Citat:
Ursprungligen postat av
in84ever
Jag är en av dem som gissar att SD får över 15%. Gissar och hoppas!! Lite grann är det örat mot marken i mitt fall. På varje person som rakt ut säger "fan vad jag är trött på invandringen" så måste det finnas 10 till som i någon grad tänker detsamma men inte säger det. Jag tycker jag hör fler och fler människor som öppet deklarerar sin irritation på invandringen. Jag har berättat om flera anekdoter där främmande människor inom loppet av 30 sekunder öppet sagt vad de tycker till mig eller min fru. Det fanns inte ens på kartan 2010.
Jag var och handlade på förmiddagen och en trevlig man i Moderatblåa jackan kom fram och skulle sätta M-lappar på vindrutan.
Det behöver du inte, sa jag. Jag tänker inte rösta på M ändå för första gången i mitt liv. Det blir SD i år!
Nähä, varför då, undrade mannen.
FR har ju sagt att det inte finns något reformutrymme under kommande mandatperiod utan att allt ska gå till ...
...Invandringen, fyllde mannen i.
Ja, jag är grymt besviken över hur FR lett landet sedan 2010. Det var inte vad jag röstade på 2006 eller 2010. Det är skandal vad han har gjort.
Mannen var tyst ett tag och letade argument och infallsvinklar.
Jag fortsatte, jag har en släkting som är 85 år gammal och får äta hallonkräm till middag. Han har arbetat hela livet och gjort rätt för sig och detta är tacken eftersom det saknas resurser! Fy tusan för FR. Han måste bort och det är ni medlemmar i M som kan slänga ut honom. Ni har mandat för det. Han måste bort. Han förstör landet.
Mannen sa, jag har delat ut lappar i 3 veckor och det är första gången jag hör någon tycka att FR inte varit bra.
Givetvis pratade vi mer (inte bara min krämätande släkting) och det var ett lugnt, trevligt samtal. Avslutade med ha en trevlig dag och lycka till.
Det kanske stämmer. Jag har kanske fel och har kanske helt missuppfattat stämningen i landet, men jag tror inte det. Om SD skulle få 5-10% så vad spelar det för roll nästa mandatperiod. Men skulle de få 15-20-25%, ja då förstår jag det kompakta motståndet från 7K, MSM, facken, rubbet. SVTs bedrägliga och intervju med JÅ. Expressen och aftonbladets veckolånga dagliga ohederliga propaganda. Ett 8% parti går ju att ignorera och tysta bort, men ett 15-25% parti måste tas på allvar på ett helt annat sätt.
Om 56 timmar vet vi.

Fast de frälsta moderaterna umgås främst med andra aktiva moderater så givetvis är FR kung där, helst i större städer, även många som röstat blått hela livet är så inkörda på FR så de har svårt att se några fel.(som Palme på 70/80 tal hos sossar)
Det är de som finns i små kommuner och de som faktiskt kan tänka och analysera själva, dvs lägga ihop FR´s tokerier med vad som sker i samhället som är kritiska.
Sen håller många käften då man vet att det är meningslöst att argumentera med frälsta valarbetare.