2014-03-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetpappa
De flesta är nog så pass insatta så att de inser att det sitter ett helt annat chassi i en KIA. KIA säljer inte bilar som är ens i närheten av den billigaste Porschen. Större motor, högre effekt per cylindervolym, lättare och dyrare material, dyrare bromsar, dyrare material i inredningen. Sen ska alla delar balanseras till en fungerande bil. Alltså detta är självklarheter. Så att du gör liknelser när du har noll koll tycker jag är lite pinsamt.

Du menar alltså att du har 100% koll, för att hålla oss till fakta, så VET du att de inte tar delar från samma fabriker, sedan att det kan skilja mellan storlek på delarna osv. Sedan har du även koll på vilket material tillverkarna använder som gör det skäligt att ha så stora prisskillnader, eller försöker du bara verka påläst och egentligen inte har den fakta som krävs för dina påståenden, för i så fall är det ju bara pinsamt.

Citat:
Zinzinos maskiner är inte så dyra att bygga och ligger förmodligen inom samma spann som andra tillverkare. Att de är dyrare här än i Frankrike beror ju på att Zinzino har ensamrätt och kan ta vilket pris de vill så länge de får ha kvar ensamrätten. Maskinerna är så klart patenterade så att ingen annan kan bygga kopior. Samma sak med själva kapslarna.

Detsamma gäller även här, har du fakta som du grundar dina påståenden på. Vet du vart allt tillverkas, vilka material som alla tillverkar använder sig av och hur de gör sina maskiner eller förmodar du att det är på ett visst sätt. Då handlar det ju egentligen bara om din personliga åsikt som inte grundar sig på någon fakta alls.
Du kanske kan hitta fler varor i Frankrike som är billigare, kanske vi skall ringa och fråga dem varför det skiljer mellan Sverige och Frankrike?

Citat:
Detta är en strategi ja! Men Zinzino gör varken eller, priset på maskinerna och priset på kapslarna är högre än hos konkurrenterna. Om du jämför prisbilden i Frankrike ser du att både kaffet och maskinerna är oftast tom billigare än konkurrenterna. Om man kollar på Zinzinos rapport så ser man att de inte kan sänka priserna eftersom kostnaderna för provision till försäljarna är för höga.

Varför måste billigast vara bäst eller mest eftertraktat? Om de ligger högre i pris än andra så kanske det är av en anledning, av samma anledning som att olika saker kostar från olika leverantörer. Zinzino levererar ju inte i Frankrike så då måste du nog fråga den leverantören varför priserna är så.
Du får gärna klistra in vilken rapport och vart det står att priserna inte går att sänka för att provisionen är för hög om detta nu inte är en personlig tolkning av siffrorna?

Citat:
Fine! Om folk vill betala ett högt pris pga av höga försäljningskostnader så låt dom göra det. Problemet är att många inom Zinzino köper kaffet för att de vill vara försäljare, inte för att de tycker kaffet är värt pengarna. På senaste tiden har Zinzino sagt att de fått en massa kunder. Det sammanfaller med Zinzino4Free. Tanken är att jag får kaffet gratis om mina vänner köper det också. Ligger i gråzonen mellan att vara försäljare och kund. För de som knappt får 4 vänner att dricka är ju ändå en stor del av säljkåren i ett vanligt MLM-företag och nu hamnar många där, registrerade som kunder.

Detta ser jag fortfarande som en personlig tolkning, tills dess att du visar på fakta som stödjer att det är pga provisionen som priserna är så höga. Jag betalar för att det är det enda kaffe som jag tycker är gott, har druckit annat kaffe men då mest av sociala skäl och inte för att jag själv valt det som jag gör nu. Har en sambo som inte går på fik längre för att hon tycker att kaffet vi har hemma är godare, vilket sparar många kronor då hon dricker latte hemma istället för på något fik. Så tycker vi det är värt det, helt klart.

