2014-09-20, 12:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Löfven kommer ju troligen bli statsminister.

Men kommer Löfven och alliansen sedan lägga fram sina budgetar utan att anpassa innehållet efter SD? Alltså kommer de våga riskera att SD röstar på alliansens budget och därmed tvinga fram ett nyval?

Jag misstänker att alliansen kommer krydda sin budget med invandringssatsningar för att göra det omöjligt för SD att rösta på deras budget.

Detta för att de nu är helt inställda på att bedriva oppositionspolitik och låta väljarna ser vilken katastrof en rödgrön regering är.

Löfven lär alltså få igenom din budget men frågan är hur stora eftergifter de gör till vänstern. V kommer kräva vinststopp i skolan men det kommer i så fall som Lena Mellin skrev bryta tidigare överenskommelser som blocken gjort och göra det omöjligt att göra nya.

Antingen måste alltså Löfven skita i vänsterns krav och chansa på att han får deras stöd ändå eller så säger han nej till blocköverskridande överenskommelser efter budgeten, vilket ger ett beroende till SD.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-09-20 kl. 12:05.
Citera
2014-09-20, 12:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Till skillnad från er tror jag att alliansens budget kommer att vara "kryddad" åt ett håll som gör att SD inte vill rösta för den, men den som lever får se. Vi får väl se vem som får rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag misstänker att alliansen kommer krydda sin budget med invandringssatsningar för att göra det omöjligt för SD att rösta på deras budget.

Detta för att de nu är helt inställda på att bedriva oppositionspolitik och låta väljarna ser vilken katastrof en rödgrön regering är.

Löfven lär alltså få igenom din budget men frågan är hur stora eftergifter de gör till vänstern. V kommer kräva vinststopp i skolan men det kommer i så fall som Lena Mellin skrev bryta tidigare överenskommelser som blocken gjort och göra det omöjligt att göra nya.

Antingen måste alltså Löfven skita i vänsterns krav och chansa på att han får deras stöd ändå eller så säger han nej till blocköverskridande överenskommelser efter budgeten, vilket ger ett beroende till SD.
Det vore bissart om Alliansen skulle krydda sin budget enbart i syfte att ett visst parti inte ska rösta på det. Krumbukterna blir många för att minimera inflytande från SD.

Ja, även om Löfvén får igenom en budget så kommer det bli knepigt sedan. SD kan ju i varje votering därefter välja/hota med att rösta med alliansen i fall SD inte får inflytande. Och alliansen kan ju inte hela tiden lägga förslag eller anta positioner som är oaptitliga för SD. Budgeten är ju viktigast men det ska ju drivas politik i riksdagen därefter. Den kan bli 4 händelselösa riksmöten.

---

Strax ska förresten Sjöstedt intervjuas i P1 i Lördagsintervjun. Det kan ju vara intressant att höra han förklara sin upprördhet lite. För mig var det helt självklart att Sjöstedt inte skulle få vara med i en regering men tydligen inte för Sjöstedt själv.
Citera
2014-09-20, 12:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det vore bissart om Alliansen skulle krydda sin budget enbart i syfte att ett visst parti inte ska rösta på det. Krumbukterna blir många för att minimera inflytande från SD.

Ja, även om Löfvén får igenom en budget så kommer det bli knepigt sedan. SD kan ju i varje votering därefter välja/hota med att rösta med alliansen i fall SD inte får inflytande. Och alliansen kan ju inte hela tiden lägga förslag eller anta positioner som är oaptitliga för SD. Budgeten är ju viktigast men det ska ju drivas politik i riksdagen därefter. Den kan bli 4 händelselösa riksmöten.

---

Strax ska förresten Sjöstedt intervjuas i P1 i Lördagsintervjun. Det kan ju vara intressant att höra han förklara sin upprördhet lite. För mig var det helt självklart att Sjöstedt inte skulle få vara med i en regering men tydligen inte för Sjöstedt själv.

När jag lyssnade på hur Annie Lööf uttalade sig angående denna fråga fick jag helt klart känslan att de tänkte krydda budgeten med invandring. Vad hon sa och hur hon sa det gjorde att jag fick det intrycket.

Efter budgeten kommer det däremot bli annorlunda. Då blir det i huvudsak den rödgröna regeringen som lägger förslag som de vill gå stöd för och dessa kommer både alliansen och SD rösta nej till varje gång de inte gillar förslagen.

Givetvis måste de rödgröna lyssna och undvika att lägga förslag som de förstår att de inte kommet få igenom, annars blir det pinsamt.

