Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Anledningar till varför sophämtare ska ha högre lön (oavsett kön) :
C-körkort för att köra sopbilen
Arbete utomhus året runt (bara detta är en punkt som i mina ögon ensam skulle kunna motivera löneskillnaden)
Hantera en maskin som kräver extra utbildning
Tungt arbete
Större ansvarstagande (köra runt med en stor lastbil inne i små villaområden)
Har du någonsin kört en vaxmaskin? Finns en del du som är som jäkla monster, 30 knappar och reglage med obegripliga bortnötta symboler och brummar iväg åt helt fel håll, i femmans växel.
Även städare behöver körkort eftersom de flesta kör runt till olika ställen där de städar, så ungefär lika riskfullt för dem i barntäta villakvarter, sopbilen går ju inte att missa, men en liten minifiat ser ju inte en käft. Minst 1 överkörd "villa"unge per städdag.
Städare ska dessutom ha koll på massa kemikalier så de inte lämnar nya fläckar efter sig när de ska ta bort gamla fläckar eller fräter bort tassarna.
De ska göra rent toaletter som ibland kan vara som värsta mardrömmen i äckelfaktor. Bara det bör ge VD-lön. Jag arbetar hellre utomhus alla gånger framför att städa herr-toaletter inomhus.
Tungt arbete...hallå. Att dammsuga ett större kontorslandskap och flytta ca 50 stolar per dag för att komma åt skulle jag kunna tro är ganska snarlikt rulla soppcontainers i hur tungt det är
Nä du, de bör bägge ha ungefär lika betalt, de gör ungefär samma sak, de städar.