Så många av de som är kunder vill egentligen vara försäljare men istället för att välja att vara försäljare, så blir de kunder och köper ett kaffe som de inte tycker är värt pengarna, har jag förstått dig rätt då?

Skulle du själv rekommendera något till dina vänner som du INTE är nöjd med?
Hur blir det en gråzon, är alla som delar olika tävlingar för att vinna saker på FB försäljer för det företag som de delar annonserna för? Vi har väl alltid rekommenderat saker som vi tycker om på samma sätt som vi inte rekommenderar saker som vi inte tycker om. Förstår då inte att man skall bli en försäljare bara för att man får något för det, man utför ju samma handling oavsett ersättning eller inte.

Citat:
Hur många tycker det är värt att bara vara vanliga kunder även om Zinzino4Free inte fanns? Vem vet!

Nej jag har inte skruvar sönder olika maskiner eller låtit en expert göra det. Men om du beaktar priserna på en vanlig marknad som Frankrike där både ert kaffe och Nescafe etc säljs så ser du att det inte är exceptionellt mkt bättre kvalité.

Hur ser jag att det inte är bättre kvalité på produkterna i Frankrike?

Citat:
Ja Zinzino har lyckats marknadsföra kaffet, men folk börjar snabbt fundera på om det finns billigare. Om jag var försäljare skulle jag starkt ogilla att en konkurrent höll på med parallelimport. Men det vet vi alla och att citatet ovan säger du för att du vill framstå som att det inte spelar nån roll.

Då får de väl beställa utomlands då om det är så att de skall försöka få det billigare, för samma kaffe går inte att köpa i Sverige. När det gäller parallellimport så är det väl någon för tillverkaren att bry sig om då det är de som Zinzino har avtalet med.

Citat:
Det kan vara en idé att kolla det för det är till syvende och sist nödvändigt att det går bra för bolaget så de kan betala ut provision. Alla år har nog varit starka kvartal, men man ser att Sverige är en svag marknad för just MLM. Jag tror att de i Sverige jobbar minst så bra som i andra länder men att folk är mer skeptiska till MLM som helhet här.

Provision betyder ju att det måste vara något resultat innan man betalar ut något. Så går det dåligt för företaget så betalar de ju inte ut lika mycket i provisioner. Du och jag har olika definition på svag marknad, kolla hur stor omsättning MLM-företag har i Sverige. Svag marknad anser jag att de som säljer telefonkort till alla de telefonkiosker har. Sedan så måste man ju kolla på marknaden som företagen jobbar med, hur stor omsättning har produkterna årligen. Det är ju på denna marknad som de skall ta marknadsandelar.

Citat:
Alltså, att nivåerna av fettsyror måste vara som i testet är ju inte allmänt accepterat i forskarvärlden. Det är ett par som förespråkar det ja, men vissa är ju dessutom involverade ekonomiskt i produkten.

Vara som i testet, hur skall det annars vara, testet visar ju bara hur det ser ut nu. Rekommendationerna skiljer sig lite mellan Livsmedelsverket och många av de som forskar inom området men om värden är över alla dessa rekommenderat värden oavsett om man tar någon annan produkt eller inte och sedan visar det att man är under alla dessa rekommenderade värden. Då kan jag inte argumentera med resultatet.

Citat:
Oavsett detta så finns inget patentskydd eller liknande. Zinzino har ju bara beställt produkten av en tillverkare, det kan andra göra också och kapa marginalerna. Att få det att framstå som att Zinzino har den enda produkten som fungerar är ju dumt.

Detta är ju en väldigt lik produkt:

http://www.arcticmed.se/

Vad får dig att tro att det är en sämre produkt?

Då är det ju bara att andra får göra det då, då är det ju bara ännu en bevis på att produkten fungerar. Sedan är det väl upp till företaget att göra något åt saken OM det skulle bli så, detta är ju bara ren spekulation.

