2014-09-17, 19:05
Avslutad
Det sägs att det råder en kraftig brist på kompetent it-personal framförallt när det gäller programmerare, systemvetare och andra "it-konsulter".

Jag kollade på platsbanken idag och gick in under rubriken Data/IT och i Stockholm är det i skrivande stund runt 800 lediga jobb, i Göteborg runt 300 jobb, i Malmö runt 100 jobb. Många av dessa jobb är dessutom okvalificerade helpdesk-jobb som folk med bara gymnasiekompetens och lite sunt förnuft skulle kunna fixa.

Precis som den påstådda bristen på ingenjörer misstänker jag att bristen på IT-personal är en ren bluff, eller åtminstonde en väldig överdrift.

Vad säger ni med insyn i branschen?
Citera
2014-09-17, 19:09
Medlem
cammos avatar
Den typen av jobb hittar du inte på platsbanken.
Citera
2014-09-17, 19:22
Avslutad
Man kan ju inte klaga på att man har svårt att få tag på anställda ifall man inte sätter ut någon form av platsannons via offentliga kanaler.

Jag har viss förståelse för att många undviker att använda sig av platsbanken för att inte spammas av oseriösa ansökningar, men jobben måste ju offentligöras på något sätt. Arbetsgivare ska inte förvänta sig att stekta sparvar flyger in i munnen på dem.
Citera
2014-09-17, 19:36
Medlem
KjellSorterings avatar
Hur får man jobb inom IT? Använd nätverk.
Citera
2014-09-17, 19:47
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Man kan ju inte klaga på att man har svårt att få tag på anställda ifall man inte sätter ut någon form av platsannons via offentliga kanaler.
Folk som inte ens kan söka ett jobb utan att det ligger ute på platsbanken antas kanske inte vara driftiga nog för att kunna hantera arbetsuppgifterna?
Citera
2014-09-18, 00:12
Medlem
IT är ett område där juniora medarbetare är BETYDLIGT mindre produktiva än seniora. Samtidigt reflekterar inte löneskillnaderna mellan juniora och seniora den faktiskt produktivitetsskillnaden. En nyexaminerad kanske får 25000/mån och en med erfarenhet, som kanske producerar 10 gång mer, 40000/mån. Därför kommer det alltid vara brist på medarbetare som arbetat tillräckligt länge för att ha lärt sig yrket, men inte så seniora att de är för dyra. Min gissning är att den faktiska bristen är på folk med stark utbildning, typ civiling, och 3-5 års erfarenhet av vissa språk, osv. Rätta mig gärna om jag har fel.
Senast redigerad av uffe123 2014-09-18 kl. 00:15.
Citera
2014-09-18, 00:19
Medlem
Folk som skaffar sig en högskoleutbildning inom IT blir ofta uppnafsade av någon konsultfirma redan innan utbildningen är slut, så deras tjänster finns inte på platsbanken.

Det råder dock brist på riktigt duktiga folk, ja. Du hittar sådana här tjänster på platsbanken rätt konstant faktiskt.
Anledningen är att många vill ha någon "riktigt duktig". Jämför med allsvensk klass i fotboll. Folk som brinner för det de gör, har hållit på i några år, har hög kompetens, utbildning, och är tillräckligt ung för att jobba stenhårt och vara flexibel.

Det råder inte lika mycket behov av att anställa folk som är mindre duktiga däremot, så frågan är hur folk ska nå toppklassen. Därav det "skrikande behovet".

Sen så är det en konjunkturbranch som pendlar extremt. Vissa år ska företag göra IT-satsningar och då är det behov av alla möjliga. Året efter kanske något större IT bolag går i konkurs och folk kastas ut.
Citera
2014-09-18, 02:07
Medlem
pearsons avatar
Tog en examen inom systemvetenskap för 6 månader sedan. Innan jag tog examen blev jag erbjuden 3 olika jobb. Nu har jag arbetat i 6 månader och har 36000kr i månaden, vill tillägga här att jag var en av dom med sämst betyg i klassen så it-jobb finns det gott om
Citera
2014-09-18, 02:33
Medlem
Webcomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Folk som skaffar sig en högskoleutbildning inom IT blir ofta uppnafsade av någon konsultfirma redan innan utbildningen är slut, så deras tjänster finns inte på platsbanken.

Det du skriver framstår som logiskt men finns det någon källa till det?
Citera
2014-09-18, 06:27
Medlem
Aciess avatar
Hela mitt liv har de gapat om brist på arbetare i alla yrkesgrupper jag har kommit i kontakt med.
Rena lögnerna, då har jag ändå jobbat inom 4-5 olika branscher.
Då menar jag yrkesbranscher o inte att stå och plocka varor i nån grönsaksdisk..
Citera
2014-09-18, 16:18
Medlem
Prodelins avatar
Brist och brist, jobbar i branschen sen 10 år, de jobb som finns inom IT är idag bemanning och juniortjänster.
Citera
2014-09-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Det råder dock brist på riktigt duktiga folk, ja. Du hittar sådana här tjänster på platsbanken rätt konstant faktiskt.
Anledningen är att många vill ha någon "riktigt duktig". Jämför med allsvensk klass i fotboll. Folk som brinner för det de gör, har hållit på i några år, har hög kompetens, utbildning, och är tillräckligt ung för att jobba stenhårt och vara flexibel.

Det råder inte lika mycket behov av att anställa folk som är mindre duktiga däremot, så frågan är hur folk ska nå toppklassen. Därav det "skrikande behovet".

Sen så är det en konjunkturbranch som pendlar extremt. Vissa år ska företag göra IT-satsningar och då är det behov av alla möjliga. Året efter kanske något större IT bolag går i konkurs och folk kastas ut.

Men det är ju så i alla branscher. De där att det skriks efter arbetare är skitsnack. Det enda det skriks efter är människor som är mellan 25-30 år, har 10 års erfarenhet och ovanpå de en bra utbildning. Men isåfall ska man ha börjat med allt detta när man var 10 år. Så det är inte ens möjligt. Problemet är att arbetsgivarna fattar inte detta. De letar efter en dröm som inte finns, och om denna person finns så jobbar han fan inte på något svenskt företag. Han sticker nog till silicon valley istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in