2014-09-12, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jag är ledsen, men skärp dig om du vill att jag ska ta dig på allvar.

Hela poängen är att om några Flashbackskonton hängs ut av RG framöver betyder inte det att de bevisat att Flashbacks databas är på vift då de kan ha fått uppgifter på annat sätt, tex som en biprodukt i något av sina tidigare gräv (för du är väl medveten om de gräv de har gjort innan?)

Det kan då också tänkas att de beräknar att kunna komma undan med vad jag tror är lögn, dvs att de tror att alla utgår från att uppgifterna är hämtade ur databasen. Det blir en lätt knepig sits för andra journalister att kräva andra bevis, de vill ju samtidigt inte att uppgifterna ska hanteras ovarsamt ifall de skulle existera.

Javisst, det är en snurrig svårsmält konspiratorisk spekulation ingen kan motsäga.
Kan du utesluta att RG har fått en databas som cirkulerat på nätet såsom de säger?
2014-09-12, 20:19
Medlem
MrsMagoos avatar
Emanuel Karlsten: Är det verkligen okej att Researchgruppen skaffat sig information om Flashbacks användare?

Hur ska vi kunna veta att uppgifterna inte används på ett fult sätt?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5961882

Men det handlar också om Researchgruppens attityd till informationen. ”Så ni har alltså alla kontouppgifter där?”, frågade det borgerliga magasinet Neos redaktionschef Andreas Ericson Researchgruppen på Twitter när de berättat att de satt på informationen. ”Ja”, blev svaret. ”Varför? Förstår ni inte att ni kan göra människor rädda och oroliga?”, frågade Ericson. Han fick ett kort och kärnfullt svar: ”För att vi kan”. Det är inte ett svar som hade lugnat mig, om jag visste att mina bekännelser stod på spel.
http://www.metro.se/jacks-internet/jack-werner-jag-forstar-de-som-nu-ar-oroliga-pa-flashback/EVHnik!W10ECeaK8P68A/
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-09-12 kl. 20:25.
2014-09-12, 20:21
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldfoten
Ja men det är det jag menar. De skulle då sitta på flera hundratusen IP-adresser. Att ur detta vaska fram kanske 100 riksdagsmän och kanske 100 kommunpolitiker och kanske 100 politiskt verksamma och kolla vad dessa har skrivit, för att däri hitta 50 personer som skrivit komprometterande inlägg, lär ta sin tid.
Varför skulle de göra det så krångligt för?
De har givetvis redan en lista på de värsta rasist-postarna här, det är ju deras alias de kommer att plocka fram i huvudsak.

Sedan är det bara att börja söka på mail och ip-nummer.
2014-09-12, 20:25
Bannlyst
Citat:
Jag är ledsen, men skärp dig om du vill att jag ska ta dig på allvar.

Hela poängen är att om några Flashbackskonton hängs ut av RG framöver betyder inte det att de bevisat att Flashbacks databas är på vift då de kan ha fått uppgifter på annat sätt, tex som en biprodukt i något av sina tidigare gräv (för du är väl medveten om de gräv de har gjort innan?)

Det kan då också tänkas att de beräknar att kunna komma undan med vad jag tror är lögn, dvs att de tror att alla utgår från att uppgifterna är hämtade ur databasen. Det blir en lätt knepig sits för andra journalister att kräva andra bevis, de vill ju samtidigt inte att uppgifterna ska hanteras ovarsamt ifall de skulle existera.

Fan ska vi låta Väsnstern skrämma folk till tystnad?

Jag är opolitisk men skriver här, kan ingen hacka deras servrar så vi kan hota tillbaka vad jag har sett på debatter har Sjöstedt samma problem som Åkesson Extremt jobbiga ungdommar i ungdomsförbundet?

Sen vet man ju att Äckliga AFA stöttar allt som har med vänster att göra.
2014-09-12, 20:27
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Varför skulle de göra det så krångligt för?
De har givetvis redan en lista på de värsta rasist-postarna här, det är ju deras alias de kommer att plocka fram i huvudsak.

Sedan är det bara att börja söka på mail och ip-nummer.

Var ska dom söka? Jag har just googlat en av mina ganska använda mailadresser. Ingen träff. Kollar jag min egen IP-adress finner jag, beroende på hur jag kollar, att jag ev. bor i 08 (det gör rätt många andra också) eller i södra Sverige.