Det är enda produkten som jag vet om där jag sett tester på resultaten, hört vad människor ha sagt. Denna produkt kan säkert vara minst lika bra eller så inte. Detta kan jag inte uttala mig om då jag inte har tillräckligt med kunskap om denna. Sedan är det inte min uppgift jag jobbar inte för dem och berättar bara vad jag vet om den produkt jag jobbar med. Om vi för sakens skull säger att denna är lika bra som Zinzinos, då skulle det ju innebära att det finns 2 aktörer som har produkter som fungerar och skall "slåss" om de kunder som använder alla andra. Hur skiljer sig detta från andra marknader, alla slåss väl om den marknad som de befinner sig på. Har det varit TV-apparater så har det funnits konkurrenter där osv.

Har du själv förresten använt någon av produkterna så att du kan prata från personligt perspektiv eller har du bara hittat ett forum för att få utlopp för negativa åsikter om något som du själv inte har erfarenhet av?
Personligen anser jag att man inte skall kritisera något som man inte har erfarenhet av. Jag kan inte kritisera hur piloter jobbar då jag inte vet hur det är att jobba som en sådan. Den argumentation som du använder går att applicera på vilket annat bolag som helst och man kan tycka att man har något att anmärka på. Har jobbat med MLM några år och enda gången som jag haft negativa tankar om företagen eller branschen är när jag själv inte gjort det som krävs. Då har jag helt enkelt inte gjort det jobb som man borde göra av olika anledningar.
Inget illa menat men jag tror att det är något av 2 anledningar, antingen har du jobbat med MLM och "misslyckats" i dina ögon och då skyller på branschen istället för att inse att du kanske inte gett det en ärlig chans, möjligtvis inte med rätt företag/produkt för dig eller så har du aldrig jobbat inom MLM. Då kommer du bara med personliga åsikter, vilket man får ha, dock så kanske man skall försiktig med att försöka förstå sig på en bransch som man inte har kunskap om.
Citera
2014-03-08, 20:11
Medlem
Fetpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronnholm
Du menar alltså att du har 100% koll, för att hålla oss till fakta, så VET du att de inte tar delar från samma fabriker, sedan att det kan skilja mellan storlek på delarna osv. Sedan har du även koll på vilket material tillverkarna använder som gör det skäligt att ha så stora prisskillnader, eller försöker du bara verka påläst och egentligen inte har den fakta som krävs för dina påståenden, för i så fall är det ju bara pinsamt.

Tja en anledning är att Porsche är dyrare är ju att dom byggs i Tyskland där lönerna är högre än i Sydkorea, Ryssland, Slovakien, övriga Asien där de flesta KIA-bilar byggs. Och jag hoppas du fattar att delar skiljer markant mellan en Kia Cee'd och en Porsche 911. Men om vi jämför Cayenne med Sportage så ser du att motorn är dubbelt så stor och typ dubbelt så kraftfull i Cayenne. Cayenne är mkt tyngre och har kraftfullare bromsar. Dyrare inredning.

Sedan kostar nya Cayenne och Sportage ungefär lika mkt i hela Europa. För övrigt anser jag att Kia är ett mkt bra och prisvärt märke.

Citat:
Detsamma gäller även här, har du fakta som du grundar dina påståenden på. Vet du vart allt tillverkas, vilka material som alla tillverkar använder sig av och hur de gör sina maskiner eller förmodar du att det är på ett visst sätt. Då handlar det ju egentligen bara om din personliga åsikt som inte grundar sig på någon fakta alls.
Du kanske kan hitta fler varor i Frankrike som är billigare, kanske vi skall ringa och fråga dem varför det skiljer mellan Sverige och Frankrike?

Hittar inga andra varor som är så pass mkt dyrare i Sverige än i Frankrike än just ert kaffe. Du får gärna visa på andra varor. Ert kaffe är UNIKT i denna bemärkelse.

