2014-09-12, 15:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Om jag har förstått det hela rätt så har två personer, PR och EA, suttit anhållna för Helenas försvinnande. Det enda(?) dom har gemensamt är att dom båda blivit anonymt tipsade till polisen(PR dock av sig själv). Konstigt att det räckte för ett anhållande. Man tycker att polisen borde ha mer på fötterna än så.

PR satt anhållen, EA var häktad.

I PR:s fall fanns några anonyma tips, Han stämde in på GW:s gärningsmannaprofil samt hade inget alibi. När det gäller EA var det hans kompis (?) som sade att Helena stigit in i EA:s bil (ev. någon till?).
Citera
2014-09-12, 17:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
När var det som PR ringde och "angav" sej, eller rättare sagt bad om att bli granskad och på det sättet bli rentvådd?
Var det innan han blev huvudmisstänkt?
Ringde han före i förhållandevis till polisens tilltagande fokus på BW?

Om jag inte missminner mig, så var det året innan han anhölls. I så fall ringde han -95. (Någon får rätta mig, om jag minns fel.)

Jag vet inte när PR blev huvudmisstänkt. "Dansken" var huvudmisstänkt först, men han avskrevs samma sommar (-92). Har för mig att PR förhördes första gången på sensommaren (tidig höst?) -92. Om PR blev huvudmisstänkt direkt efter "Dansken" skrevs av, eller om det var senare, det vet jag inte. Men om jag gissar, så ringde han efter att han blivit huvudmisstänkt.

Vet inte när polisen fokuserade på BW, men stämmer uppgifterna att polisen förhörde honom runt -94, så ringde PR efter.

Dessa svar är utifrån att uppgifterna om när PR ringde respektive att BW förhördes runt -94 är korrekta.
Citera
2014-09-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
PR satt anhållen, EA var häktad.

I PR:s fall fanns några anonyma tips, Han stämde in på GW:s gärningsmannaprofil samt hade inget alibi. När det gäller EA var det hans kompis (?) som sade att Helena stigit in i EA:s bil (ev. någon till?).

Här ringer en helskottas massa klockor. Endera HAR Helena verkligen klivit in i EA:s bil, vilket är ganska långsökt om man ska gå efter den personlighet(skötsam, klok) som hon verkar ha varit. Eller så har vittnet sett fel och blandat ihop denna bil med en snarlik(tillhörande någon som hon kände väl). ELLER så har vittnet/vännen ett mycket starkt skäl till att skjuta skulden på sin kompis. Gammalt groll? Skydda sig själv? Den här personen är-åtminstone i mina ögon-högintressant. Skulle vara intressant att få veta vilken(eller vilka) han umgicks med samma kväll. Skulle också vara intressant att veta om han kände till det område där Helena bodde. (Har för mig att det har nämnts i denna tråd tidigare men orkar inte gå igenom alla sidor ytterligare en gång. Ev. så bodde han själv i detta område.)
Citera
2014-09-12, 18:32
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Här ringer en helskottas massa klockor. Endera HAR Helena verkligen klivit in i EA:s bil, vilket är ganska långsökt om man ska gå efter den personlighet(skötsam, klok) som hon verkar ha varit. Eller så har vittnet sett fel och blandat ihop denna bil med en snarlik(tillhörande någon som hon kände väl). ELLER så har vittnet/vännen ett mycket starkt skäl till att skjuta skulden på sin kompis. Gammalt groll? Skydda sig själv? Den här personen är-åtminstone i mina ögon-högintressant. Skulle vara intressant att få veta vilken(eller vilka) han umgicks med samma kväll. Skulle också vara intressant att veta om han kände till det område där Helena bodde. (Har för mig att det har nämnts i denna tråd tidigare men orkar inte gå igenom alla sidor ytterligare en gång. Ev. så bodde han själv i detta område.)

EA:s kompis erkände efteråt att han sagt att Helena steg in i EA:s bil, för att han ville "imponera" på sin flickvän (något liknande).
Citera
2014-09-12, 18:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
EA:s kompis erkände efteråt att han sagt att Helena steg in i EA:s bil, för att han ville "imponera" på sin flickvän (något liknande).

Mmm, Var det verligen hans riktiga skäl, att han först ville imponera på flickvännen???, märklig sätt att imponera.

Eller har han blivit hotad till tystnad!
Citera
2014-09-12, 18:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Mmm, Var det verligen hans riktiga skäl, att han först ville imponera på flickvännen???, märklig sätt att imponera.

Ja, vilket sätt att "imponera"...

Ingen aning om det låg hot bakom.
Citera
2014-09-12, 19:22
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Roligt du är tillbaka Laj..... måste vara en tidsfråga innan dom gör en film om detta.
Citera
2014-09-12, 19:23
Medlem
Vem var EAs kompis som vittnade falskt?
Det var minst sagt grovt att försätta sin vän i så dåligt dager för en så simpel anledning.

Intressant vem han var och vilka han kände på den tiden förutom kretsen runt EA.
Han måste ha vetat vem Helena var.
Citera
2014-09-12, 20:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Vem var EAs kompis som vittnade falskt?
Det var minst sagt grovt att försätta sin vän i så dåligt dager för en så simpel anledning.

Intressant vem han var och vilka han kände på den tiden förutom kretsen runt EA.
Han måste ha vetat vem Helena var.

Det har i tråden framkommit att den som vittnade falskt skulle ha varit PN (P*r Niel*en). Någon kanske kan bekräfta eller dementera uppgiften att det var han?
Citera
2014-09-12, 20:13
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Det har i tråden framkommit att den som vittnade falskt skulle ha varit PN (P*r Niel*en). Någon kanske kan bekräfta eller dementera uppgiften att det var han?

Vilken tomte... där har inte hissen gått enda upp.
Citera
2014-09-12, 20:30
Medlem
Om "Rednecksvedala" fortfarande är aktiv så skulle det vara intressant att få veta om denna PN umgicks med hans egen favorit "Återvändsgränd." Denne ska ju(enligt "sydstataren"), om han nu minns rätt så många år efter att detta skedde, ha parkerat sin bil på sjukhusparkeringen. En plats som ligger ganska exakt mellan centrum och sin egen bostad. Om nu detta har någon betydelse. Tänker främst på taxi alibit som verkar svårplacerat i både sammanhang och tidsförlopp. Är naturligtvis inte säker på att detta är ett alibi-och att jag därför riskerar att peka ut någon som är totalt oskyldig-men faktum kvarstår. Varför dröjde denna person(om nu den tid som angivits stämmer) så länge med att ta en taxi efter att ha varit försvunnen så länge från alla de övriga. Tänker främst på dom 6-7 personer som satt i parken och såg alla människor som kom och gick.
Citera
2014-09-12, 21:33
Medlem
Citat:

Just det, förstår då att det kan ha varit någon intrig eller hämd dem emellan. Då kan det även stämma att passa på att impa.....Behöver ej ha något med Helena att göra......Det blir lätt att blanda ihop de som passade på att ljuga för egna intressen och som inte hade något som helst med Helenafallet att göra.
Förstår att det var svårt att skilja ut dem som ljög för att vilseleda samt dölja sin egen inblandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in