2014-09-15, 11:23
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous
Vad spelar det för roll om man tappar bort lösenordet? Är väl bara att skapa ett nytt konto?
Nu kan jag väl iofs få tillbaka mitt konto på andra sätt, men låt säga att jag inte var moderator och kände andra mods. Jag skulle tycka att det var tråkigt att tappa det här kontot eftersom hela min existens på Flashback bygger på det jag skrivit.
Citera
2014-09-15, 17:15
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Nu kan jag väl iofs få tillbaka mitt konto på andra sätt, men låt säga att jag inte var moderator och kände andra mods. Jag skulle tycka att det var tråkigt att tappa det här kontot eftersom hela min existens på Flashback bygger på det jag skrivit.

Kunde man inte ha den tjänsten som frivillig?
Vill man man inte ha någon e-mail knuten till FB så är ett frivilligt val.
Dom som väljer att ta bort e-mail funktionen får sedan lära sig att hålla reda på sitt lösenord för slarvar dom bort det är det kontot kört.
Citera
2014-09-15, 18:29
Medlem
euns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefsideologen
Vad spelar det för roll? Användare kan skapa trollkonton nu också, bara att skaffa flera epostkonton så kan de skapa hur många trollkonton som helst. Skillnaden mot att FB tar bort mailadresserna är att oskyldiga människor inte kan hängas ut. Många som har blivit uthängda har blivit misshandlade, fått sparken från jobbet, fått bomber i brevlådan. Och du har mage att tycka att trollkonton är SÅÅÅ mycket värre än det, hur FAN tänker du!?!?!?
lugna dig nu. var har jag skrivit att trollkonton är värre? påpekade endast en möjlig bieffekt av förslaget. om du scrollar ner lite ser du att jag till och med skrivet ett förslag om hur detta problem ska lösas.

Citat:
Ursprungligen postat av eun:

eftersom flashback redan tar ip på sina användare kan man kanske införa någon typ av spärr som gör det omöjligt att skapa ett nytt konto på 30 dagar?

ber för övrigt om ursäkt för att jag var otydlig.
Senast redigerad av eun 2014-09-15 kl. 18:42.
Citera
2014-09-15, 19:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Kunde man inte ha den tjänsten som frivillig? Vill man man inte ha någon e-mail knuten till FB så är ett frivilligt val. Dom som väljer att ta bort e-mail funktionen får sedan lära sig att hålla reda på sitt lösenord för slarvar dom bort det är det kontot kört.

Det var precis det som var mitt förslag i TS. Låt de som anser sig behöva den här funktionen uppge en mailadress, men tvinga inte alla att göra det.
Citera
2014-09-15, 19:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton

Om du tillbringat så mycket tid på Flashback att du har en "existens" här borde ditt lösenord sitta i ryggmärgen.

Mitt förslag var dock att göra den här funktionen frivillig, så om du vill behålla den - och ta de säkerhetsrisker den för med sig - skulle det fortfarande vara möjligt.
Citera
2014-09-15, 19:30
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om du tillbringat så mycket tid på Flashback att du har en "existens" här borde ditt lösenord sitta i ryggmärgen.

Mitt förslag var dock att göra den här funktionen frivillig, så om du vill behålla den - och ta de säkerhetsrisker den för med sig - skulle det fortfarande vara möjligt.

Det är fan inte säkert. Jag har personligen ingen aning om vad jag har för lösenord här utan förlitar mig på webläsaren. Byter då och då, just genom att resetta lösenordet och få ett mail.
Och jag skulle vilja påstå att jag har tillbringat en del tid på forumet genom åren.
Citera
2014-09-15, 21:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det är fan inte säkert. Jag har personligen ingen aning om vad jag har för lösenord här utan förlitar mig på webläsaren. Byter då och då, just genom att resetta lösenordet och få ett mail. Och jag skulle vilja påstå att jag har tillbringat en del tid på forumet genom åren.

OK. Du skulle då kunna välja att behålla ett kontakt-email och den därtill kopplade återställningsfunktionen enligt förslaget i TS. Men vi som inte vill ha detta slipper.