Citat:
Varför måste billigast vara bäst eller mest eftertraktat? Om de ligger högre i pris än andra så kanske det är av en anledning, av samma anledning som att olika saker kostar från olika leverantörer. Zinzino levererar ju inte i Frankrike så då måste du nog fråga den leverantören varför priserna är så.
Du får gärna klistra in vilken rapport och vart det står att priserna inte går att sänka för att provisionen är för hög om detta nu inte är en personlig tolkning av siffrorna?

Det finns ingen som har ensamrätt på kaffet i Frankrike och antagligen får Zinzino betala mkt för kaffet för att få ensamrätt då de klagar över höga marginaler.

Citat:
Detta ser jag fortfarande som en personlig tolkning, tills dess att du visar på fakta som stödjer att det är pga provisionen som priserna är så höga. Jag betalar för att det är det enda kaffe som jag tycker är gott, har druckit annat kaffe men då mest av sociala skäl och inte för att jag själv valt det som jag gör nu. Har en sambo som inte går på fik längre för att hon tycker att kaffet vi har hemma är godare, vilket sparar många kronor då hon dricker latte hemma istället för på något fik. Så tycker vi det är värt det, helt klart.

Kolla i rapporter på Aktietorget, kostnad sålda varor är 50 %. Närmare än så kommer vi inte men vilka andra kostnader är så stora förutom provision?

Ja det är inget fel på kaffet så den diskussionen släpper vi.

Citat:
Så många av de som är kunder vill egentligen vara försäljare men istället för att välja att vara försäljare, så blir de kunder och köper ett kaffe som de inte tycker är värt pengarna, har jag förstått dig rätt då?

Exakt, eftersom det är billigare att vara kund än försäljare så kan man lika gärna bli kund först om man hittar max fyra nya kunder. Hittar man fler lönar det sig att vara försäljare.

Citat:
Skulle du själv rekommendera något till dina vänner som du INTE är nöjd med?

Jag rekommenderar inte saker till vänner, jag ger min bedömning sen kan de göra vad de vill.

Citat:
Hur blir det en gråzon, är alla som delar olika tävlingar för att vinna saker på FB försäljer för det företag som de delar annonserna för? Vi har väl alltid rekommenderat saker som vi tycker om på samma sätt som vi inte rekommenderar saker som vi inte tycker om. Förstår då inte att man skall bli en försäljare bara för att man får något för det, man utför ju samma handling oavsett ersättning eller inte.

Det är ju självklart att motivationen för att få andra att börja konsumera är större om man själv får konsumera gratis som kompensation.

Skattemässigt undrar jag om detta också.

Citat:
Hur ser jag att det inte är bättre kvalité på produkterna i Frankrike?

Det är exakt samma produkter.

Citat:
Då får de väl beställa utomlands då om det är så att de skall försöka få det billigare, för samma kaffe går inte att köpa i Sverige. När det gäller parallellimport så är det väl någon för tillverkaren att bry sig om då det är de som Zinzino har avtalet med.

Tillverkaren försöker på olika sätt förhindra parallellimport. Dock är det lagligt att göra det. Det http://www.kohvitellimus.ee/index.php gör att de tar hand om den detaljen och distribuerar vidare. Även till försäljare inom Zinzino.

Citat:
Provision betyder ju att det måste vara något resultat innan man betalar ut något. Så går det dåligt för företaget så betalar de ju inte ut lika mycket i provisioner. Du och jag har olika definition på svag marknad, kolla hur stor omsättning MLM-företag har i Sverige. Svag marknad anser jag att de som säljer telefonkort till alla de telefonkiosker har. Sedan så måste man ju kolla på marknaden som företagen jobbar med, hur stor omsättning har produkterna årligen. Det är ju på denna marknad som de skall ta marknadsandelar.

Förhållandevis har MLM-bolag låg omsättning i Sverige. Dessutom är Sverige en av de största kaffekonsumenterna men ändå en mkt liten marknad för Zinzino, märkligt va?

Ja, säger ju att det är bra att kolla hur det går för handen som föder en.

