Citat:
Ursprungligen postat av
rusmag
Djupt tragiskt om Löfven blir statsminister.
För det första verkar han ju ha en "dold aggressiv" sida.. (Ja ni vet vad jag menar).
Sen kan han aldrig vara konkret, inte ett enda riktigt förslag har ramlat ur honom.
(Påstå inte att 12 månaders, "fullfinansierade" praktikplatser är ett riktigt förslag).
Han kan inte svara på kärnkraftsfrågan.
Han pratar inte om verkligheten utan velar bort sig i "vi skall minska arbetslösheten genom att se till att svenska produkter blir världsledande", jaså?? Skall staten starta "företag" som "skapar" dessa från tomma intet?
Kilometerskatt, höjda bränslepriser, arbetsgivaravgifter... Ja ni som röstat på sossarna eller V/MP... Vad skall man säga? Snälla förklara HUR i helvete detta skall "gynna den vanliga arbetaren"?????
Vi har redan nu ett högt skatteuttag!
Arbetsgivaravgiften är ca 30% + utöver din lön!! Det är nästan 50% skatt redan på arbete.
Litet oprecist exempel:
Lön (Netto): ca 20000:-
Lön (Brutto): ca 28-29000:-
Lön (inkl arbetsgiv. avg.): ca 37-38000:-
Alltså ca 16-17000:- i skatt varje månad.
Missar ni detta?
Det innebär i klartext att varje företag som anställer människor (med lön enligt ovan ex.) MÅSTE se till att varje individ drar in MINST dessa närmare 40000:- i intäkter för att gå "jämnt ut", exklusive sina egna kostnader + lokaler + material o.s.v....
Och människor undrar "varför FÅR vi inga jobb"?
Därför att "jobb" inte skapas ur luften!
Det krävs idéer, risktagande, tålmodighet och KAPITAL för att "skapa" ett underlag för jobb.
Vi är ingen isolerad stat, vi måste konkurrera.
Det är så extremt enkel logik: Låga kostnader = högre investeringsvilja = högre sannolikhet för anställning = fler i arbete = högre skatteintäkter = bättre välfärd...
Vad har jag missat i "värdekedjan"?? Well, sosse/vänstertroll??
Så här blir det med S/V/MP:
Högre skatt = mindre etableringsvilja = mindre inflöde av KAPITAL = mindre arbetstillfällen = fler AMS "falskanställningar" = Sedelpressarna går på högvarv.
Jo, tyvärr tror jag att min redan etablerade "fördom" kring mänsklig intelligens är besannad.
De flesta människor är tyvärr inte intelligenta. Flockdjur!
Jaja, nu lugnar jag ner mig ett par hekto... (Är tvungen att få ur mig det icke PK, som man naturligen inte kan dryfta om på ex. "Fejjan").
Men, blir det rödgrön gegga på måndag morgon, OK. Jag skall till arbetsförmedlingen och ställa "LITE" högre krav! Jag kommer att med extremt stor medvetenhet/manipulation/cynism utnyttja systemet till bristningsgränsen!
De jobbar åt mig, inte jag åt dom!
... Sen när jag "taggat" ner lite, och "fyllt upp" med lite skattemedel. Så skärper jag mig och skaffar ett jobb själv, vilket går alldeles utmärkt.
Bra inlägg, alla arbetsgivare borde redovisa den totala bruttolönen som de betalar för varje anställd och sedan redovisa alla skatter för att slutligen komma till nettolönen. Då skulle folk bättre förstå hur verkligheten ser ut.
Fokusera gärna lite på marginalskatten också, de som betalar högst kommer upp ända till 60%. Dvs. av varje hundralapp i löneökning får de behålla 400kr och då har jag inte tagit hänsyn till arbetsgivaravgiften som enligt wiki ligger på 31,42%.
Detta innebär att marginalskatten inklusive arbetsgivaravgift ligger på upp till 70%. Dvs om arbetsgivaren ger dig 100 kr mer brutto får du bara 30kr av det, resten går till skatt.
Men detta tycker både vänstern och högern är för lite, så nu vill de alla höja skatterna.