2014-08-22, 22:29
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Men om du konverterar och biktar dig s fr du ta nattvarden? Mnniskor r syndare men s lnge som du frsker gra det bsta av situationen och accepterar Jesus i ditt hjrta s ser jag inga problem med det. Prata med prsten i din frsamling.

Nej, det rcker inte med att enbart tro p Jesus. Mssoffret mste regelbundet intagas. Enbart guds ktt och blod kan slcka mnniskans fallna natur. Det r min fullstndiga vertygelse och traditionell kristen katolsk tro.

Jag fr kolla med en prst om bikt rcker.
Senast redigerad av Fillesnor 2014-08-22 kl. 22:40.
Citera
2014-08-23, 18:59
Medlem
Mumffiss avatar
Nu r jag inte katolik utan ortodox kristen men jag skulle tycka det vore mycket konstigt om de inte skulle "tillta" dig att konvertera p grund av att du r en mnniska som har syndat. Frltelse och omvndelse r en stor del av evangeliet och i Jesus Kristus finns frltelse, upprttelse och liv. Om du tror och r beredd att ta emot Guds frltelse och omvnda dig tror och hoppas jag definitivt att du r vlkommen i vilken kyrka som helst. Jag glder mig ocks ver din starka lngtan av att ta emot Herrens kropp och blod till dina synders frltelse, helgelse och evigt liv.

Frhoppningsvis fr du kontakt med en god romersk katolsk prst eller ngon katolik hr p forumet som kan hjlpa dig angende dina funderingar.

Allt gott!
Citera
2014-08-23, 22:25
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Frga till eventuella experter.

Hr har du en till din tjnst.

Citat:
r dpt och konfirmerad i svenska kyrkan. Skaffade som mycket ung fyra barn med en tillika dpt och konfirmerad svensk tjej. Alla barnen r dpta i fadern, sonens och den heliga ande. Vi gifte oss aldrig och separerade fr ca fem r sedan. Jag lever idag ensam med delad vrdnad om dessa barn.

Ganska vanligt i dagens samhlle, det r dock inget som uppmuntras av katolska kyrkan.

Citat:
Sen tv r tillbaka har jag som vertygat kristen frsttt att katolicism r den ENDA rtta religionen och vill drav konvertera.

D r det bara att gratulera och be dig ta kontakt med en frsamling snabbast mjligt s kanske du hinner vara med i hstens RCIA-program.

Citat:
r detta mjligt fr mig med tanke fr skilsmssa och okta barn?

Skilsmssa handlar det ju inte om d ni aldrig varit gifta och barnen rknas inte som okta, faktum r att inga barn rknas som okta numera, det r ett gammalt uttryck som inte lngre anvnds, varken som ord eller status.

Citat:
Eller r synderna fr evigt ofrltliga?

Absolut inte, bara att stta igng med konverteringen, det tar lite tid s du fr ha tlamod.
Citera
2014-08-23, 22:28
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Nattvarden, mnniskooffret och arvsyndens frltelse r det viktigaste sakramentet enligt katolsk kristen tro och drav kanske den enskilt strsta anledningen till att jag vill konvertera. Den kan jag inte vara utan.

Det r allts dr jag gr p patrull? Den katolska kyrkan kommer allts inte lta mig sona mina synder genom att delta vid en mssa?

Jag kan naturligtvis kontakta en prst och frga, men enklare att brja hr

Nej, du gr garanterat inte p patrull, du kan delta i mssan redan nu men inte ta emot eukaristin frrn efter att du konverterat.
Citera
2014-08-25, 17:35
Citat:

r dpt och konfirmerad i svenska kyrkan. Skaffade som mycket ung fyra barn med en tillika dpt och konfirmerad svensk tjej. Alla barnen r dpta i fadern, sonens och den heliga ande. Vi gifte oss aldrig och separerade fr ca fem r sedan. Jag lever idag ensam med delad vrdnad om dessa barn.

Sen tv r tillbaka har jag som vertygat kristen frsttt att katolicism r den ENDA rtta religionen och vill drav konvertera.

Katolicism r ingen lek. Jag tror inte att det r din grej.
Citera
2014-08-25, 21:10
Medlem
Citat:

Sen tv r tillbaka har jag som vertygat kristen frsttt att katolicism r den ENDA rtta religionen och vill drav konvertera. r detta mjligt fr mig med tanke fr skilsmssa och okta barn?

du kan konvertera, str i bibeln att jesus sa jag dmer dig inte, jesus tog p sig synden fr dig och du r frlten i din tro.
Citera
2014-08-25, 22:18
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
du kan konvertera, str i bibeln att jesus sa jag dmer dig inte, jesus tog p sig synden fr dig och du r frlten i din tro.
Ja men Jesus r uppstnden och kan tyvrr inte lgga sig i vad du tycker om vilka verser som ska glla, det r inordning som gller - frga Anjoh..

