2014-09-17, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av i574n8u11
25 är lika nära 30 som 20. Hur vet du att hon var missbrukare?

25 år är fortfarande en ganska ringa ålder. Nej det vet jag inte, jag kan bara anta. Det är inte särskilt osannolikt att hon var det med tanke på att väldigt många som blir anhållna faktiskt är det. Anhållen blir man inte för intet och det är ofta en viss sorts människor som hamnar i polisiärt förvar, som lever på ett visst sätt och därigenom statistiskt sett inte har den bästa hälsan alla gånger. För att uttrycka sig milt.

Därmed inte sagt att jag vet vad som hänt i detta fall. Påpekar bara hur det faktiskt mycket väl kan vara och att det inte alls behöver betyda att någon polis eller arrestpersonal försummat tillsynen av kvinnan eller något annat fel.
Senast redigerad av E259 2014-09-17 kl. 20:55.
Citera
2014-09-17, 21:18
Medlem
STFUMRTWISTEDs avatar
Någon som vet vem kvinnan är? Vet att Blge-polisen är jävligt dåliga på att genomsöka folk innan dom slänger in dom i cellen.
Citera
2014-09-17, 21:21
Medlem
STFUMRTWISTEDs avatar
Fick precis höra att hon skulle ha varit påtänd iaf.
Citera
2014-09-17, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av STFUMRTWISTED
Någon som vet vem kvinnan är? Vet att Blge-polisen är jävligt dåliga på att genomsöka folk innan dom slänger in dom i cellen.

Det har hänt och händer lite varstans att det missas saker vid avvisiteringen och det är för att dom vi har att gör med inte är vanliga svenssons oftast. Det handlar om erfarna förbrytare, som vet hur och vart dom skall gömma saker. En person kan tex gömma droger i olika kroppsöppningar och där kollar vi inte( är en kroppsbesiktning man inte gör hursomhelst). Ett par små tabletter, går på en sekund att stoppa in i munnen. Har hänt där jag jobbat att en person fick med sig en flaska med handsprit in i cellen. Det räcker med någons sekund ovaksamhet och dessa människor kan få med sig, försnilla saker. Det går mycket fort.
Citera
2014-09-17, 22:34
Medlem
STFUMRTWISTEDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Det har hänt och händer lite varstans att det missas saker vid avvisiteringen och det är för att dom vi har att gör med inte är vanliga svenssons oftast. Det handlar om erfarna förbrytare, som vet hur och vart dom skall gömma saker. En person kan tex gömma droger i olika kroppsöppningar och där kollar vi inte( är en kroppsbesiktning man inte gör hursomhelst). Ett par små tabletter, går på en sekund att stoppa in i munnen. Har hänt där jag jobbat att en person fick med sig en flaska med handsprit in i cellen. Det räcker med någons sekund ovaksamhet och dessa människor kan få med sig, försnilla saker. Det går mycket fort.

Här snackar vi inte att någon trycker upp något i röven, utan har saker i fickan eller på liknande ställen, ganska så öppet.
Citera
2014-09-17, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av STFUMRTWISTED
Här snackar vi inte att någon trycker upp något i röven, utan har saker i fickan eller på liknande ställen, ganska så öppet.

Ett piller eller dylikt kan lätt missas när man bara känner igenom fickorna utanpå, eller en påse pulver. Särskilt när man har handskar på, vilket man bör med tanke på att dessa människor kan ha kanyler på sig som man kan sticka sig på( känner till en del fall med det).

Men sant är att man bör kolla igenom fickorna minutiöst. Slarv med sånt är inte bra men förståeligt, blir ju som en del att göra när man har en person gripen och det kanske ligger på med andra jobb.

Tror därför inte att detta är något specifikt för Blekingepolisen. Man har en massa skrivande framför sig, ringande till åklagare och inga andra som kan biträda. Kanske har man haft att göra med vederbörande förr och det har inte varit något problem då och så blir man lite hemmablind..

