Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Jag tror du tar lätt på SD:s nyvunna rösters rörlighet. Jag tror att det i en nyvalssituation (som uppstått för att alliansens budget fått flest röster) blir svårt för SD att undkomma beskrivningen som osbstruerande. Du verkar tro SD kommer få ökat stöd i ett nyval.
Ja, inte kommer det att minska i alla fall. Valresultatet visar åt vilket håll väljarna vill att politiken ska gå. V+S+MP fick plus minus noll, alliansen minskade, SD ökade dramatiskt. Lägg därtill att 45% av svenska folket vill se en minskad invandring. Inom M är den viljan mycket stor, över 50%. Ingenting talar för att SD skulle minska oavsett det parlamentariska läget, och nu kan vi lägga till fler dimensioner som kan påverka röstandet till SD fördel. Nämligen sjuklöverns närmast sjukliga försök att utmanövrera och isolera ett demokratiskt valt parti i riksdagen. Man var till och med beredda att frångå riksdagens praxis i frågan om talman för att frysa ut SD, jag tror att det kommer en reaktion på det här vid nästa val. Lägg därtill frågan om stora satsningar på försvaret som är ytterst aktuell.
Sjuklövern har visat att det är mycket prat och lite verkstad, väljarna lägger sin röst på SD för att de vill se förändring här och nu, det resulterar i proteströster.
V kommer troligen också att få sin beskärda del på bekostnad av MP och S. S vänsterfalang kommer att proteströsta mot Löfvens tafatta försök att genast efter valet hoppa upp i knät på borgarna, för det kommer Löfven att straffas tror jag.
V och SD ökar, möjligtvis också KD, övriga minskar.