• 1
  • 2
2014-09-16, 15:19
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Yttrandet från Britt Bohlin, f d sossepolitiker. Ex-landshövding i Jämtland, numera Nordiska rådets rådsdirektör, placerad i Köpenhamn, i det högsta samarbetsorganet mellan de nordiska länderna.

”Ideologin ställer dem ensamma"

Citat:
I Danmark har invandrarkritiska Dansk folkeparti fått andra partier att också skruva till en restriktivare hållning till invandring. I Norge har Fremskrittspartiet gjort detsamma. Men Britt Bohlin, Nordiska rådets rådsdirektör, tror inte på samma utveckling i Sverige.

– "Det finns en stor ideologisk skillnad. Och i både Danmark och Norge skyr man SD", säger hon.

– Till skillnad från Sverigedemokraterna är varken Dansk folkeparti eller Fremskrittpartiet sprungna ur Vit makt-rörelsen. Den ideologiska grundtanken skiljer sig fundamentalt och det är också därför inget av partierna vill ha med Sverigedemokraterna att göra.

Att utvecklingen i Sverige skulle bli liknande den i Norge och Danmark håller hon för osannolikt.

– Åtminstone inte på lång tid. Just på grund av SD:s ideologi och starka koppling till rasistiska rörelser har övriga etablerade partier sagt blankt nej till samarbete. Och jag har svårt att se att något svenskt parti skulle backa från det i dagsläget, säger Bohlin.

http://ttela.se/nyheter/val2014/val/...r-dem-ensamma-

Hur länge skall dessa floskler dominera Pk-media? Och framförallt, är det värdigt/förenligt med uppdraget, att den högst ansvarige i Nordiska Rådet, uttrycker dessa svepande omdömen? Åtminstone i Danmark, där tanten håller till, finns det som bekant en kraftfull kritik mot Sverige, och det demokratiska underskott, accentuerat nu efter valet.
Citera
2014-09-16, 15:24
Medlem
Det finns välidgt delade åsikter om SD i både Danmark och Norge. Våra grannar till syd och väst är medvetna om vissa av våra problem och det finns precis som i Sverige personer som både är för och mot.
Citera
2014-09-16, 15:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Yttrandet från Britt Bohlin, f d sossepolitiker. Ex-landshövding i Jämtland, numera Nordiska rådets rådsdirektör, placerad i Köpenhamn, i det högsta samarbetsorganet mellan de nordiska länderna.

”Ideologin ställer dem ensamma"

Hur länge skall dessa floskler dominera Pk-media? Och framförallt, är det värdigt/förenligt med uppdraget, att den högst ansvarige i Nordiska Rådet, uttrycker dessa svepande omdömen? Åtminstone i Danmark, där tanten håller till, finns det som bekant en kraftfull kritik mot Sverige, och det demokratiska underskott, accentuerat nu efter valet.

Rätt länge till, tror jag. Åtminstone tills SD är över 20%, vilket kan ske kanske redan 2018. Givetvis vill Bohlin, som gammal sosse, ge intryck av att SD är udda, när det i själva verket är sjuklöverns politik som är främmande för resten av Norden. Både Norge, Danmark och Finland för en annan migrationspolitik och särskilt Finland en annan försvarspolitik.
Citera
2014-09-16, 15:29
Bannlyst
inte förvånande, sverige är det enda land i hela världen som har ett nazistiskt parti i riksdagen.
Citera
2014-09-16, 15:35
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamzatransa
inte förvånande, sverige är det enda land i hela världen som har ett nazistiskt parti i riksdagen.
hahaha... förklara det, inte med samma svepande floskelattityd, utan led det i bevis, tack.

hmmmm...' reggad [sept 2014]' - loser, tämligen troligt...
Citera
2014-09-16, 15:38
Medlem
GodeGorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
hahaha... förklara det, inte med samma svepande floskelattityd, utan led det i bevis, tack.

