Citat:
Ursprungligen postat av
Andraandningen
Var och röstade idag. Jag är ju vuxen så jag har alltid skrattat åt de här trådarna där förstagångsväljare klagar på det svenska valsystemet där man plockar valsedlar i åsyn av andra människor, eftersom tanken ju är att man ska plocka från samtliga partier.
Men idag var det faktiskt obehagligt att plocka valsedlar från SD. Kändes som om någon från Researchgruppen stod bakom mig och fotograferade.
Om till och med en person i min ålder känner så här då tror jag vi kan ta opinionsundersökningarna med en nypa salt. Det går inte att mäta stödet för SD. Så enkelt är det.
Röstade igår. Fick bokstavligen kliva över tiggarna för att komma fram till stadsdelens röstningslokal. Jag hade i förväg bestämt mig för att jag inte hålla på och svettas som någon sorts skamfylld porrköpare i röstlokalen, så jag gick så rakryggat och jag kunde till blankettstället, sträckte mig över någon Fi-röstande tant och tog demonstrativt tre SD blanketter från hyllan. Såg i ögonvrån hur en valförrättare sneglade på mig, vände mig om och mötte direkt hans ögon i någon sorts pubertalt trotsighet, vilket medförde att han direkt slog bort sin egen blick. Han visste att jag visste att han kollade in vad folk tog för sedlar, men det var han som såg skamsen ut.
Det hela är ju för fanken en helt normal handling som man inte skall behöva skämmas för att göra, och jag vägrar att något sorts korrupt mediadrev från en kår som totalt fajlar det etiska lackmustestet i dessa tider ska få mig att skämmas över att göra ett väl avvägt, pragmatiskt val i en demokratisk process!
Ska bli en spännande valvaka.