I svenska kyrkan plinkar man gitarr, det gr man definitivt inte i en mer konventionellt katolsk konfession.
Vi pratar allts om olika tolkningar. Visst kan du tolka bibeln till att nattvarden ( skulle vara en typ jvulsmssa, en tolkning fr att enbart terge hur vissa bibellsare tycker vad de tycker, JV tuckr ocks , alla tycker...

du fr inte ens tolka hur subjektivt som helst, d skulle en konfession inte ga mening.

Iaf om man r ute efter att ta nattvard, s mkt vet jag till 100. Att bibel och nattvard r tv olika tolkningar, det ena lser man, det andra genomlever man i gemenskapen. Drfr det heter frsamling och konfession.
Citera
2014-09-13, 21:18
Medlem
Konvertera protestantism till katolicism

Hur gr man till vga? Mste jag genomg kommunion eller r det bara att konvertera?
Citera
2014-09-13, 21:24
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunsister

Trd sammanfogad med snarlik frga, denna trd borde ge dig vissa svar. /MOD
Citera
2014-09-13, 21:27
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunsister

Vad menar du med genomg kommunion?
Har du ngon aning om vad det innebr?
Citera
2014-09-13, 22:39
Bannlyst
Citat:

Jag frstr inte hur du har kunnat komma fram till att " katolicism r den ENDA rtta religionen " men nd inte kan besvara frgorna som du stller.

Sjlvklart finns frltelse fr dessa synder bde som katolik eller protestantisk kristen.

Katolicismen har en del byrkrati runt skilsmssa och dina mjligheter att gifta om dig eftert.

Jag tror inte att du satt dig in s vl som du tror. Visst erbjuder katolicismen mycket ritualer och traditioner. Men den riktiga kristendomen r den som r bibelbaserad och det r inte Katolicismen, den lgger till en hel del som inte har ngot med bibeln att gra utan r snt som hittats p i Rom senare. Men det r bttre att du r katolik n helt utan religion.
Citera
2014-09-15, 16:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Jag frstr inte hur du har kunnat komma fram till att " katolicism r den ENDA rtta religionen " men nd inte kan besvara frgorna som du stller.

Sjlvklart finns frltelse fr dessa synder bde som katolik eller protestantisk kristen.

Katolicismen har en del byrkrati runt skilsmssa och dina mjligheter att gifta om dig eftert.

Jag tror inte att du satt dig in s vl som du tror. Visst erbjuder katolicismen mycket ritualer och traditioner. Men den riktiga kristendomen r den som r bibelbaserad och det r inte Katolicismen, den lgger till en hel del som inte har ngot med bibeln att gra utan r snt som hittats p i Rom senare. Men det r bttre att du r katolik n helt utan religion.
Det gr protestantiska ocks.

En protestantisk lra i eget land r inte som en protestantisk kyrka i annat land. S r det troligtvis med de flesta religioner, att de mter aversion utefter att folkslaget str frmmande fr bl.a utlndska influenser, det kallas fr diskriminering. Jag tycker sjlv inte att protestantiska eller SvK p ngot stt inte skulle vara lika bra eller lika dlig men lika bra r vad det handlar om hr i trden. Sjlvklart att SvK alltid haft fulldig seris lra att erbjuda med just den konfesion och hller ganska enhetlig samsyn med katolska fr den delen, annat r ondsinta rykten spm man inte ska bry sig om, men finns tyvrr mnga antiteister i Sverige, och i Finland som r Sveriges broderland,, och Danmark som ocks r broderlandet med antipati gentemot latinska lror eller ryskortodoxa lror, dock inte alla men mycket mycket svrt att frst hur de raggar sympatier, alla de dr antipatisterna som gr med antiagendor i rasismens namn. Mycket obehagligt nr heliga ting kapas av extremister.

Det dr med att vnda kors upp och ner, det tror jag hrrr ur KU KLUX KLAN dr klanarna frgriper sig ocks p protestantism, och s har vi Irland med verhghetens hgkyrkliga som r minst sagt snedsprade, i England vnder man ju oavsett upp o ner p allt, dr r ingenting heligt. Allt r kommersialiserat, precis allt.

Man har vl komplex dr... kolla bra in allt spoperawskit som produceras ur usa och U.K rena skiten, ls mer.... frlita dig icke p tv, till en brjan.

Hr med katolska kyrkan alt. seris prst. inte flashback.(dvs aldrig flashback i sdana hr sprsml, aldrig = never) du fr fel info, s enkelt r det.

men om du r mediavurmare, kanske du hittar populrprelle hr, som raggar... och fr in dig i sekteristiska tolktolktolkmaniska tramsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in