2014-08-07, 22:40
Medlem
Pasiphaes avatar
Du är inte ensam om att hata det.

http://ihatecilantro.com/
Citera
2014-08-09, 22:55
Medlem
hobokens avatar
Koriander har onekligen en ganska speciell smak. Själv tycker jag att det är något av det bästa som finns och rentav en nödvändighet i många rätter. Det går inte att göra en bra guacamole utan att inte spara på koriander, till exempel. I många andra rätter med chili eller liknande tycker jag att det ofta behövs för att balansera.
Citera
2014-08-09, 23:07
Medlem
ArzeniXs avatar
Jag tänkte först på "Methi", vilket är färsk bockhornsklöver men det känns aningen långsökt. Smaken är dock helt vidrig!
Citera
2014-08-10, 14:21
Medlem
blomodlarens avatar
Jag fullständigt älskar koriander. I Pebre, asiatisk mat och i t.ex Texas chili, tacos osv...
Citera
2014-08-10, 15:06
Medlem
Ibn.Battutas avatar
Många gör misstaget att bedöma koriandern efter sin råa smak. Få människor uppskattar säkert att tugga på ett blad av koriander. Däremot tillför det med sin arom en viss komplexitet till vissa maträtter och som andra nämnt i tråden är den i många fall oumbärlig. Min sambo är en sådan som skyr koriandern som pesten och jag måste i princip smyga in den i hemmet. Sådde exempelvis några frön koriander bland salladen och låtsades helt förbluffad när örten kom upp, "det måste ha legat i jorden!" urskuldade jag mig.

Jag tillsätter emellertid örten i matlagningen utan att hon märker det, och hon äter frenetiskt av den. Somligas subjektiva inställning till vissa smaker är ofattbar. Jag har fört upp diskussionen på agendan ibland men hon avfärdar helt enkelt växten som ett gift som inte ens förtjänar att beröras.

Jag hoppas att ni andra har möjligheten att utöva en större frihet i köket.
Citera
2014-08-10, 15:23
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.Battuta
Många gör misstaget att bedöma koriandern efter sin råa smak. Få människor uppskattar säkert att tugga på ett blad av koriander. Däremot tillför det med sin arom en viss komplexitet till vissa maträtter och som andra nämnt i tråden är den i många fall oumbärlig. Min sambo är en sådan som skyr koriandern som pesten och jag måste i princip smyga in den i hemmet. Sådde exempelvis några frön koriander bland salladen och låtsades helt förbluffad när örten kom upp, "det måste ha legat i jorden!" urskuldade jag mig.

Jag tillsätter emellertid örten i matlagningen utan att hon märker det, och hon äter frenetiskt av den. Somligas subjektiva inställning till vissa smaker är ofattbar. Jag har fört upp diskussionen på agendan ibland men hon avfärdar helt enkelt växten som ett gift som inte ens förtjänar att beröras.

Jag hoppas att ni andra har möjligheten att utöva en större frihet i köket.
Jag har lärt mig äta koriander. Brukade hata den i allt, men har som sagt lärt mig att uppskatta smaken i tex thailändsk kycklingsoppa. Har en väninna som gör en ljuvlig vattenmelonsallad med bla färsk koriander i och limedressing som är beroendeframkallande till grillat. Hatar dock koriander i tex guacamole eller i skaldjurssoppor, så jag är kluven. Ju äldre jag blir desto mer gillar jag den dock vilket kan ha att göra med att smaklökarna förändras med stigande ålder.
Citera
2014-08-21, 20:56
Medlem
PowerOfThinkings avatar
Strimlad Koriander blandat med hackad rå vitlök, tomat i små tärningar, hackad grön lök (ny lök), mycket peppar från pepparkvarnen, blanda med olivolja, så mycket att det blir som en "tapenade".
Den här blandningen kan man ha på bröd eller bara äta det till en köttbit!!! Mycket gott !!
Citera
2014-08-21, 21:28
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Min mamma sa vad det hette och det var något på "k...", har glömt hela ordet.

Jag skämtar inte när jag säger att det är det äckligaste jag vet, jag ryser bara vid själva tanken på det.

Jag tror det är stilken som smakar värst, det är som att spräcka en fet stinkbomb rakt i käften som sitter i länge och bedövar alla sinnen. En riktigt fet-sliskig alltomslukande arom.

Det måste uppenbarligen vara "knark" du har råkat ut för. Bara hoppas det inte är av sorten "dödsknark", då kan det gå illa!
Citera
2014-09-14, 11:48
Medlem
NeutronStars avatar
Koriander älskar man eller hatar, finns inga mellanting. Själv älskar jag det.

Jag har noterat att många kvinnor hatar den medan männen gillar den. Stämmer det?
Citera
2014-09-14, 17:00
Medlem
brotucks avatar
Tycker TS ska hålla sig till ketschup och grillkrydda.

Koriander är gott!
Citera
2014-09-14, 17:46
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Tycker TS ska hålla sig till ketschup och grillkrydda.

Koriander är gott!
Det är inte så mycket en fråga om det är gott eller inte, som det är en fråga om du har förärats genen som gör så att koriander smakar parfym eller inte.
Citera
2014-09-15, 09:30
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det är inte så mycket en fråga om det är gott eller inte, som det är en fråga om du har förärats genen som gör så att koriander smakar parfym eller inte.

En mognadsfråga. Ungar gillar sällan avancerade smaker. Det ska va enkelt och nått man känner igen som tex ketchup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in