2014-09-14, 01:11
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsoptimist
Tittar vi historiskt har Sverige betydligt ljusare ekonomiska framtidsutsikter under S-regeringar, med högre tillväxt och lägre arbetslöshet:
http://4.bp.blogspot.com/_F03K2IvQQPo/S6pvXfZqeiI/AAAAAAAAABk/REqyhpFrLNc/s1600/Sveriges+tillv%C3%A4xt.JPG

Den grafen säger egentligen ingenting för ditt resonemang.
Om vi tittar på t ex Tyskland under samma period så är den nästan identisk med ditt exempel.
Det skiljer sig dock vid början av nittiotalet då Sverige genomled en finans- och fastighetskris vilket inte Tyskland gjorde. 1976-1977 hade vi industrikris i Sverige Tyskland hade den något år tidigare. 2009 var det finanskris igen och där ser alla europeiska länder lika ut. Efter senaste finanskrisen har Sverige en bättre tillväxt än Tyskland, men du har självklart valt att stoppa när kurvan är i botten.
När alla Europeiska länder i princip har samma bottnar i tillväxten samtidigt, så beror det framförallt på yttre faktorer.
Så du kan inte dra den slutsatsen som du gör.
Citera
2014-09-14, 01:15
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Tror du veekligen på nyval? Är det någon annan som tror det här? Jag misstänker att det är något av det absolut sista jag kommer få se innan jag dör. Håller tummarna för alliansen, känns skönt att det är värt att arbeta

När den rödgröna röran har bevisat sin regeringsoduglighet så tror jag absolut på ett nyval.

Värt att arbeta? Visst på sitt sätt men hur sjukt hög är inte skatten trots allt?
Nu vill ju Moderaterna överför ännu fler miljarder till en helt vansinnig I&I-politik så i detta val så tappar de mig.
Vi är många i bekantskapskretsen som har fått nog av vansinnet.

Men den som lever får se, året 2015 blir enormt intressant i svensk politik.
Kanske att någon djävla rim och reson inträder i riksdagen efter kaos och regeringsodugliga konstellationer?
Citera
2014-09-14, 01:22
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Tror du veekligen på nyval? Är det någon annan som tror det här? Jag misstänker att det är något av det absolut sista jag kommer få se innan jag dör. Håller tummarna för alliansen, känns skönt att det är värt att arbeta

Det skulle det kunna bli.
Någon får rätta mig om jag har fel här.
Om SD blir vågmästare och väljer att inte stödja de rödgrönas budget och de rödgröna inte får majoritet. Om då Alliansen har en alternativ budget (vilket de sagt att de har) som SD stöder så måste i så fall Löfven regera med den istället. Det borde garanterat resultera i ett nyval.
Men det hänger på att SD får vågmästarroll och att de inte stöder S.
Citera
2014-09-14, 01:22
Medlem
Citat:

År 2006 var arbetslösheten 6 % det kallades för massarbetslöshet av Reinfeldt och ansågs vara katastrofalt dåligt, i dag är arbetslösheten 8 %.

]

Det intressanta är inte I första hand hur många arbetslösa, utom hur många som lever I utanförskap. Den siffran har sjunkit sen 2006
Citera
2014-09-14, 01:23
Medlem
svulles avatar
Citat:
Märklig analys. I samband med dem senaste tre borgerliga regeringarna vi har haft, har alltid arbetslösheten varit högre än vid tillträdet. Sedan har socialdemokratiska regeringar fått lösa problemen.

Titta bara på 1976-1982, 1991-1994 och 2006-2014. Den ekonomiska situationen 1982 var fruktansvärd jämfört mot 1976. Samma sak 1994 jämfört mot 1991. Men även 2014 har arbetslösheten varit betydligt större än 2006.

År 2006 var arbetslösheten 6 % det kallades för massarbetslöshet av Reinfeldt och ansågs vara katastrofalt dåligt, i dag är arbetslösheten 8 %.

Sverige har i genomsnitt haft betydligt bättre ekonomisk tillväxt och lägre arbetslöshet under socialdemokratiska regeringar:
http://www.government.se/content/1/c6/05/57/27/6079192b.gif

Tillväxtsiffror under S respektive borgerliga regeringar:
http://4.bp.blogspot.com/_F03K2IvQQPo/S6pvXfZqeiI/AAAAAAAAABk/REqyhpFrLNc/s1600/Sveriges+tillv%C3%A4xt.JPG

Dina inlägg framstår vid första anblick som ganska välarbetade. När man dock inser att du fullständigt har förbisett ekonomisk historia, och dess kriser och konjunkturer så är det svårt att ta dig på allvar. Både du och jag vet om att det under samtliga dessa perioder har rört sig om turbulenta ekonomiska tider (Opec-, bostads- samt finanskrisen).