Det gör att de kommer få mycket svårt att bedriva politik. Speciellt om de har rivit upp tidigare uppgörelser med alliansen för att blidka vänstern för att säkerställa att budgeten går igenom.

Löfven sitter i skiten kan man alltså summera detta med.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-09-20 kl. 12:50.
Citera
2014-09-20, 12:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
JÅ har varit mycket tydlig, blir det nyval beror det på sjuklöverns ovilja till kompromiss, det här rider JÅ ut med lätthet, det minsta problemet för SD. Svenska folket är inte dummare än att de förstår varför det parlamentariska läget ser ut som det gör, nämligen sjuklöverns sällsynt märkliga behandling av ett riksdagsparti. Proteströsterna hamnar i SD och V fickor.
Jag tror du tar lätt på SD:s nyvunna rösters rörlighet. Jag tror att det i en nyvalssituation (som uppstått för att alliansens budget fått flest röster) blir svårt för SD att undkomma beskrivningen som osbstruerande. Du verkar tro SD kommer få ökat stöd i ett nyval.
Senast redigerad av Madagascar 2014-09-20 kl. 12:52.
Citera
2014-09-20, 12:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag tror du tar lätt på nyvunna rösters rörlighet. Jag tror att i en nyvalssituation (som uppstått för att alliansens budget fått flest röster) blir det svårt för SD att undkomma beskrivningen som osbstruerande. Du verkar tro SD kommer få ökat stöd i ett nyval.

Ja SD gör nog klokt i att vara försiktig här. Det ska dessutom läggas en ny budget varje år så chansen att fälla regeringen kommer igen. Det är nog dumt att i det här läget använda det kortet redan nu.
Citera
2014-09-20, 13:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag tror du tar lätt på SD:s nyvunna rösters rörlighet. Jag tror att det i en nyvalssituation (som uppstått för att alliansens budget fått flest röster) blir svårt för SD att undkomma beskrivningen som osbstruerande. Du verkar tro SD kommer få ökat stöd i ett nyval.

Ja, inte kommer det att minska i alla fall. Valresultatet visar åt vilket håll väljarna vill att politiken ska gå. V+S+MP fick plus minus noll, alliansen minskade, SD ökade dramatiskt. Lägg därtill att 45% av svenska folket vill se en minskad invandring. Inom M är den viljan mycket stor, över 50%. Ingenting talar för att SD skulle minska oavsett det parlamentariska läget, och nu kan vi lägga till fler dimensioner som kan påverka röstandet till SD fördel. Nämligen sjuklöverns närmast sjukliga försök att utmanövrera och isolera ett demokratiskt valt parti i riksdagen. Man var till och med beredda att frångå riksdagens praxis i frågan om talman för att frysa ut SD, jag tror att det kommer en reaktion på det här vid nästa val. Lägg därtill frågan om stora satsningar på försvaret som är ytterst aktuell.

Sjuklövern har visat att det är mycket prat och lite verkstad, väljarna lägger sin röst på SD för att de vill se förändring här och nu, det resulterar i proteströster.

V kommer troligen också att få sin beskärda del på bekostnad av MP och S. S vänsterfalang kommer att proteströsta mot Löfvens tafatta försök att genast efter valet hoppa upp i knät på borgarna, för det kommer Löfven att straffas tror jag.

V och SD ökar, möjligtvis också KD, övriga minskar.
Citera
2014-09-20, 13:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja SD gör nog klokt i att vara försiktig här. Det ska dessutom läggas en ny budget varje år så chansen att fälla regeringen kommer igen. Det är nog dumt att i det här läget använda det kortet redan nu.
Det slår mig nu att även om SD skulle sänka Löfvéns budget genom att rösta på alliansens behöver det inte bli nyval per automatik.

Löfvén (eller alliansen) kan ju ta nya tag i rådande parlamentariskt läge och försöka igen.

SD kanske tänker att de kan sänka Löfvens första regerings-/budgetförslaget för att tvinga sig till inflytande i nästa försök.

Fast jag tror faktiskt både de rödgröna och alliansen låter det gå till nyval i det skedet hellre än att de låter SD ges inflytande. De kan som sagt effektivt skylla på SD som orsaken till nyvalet.

(Jag tror att förutom SD så bör alliansens småpartier vara rädda för nyval. Det finns en risk tror jag att dessa väljare rör sig mot stora trygga moderaterna. Detta hade åtminstone varit sant om inte Reinfeldt och Borg redan deklarerat sin avgång. Korkat och oansvarigt av dem att deklarera sin avgång direkt efter valet innan regeringsfrågan är löst. Särskilt Reinfeldt framstår som något hycklande med tanke på hur mycket han predikat att de rödgröna inte har ett regeringsalternativ bla bla.)
Senast redigerad av Madagascar 2014-09-20 kl. 13:44.
Citera
2014-09-20, 13:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det slår mig nu att även om SD skulle sänka Löfvéns budget genom att rösta på alliansens behöver det inte bli nyval per automatik.

