-20, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Generalennn
Jag är inte kurd, iranier. Men jo en sån känsla har jag också haft ett tag nu. USA började tappa greppet om mellanöstern men lyckades få en allierad i Irak, kurderna. Sen att Frankrike började bomba IS tycker jag är lite komiskt bara, va fan har Frankrike med mellanöstern att göra? Det enda som bombningarna lär göra är att nån galen snubbe i Frankrike kommer snart spränga en köpcentrum som "revansch" och då blir det ännu mer upptrappning.

Men man får verkligen magsår av allt det här IS snack just nu. Dessa snubbar har halshuggit ett bra tag nu och bara NYLIGEN har "världen" enats mot dom. Var fan va dom när dom brände kurderna i Syrien levande? Var va dom när dom halshögg Syriens soldater? Var va dom när dom massakrera allting som rörde sig i Syrien. Dom sket fullständigt i allt de där så länge det höll sig inom Syrien och det var emot Assad samt att dom inte riktigt hotade omvärlden. Inte nog med det, utan dom hjälpte även till dom vare sig direkt eller indirekt. Vapen hamnade i deras händer, en stor rekrytering öppnades för dom genom all konstant skitsnack om Assad i median om hur han sitter i sin palats som djävulen han själv och beordrar att hans soldater ska skära upp barn och ge honom inälvorna så han kan äta det för frukost.

Tro inte för en sekund att allting ni ser världen göra nu mot IS är p.g.a att dom känner att dom måste "hjälpa" folket, verkligen inte. Vad EXAAAAKT dom vill kan jag inte direkt veta men jag är övertygad om att USA har en plan efter plan efter plan. Det funkar inte alltid som dom vill men dom anpassar sig och lägger upp något nytt. Dom vill fortfarande få ner Iran. Så som framtiden ser ut JUST NU så har dom lite alternativ till hur det ska gå tillväga.

Förhoppningsvis lyckas SAA klara av sina nuvarande uppgifter samt prioriteringar så dom kan börja röra sig norr och få slut på IS.

Edit: Givetvis är allt detta just MIN åsikt.

Ok, förlåt om jag nedvärdera dig men trodde du hade en avatar med den påhittade "kurdiska flaggan"?
Det är precis som du också säger, egentligen är det inte så jättesvårt att förstå om man har lite sunt förnuft. Jag instämmer helt och hållet med dig, vart var omvärlden när man brände kurder?

Men jag hoppas endå att det här blir usas nedgång åtminstone militärt.
Kurderna ska för en gångs skull använda huvudet nu och inte vända sig mot iran. Då menar jag irans kurder när usa går, eller kommer försöka göra det.

Men kurderna har blivit så jävla blinda att det enda dom ser is och inte anledningen till varför dom är och operar just mot kurderna.
Citera
2014-09-20, 17:32
Medlem
Leskys avatar
Citat:
Jag gillar också era hypotetiska scenarion, t.ex om vi bara hade haft si och så mycket grymma vapen som ISIS har, då djävlar alltså. Låt mig kontra med ett lika relevant scenario. Om jag hade varit superman, då djävlar alltså då hade jag utplånat alla med laser ifrån ögonen. Dags att komma tillbaka till verkligheten och diskutera utifrån de givna förutsättningarna istället för önsketänkande.

Tänk bara om IS hade haft flygvapen och Irak regimens 500 000-100 0000 mannar, vad hade hänt då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in