2014-09-18, 01:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
/.../

Det är inte heller rimligt att män på arbetsplatser hela Sverige över finner sig i att kvinnor på dessa arbetsplatser får lägre lön än männen. Det skulle bli ramaskri på vilken arbetsplats som helst om det kom fram att kvinnor på den arbetsplatsen fick lägre lön och än så länge har inte ett enda fall som detta dykt upp eller uppmärksammats av media (vilket de givetvis hade gjort).

/.../
Om inte annat för att de skulle ses som lönedumpande.

Annars tror jag faktiskt att de flesta inte bryr sig om nån annan tjänar mindre, det viktigaste brukar vara den egna plånboken. Och ju mindre nån annan tjänar, desto mer blir det över åt en själv.
Citera
2014-09-18, 09:16
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle

Annars tror jag faktiskt att de flesta inte bryr sig om nån annan tjänar mindre, det viktigaste brukar vara den egna plånboken. Och ju mindre nån annan tjänar, desto mer blir det över åt en själv.
Jag är nog inne på din linje. Jag arbetar inom en ganska stor koncern och jag upplever inte att vi betalar kvinnor sämre än män för samma arbetssysslor och jag tror det skulle bli ett jäkla liv om det kom fram en sådan sak. Däremot finns det ett lönespann inom exempelvis den tjänst jag har och jag har sett lönelistorna för ungefär 10-12 personer i tre olika städer. Jag ligger ett antal tusenlappar högre än de andra, men det är inte för att jag är fantastiskt bra - och man.

I mitt fall handlar det om att jag bytte företag för några år sedan och satt i en sådan sits att jag kunde ställa mina lönekrav och att jag är någorlunda bra på att förhandla min egen lön - och för den delen kompetent när det gäller mitt arbete. Skulle någon bli förbannad är det väl en kompetent kollega som går i pension nu i dagarna. Han har 4 000 kr mindre än jag och där kan jag tycka att det finns en orättvisa, men det finns ju inte på kartan att jag skulle säga; "inte ska jag ha någon löneökning, jag tycker ni istället ska ta 3 000 kr från min lön och ge dem till Nisse".

En kvinnlig kollega ligger på ungefär samma nivå som "Nisse" och visst skulle hon kunna säga att det är bara för att jag är man som jag har en högre lön, men vad säger hon till "Nisse"?
Citera
2014-09-18, 14:14
Medlem
Vanilla-Ices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken
...
Citat:
Ursprungligen postat av Vanilla-Ice
Följande inlägg är från en annan tråd, men jag tänkte också posta det i denna tråden p.g.a. relativ relevans.

Du förstår inte innebörden av mitt inlägg: Jag vill inte ha mer blogginlägg och artiklar från en massa tyckare. Jag bad dig att referera till vetenskapliga artiklar (av respekterade forskare som inte har intressekonflikter), som stödjer din tes, och en rad andra vetenskapliga artiklar där författarna har gjort om experimenten, eller undersökningarna, och kommit fram till samma slutsatser. Referera tydligt till vilka delar av artiklarna som är relevanta och varför författarna inte har intressekonflikter samt deras bakgrund.
Och du ska alltså visa följande samband:

Biologi skillnader mellan män och kvinnor => x egenskaper är starkare i män => x egenskaper resulterar i beteende y => beteende y leder till X (ekonomiskt) värde. (Det är viktigt att visa att beteendet resulterar i mer värde och inte endast positionen, detta då män i position j (i de flesta fall) i genomsnitt tjänar mer än kvinnor i position j.)

&

Biologi skillnader mellan män och kvinnor => z egenskaper är starkare i kvinnor => z egenskaper resulterar i beteende q => beteende q leder till Y (ekonomiskt) värde.

&

X > Y.

Varje steg ska stödjas av flertalet vetenskapliga artiklar (som i sin tur ska backas upp av andra vetenskapliga artiklar). Men jag antar att du redan gjort allt detta då du beskrivit din tes som "objektiv fakta".
Låt mig utveckla frågeställningen lite för Sverige (och göra förtydliganden):

I Sverige gäller lika lön för lika arbete rent allmänt jämfört mellan könen (detta är dock absolut inte fallet för resten av världen). Det Kaospojken alltså (också) måste visa på är att mansdominerade yrken i genomsnitt skapar tillräckligt mycket mer ekonomiskt värde än kvinnodominerade yrken för att motivera löneskillnaden. (Detta måste du bevisa då vi pratar om ekonomiskt värde.)

Källor:

http://jamstalldhetsfeministern.files.wordpress.com/2014/04/miljongranskningen_etapp2_nov2008.pdf

http://jamstalldhetsfeministern.files.wordpress.com/2014/04/utveckling-av-lc3b6neskillnader-2000-2008-omsl.pdf

http://web.archive.org/web/20120211181956/http://www.mi.se/pdfs/pdfs_2011/Rapp_loneskilln_2010.pdf
Citera
2014-09-18, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanilla-Ice
Låt mig utveckla frågeställningen lite för Sverige (och göra förtydliganden):

I Sverige gäller lika lön för lika arbete rent allmänt jämfört mellan könen (detta är dock absolut inte fallet för resten av världen). Det Kaospojken alltså (också) måste visa på är att mansdominerade yrken i genomsnitt skapar tillräckligt mycket mer ekonomiskt värde än kvinnodominerade yrken för att motivera löneskillnaden. (Detta måste du bevisa då vi pratar om ekonomiskt värde.)