Löfvén (eller alliansen) kan ju ta nya tag i rådande parlamentariskt och försöka igen.

SD kanske tänker att de kan sänka Löfvens första regerings-/budgetförslaget för att tvinga sig till inflytande i nästa försök.

Fast jag tror faktiskt både de rödgröna och alliansen låter det gå till nyval i det skedet hellre än att de låter SD ges inflytande. De kan som sagt effektivt skylla på SD som orsaken till nyvalet.

(Jag tror att förutom SD så bör alliansens småpartier vara rädda för nyval. Det finns en risk tror jag dessa väljare rör sig mot stora trygga moderaterna. Detta hade åtminstone varit sant om inte Reinfeldt och Borg redan deklarerat sin avgång. Korkat och oansvarigt av dem att deklarera sin avgång direkt efter valet. Särskilt Reinfeldt framstår som något hycklande med tanke på hur mycket han predikat att de rödgröna inte har ett regeringsalternativ bla bla.)

Nja, särskilt stora är de väl inte längre? Trygga är kanske inte heller rätt ord. Ett parti utan tydlig ledning kan inte vara ett tryggt alternativ, särskilt nu när partiledaren har gått under jorden. Han är förbrukad och kan troligen inte komma igen med trovärdighet.
Citera
2014-09-20, 13:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Löfvén (eller alliansen) kan ju ta nya tag i rådande parlamentariskt och försöka igen.

(Jag tror att förutom SD så bör alliansens småpartier vara rädda för nyval. Det finns en risk tror jag att dessa väljare rör sig mot stora trygga moderaterna. Detta hade åtminstone varit sant om inte Reinfeldt och Borg redan deklarerat sin avgång. Korkat och oansvarigt av dem att deklarera sin avgång direkt efter valet innan regeringsfrågan är löst. Särskilt Reinfeldt framstår som något hycklande med tanke på hur mycket han predikat att de rödgröna inte har ett regeringsalternativ bla bla.)

Ja det är en mycket bra poäng. Om SD röstar ned den rödgröna regeringens budget genom att rösta på alliansens budget som innebär inte det att det måste bli nyval. Det är fullt möjligt att talmannen istället får köra en ny vända för att jobba fram en regering som kan få igenom sin budget istället.

Därför blir heller inte det här vapnet så definitivt, det är så att säga inget kärnvapen utan ett mindre definitivt vapen som kan användas utan att det leder till nyval.

Just det gör också att det i praktiken blir mer kraftfullt, det blir ett vapen som kan tvinga fram överenskommelser med SD. Om regeringen ändå väljer nyval i det läget är det de som utlöser detta och får ta skulden för det.
Citera
2014-09-20, 13:28
Medlem
Atlands avatar
Citat:

Bisarrt, men i linje med hur Alliansen har agerat tidigare. Tänk på att vi har att göra med personer som skrävlar om hur de har ökat på invandringen -- för att straffa dem som röstade på SD.

Det är nog svårt för folk utan personlighetsstörningar att sätta sig in i hur karriärpolitiker av det slaget resonerar.
Citera
2014-09-20, 13:40
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

---

Kanske inte behöver krydda den så mycket, läste i DN idag att 62% av SD-väljarna kan tänka sig att regera med sossarna.
Citera
2014-09-20, 14:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Kanske inte behöver krydda den så mycket, läste i DN idag att 62% av SD-väljarna kan tänka sig att regera med sossarna.
Det viktigaste för SD torde vara att de får genomslag för sin politik (jag tror de släppt idén om att växa i passivitet till nästa val om 4 år - de vill med sina 13% utöva makt nu). Jag tror inte heller SD-ledamöterna har något fundamentalt emot att stöda eller passivt stöda en sosseregering (även om de i princip agerat som borgerligt stödparti den här mandatperioden) - men de vill ju ha något för det också.

Omvänt kanske även S+MP funderar i linje av "kryddning". De kanske funderar på hur de kan modifiera sin budget i linje med att SD ska den sitt passiva stöd genom att lägga ned sina röster. Det finns ju ingen gemensam budget skriven av S+MP än - det är ju möjligt att de försöker göra sin budget mer aptitlig för SD utan att det förefaller som om SD har utövat inflytande.
Senast redigerad av Madagascar 2014-09-20 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in