2014-09-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Samma frågor har jag, speciellt den om varför PR misstänktes men inte BW. BW blev inte ens förhörd, eller blev han det? Han borde väl ha varit högintressant? Han hade kanske ett starkt alibi. Vem vet. Man kan tänka sig att systern många gånger har förbannat att hon som man får tro, somnade och inte märkte att H inte kom hem som hon skulle. Om H inte brukade gå hem till någon sådär på natten så funderar man på att systern ändå trodde det på morgonen efter när hon vaknade och H inte var hemma. (Att U tänkte så sa hon själv i en TV-intervju.) Att föräldrarna skulle ha kommit hem senare än de brukar är inget jag har hört tidigare. De reagerade tydligen direkt men inte syster U. Kanske tankeblockering? Det kan inte hjälpas att man undrar lite men samtidigt vill man inte vara respektlös mot familjen.
Ändå har jag ännu en undran. Både PR som hon hade varit tillsammans med och BW som var en kompis till henne använde droger vad det verkar? Gjorde U det också? Och ännu en undran: kan U ha tipsat polisen om PR? Var det ett lyckligt slut på förhållandet menar jag?

Jag delar dina funderingar.
Citera
2014-09-11, 18:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Samma frågor har jag, speciellt den om varför PR misstänktes men inte BW. BW blev inte ens förhörd, eller blev han det? Han borde väl ha varit högintressant? Han hade kanske ett starkt alibi. Vem vet. Man kan tänka sig att systern många gånger har förbannat att hon som man får tro, somnade och inte märkte att H inte kom hem som hon skulle. Om H inte brukade gå hem till någon sådär på natten så funderar man på att systern ändå trodde det på morgonen efter när hon vaknade och H inte var hemma. (Att U tänkte så sa hon själv i en TV-intervju.) Att föräldrarna skulle ha kommit hem senare än de brukar är inget jag har hört tidigare. De reagerade tydligen direkt men inte syster U. Kanske tankeblockering? Det kan inte hjälpas att man undrar lite men samtidigt vill man inte vara respektlös mot familjen.
Ändå har jag ännu en undran. Både PR som hon hade varit tillsammans med och BW som var en kompis till henne använde droger vad det verkar? Gjorde U det också? Och ännu en undran: kan U ha tipsat polisen om PR? Var det ett lyckligt slut på förhållandet menar jag?

Enligt uppgifter förhördes BW (och konstigt vore väl annars, då han var kompis med Helena och var på Statt den aktuella kvällen/natten, samt säger sig - om rättciterad - varit den sista som såg Helena). De uppgifter jag fått talar om att det kan ha varit ett par år in i utredningen, runt -94-95. Om det stämmer vet jag inte, men det är den info jag fått. (Säkert hördes han inledningsvis också, men det är mina egna spekulationer.)

Syster U reagerade direkt, och hon ska ha ringt runt för att höra om någon hade Helena där eller om de visste var hon befann sig. Jag tycker inte att det är konstigt att U väntade med att kontakta polis tills föräldrarna kom hem (vilket ju skulle vara senare denna dag). Hon kanske ville höra vad de tyckte/trodde? Hon kanske inte vågade tänka tanken att något riktigt fruktansvärt hade hänt? Men mamman kände direkt att det hänt något hemskt, har systrarna sagt i intervjuer. Mamman ska ha sagt vid något tillfälle: "Men det förstår du ju att Helena aldrig kommer hem igen." Det har någon av systrarna berättat i media. Vilken ångest!

Enligt uppgift ska PR ha testat droger någon enstaka gång i Mariestad, och enligt uppgifter i tråden så använde BW droger (på den tiden i alla fall). Om U använde, har jag ingen aning om. Ingenting jag hört något om. Jag har däremot fått info från olika håll att Helena varit med när andra använde, men att hon själv inte skulle ha gjort det.

Tycker det låter konstigt om syster U tipsat polisen om PR, då hon ringde honom på måndag morgon för att tala om att Helena var försvunnen, samt ett par dagar senare, då hon ska ha frågat om han ville/kunde komma upp till Mariestad.

Om det var ett "lyckligt slut" på förhållandet mellan U och PR? Det kan inte ha varit alltför bittert, då U och Helena sov över hos PR strax utanför Göteborg, natten innan de två systrarna skulle åka till Grekland (alltså bara några veckor innan försvunnit) + se närmast ovanstående stycke.
Citera
2014-09-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt uppgifter förhördes BW (och konstigt vore väl annars, då han var kompis med Helena och var på Statt den aktuella kvällen/natten, samt säger sig - om rättciterad - varit den sista som såg Helena). De uppgifter jag fått talar om att det kan ha varit ett par år in i utredningen, runt -94-95. Om det stämmer vet jag inte, men det är den info jag fått. (Säkert hördes han inledningsvis också, men det är mina egna spekulationer.)

