2014-09-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Drömförloppet under valnatten är väl att VALU säger att SD får 10% och F! kommer över spärren, men när slutresultatet är inne får SD 15% och F! hamnar utanför. Videoklipp där F!:s valvaka tar emot den nyheten tänker jag se 666 gånger.
haha, +1 på den!
2014-09-13, 14:19
Medlem
Citat:
Drömförloppet under valnatten är väl att VALU säger att SD får 10% och F! kommer över spärren, men när slutresultatet är inne får SD 15% och F! hamnar utanför. Videoklipp där F!:s valvaka tar emot den nyheten tänker jag se 666 gånger.
Nja, jag vill se chockade och gråtande journalister redan från VALU.
2014-09-13, 14:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Du tänker så. Att gå ut hårt & öka på slutet.. varför inte? Hoppas kan man ju alltid.
2014-09-13, 14:24
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:

2014-09-13, 14:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E

Jag vill se en repris på detta:

Citat:
Sossar gråter över SD:s väljarstöd i valet 2010

https://www.youtube.com/watch?v=g5VjuPsT-84

2014-09-13, 14:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Undrar om det inte kommer vara dystra miner på typ alla valvakor igår? Ser egentligen bara två potentiella vinnare det här valet:

SD: Uppenbara skäl om man kommer över 10%, fixar vågmästarrollen igen och tredje största.
FI: Om de kommer in så är detta såklart en vinst och kan dessutom fixa vågmästarroll i vissa fall (inte självklart att de blir vågmästare bara för att de kommer in, beror på resultat).

I övrigt vinner förvisso rödgröna valet men inget av partierna går fram jättemycket egentligen och det blir en svag regering och svajigt i riksdagen.

Ja helt sant, FI kommer försöka framstå som vinnare och det även om de hamnar runt 2% vilket är mer sannolikt än 4%.

Valanalys::
Just det faktum att alla andra partier utom SD i realiteten är förlorare gör valanalysen så klar vilket är bland det mest positiva med valresultatet. Det kommer med stor sannolikhet göra att de förlorarna som förlorat makten starkt kommer överväga nya partiledare. Misstänker visserligen att Annie Lööf sitter säkert efter hennes starka insats i valspurten men övriga kommer ifrågasättas och en eller flera av de övriga avsättas.

Stefan Löfven kommer rimligen få sitta kvar åtminstone i två år, för man avsätter inte partiledaren i partiet som tar statsministerposten även om man inser att han är fel person, speciellt inte när man haft så stora problem att utse partiledare tidigare.

Situtationen om två år:
De förlorarna som ändå tar regeringsmakten får det mycket svårt att anpassa och förnya sig till skillnad från de förlorarna som förlorar regeringsmakten. Regeringar får i regel också mycket stryk under mandatperioden då väljarnas hopp inte infrias. När det dessutom är klantar som styr kommer skandalerna en efter en.

Det tar oss fram till ett läge om ett par år då sossarna är nere vid ca 25%. Sjöstedt är smart nog att förstå detta och har därför redan ställt så starka krav att han vet att sossarna inte ska kunna ta med dem i en regering. På så sätt tänker han trygga vänsterpartiets väljarstöd, undvik till varje pris att hamna i en regering för då kommer man ställas till ansvar för sin politik. Bättre då att ge regeringen stöd men undvika allt ansvar resonerar Sjöstedt. Smart med hänsyn taget till sitt egenintresse men inte särskilt solidariskt.

Om två år har vi därför sannolikt allianspartierna haft större stöd än vänstern en tid och de moderaterna har dessutom hunnit välja en ny partiledning som är vald efter den valanalys som gjorts. Det gör att de står väl rustade inför ett nytt val. De är större än vänstern och de är inte lika kategoriska i invandringsfrågan som Reinfeldt är. Förmodligen har de inte kommit så långt att de talar om sammarbeten med SD men uppgörelser i enskilda frågor är inte främmande.

Misstroendeförklaring:
Det här skapar en situation som är upplagd för en misstroendeförklaring. Allianspartierna + SD kan fälla vänsterregeringen och begära ett nyval som de kommer vinna klart.

Sossarna kan förstås förutse den här utvecklingen men i det läget de är i nästa vecka kan de inte göra något annorlunda för att motverka detta. Sonderingar för att undersöka om C, FP eller KD kan tänka sig att bilda regering med S försigår säkert redan och det kan mycket väl fortsätta mer öppet efter valet men det kommer inte leda till något. S+MP kommer bli tvungna att bilda regering med V som ett stödparti utanför regeringen men det kommer ändå inte räcka för att få majoritet. Därmed får vi en mycket svag minoritetsregering som inte kan regera och som bara kan räkna dagarna till nästa val då de förlorar makten.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-09-13 kl. 14:31.
2014-09-13, 14:31
Medlem
Bodickers avatar
Om F! kommer in ryker väl SD's vågmästarroll? Isåfall måste de väl få upp mot 16% eller nåt :P
Media har jobbat hårt för att få in F!, men jag tror de slutar på runt 3%.
2014-09-13, 14:34
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
Om F! kommer in ryker väl SD's vågmästarroll? Isåfall måste de väl få upp mot 16% eller nåt :P
Media har jobbat hårt för att få in F!, men jag tror de slutar på runt 3%.
Inte nödvändigtvis. Räknande mandat på någon mätning där Fi precis kom in i veckan (minns inte vilken exakt) och då kom inte S + MP + V + Fi över 174 mandat.
2014-09-13, 14:34
Medlem
MrKryptonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
Fast lågoddsaren är ju faktiskt 12 - 14,99 %

https://se.unibet.com/betting#/event/1001406044

Då satsar jag en halv mille på det, säger Åkesson.

Hoppas verkligen att avpixlingen av storspelaren får en del väljare att tänka efter en gång till.
2014-09-13, 14:39
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKryptonite
Då satsar jag en halv mille på det, säger Åkesson.

Hoppas verkligen att avpixlingen av storspelaren får en del väljare att tänka efter en gång till.
Det kan du nog drömma om när till och med Åkessons motståndare mest ifrågasätter SR.
2014-09-13, 14:39
Medlem
Arthass avatar
Det verkar som media har bränt allt krut denna valrörelse. Dulny-fadäsen var egentligen den enda som fick mig att rynka på näsan. Man har hetsat mot SD i 15 år och vem är då förvånad om nummer 5 på Knäckebrödhult-listan skrivit "parasiter" på Avpixlat 2012. Jag menar det är ingen enkel uppgift få endast hyggliga kandidater om man skall frysas ut eller bli av med jobbet för sitt SD-engagemang. Media brände sig rejält genom att publicera falska A-kassedokument samt påstått spelmissbruk av Jimmie Å. Gällande det sistnämnda har till och med kända politiker som Wetterstrand och Bildt fördömt.

Folk kommer bli chockade nära det preliminära valresultatet presenteras. SD på 8-10 är bara båg, precis som när flera opinionsinstitut satte SD på 5-6 i EU-valet bara dagar innan bomben på 9.6 slog ned.
2014-09-13, 14:40
Medlem
Durgas avatar
Det ligger något i luften och surrar och ekots klavertramp fick just upp surret några decibel .

Glöm för all del inte att vi agerar i flock här i Sverige när väl en tanke satt sig så blir den till
allmängods.

Förbered eder på en jävla knall i morgon !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in