Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Så har man utgivningsbevis är det ok att beställa olagligt inskaffade uppgifter och använda sig av sekretessbelagda uppgifter hur man vill? Isf är det imho dags för en revidering av juridiken.
På hela taget. Ja. Dock så får man inte beställa mer specifikt. Du får tex inte som journalist betala en hacker för att hacka sig in någonstans. Du kan däremot offentligt säga "jag vill ha Aftonbladets Jan Helins surfhistorik, jag betalar 50 000 kr". En hårfin skillnad kan tyckas, men så är det.
Det finns dessutom några undantag, gällande kvalificerad sekretess, jag får också slänga in en brasklapp att lagarna som reglerar sekretess har reviderats rätt kraftigt på senare år, numera OSL, och jag har ingen koll på den längre. Däremot får inte en tidning (eller websajt) publicera precis vilka sekretessuppgifter som helst, tex försvarshemligheter, detta tydliggjordes då Peter Bratt och Jan Guillou avslöjade IB.
Din åsikt om att juridiken gällande vissa saker som rör det här området är du långt ifrån ensam om. Sajter som Lexbase har dragit igång en rejäl tankeställare hos politiker och höga jurister men ytterst är det en fråga för riksdagen, Reinfeldt och Ask har i vart fall gjort klart att man är tveksamma till att ändra lagarna kring de här sakerna.