Nu tvivlar jag dock att detta är vad hon dött av, någon insmugglad tablett, påtänd kan hon ha varit innan hon plockades in. Inte alls omöjligt.
Senast redigerad av E259 2014-09-17 kl. 22:54.
Citera
2014-09-17, 23:17
Medlem
Citat:
Nu stod det i artikeln att hon var anhållen, alltså frihetsberövad pga brottsmisstanke. När en person sitter anhållen skall denne ses till en gång per timme av arrestpersonal. Finns en knapp att trycka på om denne vill något, gå på toa, gå och röka eller annat. Precis som redan tidigare nämnts så skall man gå igenom personens tillhörigheter innan denne går in i cellen. BH och liknande saker skall tas av.

Säker vid frihetsberövande? Är du helt garanterad att inte bli sjuk/avlida på tex sjukhus? Nej. I många avseenden är det dock säkrare än vad det är ute på gatan. Men det betyder inte att polis eller arrestpersonal skall kunna förutse alla medicinska komplikationer som kan komma utav den livsföring som inte är ovanlig hos våra klienter, drogmissbruk och allmänt ohälsosamt leverne. Exempelvis kan frånvaron av droger göra att en person hamnar på avtändning och det blir komplikationer. Jag vet personligen om ett fall när en person var nära att dö pga psykisk ohälsa och avtändning av droger( hjärtat stannade). Detta handlade inte om någon sliten pundare utan en yngre missbrukare i 20 års åldern också.

Det fetstilta: Stämmer inte riktigt. Om det finns det minsta misstanke om att den anhållne kan skada sig själv så tittar man till henne mycket oftare.
Citera
2014-09-17, 23:19
Medlem
korkadnegers avatar
Snuten har väl slagit ihjäl henne. Vad skulle det annars kunna vara???
Citera
2014-09-17, 23:28
Medlem
Alla som varit anhållna/häktade kan nog medge att de tänkt tanken på avsluta sitt liv där i cellen, oftast har man ställt till det rejält om man sitter där, missbruk och där och då en avtändning, mycket tid att tänka, misär, kan förstår de som valt den vägen. Skulle väl vara en hängning om dagen på dessa ställen om det inte vore för att det i många fall nästan är omöjligt att begå ett självmord på ett sådant ställe. Så det är ett stort misslyckande varje gång det sker. Kan nästan bara tänka mig slarv från personalen, ibland kan folk få behålla sina vanliga kläder på till en början, där kan man ju ha sina gömmor eller tillverka snara/skära sig. Gör de som har ansvaret allt rätt så ska det nästan vara omöjligt att ta livet av sig i en arrestcell, det är bara ett kalt rum med en madrass i de flesta fall, på häkten är möjligheterna något större, fast ser så klart olika ut överallt.
Citera
2014-09-18, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bra-va
Det fetstilta: Stämmer inte riktigt. Om det finns det minsta misstanke om att den anhållne kan skada sig själv så tittar man till henne mycket oftare.

Ja det stämmer. Men grundregeln är en gång per timme. Jämfört med 1 gång per 15 min då det gäller LOB som självklart också kan sättas under extra tillsyn, eller ständig tillsyn tom.
Citera
2014-09-18, 03:03
Medlem
Ostmackans avatar
Citat:
Ja det stämmer. Men grundregeln är en gång per timme. Jämfört med 1 gång per 15 min då det gäller LOB som självklart också kan sättas under extra tillsyn, eller ständig tillsyn tom.

Tillsyn funkar lite halvhjärtat ofta. Har du 15 min tillsyn på en intagen så blir det lätt 60 min, särskilt på natten, när den intagne ligger och sover. Och egentligen spelar det inte så stor roll, vill man ta livet av sig så går det utmärkt att göra under 15 minuter.

Vet i ärlighetens namn inte hur det fungerar i arresten, men på häktet så blir det punktbevakning så fort någon visar suicidala tendenser, och då är det stenhårt. Kan inte tänka mig att det är lika hårt i arresten, då varannan intagen lär vara suicidal i första skedet. Suicidpreventation jobbar man mycket med, så sannolikt är inte personalen att beskylla i detta fall.
Citera
2014-09-18, 06:38
Medlem
Citat:
Nu stod det i artikeln att hon var anhållen, alltså frihetsberövad pga brottsmisstanke. När en person sitter anhållen skall......

Wow, så mycket text med dålig tillrättavisande attityd.
Och ändå lyckas du inte svara på någon av mina två rader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in