Hamzatransa är ett troll, kolla hans tidigare inlägg osv,

Det är som vanligt bara SDs historia som är intressant, alla de andra partierna har ju finfin bakgrund...
Citera
2014-09-16, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GodeGoran
Hamzatransa är ett troll, kolla hans tidigare inlägg osv,

Det är som vanligt bara SDs historia som är intressant, alla de andra partierna har ju finfin bakgrund...

men sd har inte ändrat sig, de är fortfarande samma parti som de var förr i tiden.
Citera
2014-09-16, 16:26
Medlem
Citat:

1. Vi är det enda landet i världen som har våran riksdag. 2. SvP är inte i riksdagen.

Citat:
men sd har inte ändrat sig, de är fortfarande samma parti som de var förr i tiden.

V vill införa gulag för oliktänkande. S vill återinföra tvångssteriliseringar. C vill starta upp rasbiologiska institutet i Uppsala. osv osv.
Senast redigerad av Kratatch 2014-09-16 kl. 16:53.
Citera
2014-09-16, 16:29
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:

Ja faktiskt jag hoppas fan på det. När stormen lugnat sig, när folk börjat acceptera dom i Riksdagen, ser de lite överallt på Facebook, på gatorna, i tidningarna, ja helt enkelt när de blivit integrerade i vår miljö så drar de till storsläggan och drar av sig sidenskjortorna så den bruna uniformen visar sig
Citera
2014-09-16, 16:49
Medlem
Citat:

Sist jag tittade på medlemsvillkoren på sd hemsida så stod det något i stil med nr 1. Man fick inte vara rasist och är du det eller nazist så slängs du ut.
Det är bra att det rensas i partiet. Jag röstade SD är varken rasist eller nazist. Och funderar på att bli medlem. Jag avskyr medias hyckleri. Även mobbingstilen i riksdagen.
Ja jag vet om SD.s brokiga förflutna och vem som startat SD och även att många extrema medlemmar fortfarande är med. Men på sikt så kommer de tvingas att lämna partiet och mer normala kommer ansluta.

Jag hatar inte muslimer eller islam.
Men det finns problem ofta med de muslimska extremisterna
Att inte prata om problem och lösa dem bara för att inte få rasiststämpel är urdåligt.

Tänk så här i en skala. Hitler extremt galen försökte utrota allt ont på jorden typ! Han sätter vi längts ut på galenskap-skalan.

Sverige idag tar in extremt mycket massinvandring om man jämför med många andra länder. Vi har
inga fler bostäder, inga fler riktiga jobb, Sjukvård som inte klarar av trycket , barnmorskor som skriker att patientsäkerheten är hotad. Vi har inget försvar. Klyftor i samhället som är mycket större än för 20 år sen. Skolan ska vi inte tala om. Och så vill NI Du ts fortsätta ta in hejdlöst med mäniskor som har väldigt svårt att anpassa sig i dagens Sverige. Det är också galenskap i massinvandring. Även om saken är god så fungerar det inte så bra. Att tråna efter godhet kan också leda till GALENSKAP.

Titta på Danmark de har tagt tag i problemen och har idag en av Europas bästa invandringspolitik.
Med flest invandare som kommer i arbete och det hyffast snabbt.

Jahopp hamzatransa logga ut..
Senast redigerad av kneedrag 2014-09-16 kl. 17:18.
Citera
2014-09-16, 17:55
Medlem
Norge och Danmark skyr inte alls SD. Sitter och läser nyhetskolumner i dansk och norsk media och deras diskussion är avsevärt mer nyanserad.

Jag är uppenbart mer kulturell än du. Du kanske inte förstår våra grannländers språk?
Citera
2014-09-16, 17:55
Medlem
JapanKinas avatar
Har inte SD arbetet eller åtminstone flirtat med Dansk Folkeparti tidigare? Har för mig att jag läst att de pratat både runt ett EU-samarbete och att de tidigare bytt idéer och taktik gällande väljare och frågor i både Danmark och Sverige?

Om jag motbevisas blir jag en aningen tveksam över min läsförmåga eller mitt minne. Så rätta mig om jag har fel!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in