Observera att jag inte säger något om huruvida de har fått tag i en databas eller inte. Jag säger hur jag inte tror dom fått den.
2014-09-12, 20:29
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Javisst, det är en konspiratorisk spekulation ingen kan motsäga.
Kan du utesluta att RG har fått en databas som cirkulerat på nätet såsom de säger?
Allt jag med säkerhet vet är att de påstår sig ha det, men allt annat de säger kring när, hur och vad gör att påståendet låter otroligt.
Det faktum att admins och tekniker grundligt har gått igenom alla skrymslen och vrår utan att finna några tecken, tillsammans med RGs vägran att låta få uppgiften verifierad av admin stärker min uppfattning.

Går det att utesluta? Det går inte att bevisa att något inte har hänt utan tillgång till det de säger sig vara i besittning av.
2014-09-12, 20:35
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Conny
Hur menar du att dataintrånget skulle ske lagligt?
Dataintrånget är en förutsättning för att dom ska komma över databasen.

Endast om flashback själva sålde databasen för dom omtalade 50000 skulle det kunna ske lagligt. Allt annat är intrång.
Så länge det inte är RG som gör intrånget så begår de inget brott. Om jag hackar (kopierar) olovligt en databas och mejlar dig, har du begått något brott då?
2014-09-12, 20:36
Bannlyst
Citat:

Går det att utesluta? Det går inte att bevisa att något inte har hänt utan tillgång till det de säger sig vara i besittning av.

Då skall du inte framföra dina egna svårsmälta spekulationer som sanningar.
Nu har RG skrävlat så att mediadrevet går, jag tror inte på rök utan eld, och om så vore så har de skitit i det blå skåpet:

Är det sanning har de hela Flashback efter sig, är det osanning har de media efter sig och ett skamfilat varumärke.
2014-09-12, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Så länge det inte är RG som gör intrånget så begår de inget brott. Om jag hackar (kopierar) olovligt en databas och mejlar dig, har du begått något brott då?

Ja, om du erbjudit pengar för den.
2014-09-12, 20:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Om jag får en lapp med någons bankuppgifter i brevlådan och sen använder mig av dom, begår jag nåt brott då? Vore faktiskt intressant om någon lagkunnig kan säga var gränsen går.

(Kan ju redan ha hänt men då har jag missat det, ber isf om ursäkt. Tråden växer snabbt)
2014-09-12, 20:38
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
RG har gått ut med en belöning till den som överlämnar listan. Då är nog meddelarskyddet i fara
Citat:
Nej det är det inte. Hur tänkte du nu?
Citat:
Om syftet är att tillhandahålla pengar för Falshbacks databas så uppfylls inte kravet för meddelarfrihet.

Så näh, man kan inte som journalist säga att vi betalar 1 miljon för kungens privata sexbilder och sedan säga att meddelarskyddet gäller.
Citat:
Jasså, citera tillämplig lag!
Citat:
Jag gjorde det. Läs igen.
I helvete du har hänvisat till något lagrum! Se själv, här! Ange balk, kapitel och paragraf som stöd för ditt påstående, tack.
Citat:
Ja, om du erbjudit pengar för den.
Endast om du erbjudit i specifikt syfte att dataintrång ska begås, det har inte RG gjort. Juridikprofessor Mårten Schultz har utrett detta här.
Citat:
Ursprungligen postat av Sagt av prof Mårten Schultz
Att de verkar ha trålat efter informationen med belöning kan nog inte anses räcka för att de ska ansvara för någon annans eventuella dataintrång. Det krävs mer än så för det.

Du är totalt full av skit, mypenisatrap!
Senast redigerad av GinaCaranoFan 2014-09-12 kl. 20:47.
2014-09-12, 20:45
Bannlyst
Citat:
I helvete du har hänvisat till något lagrum! Se själv, här! Ange balk, kapitel och paragraf som stöd för ditt påstående, tack.
Spelar ingen roll att diskutera det här med en amatörjurist på Flashback, jag har kollat med en riktig redan.
Resultat är att det inte finns någon tydlig linje och att vi inte har all info om hur RG kommit över uppgifterna och vad uppgifterna innehållet.

Men det finns ett utrymme, en journalist kan inte betala för att andra skall ta fram uppgifter på olaglig väg utan att riskera meddelarskyddet. Sedan är vårt meddelarskydd i Sverige extremt starkt så det här är en öppen fråga att pröva i domstol.

Du kan fortsätta att tro att du vet, men inte ens proffsen kan säga med säkerhet, vi vet för lite hur det gått till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in