Källor:

http://jamstalldhetsfeministern.files.wordpress.com/2014/04/miljongranskningen_etapp2_nov2008.pdf

http://jamstalldhetsfeministern.files.wordpress.com/2014/04/utveckling-av-lc3b6neskillnader-2000-2008-omsl.pdf

http://web.archive.org/web/20120211181956/http://www.mi.se/pdfs/pdfs_2011/Rapp_loneskilln_2010.pdf
Tycker du att alla yrken faktiskt har ett ekonomiskt värde? En läkare som opererar en person som ändå avlider, vad tjänade någon på detta i form av pengar (förutom läkaren med sin lön)?
Citera
2014-09-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tycker du att alla yrken faktiskt har ett ekonomiskt värde? En läkare som opererar en person som ändå avlider, vad tjänade någon på detta i form av pengar (förutom läkaren med sin lön)?

medellönen för en lokalvårdare är 18.495 kr om man är kvinna och 18.529 kr om man är man.
Och går i princip ut på att städa inomhus, med allt som där ingår, lägga vax på golv, göra rent fönster,
sköta möbeltyger, samla ihop sopor etc...

medellönen för en sophämtare är 19.306 kr om man är kvinna och 23.561 kr om man är man.
Och går ut på att hämta och transportera och ta hand om de sopor som städarna samlat ihop.

Förklara varför sopåkarna ska tjäna så mycket mer jämfört med lokalvårdarna.

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Renhallningsarbetare-1217
Citera
2014-09-18, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
medellönen för en lokalvårdare är 18.495 kr om man är kvinna och 18.529 kr om man är man.
Och går i princip ut på att städa inomhus, med allt som där ingår, lägga vax på golv, göra rent fönster,

medellönen för en sophämtare är 19.306 kr om man är kvinna och 23.561 kr om man är man.
Och går ut på att hämta och transportera och ta hand om de sopor som städarna samlat ihop.

För att dom har lastbilskörkort? (Och därav rimligen tar andra jobb om sophämtarjobbet betalar för dåligt?)
Citera
2014-09-18, 20:00
Medlem
Citat:

Anledningar till varför sophämtare ska ha högre lön (oavsett kön) :
C-körkort för att köra sopbilen
Arbete utomhus året runt (bara detta är en punkt som i mina ögon ensam skulle kunna motivera löneskillnaden)
Hantera en maskin som kräver extra utbildning
Tungt arbete
Större ansvarstagande (köra runt med en stor lastbil inne i små villaområden)
Citera
2014-09-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle

Jag håller inte med, arbetskamrater tenderar att se efter varandra. Men visst, på ett stort företag är det nog bara de närmaste arbetskamraterna som hade reagerat.
Citera
2014-09-18, 20:43
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Arbete utomhus året runt (bara detta är en punkt som i mina ögon ensam skulle kunna motivera löneskillnaden)
Tungt arbete
Och det viktigaste såklart; tillgång och efterfrågan.
Citera
2014-09-18, 22:05
Medlem
Citat:

Kan du då förklara varför Västernorrland folk ska vara så underbetalda. 15000 kr. Varför skriker du inte om det? En stockholmare har 50% mer i lön.

Statistisk, fru SW ska du nog inte ägna dig åt. Du förstår ändå inte,
Citera
2014-09-18, 22:08
Medlem
Jag tycker det verka vara lite sopgubbarna tjänar också. Jag tror de har betydligt mer. De brukar väl jobba på ackord, i alla fall förr, samt att de då inte hade ngn rätt att STREJKA. Samhällsfara. Då fick de mer i lön för att fråntas den rätten.

Vet inte om det fortfarande är så, men för att läsa statistik rätt så krävs kunskap, logik och hjärna.

Det brukar avslöjas snabbt vem som inte har dessa egenskaper.

Lika snabbt så upptäcker man, häpnadsväckande nog att de visar sig vara feminister också. Konstigt.
Citera
2014-09-18, 22:47
Medlem
Citat:
Tungt arbete

Har du någonsin kört en vaxmaskin? Finns en del du som är som jäkla monster, 30 knappar och reglage med obegripliga bortnötta symboler och brummar iväg åt helt fel håll, i femmans växel.
Även städare behöver körkort eftersom de flesta kör runt till olika ställen där de städar, så ungefär lika riskfullt för dem i barntäta villakvarter, sopbilen går ju inte att missa, men en liten minifiat ser ju inte en käft. Minst 1 överkörd "villa"unge per städdag.
Städare ska dessutom ha koll på massa kemikalier så de inte lämnar nya fläckar efter sig när de ska ta bort gamla fläckar eller fräter bort tassarna.
De ska göra rent toaletter som ibland kan vara som värsta mardrömmen i äckelfaktor. Bara det bör ge VD-lön. Jag arbetar hellre utomhus alla gånger framför att städa herr-toaletter inomhus.
Tungt arbete...hallå. Att dammsuga ett större kontorslandskap och flytta ca 50 stolar per dag för att komma åt skulle jag kunna tro är ganska snarlikt rulla soppcontainers i hur tungt det är

Nä du, de bör bägge ha ungefär lika betalt, de gör ungefär samma sak, de städar.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-09-18 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in