2014-09-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Tog en examen inom systemvetenskap för 6 månader sedan. Innan jag tog examen blev jag erbjuden 3 olika jobb. Nu har jag arbetat i 6 månader och har 36000kr i månaden, vill tillägga här att jag var en av dom med sämst betyg i klassen så it-jobb finns det gott om

Låter ju grymt, var du aktivt jobbsökande innan examen eller nätverkade du dig fram till dessa tjänster?
Citera
2014-09-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webcomic
Det du skriver framstår som logiskt men finns det någon källa till det?

Egen erfarenhet, vänner.
I övrigt har jag ingen källa jag kan referera till.
Citera
2014-09-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesometard
Låter ju grymt, var du aktivt jobbsökande innan examen eller nätverkade du dig fram till dessa tjänster?

Nej jag slängde iväg några ansökningar till konsultbolag och blev kallad till intervjuer. De första 2 jobben blev jag erbjuden några dagar efter intervjun. För det jobbet jag valde fick jag gå på 3 intervjuer till samt ett iq-test. Sedan fick jag jobbet genom ett bemaningsföretag. Efter att jag hade jobbat i 3 månader tog dom över mig till företaget jag jobbade på och där gav jag ett vansinigt högt löneanspråk vilket dom sänkte till 36000kr
Citera
2014-09-19, 22:46
Medlem
bees avatar
hur som helst är det tråkigt att webben svämmar över av dåligt kodade sidor... skrämmande att se sidor med 500kb plus bild filer tex.... och en gyttja av inladdade script bibliotek som egentligen inte behövs.... riktiga hantverkare våra högskolor utbildar 2014---- Inget fel med trevlig grafik.. men gör det på riktigt och dumpa ingen jävla 40 foots container liksom.....
Citera
2014-09-20, 00:59
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesometard

Första regeln: alla på Flashback tjänar minst 10000 kr mer än de egentligen gör.

Det ska till en fantastiskt talangfull utvecklare som 6 månader efter examen och just avslutad provanställning får 36000 kr.
Citera
2014-09-20, 10:33
Medlem
Jag kommer nyligen från Sveriges näst största IT-konsultföretag. Ni som är i branschen borde veta vilket.
Problemet är nog inte brist på folk och kompetens utan att hitta människor som är villiga att viga sitt liv till sitt arbete. Under de 3 åren jag arbetat där har jag följt flera av Sveriges vassaste IT-konsulter nära. Det är inte ovanligt att de ledande, seniora konsulterna debiterar uppåt 60-70 timmar per vecka. Till detta kommer att få ihop familj och fritid vilket ofta leder till utbrändhet eller kraschade äktenskap.

Jag var själv junior teknikkonsult när jag började och hjärntvättandet började ganska tidigt. Landslagsklass, vi brinner för det vi gör, vi vill mer etc etc. Alla var slogans vi blev i lurade.

För att ta nästa steg upp till att bli systemkonsult var budskapet tydligt. Ta mer ansvar(debiterade redan 40h/v) och inspireras av mina duktiga kollegor. För mig var problemet att de kollegorna som jag skulle inspireras av uppenbarligen inte mådde 100% bra. Någon hade ett äktenskap som knakade i fogarna. En annan problem med hjärtflimmer 45 år gammal. En tredje hade vid 30 års ålder fått proppar i hjärnan.

Det är en sjuk bransch och det är få som i längden pallar den pressen som landar på deras axlar.

Många duktiga faller bort. Andra slutar som jag pga att de helt enkelt inte vill betala priset. De övriga "medelmåttorna" som blir kvar får ta skituppdrag och får höra att man inte riktigt når upp till förväntningarna. Detta trots att kunderna är nöjda med ens jobb.

Där har ni anledningen till den stora efterfrågan av kunnig IT-personal enligt min erfarenhet. De företagen vill ha är tyvärr omöjligt att leva upp till i längden om man inte är ungkarl och utan behov av ett liv utanför arbetet.
Senast redigerad av tdeimos 2014-09-20 kl. 11:07.
Citera
2014-09-20, 11:10
Avslutad
Rätt ofta frågar de på rena 1st line helpdesk-jobb efter folk som är systemvetare eller annan "relevant" utbildning.

Om ni inte tror mig kan ni själva kolla hos Manpower, Adecco, Academic Work och allt vad de heter. Om det är en så stor brist på IT-personal så skulle de väl inte fråga efter Systemvetare till en 1st line helpdesk?