Citat:
Vara som i testet, hur skall det annars vara, testet visar ju bara hur det ser ut nu. Rekommendationerna skiljer sig lite mellan Livsmedelsverket och många av de som forskar inom området men om värden är över alla dessa rekommenderat värden oavsett om man tar någon annan produkt eller inte och sedan visar det att man är under alla dessa rekommenderade värden. Då kan jag inte argumentera med resultatet.

Testet mäter vissa specifika fettsyror, det finns ingen allmän rekommendation kring dom. Många forskare som rekommenderar har även ekonomiska incitament att rekommendera.

Citat:
Då är det ju bara att andra får göra det då, då är det ju bara ännu en bevis på att produkten fungerar. Sedan är det väl upp till företaget att göra något åt saken OM det skulle bli så, detta är ju bara ren spekulation.

Det är inte spekulation, det finns konkurrenter som säljer exakt samma produkt.

http://arcticmed.se/

Citat:
Det är enda produkten som jag vet om där jag sett tester på resultaten, hört vad människor ha sagt. Denna produkt kan säkert vara minst lika bra eller så inte. Detta kan jag inte uttala mig om då jag inte har tillräckligt med kunskap om denna. Sedan är det inte min uppgift jag jobbar inte för dem och berättar bara vad jag vet om den produkt jag jobbar med. Om vi för sakens skull säger att denna är lika bra som Zinzinos, då skulle det ju innebära att det finns 2 aktörer som har produkter som fungerar och skall "slåss" om de kunder som använder alla andra. Hur skiljer sig detta från andra marknader, alla slåss väl om den marknad som de befinner sig på. Har det varit TV-apparater så har det funnits konkurrenter där osv.

Kan vara bra att spekulera i framtiden för om marginalerna försvinner blir det ingen provision. För övrigt skulle jag inte köpa en produkt av dig om du inte kan förklara varför jag inte ska köpa konkurrentens.

Ovanstående aktör har för övrigt ett mer omfattande test.

Citat:
Har du själv förresten använt någon av produkterna så att du kan prata från personligt perspektiv eller har du bara hittat ett forum för att få utlopp för negativa åsikter om något som du själv inte har erfarenhet av?
Personligen anser jag att man inte skall kritisera något som man inte har erfarenhet av. Jag kan inte kritisera hur piloter jobbar då jag inte vet hur det är att jobba som en sådan. Den argumentation som du använder går att applicera på vilket annat bolag som helst och man kan tycka att man har något att anmärka på. Har jobbat med MLM några år och enda gången som jag haft negativa tankar om företagen eller branschen är när jag själv inte gjort det som krävs. Då har jag helt enkelt inte gjort det jobb som man borde göra av olika anledningar.
Inget illa menat men jag tror att det är något av 2 anledningar, antingen har du jobbat med MLM och "misslyckats" i dina ögon och då skyller på branschen istället för att inse att du kanske inte gett det en ärlig chans, möjligtvis inte med rätt företag/produkt för dig eller så har du aldrig jobbat inom MLM. Då kommer du bara med personliga åsikter, vilket man får ha, dock så kanske man skall försiktig med att försöka förstå sig på en bransch som man inte har kunskap om.

Jag har sett och provat produkterna på riktigt, men det är inte det väsentliga. Jag argumenterar bara om saker som är info som vem som helst kan kolla upp. Det är ju inte raketforskning att göra en analys på ett företag. Kolla avanzas aktieforum, där sitter folk och har åsikter fast de aldrig sett företaget på riktigt eller träffat styrelsen eller provat produkter.

Detta är ett offentligt forum där vem som helst får argumentera.
Senast redigerad av Fetpappa 2014-03-08 kl. 20:31.
Citera
2014-03-09, 08:53
Medlem
Zinzino - pyramidspel?

Lyssna på Eric Worre - hur man rekryterar, 8 steg till inbjudan.
http://www.youtube.com/watch?v=tH7qKGTwdso
Börjar från 56.08 och framåt

Tim Sales pratar om MLM om det är pyramidspel eller ej.
http://www.youtube.com/watch?v=kF7NHipU0NA
Lyssna ifrån 4.40 och 10 sekunder framåt.

