Citat:
Ursprungligen postat av
Quid pro quo
Detta är ju fullkomligt sprängfyllt med halmgubbar. "Judisk retorik"?
Judisk som i extremt falsk och totalt omvänd från de i verkligheten rådande förutsättningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quid pro quo
Nej, jag tror inte att det finns många SVENSKAR som strider för proryssarna men jag tror att putofilerna skulle önska det och det var vad jag hävdade.
Okej, du halmgubbar alltså eller har du några exempel där "putofilerna" uppmanat folk att kriga för den pro-ryska sidan? Om inte så är det ju uppenbart att det är den pro-ukrainska sidan som gått längst här och gjort mest fel, men du pekar alltså finger helt åt andra hållet och det är det jag tycker känns väldigt förvridet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quid pro quo
Hur många som strider på den andra sidan vet jag inte och struntar ärligt talat i.
Så det är ett problem att vissa kanske i teorin tycker att folk borde kriga för den ryska sidan, men det är inte ett problem att flera bevisligen tycker att folk ska kriga på den ukrainska sidan samt att flera verkligen krigar på den sidan? Är du nykter? I så fall måste du motivera varför västimperialism skulle vara ett mindre hot mot oss i Sverige än rysk imperialism (om man nu kan kalla det för imperialism när Ryssland försvarar sin gräns mot konstanta NATO-framstötar).
Citat:
Ursprungligen postat av
Quid pro quo
Jag vill i alla fall att de samtliga kommer hem.
Det är krig och om de verkligen krigar kan de komma hem i kistor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quid pro quo
I vilket fall som helst överdriver du nog Ukrainafararnas numerär liksom stödet från SvP och Motgift.
Åtta svenskar i Azov (varav alla iofs inte är nationalister) var en uppskattning som nämndes igår av en person som jag betraktar som trovärdig och insatt. Sedan har ju svenskar varit aktiva i andra bataljoner så den totala siffran kan vara högre, även om det inte rör sig om några större mängder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quid pro quo
Saken kompliceras av att Skillt och A. Carlsson verkar ha vänner inom SVP men jag tror inte att Ukrainaengagemanget är särskilt omfattande för det. Men du får gärna lägga fram hårdföra bevis för motsatsen.
Den personliga aspekten gör att många tagit stark ställning mot Ryssland på ett irrationellt sätt. Ni slätar ju hela tiden över och påstår att det inte finns något omfattande engagemang, men generellt så finns det en "SvP-konsensus" där vissa är högljutt pro-ukrainska och det stora flertalet följer den linjen lite mer försiktigt och mindre engagerat. Det är ju bara att kolla runt på Facebook och andra sociala medier eller snacka med folk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quid pro quo
Ryssland utgör kanske IDAG inte ett direkt hot mot svenska folket men Putin gör det i och med sin antinationalism och imperialism.
Putin och Ryssland är i stort irrelevanta för Sverige om de inte invaderar eller kulturellt och ekonomiskt totalt börjar dominera oss som USA gör idag. Inget av de alternativen känns aktuella och det är upp till svenska folket och svenska politiker att se till att det inte blir så (politikerna av idag kan vi såklart inte lita på så de bör bytas ut så fort som möjligt).
Citat:
Ursprungligen postat av
Quid pro quo
Jag hoppas du inser att han betraktar rörelser i Ryssland såsom din som neonazistiska och gärna skulle krossa dem fullständigt en gång för alla.
Putin tolererar vissa nationalister och bekämpar sådana som han anser utgör interna hot mot Ryssland. Att Putin skulle invadera Sverige och förbjuda Motståndsrörelsen känns dock som ett rätt så långsökt scenario. Att Putin till viss del beter sig förkastligt i sin inrikespolitik drabbar inte oss i Norden även om vi kan sympatisera med våra kamrater i Ryssland och protestera mot förtryck av dem (men det tar inte bort det faktum att det inte är Ryssland som förtrycker oss i Norden).
Citat:
Ursprungligen postat av
Quid pro quo
Nej, jag tror inte att du är putofil eftersom jag tillerkänner dig större självbevarelsedrift än så. Men du är heller inte SvP-sympatisör, och kanske inte ens välvilligt inställd till partiet, och därmed har du oundvikligen ett utanförperspektiv och möjligen också en hostil inställning.
Bra. Och jag kan till viss del kanske förstå din inställning då vissa ibland gått för långt och varit lite rabiata i debatten, men jag tror att det handlar om att de är frustrerade över att ha rätt men inte få gehör för det - inte att de är en del av någon Putin-rörelse i Sverige eller liknande.