2014-08-16, 23:43
Medlem
Letade efter en svensk variant på tyska Seedmatch men snubblade istället in på toborrow.se där man kan låna ut pengar till diverse företag mot tillsynes ganska hög ränta.

7-9% över 3 månader låter väldigt bra som exempel - men det innebär ju en ganska stor risk att låna ut till ett random AB med 1M omsättning.

Sökte efter företaget här på FB men hittade inget, om det är felval av forum får mods flytta det rätt.

* Någon som har testat toborrow.se?
* Synpunkter på allmänna villkor, avgifter?
Citera
2014-08-17, 11:54
Medlem
7-9% är troligtvis räntan på årsbasis då inget annat är angett.
Alltså ~2% på 3 mån.

Det hade varit intressant att veta hur stor del av kakan Toborrow tar, kan inte hitta någon info om det.

Själv tycker jag räntan är för låg för att motivera risken.
Citera
2014-08-17, 12:07
Medlem
Stör mig lite att man är tvungen att flytta över pengar till dem och att de är spärrade under anbudsauktionen. Jag kan förstå att Toborrow vill kunna betala ut pengarna till lånande företag direkt samt vara säkra på att användarna har pengar, men det innebär massa uppbundet kapital.

I deras avtal kan man också läsa att "Toborrow debiterar Spararen en förvaltningsavgift för vart Låneavtal som denne är part till med ett belopp som beräknas på basis av den procentsats som anges för detta ändamål på Webbplatsen", dock har jag letat runt överallt efter denna förvaltningsavgift och inte hittat ngt.

Man kan också läsa att "Toborrow garanterar inte att betalningar kommer att göras i tid och med rätt belopp av aktuella Låntagare", med andra ord, om företaget som lånar inte har pengar så är det ditt eget problem.

I de två företag som man kan låna ut till nu så har de en borgenär som säkerhet. Om man dock läser borgen så är den begränsad till 50% av summan de vill låna hos båda företagen.

Känns legit, tråkigt att det är kassa villkor. Som Asguk säger också, det är förmodligen årsbasis på räntan. Dina pengar kommer vara uppbundna i väntan på att auktionen löper ut en del av tiden, blir inte så himla mycket kul i slutänden.
Citera
2014-08-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakaranda
Stör mig lite att man är tvungen att flytta över pengar till dem och att de är spärrade under anbudsauktionen. Jag kan förstå att Toborrow vill kunna betala ut pengarna till lånande företag direkt samt vara säkra på att användarna har pengar, men det innebär massa uppbundet kapital.

Japp, reagerade på detta också - kanske man kan lösa genom att gå in precis på slutet av varje projekt. Eftersom det är budbaserat så är det ju ändå mot slutet som man har ett hum om vad det blir för ränta som "vinner" buden.

Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
7-9% är troligtvis räntan på årsbasis då inget annat är angett.
Alltså ~2% på 3 mån.

Naturligtvis
Citera
2014-09-20, 06:44
Medlem
Toborrow godkänner inte små bolag vilket är lite trist.
Citera
2014-09-20, 07:06
Medlem
Varför ska du investera pengar i nått suspekt företag där du till 90% blir blåst i slutändan ?
Dega in kapitalet i Avanza Zero och se pengarna växa istället för att hålla på och gambla !
Citera
2014-09-20, 08:28
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Varför ska du investera pengar i nått suspekt företag där du till 90% blir blåst i slutändan ?
Dega in kapitalet i Avanza Zero och se pengarna växa istället för att hålla på och gambla !
Man kanske inte vill vara exponerad mot börsen? Det finns en dedikerad Avanza Zero-tråd, (FB) Avanza Zero?, dit du gärna kan gå och diskutera fondens förträfflighet.
Citera
2014-09-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Man kanske inte vill vara exponerad mot börsen? Det finns en dedikerad Avanza Zero-tråd, (FB) Avanza Zero?, dit du gärna kan gå och diskutera fondens förträfflighet.

Så istället "investerar" man sina pengar i nått suspekt bolag i hopp om att man ska tjäna en hacka?
Good luck
Citera
2014-09-20, 11:55
Medlem
Rubrik01s avatar
Minns att jag har läst någon artikel att räntan på lån som småföretag tar hos bankerna borde var mycket lägre.

Det skulle ju tyda på att konkurrens är för dålig och att det finns utrymme för nya aktörer.

Så man ska nog inte avfärda det här direkt.

Men om man som Svenne-banan ska investera i det här så ska man göra sin hemläxa. Dvs. läsa på om företaget man lånar ut till. Orkar man inte det så kan man köpa en fond av den här typen istället:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2087/carnegie-corporate-bond-a
Citera
2014-10-08, 11:45
Medlem
Känns lite som det gamla loanland som var i ropet för ganska många år sedan, jo och jag losade några tusenlappar...

Å andra sidan blir man ju lite nyfiken, men som någon sa, villkoren (läs räntan) är för dåliga.

Det svåra är ju att bara följa utan att själv stoppa in lite deg...
Citera
2014-11-28, 23:59
Medlem
Det svåra är väl att bilda sig en tillräckligt god uppfattning om bolag av den här storleken. Är det någon som har hunnit använda sig av Toborrow och kan berätta hur det fungerat hittills?
Citera
2014-12-09, 21:53
Medlem
Conatuss avatar
Såg precis en enorm annons på DN.se och att Toborrow är delägt av Bonnier. Vidare så har jag kikat på fulltecknade prospekt och jag tycker överlag att hela konceptet ser avsevärt mycket mer attraktivt ut än andra p2p-företag.

Att kunna se bokslut ger mig som långivare också större möjlighet att kunna göra en egen bedömning. Är det verkligen ingen här på FB som har testat? Jag slängde in 100 000 SEK och jag återkommer oavsett med en rapport.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in