2014-09-12, 12:33
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
RG sitter och säger att de har en lista som är annans egendom, det räcker.
Bara för att de säger att den mailats till dem betyder inte det att det är sant, det skall utredas.

Säg att jag sade att jag har fått Volvos kundergister mailat till mig, skulle jag då bli föremål för polisanmälan?
Du skulle förmodligen inte bli föremål för polisanmälan bara pga ett sådant påstående nej.
Medlem
a.eQualz.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag skrev igår:

Men kan man hacka CIA, Google, Apple och alla andra så vore det klokt att säga att ingen kan hacka oss. Det enda vi kan säga är att vi inte har någon kännedom om att vi blivit hackade, och så länge inga bevis på motsatsen visats upp, så lär jag tvivla på att Researchgruppen lyckats."

(FB) Researchgruppen påstår att de har Flashbacks databas

Vi lägger ner stora resurser på säkerheten. Vi gör allt som går att göra. Det betyder inte att ingen kan hacka oss, men det har troligtvis gjort att ingen lyckats tidigare. RG påstår att de lyckats, men vägrar visa upp något bevis på att så verkligen har hänt. Mot den information som kommit fram under de senaste dagarna så har jag mycket svårt att tro att det ligger någon sanning i detta.

Och vadå snacka bort det? Hur skulle vi kunna snacka bort det?
Det är väl mycket enkelt för RG att bevisa om de sitter på databasen.
Problemet just nu är att de påstår något som inte går att verifiera, och då står ord mot ord. Jag kan inte bevisa att RG inte har någon databas. Jag kan däremot säga att det är högst osannolikt.

De enda som kan bevisa något är RG. Det är de som påstår att de har databasen.
Och de vägrar lämna några bevis. De förväntar sig istället att alla ska lita på deras ord.

admin

Jag förstår om ni inte vill vidta några åtgärder så länge det inte finns några bevis. Det vore ju lite som att erkänna att RG vunnit. Men oavsett om databasen är ute på vift eller inte, jag tycker att det minsta man som användare ska kunna få göra är att byta alias. Som ni själva påstår, det går inte att garantera säkerheten och om databasen inte har läckt nu så kommer den mest sannolikt att göra det i framtiden. Jag personligen skulle vilja att man ska få ta bort inlägg/trådar bäst man vill, men jag förstår naturligtvis att det också förstör sammanhangen i trådarna. Det gör dock inte ett namnbyte. Det är en ganska enkel försäkring för att inte bli ihopkopplad med sin email på en eventuell lista.
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
En polisanmälan rörande ett intrång innebär för ALL media att FB lägger sig på rygg och säger "Ja, ni har våran medlemsdatabas". Något som inte är sant, och därför bör detta inte vara ett alternativ... Det kan vara ett senare alternativ om det visar sig att RG på något vis gjort dataintrång. Men innan dess är det Falsk tillvitelse, ett brott som stadgas i 15 kap. 7 § Brottsbalken.

mvh Juridikmodsen.

Om det nu finns ETT enda exempel, då kanske följande kan användas utan att det anses att fb lägger sig på rygg:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030389.HTM se t.ex kap 6 §20 samt §23
Senast redigerad av absolut-justice 2014-09-12 kl. 12:36.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Du skulle förmodligen inte bli föremål för polisanmälan bara pga ett sådant påstående nej.

Skitsnack. ^^se inlägget ovan av absolute-justice ^^
Senast redigerad av mypenisatrap 2014-09-12 kl. 12:35.
2014-09-12, 12:35
Medlem
SD-Connys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Nordisk.nu hacket är nog deras bästa lösenord. De sitter på alla lösenord som användes på nordisk.nu. De flesta använder samma lösenord på mejlen som på nordisk.nu. Det är bara logga in. Samma med facebook. Testa det lösenord som de hade på nordisk.nu så har du en mycket god chans att komma in. Har du deras mejl så är det lätt att veta vad de heter på facebook.

Dessutom kan du testa att logga in på flashback med diverse lösenord från nordisk.nu. En dator kan gissa ett par tusen lösenord även om man bara får gissa 5/15 min för en användare och en IP.

Om dom har FB identiteter är det troligtivis så dom har gjort det. Dom har hackat sig in på annat sätt.

Sen har dom som uppdrag att smutskasta FB och går därför ut med att dom har databasen för att samtidigt dölja sina riktiga metoder och källor.
Dom hävdar ju även att databasen skulle läckts av nån på FB , standard psy ops för att skapa oro och misstankar internt.

