Citat:
Ursprungligen postat av
Guillounism
I skrivande stund utgör "Övriga partier" drygt 56 000 röster. Då får vi räkna med partier som Kristna Värdepartiet]
Vilka lär vara väldigt små. Dra av max 200 röster åt dem. Och då är jag generös.
Fick 38491 röster 2010. Kan ha stärkts av Snowden-Manning-wikileaks-NSA-härvorna den senaste mandatperioden.
Citat:
Kommunistiska Partiet
40 röster 2010. Gissar på max 250 röster i år.
Citat:
och kanske ett par andra såsom Partiet De Fria.
Små. 200 röster max.
Den stora rösttjuven i kategorin "övriga - giltiga" är väl PP och Svenska pensionärers intresseparti. De senare backade kraftigt 2010. Då hade vi ett totalt gullande med pensionärer från alla partier, inklusive SD. Sedan dess verkar dock alla partier ha mer eller mindre spottat på dem, så SPI kanske har ökat.
Citat:
Jag har tyvärr svårt att se SvP nå upp till 10 000 röster i detta val. Om ens 5000.
Dels har vi en sjujävla massa röster i kategorin "Ogiltiga - övriga", alltså icke-blanka, ogiltiga röster. Dels lär väl mycket av misslyckandena på det kommunala planet ha berott på att många sympatisörer bor på orter där man inte ställer upp. I min kommun, t ex, var SD inte ens nära att få några mandat i förra valet, och SvP ställde inte heller upp här i år.