Dragons Den - Bucket List MLM
http://www.youtube.com/watch?v=U2mVs12eRcA

Dragons Den - Lyoness MLM
http://www.youtube.com/watch?v=BrwwC6KuS7Y
Citera
2014-03-13, 11:44
Medlem
Fetpappas avatar
Recension av Zinzino av känd MLM-sajt:

Citat:
Outside of those participating in the Zinzino business opportunity, I have no idea who is paying more for coffee from Zinzino than the manufacturer themselves are selling it for retail.

Couple that with the outdated and complicated compensation plan Zinzino use and this is probably an opportunity best steered well clear of.

http://behindmlm.com/companies/zinzino-review-overpriced-espresso-coffee-pods/
Citera
2014-08-10, 11:51
Medlem
Howarks avatar
Någon som har några nyheter om detta företag?

En person i min vänkrets försökte rekrytera mig och mina andra vänner till det här. Efter att han varit här och presenterat denna fantastiska affärsmöjlighet kollade jag upp företaget på internet, och det visade ju sig inte vara en så fantastisk möjlighet, något jag kände på mig redan från första stund. Rekryteraren snackade en jäkla massa om att han ville "hjälpa folk" och det var därför han gjorde det här... Jag sa naturligtvis nej, men många av mina andra vänner accepterade erbjudandet och jobbar nu för de här. Finns det något man kan göra åt det, dvs. rädda dem ur det här? Denna person försöker nu rekrytera eller sälja det här skitdyra kaffet till alla våra gemensamma vänner De matade information i en och krävde i princip att man fortsatte att gå på deras möten. Utan att fråga om man ville frågade de bara när man hade tid med nästa möte.
Citera
2014-09-08, 19:27
Medlem
Någon som har ny info om det här företaget?
Citera
2014-09-08, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Howark
Någon som har några nyheter om detta företag?

En person i min vänkrets försökte rekrytera mig och mina andra vänner till det här. Efter att han varit här och presenterat denna fantastiska affärsmöjlighet kollade jag upp företaget på internet, och det visade ju sig inte vara en så fantastisk möjlighet, något jag kände på mig redan från första stund. .

Vad är det som inte är en fantastisk möjlighet som du har hittat, då du formulerar dig så?

Citat:
Rekryteraren snackade en jäkla massa om att han ville "hjälpa folk" och det var därför han gjorde det här... Jag sa naturligtvis nej, men många av mina andra vänner accepterade erbjudandet och jobbar nu för de här. Finns det något man kan göra åt det, dvs. rädda dem ur det här?

Vad är det för fel att hjälpa folk?
Intressant teori om att behöva rädda folk från en viss typ av bransch. Hade du sagt detsamma om det utbildat sig under flera år och blivit läkare/advokat eller i vilken annan bransch som helst? Har du känt dig tvingad att rädda dem också. Lite hårt sagt men helt ärligt så tror jag du är avundsjuk på att det vågar göra något annat och att du nu känner dig utanför. Jag kan ha helt fel men så som du formulerar dig verkar det vara så.

Citat:
Denna person försöker nu rekrytera eller sälja det här skitdyra kaffet till alla våra gemensamma vänner De matade information i en och krävde i princip att man fortsatte att gå på deras möten. Utan att fråga om man ville frågade de bara när man hade tid med nästa möte.
Citera
2014-09-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalplast
Någon som har ny info om det här företaget?

Beror väl på vad du menar med ny info.
Företaget har expanderat till 2 nya länder.
Aktien har stigit på börsen.
Fortsatt stark tillväxt i alla länder.

Detta tycker jag låter fantastiskt, skulle vara för vilket företag som helst.

