Citat:
Ursprungligen postat av
Dystopikern
Det där var nog det vackraste jag läst på länge.
Underhållningen kommer att bli fantastisk.
Låt HBTQ-frågorna få sin rättmätiga förstaplats på agendan!
Smickrare där!
Citat:
Ursprungligen postat av
vote
Hur fan tänker du här? Du vill ha "mer action" i riksdagen. Tror du riksdagen är ett jävla skämt? Att ta in Gudrun är att blunda ännu mer, det är att famla mer i mörkret än vad man hittills har gjort.
SD i kommun?? Så du röstar in F! i riksdagen (som dessutom vill ha fri invandring) men du vill inte ha invandrarna nära dig? Jävla hycklare. Synd att vissa har rösträtt.
När jag läser ditt inlägg, är jag glad över att man i Sverige har allmänna, fria, hemliga och direkta val. Bara tanken på att du skulle få bestämma att någon endaste röstberättigad inte skulle ha rätt att rösta på grund av att du tycker att andra röstberättigande än du själv är dumma i huvet, är direkt skrämmande. Förmodligen menar du inte allvar med vad du skrivigt, men säker kan man ju aldrig vara.
Och spänning, jo det behövs i riskdagen. Där behövs kaosspänning anser jag. Är rädd att bara medelst riksdagsintern spänning kan riksdagsledamöterna avledas från sin ovana att pilla i vanligt folks privata angelägenheter, till att bara ägna sig åt sin egen privata situation i riskdagen. Kan man hålla riksdagsmännens tankar borta från allt normalt folk som bor i Sverige, kommer alla normalas liv bara att bli bättre. Det värsta som finns är nämligen folk som lägger sig i hur andra lever sina liv. Extra värst är de som lägger sig vad folk tycker och tänker. Och värre än värst, det är utan tvekan svenska riksdagsmän. Den uppfattningen anser jag allra bestämdast, att det finns empiriskt stöd för.
Dessutom är det inte hyckleri att ärligt säga vad man tycker. Inte ens när du tycker det som andra sagt är knasigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThePerfectBoy
Står i valet och kvalet. Kan det komma ut vad man röstat på? Har för mig tidningarna skrev förra valet vilka som rösta.
När du går och röstar får du tre kuvert, om du får rösta i alla tre valen,vilket väldigt många i Sverige inte får lov att göra, men vi antar att du får rösta i alla tre valen. När du fått de tre kuverten får du gå och ställa dig i, vanligen, ett trebent tygbås. När du är i båset stoppar du en gul valsedel i ett av kuverten, en vit i ett och en ljusblå i ett. Sedan lämnar du valbåset och går till röstmottagarna. För dem visar du din legimitation. Valförrättarna letar upp dig i vallängden, där ditt namn finns nedtecknat. Du lämnar över dina tre kuvert till valförrättarna, som stryker över ditt namn. Därefter stoppar valförrättarna ner dina tre kuvert i valurnorna, en för varje färg.
Vet inte om vallokalens vallängd, där ditt namn finns antecknat, är allmän handling, men är den det, så är det enda som går att utläsa, att du har eller inte har röstat. Är ditt namn överstruket går det alltså att se att du har röstat. Är ditt namn inte överstruket, går det således att se att du inte har röstat. Röstat i vallokalen vill säga.
Du behöver inte vara orolig över att det går att se vad just du röstat på. Såvida du inte är ensam röstberättigad i din valkrets.
F! i alla val. För en kaosriksdag så att jag och andra får vara i fred och ostört kan få leva våra vardagligt behagliga tråkiga liv, utan att nån lägger sig i hur vi lever våra liv.