2014-09-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Läste något tänkvärt som Jörgen Fogelklou skrev på Twitter nyss ang SD.s underskattning i Opinionsmätningar, att dom fortfarande underskattas men att underskattningen blir mindre och mindre ju större SD blir.

Det låter rätt rimligt i mina öron och därför tror jag man ska vara försiktig med att dra paralleller med OU.s underskattningar inför valet 2010 med hur det förhåller sig idag.

Personligen tror jag att dom underskattas runt 1-2% i dagsläget och jag tror att ni som hoppas på skyhöga siffror kommer att bli besvikna på söndag.

Läser ideligen om folk som tror att SD kommer få 15-20% i valet, vad exakt tyder på det? Det mesta tyder på 12-13% i min mening.

Jag är en av dem som gissar att SD får över 15%. Gissar och hoppas!! Lite grann är det örat mot marken i mitt fall. På varje person som rakt ut säger "fan vad jag är trött på invandringen" så måste det finnas 10 till som i någon grad tänker detsamma men inte säger det. Jag tycker jag hör fler och fler människor som öppet deklarerar sin irritation på invandringen. Jag har berättat om flera anekdoter där främmande människor inom loppet av 30 sekunder öppet sagt vad de tycker till mig eller min fru. Det fanns inte ens på kartan 2010.

Jag var och handlade på förmiddagen och en trevlig man i Moderatblåa jackan kom fram och skulle sätta M-lappar på vindrutan.
Det behöver du inte, sa jag. Jag tänker inte rösta på M ändå för första gången i mitt liv. Det blir SD i år!
Nähä, varför då, undrade mannen.
FR har ju sagt att det inte finns något reformutrymme under kommande mandatperiod utan att allt ska gå till ...
...Invandringen, fyllde mannen i.
Ja, jag är grymt besviken över hur FR lett landet sedan 2010. Det var inte vad jag röstade på 2006 eller 2010. Det är skandal vad han har gjort.
Mannen var tyst ett tag och letade argument och infallsvinklar.
Jag fortsatte, jag har en släkting som är 85 år gammal och får äta hallonkräm till middag. Han har arbetat hela livet och gjort rätt för sig och detta är tacken eftersom det saknas resurser! Fy tusan för FR. Han måste bort och det är ni medlemmar i M som kan slänga ut honom. Ni har mandat för det. Han måste bort. Han förstör landet.
Mannen sa, jag har delat ut lappar i 3 veckor och det är första gången jag hör någon tycka att FR inte varit bra.

Givetvis pratade vi mer (inte bara min krämätande släkting) och det var ett lugnt, trevligt samtal. Avslutade med ha en trevlig dag och lycka till.

Det kanske stämmer. Jag har kanske fel och har kanske helt missuppfattat stämningen i landet, men jag tror inte det. Om SD skulle få 5-10% så vad spelar det för roll nästa mandatperiod. Men skulle de få 15-20-25%, ja då förstår jag det kompakta motståndet från 7K, MSM, facken, rubbet. SVTs bedrägliga och intervju med JÅ. Expressen och aftonbladets veckolånga dagliga ohederliga propaganda. Ett 8% parti går ju att ignorera och tysta bort, men ett 15-25% parti måste tas på allvar på ett helt annat sätt.

Om 56 timmar vet vi.
2014-09-12, 14:29
Medlem
mina3grabbars avatar
I morgon kväll eller på söndag får vi på löpsedlarna se en hög med SD-valsedlar brinna!
Det hjälpte ju inte att trampa ner en valsedel i rännstenen inför förra valet.
Senast redigerad av mina3grabbar 2014-09-12 kl. 14:35.
2014-09-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draup.
Nu har även jag - likt många andra - förtidsröstat på NSDAP.

Detta gjordes i Stockholms södra stadsdel, och en fundering for i mitt huvud. En fundering om det måhända fanns en baktanke i att de två valarbetarna, som var satta att hjälpa folk till röstsedlarna och berätta hur man skulle gå till väga - var en svart man och en svart kvinna.

De båda pratade god Svenska och uppträdde mycket artigt kan jag tillägga.

