[quote=birkaboo|50382062]
Citat:
Trams, det är din egen brist över att förstå den text du läser som sätter den låga ribban. Vad är det du inte fattar ? Så länge man har barn har man naturligtvis ett ansvar som förälder. Ingen tycker väl att ett offer ska hålla tyst om misshandel, tvärtom. Magdalena har rättsväsendet, en stor familj, vänner och en hel jävla församling att luta sig mot. Men nej, det var viktigt att detta kom ut i bokform utan tanke på vilka konsekvenser det kan innebära för ett barn. Det hade varit lika ansvarslöst om hans far hade skrivit boken, så gör det inte till någon genusfråga !
Boken är Magdalenas ord, bokens titeln " det ska bli ett sant nöje att döda dig" är väldigt dramatisk. Vilket barn vill se sin mamma på omslaget av en bok med den titeln ? Vilket barn vill lämnas ut på det viset ? Vilket barn kan försvara, värja sig mot omgivningens frågor och åsikter eller bara tysta blickar.
Bara de som saknar förnuft eller egna barn kan tycka att det är helt normalt och ett oegoistiskt förfarande. Värt att notera är att Magdalenas son hade kontakt med sin biologiska far. Han bar hans efternamn. Det går bara att verifiera en misshandel / dom i boken. Pappan har valt att inte kommenterat innehållet och därmed varken dementerat eller bekräftat det som Magdalena skrivit.
Alla är nog rörande överens om att det är tragiskt att förlora ett barn. Kan inte utläsa att majoriteten i tråden skulle tycka något annat. Magdalena är en offentlig person som själv valt att sälja ut sitt liv ( och andras ) i blogg och bokform. Jag kan faktiskt inte se någon moralisk skillnad på den här tråden jämfört med hennes egna böcker !
Det som har hänt i boken, har hänt... Varför lägga locket på? Eftersom det som hände i boken inte bara drabbade M, Det var självkart Isak, men även alla de andra familjemedlemmarna. Mormor fick väl en bomb utanför "sin" kyrka har jag för mig. Luft fram problemen ist lägga locket på.
Att han inte har dementerat, är väl ganska tydligt att det har hänt då, eftersom vem vill bli anklagad för allt det? Dessutom skulle det framstå som väldigt lustig om M har skrivit en hitte-på-bok med så allvarliga anklagelser.
Jag tror att M övervägde mellan att vara tyst/ inte skriva boken Eller att skriva boken/lyfta upp problm, stärka andra kvinnor i liknande situationer och där med prata med familjen (Isak) om beslutet, vilka konsekvenser osv.
Jag tror oxå att Isak förstod vad hans pappa hade gjort mot M, men att Isak älskade sin pappa för att han just var Isaks pappa, som alla andra barn oxå gör.
Jag kan inte riktigt se att boken är ett så stort problem, som det gör gällande här. Hela släkten visste ju redan allt som hade hänt, ovh jag tror faktiskt inte att hon skrev allt som hon blev utsatt för.
Varför ska M vara det svarta fåret för att hon har skrivit en bok? Det är ju J som har utsatt M och Isak för väldigt mycket hemskheter, det är ju HAN som är/var det svarta fåret, hade det inte hänt hade det inte skrivits en bok.