Vän av ordning vet om att i recession och konjunkturnedgång i världen leder till en svagare tillväxt, mindre inflöde av kapital i Sverige vilket i led också leder till högre arbetslöshet, lägre tillväxt och sämre statliga finanser.

Kom inte och försök lura i människor att blått styre innebär kaotisk ekopolitik. Tvärtom, så har man klarat av den senaste finanskrisen på ett relativt friktionsfritt sätt, sett till andra jämförbara länder. Skillnaden är väl främst att vänsterstyrt har fått regera under de glada åren, och så kommer säkert bli fallet igen. Om vänstern vinner imorgon så kommer man få del av en konjunkturuppgång som skönjas runt om i världen. Arbetslösheten kommer av naturliga skäl gå ned då vi vänder från recession och stagnation till tillväxt. Som vänsterstyrt är det förstås lätt att då slå sig för bröstet och berätta för svenska folket att man minsann har fått ned arbetslösheten. Samtidigt gick det samma personer obemärkt förbi att vi för några år sedan genomgick den värsta finanskrisen i modern tid.

Jag tror faktiskt gemen svensk faktiskt förstår det här, oavsett vad du försöker lura i folk.
Citera
2014-09-14, 01:26
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Känns helt klart att sossarna inte har adekvata kandidater till viktiga ministerpostar, t.ex Borg har visat sig vara ett säkert kort för moderaterna

Japp, Borg är oersätterlig, men han tänkte ju ändå lägga av nån gång efter valet. Och Björklund tar jag alla dagar i veckan framför något rabiat feministkärring. Det enda som skulle vara skönt att bli av med är väl Ullenhag.
Citera
2014-09-14, 01:28
Medlem
sperrmans avatar
Stefan kommer att kora Sverige i bottom och skylla pa tidigare styre.
Citera
2014-09-14, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Japp, Borg är oersätterlig, men han tänkte ju ändå lägga av nån gång efter valet. Och Björklund tar jag alla dagar i veckan framför något rabiat feministkärring. Det enda som skulle vara skönt att bli av med är väl Ullenhag.

Carl Bildt blir inte lätt att ersätta heller.
Citera
2014-09-14, 01:31
Medlem
Citat:
Vi kommer inte längre ha en statsminister som anser att "svenskar är mentalt handikappade" (Reinfeldt, s.52 i Det sovande folket).

Så vi kommer inte längre ha en statsminister som förstår svenskar ?
Citera
2014-09-14, 01:34
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plucap
Jag tror den största förändringen blir att Reinfeldt inte är statsminister längre. Istället kommer det att vara Stefan Löfven som är statsminister.

Sen gissar jag att nåt gäng jävla sossar kommer styra landet om han får bestämma

Man borde fan införa like-funktionen på flashback.

Skillnaden? Att rödgrönt äckel kommer vara så självgoda efter detta val att man vill spy. Någon annan skillnad ser jag knappast.
Citera
2014-09-14, 01:36
Medlem
Arbetslösheten och sysselsättningen kommer förvärras, men socialförsäkringen kommer få en högre prio igen. Grymt om man arbetslös eller låtsassjuk och över 40. Hårt slag mot ungdomar och en fungerande migrationspolitik.
Citera
2014-09-14, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redshield
Hur tror ni

Tror? Jag vet.

Löfven är inte statsminister ännu. Som det ser ut just nu får S ungefär lika lite röster som 2010. Blev Mona Sahlin statsminister 2010? Svar: Nej.

Regeringen Reinfeldt kommer inte heller få tillräckligt mycket av folkets stöd för att kunna sitta tryggt på tronen.

Sverigedemokraterna blir de som gör att inget av blocken kan få egen majoritet. Med omkring 15% av riksdagens mandat kommer SD bli det tredje blocket. Ska bli intressant att se vem som är först ut att samarbeta med Åkesson, Reinfeldt eller Löfven?

PS Vad fan sysslade Löfven med häromdagen? Han borde skämmas för sin unkna kvinnosyn. Hoppas Gudrun kommer in i riksdagen så hon kan sopa golvet med den där jävla svetsaren, mitt i plenisalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in