2014-09-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Kollade i den här tråden där det hänvisas till Vallagen som säger:

Källa: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Vallag-2005837_sfs-2005-837/#K7

Borde inte det vara min ensak om jag vill ställa mig bakom ett skynke och rösta eller om jag står för vilket parti jag stöder?

Grejen är att du uppenbart saknar kunskap om lagar. För det första har du valt att haka upp dig på en paragraf, hur denna paragraf relaterar till andra paragrafer och kapitel frånser du. För det andra saknar du prejudikat, dvs hur rättsvårdande myndigheter tolkar lagen.

Du tror inte själv att du skulle dömas för brott om du valde att öppet placera valsedlar i kuverten, hoppas jag iaf... Du bör inte heller tro att du skulle ha framgång att anmäla någon du ser pilla i valsedlar utanför SevenEleven, då det givetvis inte är olagligt. Somliga lagar är dispositiva.
Citera
2014-09-14, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Grejen är att du uppenbart saknar kunskap om lagar. För det första har du valt att haka upp dig på en paragraf, hur denna paragraf relaterar till andra paragrafer och kapitel frånser du. För det andra saknar du prejudikat, dvs hur rättsvårdande myndigheter tolkar lagen.

Du tror inte själv att du skulle dömas för brott om du valde att öppet placera valsedlar i kuverten, hoppas jag iaf... Du bör inte heller tro att du skulle ha framgång att anmäla någon du ser pilla i valsedlar utanför SevenEleven, då det givetvis inte är olagligt. Somliga lagar är dispositiva.
Stämmer alldeles utmärkt att jag saknar kunskap om juridik då jag är medicinare. Tyckte det var lite konstigt formulerat bara, tycker snarare att det borde stå att det ska finnas bås som väljarna kan stå bakom och göra i ordning sina röster.
Citera
2014-09-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Stämmer alldeles utmärkt att jag saknar kunskap om juridik då jag är medicinare. Tyckte det var lite konstigt formulerat bara, tycker snarare att det borde stå att det ska finnas bås som väljarna kan stå bakom och göra i ordning sina röster.

Det ska vara en "icke-handling" att hålla sin röst hemlig. Man ska alltså inte behöva göra ett aktivt val för att hålla det hemligt, utan det ska vara praxis. Om man däremot inte vill hålla rösten hemlig ska man behöva göra ett aktivt val.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in