Varför byter du förresten lösenord då och då? Det är ju email-adressen, inte lösenordet, som är en säkerhetsrisk. Skulle någon lyckas kapa ditt konto spelar det ingen roll om du bytte lösenord igår eller för 10 år sedan.
Citera
2014-09-15, 22:06
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
OK. Du skulle då kunna välja att behålla ett kontakt-email och den därtill kopplade återställningsfunktionen enligt förslaget i TS. Men vi som inte vill ha detta slipper.

Varför byter du förresten lösenord då och då? Det är ju email-adressen, inte lösenordet, som är en säkerhetsrisk. Skulle någon lyckas kapa ditt konto spelar det ingen roll om du bytte lösenord igår eller för 10 år sedan.

Ja, jag håller med om att man borde få välja.

Anledningen till att jag har bytt lösenord några gånger är för att systemdiskar har dött och jag inte kunnat använda webläsarens sparade lösenord eller att jag behövt komma åt flashback från någon annan dator/plats. Eftersom jag inte har lösenordet i huvudet har jag då bytt lösenord.
För mig är ingen skada skedd om nån vet vilken mailadress jag har kopplad hit. Så jag skulle gärna se möjligheten att själv välja om man vill ha en mailadress kopplad till sitt konto eller ej.
Citera
2014-09-15, 22:36
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Det har du givetvis rätt i, men jag svarade på att "det bara är att skaffa ett nytt konto"
Citera
2014-09-17, 11:40
Medlem
.Chloes avatar
Tycker att man inte behöver verifiera emailbyte. Jag kollar på tillhörande mailadressdatabasen så finner jag 1@2.c*m, t*st@gmail.com och fl*h@*a.ck som folk har som email. Med andra ord är detta mailadresser som inte finns(döh).

Antagligen är detta folk som,

a) angett denna mail men aldrig verifierat den(alltså inaktiva konton), eller
b) för några år sedan behövde man aldrig verifiera emailbyte.

Om det är alternativ b så tycker jag att Flashback borde införa detta igen. Flashback tvingar ju nämligen dig att ha en giltig emailadress om du vill skriva på Flashback.
Citera
2014-09-17, 18:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Tycker att man inte behöver verifiera emailbyte. Jag kollar på tillhörande mailadressdatabasen så finner jag 1@2.c*m, t*st@gmail.com och fl*h@*a.ck som folk har som email. Med andra ord är detta mailadresser som inte finns(döh).

Antagligen är detta folk som,

a) angett denna mail men aldrig verifierat den(alltså inaktiva konton), eller
b) för några år sedan behövde man aldrig verifiera emailbyte.

Om det är alternativ b så tycker jag att Flashback borde införa detta igen. Flashback tvingar ju nämligen dig att ha en giltig emailadress om du vill skriva på Flashback.

Detta togs upp i en av RG-trådarna. Det påstods då att de användare som har "awaiting email confirmation" i sitt statusfält bytt email efter det att de skrev inlägget, och sedan aldrig konfirmerat den nya adressen. Alltså ditt alternativ a).

Att göra det möjligt att byta till en ogiltig emailadress eller ingen adress alls (dvs. ett tomt fält) efter registreringen är en lösning som vi diskuterade i början av tråden. Ur säkerhetssynpunkt är det nog ett sämre alternativ än att helt skippa kravet på email vid registreringen eftersom det kräver en aktiv åtgärd från användarens sida för att anonymiteten ska vara skyddad. Men vill man till varje pris behålla en konfirmeringsemail vid registreringen för att försvåra för spammare skulle det kunna vara en vettig kompromiss.
Citera
2014-12-22, 18:36
Medlem
Reguluss avatar
Bumpar tråden med anledning av nya hot mot Flashback från Researchgruppen:

http://www.flashback.org/p51578885#p51578885

Vore intressant att höra vad admin, admin4 eller admin5 tycker om förslaget. Behöver Flashback verkligen dessa registreringsemail, och i så fall varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in