Eller var du ute efter någon mer specifik information?
Citera
2014-09-08, 23:59
Medlem
Citat:
Tja en anledning är att Porsche är dyrare är ju att dom byggs i Tyskland där lönerna är högre än i Sydkorea, Ryssland, Slovakien, övriga Asien där de flesta KIA-bilar byggs. Och jag hoppas du fattar att delar skiljer markant mellan en Kia Cee'd och en Porsche 911. Men om vi jämför Cayenne med Sportage så ser du att motorn är dubbelt så stor och typ dubbelt så kraftfull i Cayenne. Cayenne är mkt tyngre och har kraftfullare bromsar. Dyrare inredning.

Sedan kostar nya Cayenne och Sportage ungefär lika mkt i hela Europa. För övrigt anser jag att Kia är ett mkt bra och prisvärt märke.

Där har du ju redan argumenten, det kostar olika att producera produkter beroende på vad det är man tillverkar. Tanken är ju att man inte kan jämföra bil och bil på samma sätt som man inte kan jämföra kaffemaskin och kaffemaskin, det är skillnader på kvalité, material osv.

Citat:
Hittar inga andra varor som är så pass mkt dyrare i Sverige än i Frankrike än just ert kaffe. Du får gärna visa på andra varor. Ert kaffe är UNIKT i denna bemärkelse.

Det finns ingen som har ensamrätt på kaffet i Frankrike och antagligen får Zinzino betala mkt för kaffet för att få ensamrätt då de klagar över höga marginaler.

Kolla i rapporter på Aktietorget, kostnad sålda varor är 50 %. Närmare än så kommer vi inte men vilka andra kostnader är så stora förutom provision?

Eftersom ingen av oss kan presentera 100% ren fakta så är allt ren spekulation. Där kan vi diskutera hur länga som helst då vi väljer att se olika på sakerna. Skulle man dela upp kostnaden hos alla företag och de räknade med reklam så skulle det nog bli väldigt dyrt för alla. Troligtvis så är detta totala kostnaden som Zinzino har för produkten innan de kommer ut till kund då provision, logistik osv är inräknade.

Citat:
Exakt, eftersom det är billigare att vara kund än försäljare så kan man lika gärna bli kund först om man hittar max fyra nya kunder. Hittar man fler lönar det sig att vara försäljare.

Det är billigare att vara partner till företaget för det kostar inget, så detta påstående är inte riktigt rätt.

Citat:
Jag rekommenderar inte saker till vänner, jag ger min bedömning sen kan de göra vad de vill.

Detta synar jag dig riktigt ordentlig på av den enkla anledning att jag tvivlar på att du aldrig rekommenderat något i ditt liv. Oavsett om det är en bra restaurang, film, bok, butik eller vad den nu än är. Sedan får du kalla det var du vill, bedömning eller något annat, så är det samma sak.

Citat:
Förhållandevis har MLM-bolag låg omsättning i Sverige. Dessutom är Sverige en av de största kaffekonsumenterna men ändå en mkt liten marknad för Zinzino, märkligt va?
Om du kallar omsättning som MLM-bolag har i Sverige för 1,5 miljarder kronor som liten, så håller jag inte med dig. Detta är på de bolag som är med i direkthandelsföreningen och man räknar med att ca 150.000 personer i Sverige har jobb pga av att dessa företag finns då det behövs administration, logistik osv till de varor och tjänster som de förmedlar.
Tycker inte det är märkligt att Sverige är en liten marknad, då det är alldeles för få som gjort jobbet eller som jobbar med Zinzino. Skulle det vara lika många som kände till Zinzino som känner till Gevalia eller Löfbergs Lila så skulle det se helt annorlunda ut, så potentialen är ju enorm.

Citat:
Testet mäter vissa specifika fettsyror, det finns ingen allmän rekommendation kring dom. Många forskare som rekommenderar har även ekonomiska incitament att rekommendera.
Så du kallar inte rekommendationerna som Nordiska ministerrådet och Livsmedelverket som allmänna?