Någon annan som stött på liknande scenario?

Nej. Lite långsökt att det skulle vara ett anti-sd tilltag i mina öron. Bor ju ganska många mörka i Stockholmsområdet.
2014-09-12, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
De kanske väntar till söndag morgon och drar till med något påhittat men ultravidrigt och hoppas skrämma bort väljare innan bluffen avslöjas? De har absolut ingen heder eller moral så de är fullt kapabla till något liknande.
Widar Nords tillgång till Google sökningar från journalister kanske fått Expressen-journalisterna att vägra publicera fler SD outnings/hatar artiklar? Det kan kosta mer än det smakar
2014-09-12, 15:02
Medlem
BaraBiffens avatar
Helt fel tråd säkert men eftersom begreppet använts i denna tråd rätt så ofta, Vad betyder MSM?
2014-09-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Helt fel tråd säkert men eftersom begreppet använts i denna tråd rätt så ofta, Vad betyder MSM?

Massmedia
2014-09-12, 15:06
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen

Main Stream Media. Engelskt uttryck för gammel-media
2014-09-12, 15:10
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
De kanske väntar till söndag morgon och drar till med något påhittat men ultravidrigt och hoppas skrämma bort väljare innan bluffen avslöjas? De har absolut ingen heder eller moral så de är fullt kapabla till något liknande.

En sådan sak tror jag att de rent pressetiskt skulle få problem med. På söndag är det nog mest symbolik med hopknölade valsedlar som gäller.

Anekdot. Min hustru kommer för första gången att rösta SD. Hon är väldigt bestämd, och etablissemangets mobbarmentalitet var det som gav avgörandet.
2014-09-12, 15:20
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
En sådan sak tror jag att de rent pressetiskt skulle få problem med. På söndag är det nog mest symbolik med hopknölade valsedlar som gäller.

Anekdot. Min hustru kommer för första gången att rösta SD. Hon är väldigt bestämd, och etablissemangets mobbarmentalitet var det som gav avgörandet.

Personligen tror jag inte att så många är så dumma som min chef men han sa: "SD kan man ju inte rösta på, även om man skrapar ihop alla de man ser i media så får man ju inte ihop till en person med normal intelligens"

Jag hoppas att fler är som er hustru men jag tror de flesta kommer rösta som de tänkte göra för 2-3 veckor sen.
2014-09-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag är en av dem som gissar att SD får över 15%. Gissar och hoppas!! Lite grann är det örat mot marken i mitt fall. På varje person som rakt ut säger "fan vad jag är trött på invandringen" så måste det finnas 10 till som i någon grad tänker detsamma men inte säger det. Jag tycker jag hör fler och fler människor som öppet deklarerar sin irritation på invandringen. Jag har berättat om flera anekdoter där främmande människor inom loppet av 30 sekunder öppet sagt vad de tycker till mig eller min fru. Det fanns inte ens på kartan 2010.

Jag var och handlade på förmiddagen och en trevlig man i Moderatblåa jackan kom fram och skulle sätta M-lappar på vindrutan.
Det behöver du inte, sa jag. Jag tänker inte rösta på M ändå för första gången i mitt liv. Det blir SD i år!
Nähä, varför då, undrade mannen.
FR har ju sagt att det inte finns något reformutrymme under kommande mandatperiod utan att allt ska gå till ...
...Invandringen, fyllde mannen i.
Ja, jag är grymt besviken över hur FR lett landet sedan 2010. Det var inte vad jag röstade på 2006 eller 2010. Det är skandal vad han har gjort.
Mannen var tyst ett tag och letade argument och infallsvinklar.
Jag fortsatte, jag har en släkting som är 85 år gammal och får äta hallonkräm till middag. Han har arbetat hela livet och gjort rätt för sig och detta är tacken eftersom det saknas resurser! Fy tusan för FR. Han måste bort och det är ni medlemmar i M som kan slänga ut honom. Ni har mandat för det. Han måste bort. Han förstör landet.
Mannen sa, jag har delat ut lappar i 3 veckor och det är första gången jag hör någon tycka att FR inte varit bra.

