Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-09-09, 13:08
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CGGJ51
US?

Jag har ingen aning men gissar på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Arm%C3%A9ns_underh%C3%A5llsskola
Citera
2014-09-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Jag har ingen aning men gissar på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Arm%C3%A9ns_underh%C3%A5llsskola

Lilsjön var en del av http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftoperativa_radion%C3%A4tet
Citera
2014-09-09, 16:38
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ja fram till LOPRAS nedläggning på 80-talet kan det möjligen varit så. Lillsjön driftades dock av SFV ända fram till plomberingen någon gång in på 2000-talet, så det måste funnits en anledning till detta.

Isåfall lär det vart en B2 eller C-anläggning.
HKV A1, A2 och B är väl att anse som kända.
Citera
2014-09-09, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Isåfall lär det vart en B2 eller C-anläggning.
HKV A1, A2 och B är väl att anse som kända.

Högkvarterets A-anläggning är nog rätt så välkänd (om det nu är rätt ord i detta sammanhang).

Själv är jag inte övertygad om att Högkvarteret hade en A2-anläggning i den mening det brukar avses för Gpl-anläggningar.

Däremot, fortfarande i skillnad mot Gpl-anläggningar, så tror jag att Högkvarterets B-anläggning var en helt komplett anläggning i samma storlek som A-anläggningen.

Den anläggning som var B-anläggning tror jag är identisk med Trestabsberget.
Citera
2014-09-09, 20:57
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Högkvarterets A-anläggning är nog rätt så välkänd (om det nu är rätt ord i detta sammanhang).

Själv är jag inte övertygad om att Högkvarteret hade en A2-anläggning i den mening det brukar avses för Gpl-anläggningar.

Däremot, fortfarande i skillnad mot Gpl-anläggningar, så tror jag att Högkvarterets B-anläggning var en helt komplett anläggning i samma storlek som A-anläggningen.

Den anläggning som var B-anläggning tror jag är identisk med Trestabsberget.

Är inte insatt jättemycket i just A2 anläggningen men är övertygad om att den fanns med lite stödfunktioner etc åt ordinarie platsen.
B-Anläggningen va komplett men inte riktigt i samma storlek, snäppet mindre skulle man kunna säga. Det är vid denna anläggning övningarna som skulle efterliknas ett eventuellt skymningsläges utgick ifrån.
Citera
2014-09-09, 22:26
Medlem
Pansararmens avatar
Skulle inte vilja påstå att Lillsjön varit B- eller C-anläggning ens. Den var på tok för liten för detta ändamål.
Citera
2014-09-09, 23:01
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ja fram till LOPRAS nedläggning på 80-talet kan det möjligen varit så. Lillsjön driftades dock av SFV ända fram till plomberingen någon gång in på 2000-talet, så det måste funnits en anledning till detta.

Har för mig att plomberingen skedde 2008. Svalan i Mölndal användes i fredstid och Lillsjön i ofred om jag inte minns fel och ja, det borde finnas en anledning till varför SFV driftade Lillsjön.
Citera
2014-09-10, 07:41
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Skulle inte vilja påstå att Lillsjön varit B- eller C-anläggning ens. Den var på tok för liten för detta ändamål.

Varför denna ständiga desinformation från din sida? Lillsjön var betydligt större än vad man kunde ana bara genom att titta på inslaget.

Till saken:

Det kan möjligen varit så att Lillsjön innehöll funktioner utöver LOPRA redan tidigare, och när LOPRA nätet lades ner insåg man att dessa funktioner var av vikt för zonen i övrigt.

Jag tror inte man ska se alla anläggningar i zonen som strikt A, B eller C anläggningar. Det kan funnits funktioner man valde placera i olika anläggningar av rent praktiska skäl utan att för den skull tänkt på någon form av hierarki.
Citera
2014-09-10, 14:02
Medlem
Jag skulle nog tro att Lillsjön "bara" var mottagare, vilket inte är så bara med tanke på vilka abonnenter de hade. Som jag förstått det så byggde man från början LopRa tillsammans med annan verksamhet men efter ett tag så flyttade de till egna hus. Ex.vis var nog US3, US7, US9, US18 samgrupperade med LFC. Det gör att jag inte tror att man ville blanda verksamheten i detta området när man inte ville göra det på andra platser.

