Citat:
Ursprungligen postat av
cleolin
Samma frågor har jag, speciellt den om varför PR misstänktes men inte BW. BW blev inte ens förhörd, eller blev han det? Han borde väl ha varit högintressant? Han hade kanske ett starkt alibi. Vem vet. Man kan tänka sig att systern många gånger har förbannat att hon som man får tro, somnade och inte märkte att H inte kom hem som hon skulle. Om H inte brukade gå hem till någon sådär på natten så funderar man på att systern ändå trodde det på morgonen efter när hon vaknade och H inte var hemma. (Att U tänkte så sa hon själv i en TV-intervju.) Att föräldrarna skulle ha kommit hem senare än de brukar är inget jag har hört tidigare. De reagerade tydligen direkt men inte syster U. Kanske tankeblockering? Det kan inte hjälpas att man undrar lite men samtidigt vill man inte vara respektlös mot familjen.
Ändå har jag ännu en undran. Både PR som hon hade varit tillsammans med och BW som var en kompis till henne använde droger vad det verkar? Gjorde U det också? Och ännu en undran: kan U ha tipsat polisen om PR? Var det ett lyckligt slut på förhållandet menar jag?
Enligt uppgifter förhördes BW (och konstigt vore väl annars, då han var kompis med Helena och var på Statt den aktuella kvällen/natten, samt säger sig - om rättciterad - varit den sista som såg Helena). De uppgifter jag fått talar om att det kan ha varit ett par år in i utredningen, runt -94-95. Om det stämmer vet jag inte, men det är den info jag fått. (Säkert hördes han inledningsvis också, men det är mina egna spekulationer.)
Syster U reagerade direkt, och hon ska ha ringt runt för att höra om någon hade Helena där eller om de visste var hon befann sig. Jag tycker inte att det är konstigt att U väntade med att kontakta polis tills föräldrarna kom hem (vilket ju skulle vara senare denna dag). Hon kanske ville höra vad de tyckte/trodde? Hon kanske inte vågade tänka tanken att något riktigt fruktansvärt hade hänt? Men mamman kände direkt att det hänt något hemskt, har systrarna sagt i intervjuer. Mamman ska ha sagt vid något tillfälle: "Men det förstår du ju att Helena aldrig kommer hem igen." Det har någon av systrarna berättat i media. Vilken ångest!
Enligt uppgift ska PR ha testat droger någon enstaka gång i Mariestad, och enligt uppgifter i tråden så använde BW droger (på den tiden i alla fall). Om U använde, har jag ingen aning om. Ingenting jag hört något om. Jag har däremot fått info från olika håll att Helena varit med när
andra använde, men att hon själv
inte skulle ha gjort det.
Tycker det låter konstigt om syster U tipsat polisen om PR, då hon ringde honom på måndag morgon för att tala om att Helena var försvunnen, samt ett par dagar senare, då hon ska ha frågat om han ville/kunde komma upp till Mariestad.
Om det var ett "lyckligt slut" på förhållandet mellan U och PR? Det kan inte ha varit alltför bittert, då U och Helena sov över hos PR strax utanför Göteborg, natten innan de två systrarna skulle åka till Grekland (alltså bara några veckor innan försvunnit) + se närmast ovanstående stycke.