2014-09-13, 17:58
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
I princip är varje budgetbeslut en potentiell misstroendevotering, eftersom det är i stort sett omöjligt för en regering att sitta kvar om de inte får igenom sin budget.

Däremot hölls ingen formell misstroendevotering efter valet 2010, för ovanlighetens skull, eftersom de rödgröna vägrade ge Sd någon makt.

I år är läget dock annorlunda, eftersom det numera är ett lagkrav att hålla misstroendevotering.

I huvudsak blir nog fi:s röster en omflyttning inom det rödgröna lägret, men det kan ju finnas en del socialliberala väljare inom framför allt c och fp som väljer att lägga sina röster på fi för att undvika parlamentariskt kaos. Gudrun har dessutom öppnat för att söka blocköverskridande lösningar.

En S+MP regering med SD som vågmästare skulle inte vara särskilt stark. Frågan är om den ens skulle hålla till 2018. Men en S+MP regering med stöd av V och Fi som ställer krav...Det känns nog inte särskilt hett hos många socialliberaler. Vissa tänker dock nog så men jag tvivlar på att det är tillräckligt många för att få Fi över spärren.
2014-09-13, 18:05
Medlem
Powergirls avatar
Har lagt mitt tips ett antal sidor tillbaka. Ligger rätt bra till mot min motståndare tycker jag. Så jag fortsätter att tro på goda grunder att MP blir större än SD och därmed tredje största parti.
PS Jo jag har nog fel på KD men det var närmast ett önsketänkande.DS
2014-09-13, 18:08
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
En S+MP regering med SD som vågmästare skulle inte vara särskilt stark. Frågan är om den ens skulle hålla till 2018. Men en S+MP regering med stöd av V och Fi som ställer krav...Det känns nog inte särskilt hett hos många socialliberaler. Vissa tänker dock nog så men jag tvivlar på att det är tillräckligt många för att få Fi över spärren.
I vilka avgörande frågor skulle fi och vi ansluta till Alliansen?

Nä, just det, de kan inte kräva något utan kommer vara knähundar som lyder minsta vink från regeringen.

Problemet är nog mer om mp och s kommer att komma överens, kärnkraften är ju en hjärtefråga för svetsaren och även för språkrören där de inte är helt eniga.

Kommer det fler opinionsundersökningar innan Valu?
2014-09-13, 18:39
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto

Ja, men samtidigt får man tänka på att det förmodligen finns en hel del alliansväljare som tycker att jämställdhetsfrågorna är så viktiga att de är beredda att välja fi utifrån det. Även om fi är ett parti långt till vänster om man tittar i partiprogrammet så är ju deras image inte riktigt så. De är snarare ungefär som mp varit i tidigare val, "det nya fräscha alternativet".

Det blir intressant att se hur väljarrörelserna varit, när statistik från Valu kommer.
2014-09-13, 18:55
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Kommer det fler opinionsundersökningar innan Valu?

Yougov kommer genomföra en undersökning imorgon bland personer som har röstat och resultatet kommer presenteras under dagen / kvällen.
2014-09-13, 19:00
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Yougov kommer genomföra en undersökning imorgon bland personer som har röstat och resultatet kommer presenteras under dagen / kvällen.
Första valundersökningen från YouGov/Metro kommer redan kl 16:00. Det är kontroversiellt att släppa en sådan mätning medan röstningen fortfarande pågår.
2014-09-13, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Första valundersökningen från YouGov/Metro kommer redan kl 16:00. Det är kontroversiellt att släppa en sådan mätning medan röstningen fortfarande pågår.

Låt mig gissa: De kommer konsekvent från kl 1600 hävda att SD hittils fått 3,6% i syfte att få folk att tro att en röst på SD ett bortkastad. De gör detta från kl 1600 i ett sista försök att snuva SD på ett fåtal eftersläntrarröster.

Slaskmedia förväntas numera göra det smutsigaste och fulaste man kan tänka sig.
2014-09-13, 19:09
Medlem
Blattarias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Låt mig gissa: De kommer konsekvent från kl 1600 hävda att SD hittils fått 3,6% i syfte att få folk att tro att en röst på SD ett bortkastad. De gör detta från kl 1600 i ett sista försök att snuva SD på ett fåtal eftersläntrarröster.

Slaskmedia förväntas numera göra det smutsigaste och fulaste man kan tänka sig.

Eller så är du bara paranoid.
2014-09-13, 19:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Jag ska avvakta den undersökningen och sedan taktikrösta

Nej, det ska jag inte. Det är förstås lite osnyggt att presentera en sådan undersökning innan valet är avslutat, men jag tror inte många kommer låta sig påverkas av undersökningen om de ens snappar upp den och röstar efter kl 16.
2014-09-13, 19:17
Medlem
miklons avatar
Citat:

Tycker det är riktigt illa faktiskt, eftersom en vallokalsundersökning är något helt annat än en vanlig opinionsundersökning.

Blir jag tillfrågad så kommer jag ljuga av ren princip.
2014-09-13, 19:40
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Tack., då väntar jag med min röst till dess
Senast redigerad av eternussermo 2014-09-13 kl. 19:46.
2014-09-13, 19:47
Medlem
Parkers avatar
Senaste SKOP:

M 24,6 (+2,6)
FP 6,7 (+0,9)
C 6,5 (+1,2)
KD 4,6 (-0,5)
S 31,2 (-0,8)
V 6,5 (-1,8)
MP 7,7 (-0,2)
SD 8,0 (-1,4)