Syster U reagerade direkt, och hon ska ha ringt runt för att höra om någon hade Helena där eller om de visste var hon befann sig. Jag tycker inte att det är konstigt att U väntade med att kontakta polis tills föräldrarna kom hem (vilket ju skulle vara senare denna dag). Hon kanske ville höra vad de tyckte/trodde? Hon kanske inte vågade tänka tanken att något riktigt fruktansvärt hade hänt? Men mamman kände direkt att det hänt något hemskt, har systrarna sagt i intervjuer. Mamman ska ha sagt vid något tillfälle: "Men det förstår du ju att Helena aldrig kommer hem igen." Det har någon av systrarna berättat i media. Vilken ångest!

Enligt uppgift ska PR ha testat droger någon enstaka gång i Mariestad, och enligt uppgifter i tråden så använde BW droger (på den tiden i alla fall). Om U använde, har jag ingen aning om. Ingenting jag hört något om. Jag har däremot fått info från olika håll att Helena varit med när andra använde, men att hon själv inte skulle ha gjort det.

Tycker det låter konstigt om syster U tipsat polisen om PR, då hon ringde honom på måndag morgon för att tala om att Helena var försvunnen, samt ett par dagar senare, då hon ska ha frågat om han ville/kunde komma upp till Mariestad.

Om det var ett "lyckligt slut" på förhållandet mellan U och PR? Det kan inte ha varit alltför bittert, då U och Helena sov över hos PR strax utanför Göteborg, natten innan de två systrarna skulle åka till Grekland (alltså bara några veckor innan försvunnit) + se närmast ovanstående stycke.

Undrar vad som slog så hårt mot PR eftersom han var huvudmisstänkt i så lång tid.
Kontra BW som
Var på stadt.
Körde bil
Nära kompis
Bodde i Mariestad
Tog droger denna tidsperiod
Var den sista som träffat Helena den natten
Var med dagen efter på frivillig sökning i närområdet?
Detta enligt uppgifter i tråden....
Kan inte låta bli att fundera vidare på vilka uppgifter som polisen bedömde som så mkt starkare på PRs inblandning än ovanstående. Anonyma tips osv.... måste ju styrkas med uppgifter som ovan.
Så vad profilen de gick efter byggde på som inte BW uppfyllde...
Citera
2014-09-11, 20:08
Medlem
Prinzezzans avatar
[quote=exsist|50307935]Undrar vad som slog så hårt mot PR eftersom han var huvudmisstänkt i så lång tid.
Kontra BW som
Var på stadt.
Körde bil
Nära kompis
Bodde i Mariestad
Kan inte låta bli att fundera vidare på vilka uppgifter som polisen bedömde som så mkt starkare på PRs inblandning än ovanstående. Anonyma tips osv.... måste ju styrkas med uppgifter som ovan.
Så vad profilen de gick efter byggde på som inte BW uppfyllde...[/QUOTE]

Det undrar jag också!
Citera
2014-09-11, 20:41
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Undrar vad som slog så hårt mot PR eftersom han var huvudmisstänkt i så lång tid.
Kontra BW som
Var på stadt.
Körde bil
Nära kompis
Bodde i Mariestad
Så vad profilen de gick efter byggde på som inte BW uppfyllde...

Nu i efterhand ger jag inte mycket för den profileringen för den har bara ställt till det för polisen i allmänhet och PR i synnerhet.
Det skulle vara intressant att veta vad BW tror om PRs inblandning och vice versa för dessa herrar oavsett om dom är inblandade eller inte är nog dom som bäst kan utredningen förutom då farbror blå.
Kan tänka mig att inom dom kriminella kretsarna så ses detta som det perfekta mordet och han/dom som gjort det åtnjuter respekt i dom kretsarna för att så länge gäckat polisen och framställt dom som några lärare som försöker ta snattande elever.
Att PR var misstänkt länge är nog en överdrift snarare 5-6 år men det är klart att det var inte en vecka.
Däremot har nog dom poliser som försökte köra över honom inte ändrat uppfattning men har snällt fått räta in sig i ledet när åklagaren avskrev honom.
Man hoppas och hoppas att det ska lösas men innerst inne känner man sig öppgiven,nä öppna pärmarna igen håll nya förhör och släpp för guds skull mer till allmänheten om det ska finnas en mikroskopisk chans att lösa det.
Citera
2014-09-12, 00:16
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Kan tänka mig att inom dom kriminella kretsarna så ses detta som det perfekta mordet och han/dom som gjort det åtnjuter respekt i dom kretsarna för att så länge gäckat polisen och framställt dom som några lärare som försöker ta snattande elever.
Det är nog i så fall inom en extremt snäv krets, med en specifik sorts kriminella, som det överhuvudtaget ger några som helst pluspoäng att överfalla och dräpa en försvarslös ung tjej på strax över 160cm. Att gäcka polisen ger bara guldstjärna när det kombineras med rekorderlig brottslighet.

