Citat:
Ursprungligen postat av
bergochdal
Hur vanligt är det att t. ex. en vuxen man säger äckelpäckel? När man översätter måste man ta hänsyn till vem det är som uttalar sig. Jag tror att ordet äckelpäckel främst används av barn, om det används överhuvudtaget nu för tiden.
Det kan jag inte svara på eftersom jag aldrig hört ordet (eller päckel) förr. Eller så minns jag inte päckel iaf.
Det var därför jag sa "om det är tillräckligt stark." Det lät som möjligtvis något slags barnord, kanske mest därför att det rimmer och att jag aldrig sett päckel. Men å andra sidan finns det så många ord jag aldrig sett, även om jag ytterst sällan råkar på okända ord i nutidens lätta romaner typ Larsson, Mankell och Läckberg eller tidigare romaner typ Sjöwall/Wahlöö, Trenter, Arvidsson, eller Jörn Donner. Däremot tämligen ofta i Moberg eller i Stormboms översättning av Väinö Linnas torpartrilogi, vad det nu heter.
Douchebag används mest av dem som fortfarande åker rullbräda och kanske känner fortfarande en viss obestämd osäkerhet gällande honkönets biologi, kanske också en vag obehag. I andras öron är ordet grovt och kvinnonedsättande - starkare än pussy och svagare än cunt. De flesta (med vissa undantag) slutar använda det mellan 20-30 års ålder om inte tidigare.