2014-09-13, 12:56
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Har det varit en misstroendevotering som jag missat?

Vad menar du?

Jag har kanske fel men jag trodde att förslag behövde mer än 50 % i riksdagen.
De rödgröna når inte upp till det.

Om de rödgröna hade samarbetat med SD hade Alliansen fallit redan i förra valet, de sitter redan nu i minoritet.
Men rätta mig gärna.
2014-09-13, 13:17
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Vad menar du?

Jag har kanske fel men jag trodde att förslag behövde mer än 50 % i riksdagen.
De rödgröna når inte upp till det.

Om de rödgröna hade samarbetat med SD hade Alliansen fallit redan i förra valet, de sitter redan nu i minoritet.
Men rätta mig gärna.
SD har valt att inte fälla det största blocket vilket 2010 var alliansen eftersom det då skulle bli nyval, men man har röstat emot regeringens förslag vid flera tillfällen. De andra oppositionspartierna har också röstat för regeringens förslag i majoriteten av omröstningarna. Det lär bli likadant nu då en rödgrön röra ska försöka bilda regering om nu opinionsundersökningarna är rätt.

Här har du lite underlag:
http://kinbergbatra.se/files/2014/06/riksdagen-mandatperioden-2010-2014-24-06-2014-slutversion.pdf
2014-09-13, 13:20
Medlem
deTremouillacs avatar
Fi var underskattade i alla slutmätningar inför EU-valet men klarade det ändå. Har de 3,8-3,9 tror jag de kommer in p.ga att dras väljare går och röstar. Jag hoppas att det ökade valdeltagandet - traditionellt kring 85-90% - förhindrar en rosa amplifiering som leder in till riksdagen.
2014-09-13, 14:04
Medlem
DjPuttes avatar
Gapet är fastställt redan nu ta in 5-8% på rödgröna sidan går inte, Visst minskar det men snart lär väl en ny mätning komma i afton och där vasar det ngt större i % dock ej mer än säg 1-2% enheter till rödgröna sidan!

På Måndag får vi se hur man kommer formera sig inom blocken samt spricker alliansen på ngt parti och går över i en regering med nya färger, Man ska komma i håg före valet säger alla NEJ men efter valet då finns andra möjligheter att få fram mellan blocken att blockera ut SD som en sk vägmästare efter valresultatet!

Sedan en svag regering visst många saker pekar på att rödgröna kommer få trubbel att få igenom vissa saker MEN efter förhandlingar dvs lite ge och ta brukar det lösa sig, Men D-Day i morgon kommer bli intressant att följa dvs 18:00 kommer den sk VAL-U!
2014-09-13, 15:41
Medlem
MrSokratess avatar
Skops sista mätning mellan 5-13 September, 1200 tillfrågade.

Moderaterna 24,6 procent: +2,6
Folkpartiet liberalerna 6,7 procent: +0,9
Centerpartiet 6,5 procent: +1,2
Kristdemokraterna 4,6 procent: -0,5
Alliansen 42.4%
Socialdemokraterna 31,2 procent: -0,8
Vänsterpartiet 6,5 procent: -1,8
Miljöpartiet 7,7 procent: -0,2
Rödgröna 45.4%
Sverigedemokraterna: 8,0 procent: -1,4
Feministiskt initiativ 3,5 procent: +1,1

Känns lite "off target". Skulle tro att M är för stora och MP/SD för små.
Senast redigerad av MrSokrates 2014-09-13 kl. 15:47.
2014-09-13, 15:51
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Skops sista mätning mellan 5-13 September, 1200 tillfrågade.

Moderaterna 24,6 procent: +2,6
Folkpartiet liberalerna 6,7 procent: +0,9
Centerpartiet 6,5 procent: +1,2
Kristdemokraterna 4,6 procent: -0,5
Alliansen 42.4%
Socialdemokraterna 31,2 procent: -0,8
Vänsterpartiet 6,5 procent: -1,8
Miljöpartiet 7,7 procent: -0,2
Rödgröna 45.4%
Sverigedemokraterna: 8,0 procent: -1,4
Feministiskt initiativ 3,5 procent: +1,1

Känns lite "off target". Skulle tro att M är för stora och MP/SD för små.
Väldigt nära min gissning som jag hade för typ ett år sen, men jag tror också det är lite "fel" i den här, känns som att gapet kommer vara kanske 4-5% till slut.
2014-09-13, 16:37
Medlem
Steff83s avatar
Jag tror det blir en spurt för FI...Många rödgröna väljare lär stödrösta när dom kan säkra en majoritet.
2014-09-13, 16:42
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag tror det blir en spurt för FI...Många rödgröna väljare lär stödrösta när dom kan säkra en majoritet.

Tror tyvärr det är en stor risk.
Vore korkat att inte göra det.
2014-09-13, 16:48
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Ja..Alltså..Så jävla många till röster ser det inte ut krävas egentligen...kan nog göra det. Dom är ju den enklaste vägen att slippa det sk "kaoset".
2014-09-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja..Alltså..Så jävla många till röster ser det inte ut krävas egentligen...kan nog göra det. Dom är ju den enklaste vägen att slippa det sk "kaoset".

Några kanske, men Fi är ett så pass extremt parti att det nog bara är V- och Mp-väljare som kan tänkas stödrösta. Man vill helt enkelt inte ha ett sånt parti i riksdagen.
2014-09-13, 17:14
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Har det varit en misstroendevotering som jag missat?

I princip är varje budgetbeslut en potentiell misstroendevotering, eftersom det är i stort sett omöjligt för en regering att sitta kvar om de inte får igenom sin budget.

Däremot hölls ingen formell misstroendevotering efter valet 2010, för ovanlighetens skull, eftersom de rödgröna vägrade ge Sd någon makt.

I år är läget dock annorlunda, eftersom det numera är ett lagkrav att hålla misstroendevotering.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Några kanske, men Fi är ett så pass extremt parti att det nog bara är V- och Mp-väljare som kan tänkas stödrösta. Man vill helt enkelt inte ha ett sånt parti i riksdagen.

I huvudsak blir nog fi:s röster en omflyttning inom det rödgröna lägret, men det kan ju finnas en del socialliberala väljare inom framför allt c och fp som väljer att lägga sina röster på fi för att undvika parlamentariskt kaos. Gudrun har dessutom öppnat för att söka blocköverskridande lösningar.
2014-09-13, 17:58
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Korkat nog verkar de rödgröna motarbeta en sådan taktikröstning. Tunga socialdemokratiska debattörer säger att en röst på Fi är bortkastad (Kielos, Greider m.fl) och miljöpartisterna försöker få andra rödgröna röster genom att fokusera på "bronsmatchen", bli tredje största parti. Fridolin kör hårt på det på sina framträdanden nu och Mp har annonser ute med det budskapet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in