Citat:
Ursprungligen postat av
Feadog
Sitter med en Brewdog Tokyo* i detta nu. Måste vara tredje batchen av denna stout. Första Tokyo var på 12-nånting %, andra var på 18.2% vol. och nu är den på 16,5% vol. Någon som vet när de ändrade?
Fantastisk bryggd hur som helst. Störande söt för min del precis som andra batchen, men sanslöst fyllig, komplex och lång. Nu till en fråga som jag vet att jag ställt förut men som jag inte tror att jag fått något vettigt svar på: Kommer sötman i denna att lugna ner sig med tiden? När det gäller exv. söta vita viner så blir de oftast torrare och torrare med åren, även om detta tar mycket lång tid. Denna stout lär ju hålla för lagring i princip hur länge som helst, men hur länge ska man vänta för att sötman ska vara integrerad och skapa en balanserad öl? 10 år? 50 år? 100 år?
alltså, den är som du säger väldigt söt. 10 år räcker nog inte. 20 bör nog vara mer korrekt.
vad parar du denna med? att dricka den alene funkar knappt. men med en ordentlig ostbricka ackompanjerad med marmelad är den galet bra. jag antar att du vet det, men för de som inte vet, sött tar ut sött, så har man en söt dryck, para den mot något sött, detta neutraliserar en del av sötman så den inte blir överväldigande.