Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Hur vet du att dom röstar likadant i riksdagsvalet? Många kan ha röstat på SD där av taktiska skäl. En del kan ha röstat på er i kommunvalet för att man sett er profilera er i dessa kommuner, men på ett helt annat till riksdagen.
Det är omöjligt att veta hur många röster ni fått i riksdagsvalet eftersom dom inte räknats. Det kan bli både 681 och kanske 2000 röster. Men sett till målsättningen, uppmärksamheten, median, pengarna osv så är det ju mycket långt under målsättningen och oerhört hopplöst.
Det är såklart omöjligt att med säkerhet säga, men man kan göra rimliga bedömningar. Tror du på allvar att de drar in fler röster på kommunalnivå i 25 småkommuner än vad de gör på riksnivå? Det gör du naturligtvis egentligen inte, utan du är bara för tjurig för att erkänna att du drog iväg lite väl långt i din slarviga skadeglädje.
Jag är försiktig och har sagt att jag tror på iaf 5000 röster med förhoppning om fler. Klart är att man har misslyckats att få ordentligt genomslag i lokalvalen, med den reservationen att man också ökat med hundratals och i vissa fall tusentals % på flera orter. Det är ju iofs löjligt bombastiskt sätt att uttrycka det på då det oftast rör sig om ett par tiotal röster på varje ort, och i den trista och lite oväntade nedgången på de orter man kampanjade förra året skönjar jag någon slags trend som i mina ögon gör det befogat att tona ned förväntningarna en aning även gällande riksdagsvalet. Kanske är det befogat. Kanske inte alls.
När du själv understryker att man inte kan säga någonting om riksdagsvalet för att att inga röster ännu är räknade så gäller det ju självklart åt båda hållen. Vi vet ju med samma logik inte med säkerhet att SvP
inte fått, säg, 20 000 röster, men det förefaller osannolikt. Men det är åtminstone betydligt mer sannolikt än att man minskat.
Om man då istället vänder på det kan man ju samtidigt konstatera att partiet lagt flera storleksordningar mer fokus, energi och resurser på rikskampanjandet detta år. Förra valet var det ju i stort sett bara det lokala kampanjandet man lade ner något egentligt krut på. Man har också kunnat nå ut med sitt budskap via siter som Flashback, Realisten, Radio Framåt/Motgift och annan alternativmedia på ett helt annat sätt än vad man hade möjlighet till för bara fyra år sedan. Lägg till detta också den enorma exponering man fått även i etablissemangsmedia och den större rikspolitiska debatten, i samband med div. manifestationer, två Almedalsveckor, osv. - och den mera intensiva valrörelsen i synnerhet.
Svenskarnas parti är ju numera etablerade på folks radar på ett helt annat sätt. 2010 skulle jag gissa att högst 5% av befolkningen ens aktivt kände till att partiet existerade. Om jag sätter samma siffra idag till 50% är det nog egentligen ordentligt i underkant. Och nu beskrivs partiet, visserligen inte välvilligt, så åtminstone som en oroväckande, växande, seriösare politisk kraft, med paralleller till etablerade partier på kontinenten, och inte som en fullständigt marginaliserad "nassesekt".
Jag skulle kunna fortsätta. Men allt detta sammantaget, när jag nu väl skrivit detta, får till och med mig att fundera en gång till över hur befogat det egentligen är att i höstmörkret smådeppigt och högst godtyckligt tona ned förväntningarna från 10 000, vilket jag tidigare trott att de ska klara, till 5000, baserat på de här högst preliminära resultaten som vi har från kommunalvalen. Kanske kan man inte dra några egentliga slutsatser alls gällande hur det kommer att gå på riksnivå från dessa siffror? Jag skulle faktiskt vid närmare eftertanke iaf ha svårigheter att motivera det på något som helst seriöst sätt.
Bara att instämma med
Dulcian således, och invänta det faktiska valresultatet.