2014-09-11, 22:55
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryggen
bumpar upp den här tråden lite...

Jag försöker hitta en svensk översättning till uttrycket "douche chills". Alltså när man upplever att någon gör något väldigt "douchy" eller beter sig som en "douche bag".

Vad tror ni om tönt-rysningar?
Folk har olika uppfattningar om vad "douche" betyder men om vi kör din översättning "tönt" så tycker jag att "töntfrossa" låter bättre.
Citera
2014-09-11, 22:58
Medlem
Rövhål, as, fitta.
Citera
2014-09-11, 23:18
Medlem
egon2bs avatar
Engelska Wikipedia skriver om douchebag:
A pejorative term for an arrogant or obnoxious person
Alltså en arrogant eller motbjudande / förhatlig person. I fallet motbjudande eventuellt med konnonationer av bristande personlig hygien.

När nu engelskan är splittrad så kan inte vi svenskar blanda ihop alla stroppar, mesar, skitstövlar och taskmörtar i samma metaforiska funktionskärl. Vi får försöka följa det ena engelska spåret och den arrogante stroppen är redan utesluten på svenska verkar det.

Som alla korsordslösare vet så är adjektivet »odiös« kärnsvenska för förhatlig. Här är flera förslag till översättning av “obnoxious” (Norstedts Ord)
avskyvärd, motbjudande, vidrig <an obnoxious smell>; förhatlig; anstötlig, stötande <to för>; outhärdlig
Problemet är att hitta ett svenskt substantiv. Så förslaget får helt enkelt bli äckelpäckel.
Senast redigerad av egon2b 2014-09-11 kl. 23:40.
Citera
2014-09-12, 00:36
Medlem
Ullenhag.
Citera
2014-09-12, 04:51
Medlem
AldenGs avatar
Om det överhuvudtaget går att använda ordet på ett vårdat sätt så tycker jag det är äckelfaktorn som är avgörande. Det borde helst vara en äcklig (i verkligt eller ironiskt sinne) skitstövel man avser och jag tror att det är just därför ordet har uppstått. Han behöver kanske inte ens vara riktig skitstövel, men äcklig skall han eller hans beteende på något sätt vara. Det är möjligt att t o m hans kompisar tycker så. Om de nu beundrar honom för det är en annan fråga men det är inte helt uteslutet heller. Därför tycker jag on egon2bs äckelpäckel om ordet är tillräckligt stark. Och jag märkte det inte förrän jag hade skrivit nästan färdigt, som bara förstärker resonemanget och förslaget tycker jag.

Man kan kanske också sträcka ordet att täcka löjlighet som inbjuder mer till stön än skratt. Praktarsle var inte så dåligt i denna betydelse om jag tolkar det rätt. Förakt är ju en när känsla till äckel. Jag tror att man faktiskt uttrycker dem med närbesläktade ansiktsuttryck.

Många känner denna nyans mellan douchebag och andra skällsord i sitt innerste, tror jag, men samtidigt är det inte så noga med språkbruket i kretsar som beskriver människor som douchebag. Man säger vad man hör andra säga utan att överväga så mycket. Och ser sen hur andra reagerar.
Citera
2014-09-12, 06:03
Medlem
mittfosterlands avatar
Skitstövel tycker jag motsvarar översättningen bäst.
Citera
2014-09-12, 12:04
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Om det överhuvudtaget går att använda ordet på ett vårdat sätt så tycker jag det är äckelfaktorn som är avgörande. Det borde helst vara en äcklig (i verkligt eller ironiskt sinne) skitstövel man avser och jag tror att det är just därför ordet har uppstått. Han behöver kanske inte ens vara riktig skitstövel, men äcklig skall han eller hans beteende på något sätt vara. Det är möjligt att t o m hans kompisar tycker så. Om de nu beundrar honom för det är en annan fråga men det är inte helt uteslutet heller. Därför tycker jag on egon2bs äckelpäckel om ordet är tillräckligt stark. Och jag märkte det inte förrän jag hade skrivit nästan färdigt, som bara förstärker resonemanget och förslaget tycker jag.

Man kan kanske också sträcka ordet att täcka löjlighet som inbjuder mer till stön än skratt. Praktarsle var inte så dåligt i denna betydelse om jag tolkar det rätt. Förakt är ju en när känsla till äckel. Jag tror att man faktiskt uttrycker dem med närbesläktade ansiktsuttryck.

Många känner denna nyans mellan douchebag och andra skällsord i sitt innerste, tror jag, men samtidigt är det inte så noga med språkbruket i kretsar som beskriver människor som douchebag. Man säger vad man hör andra säga utan att överväga så mycket. Och ser sen hur andra reagerar.
Hur vanligt är det att t. ex. en vuxen man säger äckelpäckel? När man översätter måste man ta hänsyn till vem det är som uttalar sig. Jag tror att ordet äckelpäckel främst används av barn, om det används överhuvudtaget nu för tiden.
Citera
2014-09-12, 17:57
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Hur vanligt är det att t. ex. en vuxen man säger äckelpäckel? När man översätter måste man ta hänsyn till vem det är som uttalar sig. Jag tror att ordet äckelpäckel främst används av barn, om det används överhuvudtaget nu för tiden.

Det kan jag inte svara på eftersom jag aldrig hört ordet (eller päckel) förr. Eller så minns jag inte päckel iaf.

Det var därför jag sa "om det är tillräckligt stark." Det lät som möjligtvis något slags barnord, kanske mest därför att det rimmer och att jag aldrig sett päckel. Men å andra sidan finns det så många ord jag aldrig sett, även om jag ytterst sällan råkar på okända ord i nutidens lätta romaner typ Larsson, Mankell och Läckberg eller tidigare romaner typ Sjöwall/Wahlöö, Trenter, Arvidsson, eller Jörn Donner. Däremot tämligen ofta i Moberg eller i Stormboms översättning av Väinö Linnas torpartrilogi, vad det nu heter.

Douchebag används mest av dem som fortfarande åker rullbräda och kanske känner fortfarande en viss obestämd osäkerhet gällande honkönets biologi, kanske också en vag obehag. I andras öron är ordet grovt och kvinnonedsättande - starkare än pussy och svagare än cunt. De flesta (med vissa undantag) slutar använda det mellan 20-30 års ålder om inte tidigare.
Senast redigerad av AldenG 2014-09-12 kl. 18:26.
Citera
2014-09-12, 18:19
Medlem
AldenGs avatar
Jag kanske missuppfattade förresten i vilket sinne egon2b föreslog äckelpäckel.

Nu verkar det så.

Douchebag är mest (inte uteslutande) ett ord för tonåringar men inte ett barnord. I motsats till skitstövel (om jag minns rätt) skulle det aldrig förekomma i en bok av Astrid Lindgren.
Citera
2014-09-13, 09:04
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Det kan jag inte svara på eftersom jag aldrig hört ordet (eller päckel) förr. Eller så minns jag inte päckel iaf.
Jag tror att det är ur en barnramsa. Äckel päckel pirum parum... Låter som nåt Lennart Hellsing kan ha skrivit.
Citera
2014-09-13, 12:18
Medlem
Astrobiologis avatar
Har någon nämnt "blockmongo"? Jag skrattade mig halvt fördärvad när jag såg den översättningen i Family Guy på 6:an.
Citera
2014-09-13, 13:19
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
Har någon nämnt "blockmongo"? Jag skrattade mig halvt fördärvad när jag såg den översättningen i Family Guy på 6:an.
Blockmongo stämmer inte alls med douchebag. Ett blockmongo är en idiot som blockerar andra, planerat eller oplanerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in