Likadant inom ekonomi, häromsistens såg jag att nåt inkassobolag ville ha civilekonomer till att jobba som inkassohandläggare.
Citera
2014-09-21, 03:18
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Tog en examen inom systemvetenskap för 6 månader sedan. Innan jag tog examen blev jag erbjuden 3 olika jobb. Nu har jag arbetat i 6 månader och har 36000kr i månaden, vill tillägga här att jag var en av dom med sämst betyg i klassen så it-jobb finns det gott om
Får man lov och fråga vad du jobbar inom? Tar också snart examen inom systemvetenskap så några tips tar jag gärna emot, i pm.
Ifall du jobbar med utveckling(programmering) undrar jag var dina kunskaper låg när du klarade utbildningen? Jag själv satsar på ett utvecklarjobb efter examen dock är jag öppet för andra jobb också, inom systemutveckling.
MVH: Sitkin.
Citera
2014-09-21, 06:40
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffe123
IT är ett område där juniora medarbetare är BETYDLIGT mindre produktiva än seniora. Samtidigt reflekterar inte löneskillnaderna mellan juniora och seniora den faktiskt produktivitetsskillnaden. En nyexaminerad kanske får 25000/mån och en med erfarenhet, som kanske producerar 10 gång mer, 40000/mån. Därför kommer det alltid vara brist på medarbetare som arbetat tillräckligt länge för att ha lärt sig yrket, men inte så seniora att de är för dyra. Min gissning är att den faktiska bristen är på folk med stark utbildning, typ civiling, och 3-5 års erfarenhet av vissa språk, osv. Rätta mig gärna om jag har fel.

Behöver inte vara de med stark utbildning men bristen finns hos de med 3-5 års erfarenhet eller mer i vissa språk och i vissa positioner.
Citera
2014-09-21, 06:43
Medlem
takeitchills avatar
Citat:

Du har ju verkligen fått en bra första lön, ingångslönerna brukar väl ligga runt 25-30 för systemvetare. Vad jobbar du inom? Vad har du för uppgifter?

Men som på flashback tjänar ju alltid folk mer än vad de egentligen gör.
Senast redigerad av takeitchill 2014-09-21 kl. 07:09.
Citera
2014-09-21, 06:56
Medlem
Webcomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdeimos
Jag kommer nyligen från Sveriges näst största IT-konsultföretag. Ni som är i branschen borde veta vilket.
Problemet är nog inte brist på folk och kompetens utan att hitta människor som är villiga att viga sitt liv till sitt arbete. Under de 3 åren jag arbetat där har jag följt flera av Sveriges vassaste IT-konsulter nära. Det är inte ovanligt att de ledande, seniora konsulterna debiterar uppåt 60-70 timmar per vecka. Till detta kommer att få ihop familj och fritid vilket ofta leder till utbrändhet eller kraschade äktenskap.

Jag var själv junior teknikkonsult när jag började och hjärntvättandet började ganska tidigt. Landslagsklass, vi brinner för det vi gör, vi vill mer etc etc. Alla var slogans vi blev i lurade.

För att ta nästa steg upp till att bli systemkonsult var budskapet tydligt. Ta mer ansvar(debiterade redan 40h/v) och inspireras av mina duktiga kollegor. För mig var problemet att de kollegorna som jag skulle inspireras av uppenbarligen inte mådde 100% bra. Någon hade ett äktenskap som knakade i fogarna. En annan problem med hjärtflimmer 45 år gammal. En tredje hade vid 30 års ålder fått proppar i hjärnan.

Det är en sjuk bransch och det är få som i längden pallar den pressen som landar på deras axlar.

Många duktiga faller bort. Andra slutar som jag pga att de helt enkelt inte vill betala priset. De övriga "medelmåttorna" som blir kvar får ta skituppdrag och får höra att man inte riktigt når upp till förväntningarna. Detta trots att kunderna är nöjda med ens jobb.

Där har ni anledningen till den stora efterfrågan av kunnig IT-personal enligt min erfarenhet. De företagen vill ha är tyvärr omöjligt att leva upp till i längden om man inte är ungkarl och utan behov av ett liv utanför arbetet.

Mycket intressant utläggning om hur arbetslivet på ett stort IT-konsultföretag kan vara. Din beskrivning av sekt-stämningen är mycket förvånande då jag inte läst om något liknande inom IT-branschen tidigare. Anser du att kunniga IT-killar borde vara bättre på att säga ifrån?
Citera
2014-09-21, 07:11
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdeimos
Text..

Men var går folk över till då när de slutar? Nu tog du upp en konsultfirma och konsultbyråer brukar ju ha de längsta timmarna och mest press.

Lär väl vara betydligt mindre pressa att jobba på valfritt företag på IT-avdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in