Citat:
Ursprungligen postat av
Andraandningen
Var och röstade idag. Jag är ju vuxen så jag har alltid skrattat åt de här trådarna där förstagångsväljare klagar på det svenska valsystemet där man plockar valsedlar i åsyn av andra människor, eftersom tanken ju är att man ska plocka från samtliga partier.
Men idag var det faktiskt obehagligt att plocka valsedlar från SD. Kändes som om någon från Researchgruppen stod bakom mig och fotograferade.
Om till och med en person i min ålder känner så här då tror jag vi kan ta opinionsundersökningarna med en nypa salt. Det går inte att mäta stödet för SD. Så enkelt är det.
Håller med, hade en liknande upplevelse när jag skulle förtidsrösta idag. Inte så att jag misstänkte att Researchgruppen skulle stå bakom mig utan mera att min kollega som jag förtidsröstade ihop med eller någon bekant som var på stan skulle se att jag tog röstsedlar från SD. Systemet med att man tar valsedlar från alla (eller åtminstone många) partier bygger ju på att alla gör så. Men det är nog nästan bara SD-röstare som tar valsedlar från SD så det syns nog väldigt tydligt vilka som röstar på SD.
Dessutom var det så trångt mellan röstbåsen att man kunde se vilka valsedlar folk stoppade i kuverten om man tittade åt sidan när man gick in i sitt bås. Nästan så att man borde anmäla detta men jag orkar inte tjafsa. Det var över en halvtimme kö för att komma in vallokalen och med färre bås skulle det bli ännu längre kö och då skulle nog en del strunta i att rösta och det är ju inte heller bra.
Tror att man kan bortse från i princip samtliga telefonundersökningar inför det här valet vad gäller SD:s siffror. Det är nog bara webbpaneler som kan komma någorlunda nära. Tycker det är extremt svårtippat, tror att SD kan hamna allt mellan 8% och 17%.
Har själv deltagit i en webbpanel (valforskningsprogrammet som Henrik Ekengren Oscarsson leder) de senaste åren men skulle nog inte svara ärligt i en telefonundersökning.