I övrigt så är jag övertygad om att B.W läser den här tråden, eller åtminstone är informerad om innehållet, då det inte går obemärkt förbi att bli namngiven på internet så som här har skett. Kanske dags att ge sig till känna på ett eller annat sätt? Om inte för att rentvå eget namn så för att hjälpa Helena.
Citera
2014-09-12, 10:58
Medlem
Hej!

Någon har sett Helena vid en uttagsautomat, passerade hon bara eller tog hon ut pengar? Låter inte troligt att hon skulle kunna ta ut några pengar då portmonnän ju var kvarglömd på förfesten.

Vem bekostade hennes drinkar på Statt, eller drack hon inget mer?

Det stod i Efterlyst att bilen var bakhjulsdriven, men ingen av de (små) bilar det spekuleras om är bakhjulsdrivna. Hur kan man vara säker på att bilen är bakhjulsdriven?

En bil som är förhållandevis liten, och som jag inte sett det spekuleras om tidigare i tråden är Volvo 340/343/345. Var det någon i bekantskapskretsen som körde en sådan?

Bild: http://www.autominded.net/brochure/volvo/340%2019860203.jpg

MVH - AF
Citera
2014-09-12, 13:10
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym_fan
Hej!

Det stod i Efterlyst att bilen var bakhjulsdriven, men ingen av de (små) bilar det spekuleras om är bakhjulsdrivna. Hur kan man vara säker på att bilen är bakhjulsdriven?

En bil som är förhållandevis liten, och som jag inte sett det spekuleras om tidigare i tråden är Volvo 340/343/345. Var det någon i bekantskapskretsen som körde en sådan?

MVH - AF

Mycket bra fråga den om bilen! Ordet vet är ju som jag tidigare påtalat ett missbrukat ord, frågan blir då: Kan polisen garantera 100% att bilen var bakhjulsdriven? (Eller tror dom bara typ 99,9% eller mindre)

Frågan är väldigt viktig då den i förstnämnda svaret givetvis kan utesluta en rad bilar.
Visst! En Volvo 340= Liten bil med avhugget bakparti som är bakhjulsdriven.

Det vore väldigt skamset om det ngn gång i framtiden skulle visa sig att bilen var framhjulsdriven och att då polisen gått ut med fel info, behöver jag säga mer?
Senast redigerad av Greensky 2014-09-12 kl. 13:16. Anledning: missade en grej
Citera
2014-09-12, 14:30
Medlem
När var det som PR ringde och "angav" sej, eller rättare sagt bad om att bli granskad och på det sättet bli rentvådd?
Var det innan han blev huvudmisstänkt?
Ringde han före i förhållandevis till polisens tilltagande fokus på BW?
Citera
2014-09-12, 14:49
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym_fan
Hej!

Någon har sett Helena vid en uttagsautomat, passerade hon bara eller tog hon ut pengar? Låter inte troligt att hon skulle kunna ta ut några pengar då portmonnän ju var kvarglömd på förfesten.

Vem bekostade hennes drinkar på Statt, eller drack hon inget mer?

MVH - AF

Tror aldrig att det framkommit om Helena stod vid eller passerade bankomaten. Mest troligt är väl att hon har setts gå vid/förbi/i närheten av den. Som du skriver, portmonnän var ju kvar i Töreboda, och hade hon stått still vid bankomaten (tagit ut pengar, pratat med någon el dyl) torde detta kommit fram.

Intressant med bilen. Jag kan ingenting om bilar, men skulle uttalandet om att bilen var bakhjulsdriven kunna ha med bilspåren att göra? Det ska ju ha funnits däckspår nära lekplatsen, som polisen tror har avsatts av en rivstartande bil.

Skickar vidare frågan om någon i bekantskapskretsen (eller som kände till Helena) hade tillgång till en sådan bil, som du länkar till.
Citera
2014-09-12, 14:57
Medlem
Om jag har förstått det hela rätt så har två personer, PR och EA, suttit anhållna för Helenas försvinnande. Det enda(?) dom har gemensamt är att dom båda blivit anonymt tipsade till polisen(PR dock av sig själv). Konstigt att det räckte för ett anhållande. Man tycker att polisen borde ha mer på fötterna än så.
Citera
2014-09-12, 14:57
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Mycket bra fråga den om bilen! Ordet vet är ju som jag tidigare påtalat ett missbrukat ord, frågan blir då: Kan polisen garantera 100% att bilen var bakhjulsdriven? (Eller tror dom bara typ 99,9% eller mindre)

Frågan är väldigt viktig då den i förstnämnda svaret givetvis kan utesluta en rad bilar.
Visst! En Volvo 340= Liten bil med avhugget bakparti som är bakhjulsdriven.

Det vore väldigt skamset om det ngn gång i framtiden skulle visa sig att bilen var framhjulsdriven och att då polisen gått ut med fel info, behöver jag säga mer?

Rätt Greensky hur kan polisen säga vad det är för typ av bil... kanske hjulspåren kunde säga något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in