Men eftersom US-7 var en Huvudstation (HS) så var den större än de vanliga US.
Det finns en film som heter "från gnist till fjärrskrift" (finns på tuben) som visar lite hur tanken var och hur utrustningen såg ut (även om det väl är kulisser i filmen).

Dessutom så skall huvudstationerna ha haft två sändarplatser, här för US-7 verkar det som att Ölsjön har hittats, så det kan vara så att det fanns en till i närområdet.

US=understation

Denna hemsidan visar lite bilder och det går även att ladda hem filmen "från gnist[...]"
http://www.fht.nu LopRa

Att det var SFV som ägde fastigheten tror jag inte betyder något i sammanhanget. Fanns även exempel på att Sveaskog äger marken där aktiv gammal LopRa finns.
Senast redigerad av BOPE-RJ 2014-09-10 kl. 14:04.
Citera
2014-09-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOPE-RJ
Jag skulle nog tro att Lillsjön "bara" var mottagare, vilket inte är så bara med tanke på vilka abonnenter de hade. Som jag förstått det så byggde man från början LopRa tillsammans med annan verksamhet men efter ett tag så flyttade de till egna hus. Ex.vis var nog US3, US7, US9, US18 samgrupperade med LFC. Det gör att jag inte tror att man ville blanda verksamheten i detta området när man inte ville göra det på andra platser.

Dessutom så skall huvudstationerna ha haft två sändarplatser, här för US-7 verkar det som att Ölsjön har hittats, så det kan vara så att det fanns en till i närområdet.

Mja, både ölsjön och lillsjön hade samma antennpark, som jag minns det. Magnifika logperiodare för sändning, och en slags hissbara vertikaler för mottagning. Så båda platserna funkade nog både som rx- och tx-plats.
Och, som jag nämnt tidigare, lillsjön verkar ha ett äldre ursprung; skyltar runt berget var av för gammal typ och vägen stängdes redan i slutet av 50-talet.
Citera
2014-09-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Mja, både ölsjön och lillsjön hade samma antennpark, som jag minns det. Magnifika logperiodare för sändning, och en slags hissbara vertikaler för mottagning. Så båda platserna funkade nog både som rx- och tx-plats.
Och, som jag nämnt tidigare, lillsjön verkar ha ett äldre ursprung; skyltar runt berget var av för gammal typ och vägen stängdes redan i slutet av 50-talet.

Lite så här?
http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/Flygvapnets%20markradio/System/Luftoperativa%20radiosystemet/flyg_bild_lopra_5_hs_m_rapri_us_skiss.jpg

Mig veterligen så agerade de som det ena eller det andra. Det var dessutom bara den ena funktionen som var bemannad.

Jag noterade att jag nog kommenterade fel förut. Att det var SFV som driftade var nog inte så konstigt. Officiellt var de ju ägare från det att tomten styckades av och de fick nog bara tillbaka den under tiden som den var i malpåse.

Men jag har ändå en magkänsla av att det skall finnas fler platser som kan kopplas till LopRa här.
Senast redigerad av BOPE-RJ 2014-09-10 kl. 17:15.
Citera
2014-09-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOPE-RJ
Lite så här?
http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/Flygvapnets%20markradio/System/Luftoperativa%20radiosystemet/flyg_bild_lopra_5_hs_m_rapri_us_skiss.jpg

Ja, precis. Om den bilden är korrekt och inte innehåller några generaliseringar för att förvirra fienden så såg det likadant ut i antennparkerna. Lite fler antenner av alla sorter bara, vid både lillsjön och ölsjön. Kändes för mig orimligt att lyxa med logperiodare som tål 10kW om man bara ska lyssna.
En intressant detalj är, att logperiodarna vid lillsjön och ölsjön inte var tillverkade av Rohde&Schwartz som på bilderna från US14, utan B&W.

En annan aspekt, för att ytterligare säga emot mig själv är, att lillsjön hade en ingång inte bredare än en vanlig dörr, och Collins 10 kW-sändaren var en ganska rejäl kluns. Men, den kan ju ställts in under bygget. Ölsjön däremot hade ett betonghus ovan jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in