Givetvis pratade vi mer (inte bara min krämätande släkting) och det var ett lugnt, trevligt samtal. Avslutade med ha en trevlig dag och lycka till.

Det kanske stämmer. Jag har kanske fel och har kanske helt missuppfattat stämningen i landet, men jag tror inte det. Om SD skulle få 5-10% så vad spelar det för roll nästa mandatperiod. Men skulle de få 15-20-25%, ja då förstår jag det kompakta motståndet från 7K, MSM, facken, rubbet. SVTs bedrägliga och intervju med JÅ. Expressen och aftonbladets veckolånga dagliga ohederliga propaganda. Ett 8% parti går ju att ignorera och tysta bort, men ett 15-25% parti måste tas på allvar på ett helt annat sätt.

Om 56 timmar vet vi.

Det går helt enkelt inte att veta. Att Sentio inte ligger högre tyder möjligen på att opinionen inte stuckit iväg över 15%.

Men den kommer att göra det. Vad som än händer, vilka utspel andra partier än gör så kommer SD att växa mot normaleuropeiska nivåer, minimum.

Om SD får ett relativt skitresultat på 10,9% så kommer partiledningen och dess trogna sympatisörer jubla. Och det är förvisso en viktig utveckling. Men en Farage eller Le Pen hade redan fått det där genombrottet mot 20%.

Beppe Grillos populister bad media dra åt helvete - och fick 25% i parlamentsvalet. Helt utan att dansa efter pressens pipa eller oroa sig för att verka seriösa och "rumsrena".

"Nolltoleransen" är ett moraliskt och PR-mässigt fiasko som har kostat mycket. I en perfect storm av eländiga omständigheter så har SD hela tiden BEKRÄFTAT och vidimerat bilden av ett parti fullt av oacceptabel rasism. Drevet har hela tiden belönats med köttben.

Visst är Jimmie en klippa och enskilda företrädare som Söder, Ekeroth och Kasselstrand har åtminstone temperamentet att utmana ett etablissemang på lerfötter - men vilken nivå SD än lyckas nå i det här valet så är det snarare trots än tack vare partiets valstrategi och -taktik.

Hur skulle det pellejönsparti till invandringskritiker se ut som INTE skulle växa kraftigt under rådande omständigheter?
Senast redigerad av oyto 2014-09-12 kl. 15:50.
2014-09-12, 15:31
Medlem
Nostradumbasss avatar
Hittade en UM från idag hos Aftonbladet... (daterad 12 september, och sista UM före valet)

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19518423.ab

M 22,8 (+1,8)
FP 5,5 (-1,4)
C 5,8 (-0,7)
KD 5,4 (-0,3)

S 31,1 (+1,2)
V 5,7 (+1,5)
MP 8,7 (-1,5)
Fi 3,3 (-0,1)

SD 11,1 (+-0.0)

Övriga 0,7

Blockdravel
-----------
S,MP,V 45,4 (+1,2)
Alliansen 39,4 (-0,6)

Undersökningen är gjord av United Minds i samarbete med Clint.
1343 personer intervjuades mellan 8 september och 11 september 2014.
De svarade på frågan: Vilket parti tänker du rösta på i riksdagsvalet den 14:e september?

----

Av detta kan vi härleda att trots Expressens idoga arbete och artiklar om SDs kräftgång i opinionen så ger UM över 11% och då återstår även slutdebatten i SVT som ju Åkesson kan plocka mer pluspoäng på. Han brukar ju göra det när han syns i rutan.
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-09-12 kl. 15:35.
2014-09-12, 15:49
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Av detta kan vi härleda att trots Expressens idoga arbete och artiklar om SDs kräftgång i opinionen så ger UM över 11% och då återstår även slutdebatten i SVT som ju Åkesson kan plocka mer pluspoäng på. Han brukar ju göra det när han syns i rutan.

På tal om slutdebatt, inför andra val så har varje partiledare fått ca 10 minuter att fritt tala till väljarna i SVT. Kommer vi se detta även denna gång?

Har SVT tagit bort detta så är det helt säkert för att man vet att SD tjänar på detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in