2014-09-13, 14:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Det verkar som media har bränt allt krut denna valrörelse. Dulny-fadäsen var egentligen den enda som fick mig att rynka på näsan. Man har hetsat mot SD i 15 år och vem är då förvånad om nummer 5 på Knäckebrödhult-listan skrivit "parasiter" på Avpixlat 2012. Jag menar det är ingen enkel uppgift få endast hyggliga kandidater om man skall frysas ut eller bli av med jobbet för sitt SD-engagemang. Media brände sig rejält genom att publicera falska A-kassedokument samt påstått spelmissbruk av Jimmie Å. Gällande det sistnämnda har till och med kända politiker som Wetterstrand och Bildt fördömt.

Folk kommer bli chockade nära det preliminära valresultatet presenteras. SD på 8-10 är bara båg, precis som när flera opinionsinstitut satte SD på 5-6 i EU-valet bara dagar innan bomben på 9.6 slog ned.

Media kan demonisera ett parti som har några få procent och de kan fortsätta att försöka när partiet har drygt 5% och i viss utsträckning lyckas i ögonen hos en hel del väljare. Men om alla kan se att partiet får över 10% och blir Sveriges tredje största parti då kommer det bli en chock hos många.

När den chocken lagt sig kommer folk ifrågasätta om den mediabild som så totalt har dominerat verkligen är rättvisande. I det läget kommer inte bara SD ses med andra ögon utan även media i Sverige.

Det här kan alltså bli ett mycket sunt uppvaknande och det kommer ge övriga partier insikter om hur nästa val blir om de inte anpassar sig.
2014-09-13, 15:05
Medlem
Fanatiker.s avatar
Carl "500 procent" Bildt skriver i DN att vi "inte ska välja ett parti vars idéarv orskakat så mycket lidande.
Ruinfeldt sitter för högt upp på sin häst för att kunna skriva något själv. Patetiskt värre!

http://unvis.it/www.dn.se/debatt/valj-inte-ett-parti-vars-idearv-orsakat-sa-mycket-lidande/
Senast redigerad av Fanatiker. 2014-09-13 kl. 15:07.
2014-09-13, 15:06
Medlem
Citat:
Förutom Socialdemokraterna tror Marcus Oscarsson att SD kan vara ett parti som kan locka osäkra väljare.
Det brukar finnas ganska många SD-väljare som inte uppger vad de ska rösta på och därför räknas som osäkra i mätningarna.
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/tv-debatterna-avgor-valet(4447162).gm
2014-09-13, 15:16
Medlem
Ostrobothnias avatar
Rasistskandaldoserna har väl varit för små senaste veckan för att uppfattas som så mycket mera än brus, Åkessons är ju dock ett större villebråd, frågan är om drevet slår fel ur medias synpunkt när det är i första hand SRs pressetik som ifrågasätts.

tex.

Citat:
Carl Bildt @CBildt · 6 tim
Jag skulle gärna vilja veta hur Ekot fått tillgång till en riksdagsledamots kontokortsinformation. Handlar om både lag och etik.

Citat:
Carl Bildt @CBildt · 4 tim
I Storbritannien och Danmark har det varit stor debatt om hur media gått över etikens och lagens gräns för att få information om enskilda.
2014-09-13, 15:29
Medlem
Durgas avatar
Carl Bildt är bara patetisk och en dålig förlorare, hans tid i rampljuset är över och det ger ångest.
Han borde inte klaga , nu får han ju tid över att leka med sina tennsoldater , vilket vi andra ska vara
glada över innan lilla hunden hunnit ställa till med verklig skada med sitt rysshat.
2014-09-13, 15:33
Medlem
SKOP

Moderaterna 24,6 procent: +2,6
Folkpartiet liberalerna 6,7 procent: +0,9
Centerpartiet 6,5 procent: +1,2
Kristdemokraterna 4,6 procent: -0,5
Socialdemokraterna 31,2 procent: -0,8
Vänsterpartiet 6,5 procent: -1,8
Miljöpartiet 7,7 procent: -0,2
Sverigedemokraterna: 8,0 procent: -1,4
Feministiskt initiativ 3,5 procent: +1,1
2014-09-13, 15:52
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka2009
SKOP

Moderaterna 24,6 procent: +2,6
Folkpartiet liberalerna 6,7 procent: +0,9
Centerpartiet 6,5 procent: +1,2
Kristdemokraterna 4,6 procent: -0,5
Socialdemokraterna 31,2 procent: -0,8
Vänsterpartiet 6,5 procent: -1,8
Miljöpartiet 7,7 procent: -0,2
Sverigedemokraterna: 8,0 procent: -1,4
Feministiskt initiativ 3,5 procent: +1,1
Om ovan stämmer och jag räknat rätt, skiljer det plötsligt bara tre procentenheter mellan blocken. 45,4 för de rödgröna och 42,4 för alliansen. Inte bra att SD ramlar ner, men de är vågmästare och tredje största parti.
2014-09-13, 15:55
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Om ovan stämmer och jag räknat rätt, skiljer det plötsligt bara tre procentenheter mellan blocken. 45,4 för de rödgröna och 42,4 för alliansen. Inte bra att SD ramlar ner, men de är vågmästare och tredje största parti.

SKOP ger alltid SD skit eftersom de inte frågar vilka man skall rösta på utan "vilka man gillar bäst inom svensk politik". Ännu högre Bradley än de vanliga mätningarna. Bara Brus.
2014-09-13, 15:57
Medlem
Otroligs avatar
Den där SKOP-mätningen känns inte så realistisk, både SD och MP ligger för lågt och M för högt. Dessutom kan nog KD ligga lite för lågt.
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
SKOP ger alltid SD skit eftersom de inte frågar vilka man skall rösta på utan "vilka man gillar bäst inom svensk politik". Ännu högre Bradley än de vanliga mätningarna. Bara Brus.
Nja, i rapporten står det att frågan var ”På vilket parti kommer du att rösta i riksdagsvalet?"
2014-09-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg

mätperioden är 5-13 september...så den är lång. Och sd har gått upp i dom senaste med kortare mätperiod.
2014-09-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men om alla kan se att partiet får över 10% och blir Sveriges tredje största parti då kommer det bli en chock hos många.

Jag tror inte det. Jag tror det kommer knalla på medialmässigt som innan.

Om det helt plötsligt skulle gå över 10% så skulle man chockas. Nu har undersökningar visat det så längr att det blir mest ett jaha ja..

Redan nu har krönikörer börjat med mantrat att "90% av befolkningen är emot denna politik" (mot 94% som det lät senast..). Sen när/om de stabilt klättrar upp mot 15 så låter det 85% är emot detta osv..

Det som ska till är ju att antingen M eller S bryter och påbörjar en annan politik. Innan har jag alltid trott på S (de har flest SD-sympasitörer, tror jag, se bara LO-facken.. och deras tidigare luciabeslut osv.). Men nu tror jag mer det måste bli M. S är alltför försvagat i fraktioner och helt bakbundna av Sahlin/feministfalangen.
2014-09-13, 15:59
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Den där SKOP-mätningen känns inte så realistisk, både SD och MP ligger för lågt och M för högt. Dessutom kan nog KD ligga lite för lågt.

Nja, i rapporten står det att frågan var ”På vilket parti kommer du att rösta i riksdagsvalet?"

Aha, då har de slutat med sina gamla tillvägagångssätt. Nåväl i morgon får vi se vem som kom närmast sanningen. Skop 8.0 eller Sentio 12.7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in