2014-09-12, 12:59
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Ptja det bör ju kunna bli tal om brott mot griftefriden om i te annat. Kam väl även tolkas som att dödshot m.m.

Varför undrar du? En död kropp är typiskt sett olaglig att inneha, till skillnad mot en databas
Jag undrade eftersom jag inte vet. Man kan alltså komma undan anstiftan till mord med detta argument? Vissa påstår ju att det inte är olagligt att erbjuda pengar för databasen eftersom det inte tvunget måste vara ett brott att få tag i den.

Jag tycker det är ett konstigt argument, men jag har inte några djupare juridiska kunskaper.
2014-09-12, 12:59
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
[quote=popeondope|50318690]Nordisk.nu hacket är nog deras bästa vapen. De sitter på alla lösenord som användes på nordisk.nu. De flesta använder samma lösenord på mejlen som på nordisk.nu. Det är bara logga in. Samma med facebook. Testa det lösenord som de hade på nordisk.nu så har du en mycket god chans att komma in. Har du deras mejl så är det lätt att veta vad de heter på facebook.

Dessutom kan du testa att logga in på flashback med diverse lösenord från nordisk.nu. En dator kan gissa ett par tusen lösenord även om man bara får gissa 5/15 min för en användare och en IP.[/QUOTE

Har aldrig hört talas om nordisk.nu verkar vara en väldigt skum nazistsida nu när man kollade.

men om de har som det står på wikipedia 19000regade medlemmar så förklarar det inte om de har 100000tals användare på FB om inte dessa 19000st hade 5olika konton var vilket verkar vara väldigt osannolikt.
2014-09-12, 13:00
Medlem
Snuttepuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorum
Okej. Jättebra att du har en extrem kännedom för detta och kan helt utan några som helst bevis påpeka hur fel jag har. Jag säger precis som du: Du har fel.

För i bevis att mitt scenario inte är troligt. Du kan ju iaf försöka...
2014-09-12, 13:02
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Så är det, men det skall ju utredas enligt undersökningsplikt. En utredning startar inte utan en anmälan. Nåväl, detta var en bisats i min frågeställning:

Vet Flashback vilka som ingår RG och vilka deras finansiärer är?
Vilka som ingår i RG är känt och finns i trådarna om dem, för min del är det mindre intressant att veta exakt vilka de är mer än vad de står för.

Min uppfattning är att de vill tysta meningsmotståndare, och min uppfattning är också att de drar likhetstecken mellan meningsmotståndarna och Flashback.
Deras mål med hela det här utspelet är att skrämma meningsmotståndarna och samtidigt skada Flashback.

För detta behövs bara att de planterar att de har tillgång till Flashbacks databas, att de har tillgång till den beror på att den läckt ut och är spridd innan den kom till dem.
Nästa steg är att röja några Flashbackkonton vars uppgifter de egentligen kommit över som biprodukt i andra gräv men som de då påstår kommer ur denna databas - Mission accomplished.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
RG har gått ut med en belöning till den som överlämnar listan. Då är nog meddelarskyddet i fara

Men men - Admin kanske tycker det är obekvämt att knalla över till stationen och göra skäl för annonsintäkterna?

Eller så tycker admin att det är förnuftigare att följa händelseutvecklingen och endast agera på något konkret. Alla är inte hysteriska kärringar som handlar överilat.
Medlem
Tänk om detta hade hänt i USA. Då hade Researchgruppen blivit ordentligt stämda och rövknullade.
2014-09-12, 13:10
Medlem
absolut-justices avatar
Det handlar helt enkelt om hur mycket man kan pressa i ett utgivningsbevis.

EXPO/Researchgruppen har haft frikort i flera år.
Sen har ett antal företag startat privata kartläggningssystem, där Piscatus är ledande på att lägga ihop tingsrättsprotokoll med tidningsurklipp och hackad info, amerikanska Palantir sysslar med liknade grejor.
Lexbase påvisade hur man kan missbruka systemet ur ekonomisk synvinkel.
Wikileaks visade vilken panik det blev i Rosenbad när Assange sökte om just utgivningsbevis för Wikileaks i Sverige, besök Assangetråden för mera handfasta bevis.

