2014-09-13, 10:18
Medlem
OukMougars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RivenFlush
I TV4 Nyhersmorgon just nu, Alliansen får 162 mandat mot Vänsterns 160 mandat.

Marcus och Hasse sliter sitt hår och försöker uppmana folk att stödrösta på Fi.

Kan inte vara sant? Dom sa inget om det på senaste nyheterna.

I övrigt är det möjligt att Sd är underskattade, men det är väl knappast i så fall till stor fördel för alliansen. Mest spännande nu är väl om ett växande stöd för Fi knuffar dom över spärren
2014-09-13, 10:26
Medlem
RivenFlushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OukMougar
Kan inte vara sant? Dom sa inget om det på senaste nyheterna.

I övrigt är det möjligt att Sd är underskattade, men det är väl knappast i så fall till stor fördel för alliansen. Mest spännande nu är väl om ett växande stöd för Fi knuffar dom över spärren

Minns också att mandat och valresultat är två skilda ting. Endast 39 av mandaten delas rakt av från det nationella valresultatet, resten kommer ju från resultaten i varje region där en speciell räknesnurra med jämförelsetal används. (Samma snurra används för nationella delen)
2014-09-13, 10:30
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Minns också att mandat och valresultat är två skilda ting. Endast 39 av mandaten delas rakt av från det nationella valresultatet, resten kommer ju från resultaten i varje region där en speciell räknesnurra med jämförelsetal används. (Samma snurra används för nationella delen)

Jo visst men det är ändå ganska jämkat så 27 sd-mandat skulle motsvara ca 7%. Det tror jag inte ett ögonblick på, då är det mer troligt att alliansen gått om rödingarna.
2014-09-13, 10:40
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Har tyvärr ingen screen och vet inte om Nyhetsmorgon kommer upp på Play. Helt sant dock, blev själv extremt förvånad men detta var alltså vad visades - missade vad som var underlaget men troligtvis något hyfsat välrenommerat eftersom denna bild visades. Hade det varit någon "oseriös" undersökning likt ABs igår om vem som vann debatten (25% till Löfven) så hade det knappast visats.

Humor att man diskuterar stödröster till Fi. Lite som när ABs Karin Pettersson tidigare diskuterade vad man skulle göra med SDs siffror. Något i stil med "Vi har ju diskuterat hur vi skall göra med detta, det verkar som att SD trots alla avslöjanden står stilla eller går framåt. Skall man berätta eller inte..."

Skönt att man som politiskt ansvarig på Sveriges största kvällstidning är objektiv...
Dags att fokusera lite mer?

http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=2965851

Det är Marcus Oscarsson som snackar taktikröstning och använder ett, och jag citerar, "låtsasexempel"
2014-09-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Ursäkta mig. Du är litet otydlig här, kan du utveckla din tankegång litet så att även en enkel hjärna som min hänger med?

Vad menar du?
Jag lutar mig där mot en OU som för en tid sedan indikerade att ca 30% ville minska invandringen. Och de 30% räcker till Sd och M. Det finns alltså ingen tillräcklig opinion för minskad invandring i samhället för att man ska kunna få en majoritet i Riksdagen för beslut i den riktningen.
2014-09-13, 10:49
Medlem
RivenFlushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Dags att fokusera lite mer?

http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=2965851

Det är Marcus Oscarsson som snackar taktikröstning och använder ett, och jag citerar, "låtsasexempel"

Ok, missade om så var fallet - får skylla på morgontröttheten och att jag kom in mitt i diskussionen...

Edit: Haha, Marcus började med att ordagrant uttrycka att detta var ett "låtsasexempel" - var i köket då.

Ber om ursäkt för att jag rörde upp stämningen.
Senast redigerad av RivenFlush 2014-09-13 kl. 10:53.
2014-09-13, 11:09
Medlem
eternussermos avatar
TV4 Novus
http://val.tv4.se/artiklar/partiledarna-om-senaste-opinionsm%C3%A4tningen-5414068ac45948ecc900010f

Moderaterna 23,2%
Folkpartiet 6,9%
Centerpartiet 5,6%
Kristdemokraterna 4,8%

Socialdemokraterna 30,9%
Vänsterpartiet 6,1%
Miljöpartiet 8,8%
Sverigedemokraterna 9,6%
Feministiskt initiativ 3,3%

Annat parti 0,8%

M+FP+C+KD 40,5%

S+V+MP 45,8%
S+V+MP+SD 55,4%

Osäkra 8,2%
Senast redigerad av eternussermo 2014-09-13 kl. 11:12.
2014-09-13, 11:30
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
TV4 Novus
http://val.tv4.se/artiklar/partiledarna-om-senaste-opinionsm%C3%A4tningen-5414068ac45948ecc900010f

Moderaterna 23,2%
Folkpartiet 6,9%
Centerpartiet 5,6%
Kristdemokraterna 4,8%

Socialdemokraterna 30,9%
Vänsterpartiet 6,1%
Miljöpartiet 8,8%
Sverigedemokraterna 9,6%

Annat parti 0,8%

M+FP+C+KD 40,5%

S+V+MP 45,8%
S+V+MP+SD 55,4%

Osäkra 8,2%

Det känns ganska tryggt att vänsterpartierna inte skapar en majoritet, en försvagad Löfven kan då inte genomföra/gå med på för stora vänstersvängar för det skulle inte gå igenom i riksdagen.
2014-09-13, 11:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
TV4 Novus

Moderaterna 23,2%
Folkpartiet 6,9%
Centerpartiet 5,6%
Kristdemokraterna 4,8%

Socialdemokraterna 30,9%
Vänsterpartiet 6,1%
Miljöpartiet 8,8%
Sverigedemokraterna 9,6%

Annat parti 0,8%

M+FP+C+KD 40,5%

S+V+MP 45,8%
S+V+MP+SD 55,4%

Osäkra 8,2%
I onsdags sa Novus att blockskillnaden var rekordlåga 3.6%. Nu har de ökat på lite igen. (FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden
2014-09-13, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag lutar mig där mot en OU som för en tid sedan indikerade att ca 30% ville minska invandringen. Och de 30% räcker till Sd och M. Det finns alltså ingen tillräcklig opinion för minskad invandring i samhället för att man ska kunna få en majoritet i Riksdagen för beslut i den riktningen.

Titta lite närmare på siffrorna och verkligheten. 30% ville ha samma nivå som nu, och det blir det ju inte med nuvarande asylregler; då ökar invandringen från nuvarande nivåer eftersom asylströmmarna tilltar hela tiden. För att undvika ökad immigration - en hållning som alltså minst 60% har - måste man alltså ha stramare asylregler, vilket bara SD vill.

Hade det gått att diskutera kostnader för immigration som vilka andra områden som helst där kostnader vägs mot liv och lidande, som sjukvårdspolitik, hade SDs politik anammats för länge sedan. Nu är Sveriges politiska klimat unikt i OECD, och därför också migrationspolitiken.
2014-09-13, 12:46
Medlem
Malingins avatar
Alliansen kan sitta kvar?
Finns ingen som kan rösta bort de. SD har ju inte gjort det hittills.
Dock måste Mp bli lite större i valet, alternativt att Alliansen kan ta lite röster till men då kan de sitta kvar.
Fyra år till med denna politik, härligt.
2014-09-13, 12:52
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Alliansen kan sitta kvar?
Finns ingen som kan rösta bort de. SD har ju inte gjort det hittills.
Dock måste Mp bli lite större i valet, alternativt att Alliansen kan ta lite röster till men då kan de sitta kvar.
Fyra år till med denna politik, härligt.
Har det varit en misstroendevotering som jag missat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in