Då kan dom också läcka bara det lilla dom har och hävda att dom "visar ansvar" genom att inte publicera mer. Men dom har inget mer än dom individer dom har valt att hacka.
2014-09-12, 12:37
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
En polisanmälan rörande ett intrång innebär för ALL media att FB lägger sig på rygg och säger "Ja, ni har våran medlemsdatabas". Något som inte är sant, och därför bör detta inte vara ett alternativ... Det kan vara ett senare alternativ om det visar sig att RG på något vis gjort dataintrång. Men innan dess är det Falsk tillvitelse, ett brott som stadgas i 15 kap. 7 § Brottsbalken.

mvh Juridikmodsen.
Lägg av, pajas. Falsk tillvitelse kräver att Flashback i så fall har ett ont uppsåt. Att anmäla brott man tror kan ha begåtts är inte brottsligt.
2014-09-12, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Att de påstår att de fått databasen via mejl är helt enkelt för att skydda sig själva. Även om det de facto skulle visa sig att de har databasen i sin helhet och att denna tillkommit genom dataintrång så är polisen förhindrade att bedriva förundersökning mot RG pga meddelarskyddet.

Och om meddelarskyddet skall tillämpas avgör Åklagaren. Polisen gör inte ett knop utan en anmälan, innan dess kan inte saken avgöras.
2014-09-12, 12:41
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Skitsnack. ^^se inlägget ovan av absolute-justice ^^
Det är olagligt med intrång, men att i journalistiskt syfte sitta på material som är tillsänt en via mail är inte olagligt. Det är heller inte olagligt att ljuga om att man besitter material man inte har....
2014-09-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a.eQualz.b
Jag förstår om ni inte vill vidta några åtgärder så länge det inte finns några bevis. Det vore ju lite som att erkänna att RG vunnit. Men oavsett om databasen är ute på vift eller inte, jag tycker att det minsta man som användare ska kunna få göra är att byta alias. Som ni själva påstår, det går inte att garantera säkerheten och om databasen inte har läckt nu så kommer den mest sannolikt att göra det i framtiden. Jag personligen skulle vilja att man ska få ta bort inlägg/trådar bäst man vill, men jag förstår naturligtvis att det också förstör sammanhangen i trådarna. Det gör dock inte ett namnbyte. Det är en ganska enkel försäkring för att inte bli ihopkopplad med sin email på en eventuell lista.
Tyvärr finns det program där man kan se sånt som redan är borttaget.
2014-09-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttepuff
Korta versionen; du har fel.

Den något längre versionen; du har fel, därför att RG har en egen tydligt uttalad politisk agenda. Det finns ingen hejd vad dessa individer kan och kommer göra med DB om dom nu har den. Idag är det "nazister" som ska jagas. Imorgon är det "anti-feminister". I övermorgon något annat.

Dessutom skulle RG kunna hålla personer som "åsiktsgisslan" under många år framåt, helt enkelt genom att dom kan antingen tjuvhålla på fakta, eller fabricera uppgifter som spaskpressen köper med hull och hår.

Det gör mig beklämd att många inte tycks inse att RG är en samling personer som vill och kommer göra exakt som DOM vill, och i slutänden skiter fullstädnigt i om dom kör över någon eller några oskyldiga på vägen. Det är bara sånt som inträffar, ungefär som flugor mot vindrutan. Olyckligt, men inget att bry sig om. Det här handlar nämligen om politik, då kan inte några åskådare få stå ivägen.

Okej. Jättebra att du har en extrem kännedom för detta och kan helt utan några som helst bevis påpeka hur fel jag har. Jag säger precis som du: Du har fel.
2014-09-12, 12:45
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Lägg av, pajas. Falsk tillvitelse kräver att Flashback i så fall har ett ont uppsåt. Att anmäla brott man tror kan ha begåtts är inte brottsligt.

Fast det är ingen som tror att brott begåtts.

De har inte någon databas.
2014-09-12, 12:47
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det är olagligt med intrång, men att i journalistiskt syfte sitta på material som är tillsänt en via mail är inte olagligt. Det är heller inte olagligt att ljuga om att man besitter material man inte har....

Inte heller korrekt, undersökningsplikten, men risken är att vi spårar ur här, det bör tas i juridiktråden. Men är ni smarta på fb kan ni ju höra av er till farbror blå och säga att ni misstänker att "hackarna" som "hjälpt" RG misstänks vara samma som bröt sig in hos riksdagspartiernas maillådor, polisen har ju undersökningsplikt......get my point

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in