Att "dödshackarna" gav sig på Rosenbad och våra politiska partier nyss är inte en slump, skickar dom skärmdumpar till fb blir det full panik i Rosenbad, men så länge som enbart redaktionerna sitter på skärmdumpar så känner våra politiker sig säkra, det visar ju direkt vilka som rör runt i kulisserna:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/partiernas-mejl-och-intranat-hackade/
2014-09-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttepuff
För i bevis att mitt scenario inte är troligt. Du kan ju iaf försöka...

Det är logiskt för dig.
Det är inte logiskt för mig, eller för många andra.
Bara för att du tycker en sak betyder det inte att det är så. Likadant från mitt håll, så vi får väl se om ett halvår när alla berörda har blivit kartlagda vem som skrattar sist.
2014-09-12, 13:17
Medlem
popeondopes avatar
[quote=Rostiga.Sheriffbrickan|50319179]
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Nordisk.nu hacket är nog deras bästa vapen. De sitter på alla lösenord som användes på nordisk.nu. De flesta använder samma lösenord på mejlen som på nordisk.nu. Det är bara logga in. Samma med facebook. Testa det lösenord som de hade på nordisk.nu så har du en mycket god chans att komma in. Har du deras mejl så är det lätt att veta vad de heter på facebook.

Dessutom kan du testa att logga in på flashback med diverse lösenord från nordisk.nu. En dator kan gissa ett par tusen lösenord även om man bara får gissa 5/15 min för en användare och en IP.[/QUOTE

Har aldrig hört talas om nordisk.nu verkar vara en väldigt skum nazistsida nu när man kollade.

men om de har som det står på wikipedia 19000regade medlemmar så förklarar det inte om de har 100000tals användare på FB om inte dessa 19000st hade 5olika konton var vilket verkar vara väldigt osannolikt.

Idag är Nordisk.nu inte så aktivt men för fem år sedan var sidan i full aktivitet. Det är inte vanliga svenssons som RG är ute efter utan aktiva nationalister. Dessa fanns i stora mängder på nordisk.nu. Mycket av nationalismen på flashback kommer från användare som flydde från Nordisk.nu när nordisk hackades.

Dessa användare använder ofta samma lösenord vilket gör att de kan enkelt kan avslöja dem på flashback. Är man dessutom dum nog att ha samma lösenord på mejlen/facebook kan man få veta massor om nationalister utan att vara så kunnig eller haxxig.
2014-09-12, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Nej det är det inte. Hur tänkte du nu?

Ett så fantastiskt longshot att jag inte först förstod hur du tänkte.

Ja, förtalsbestämmelsen gäller inte företag.

Citat:
Ett krav för att meddelarfrihet ska gälla är att uppgifterna lämnas för offentliggörande i tidningar eller andra tryckta skrifter eller radio- och tv-program.

Om syftet är att tillhandahålla pengar för Falshbacks databas så uppfylls inte kravet för meddelarfrihet.

Så näh, man kan inte som journalist säga att vi betalar 1 miljon för kungens privata sexbilder och sedan säga att meddelarskyddet gäller.
2014-09-12, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eller så tycker admin att det är förnuftigare att följa händelseutvecklingen och endast agera på något konkret. Alla är inte hysteriska kärringar som handlar överilat.

Då hör jag det gärna från Admin och inte en tangentbordsryttare med dålig hygien.
2014-09-12, 13:20
Bannlyst
Researchgruppen har blivit ordentligt "rovknullade"

Jag vet varfor de sager att de har flashbacks databas - De blev helt enkelt lurade

Sa har gick det till: "Money makes the world go around". Nar det finns pengar att hamta, ar uppfinnigsrikedomen stor.

Pahittiga flashbackanvandare (en grupp av dem) startade manga olika konton har. Mellan 100 - 200.
Fejk-email etc. Gjorde sen manga inlagg, vissa hatiska mot invandring.

Sen erbjod de Researchgruppen att kopa databasen, LOL!

Jag tror de fick 700 000 kronor

Givetvis kravde RG "bevis" - Bevis kom i form av "fejkade konton" med nick, losenord och opassande inlagg. Riktig humor, eller hur.

Nu star de med "skagget i brevladan". De kan inte garna ga till polisen och krava pengarna tillbaka, eller hur

Verkligheten overtraffar alltid dikten

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in