Citat:
Kan vara bra att spekulera i framtiden för om marginalerna försvinner blir det ingen provision. För övrigt skulle jag inte köpa en produkt av dig om du inte kan förklara varför jag inte ska köpa konkurrentens.
Varför skall jag kunna allt om konkurrenterna, det är väl bättre att vara expert på de produkter man jobbar med. Tror inte du har samma inställning när du köper andra varor eller tjänster. Förväntar du dig att du går in hos en försäljer av Volvo som skall kunna allt om konkurrenterna?
Det är väl bättre att förklara vad som är bra med den produkt man jobbar med, har du sedan intresse av att kolla upp konkurrenterna så gör då det genom att fråga dem. Därefter har du ju pratat med de som är experter på sina egna produkter och kan göra ett val grundat på fakta/information som du fått.

Citat:
Jag har sett och provat produkterna på riktigt, men det är inte det väsentliga. Jag argumenterar bara om saker som är info som vem som helst kan kolla upp. Det är ju inte raketforskning att göra en analys på ett företag. Kolla avanzas aktieforum, där sitter folk och har åsikter fast de aldrig sett företaget på riktigt eller träffat styrelsen eller provat produkter.

Detta är ett offentligt forum där vem som helst får argumentera.

Jag håller med dig till 100%, alla får argumentera, det är bara bra. Men mycket av det du gör är exakt det som de gör på aktieforum, spekulerar. Det är ju det man gör på aktiemarknaden, man spekulerar om företag och hur det skall gå för företagen. Du kollar och tar reda på saker samtidigt som du spekulerar om saker. När du väl går in på hårda fakta blir det en annan sak, ta reda på vad som skiljer produkterna åt och sedan argumentera för och nackdelar.
Citera
2014-09-12, 09:11
Medlem
Till Howark:

Jag anser att Multi- Level Marketing (MLM) är inget annat än ett spelsystem där den som är längst upp i pyramiden tjänar de stora pengarna.

Det är enkel matematik, de som är längre ner har svårare att få ihop de summor man pratar om.

Läs inlägg som El Feroz har skrivit #101

Vidare så hänvisar jag till mitt inlägg #123

Är någonting för bra för att vara sant så är det ofta så.
Citera
2014-09-30, 15:17
Medlem
HemleNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyyps
Till Howark:

Jag anser att Multi- Level Marketing (MLM) är inget annat än ett spelsystem där den som är längst upp i pyramiden tjänar de stora pengarna.

Det är enkel matematik, de som är längre ner har svårare att få ihop de summor man pratar om.

Läs inlägg som El Feroz har skrivit #101

Vidare så hänvisar jag till mitt inlägg #123

Är någonting för bra för att vara sant så är det ofta så.

Blev iväglurad till en såndär presentation idag av en gammal kollega, kan vara det löjligaste jag varit med om... Här följer en kort summering:

Tiden bestämdes till kl 12, jag anländer fem i och möts av min ex-kollega. Det visar sig dock ha blivit ett litet missförstånd så hans "vän" skulle inte dyka upp förän en kvart senare. Den kvarten spenderas med att jag får en kopp kaffe och får höra hur framgångsrik hans nya vän är tack vare deras affärsidé, han körde minsann en Jaguar!
Prick 12.15 rullar det in en Jaguar på parkeringen, just den här var dock väldigt repig, och ger ett allmänt skabbigt intryck (bilen är dessutom nyimporterad och saknade svenska skyltar...). Efter ett spektakel där min kollegas farbror kommer ut på parkeringen för att titta på den nya lyxkärran och lite allmänt snack så blir det rätt pinsam stämning när det visar sig att Rs5'an som stod parkerad bredvid var min, svårt att verka framgångsrik när det 10 år yngre"offret" kör flashigare bil...
Får också reda på att han (med tanke på mitt bilintresse) lämpligt nog tidigare hade jobbat som bilrekondare, en historia som kändes väldigt osannolik med tanke på att lacken på hans dyra lyxjagga såg ut ungefär som på valfri taxibil...

Nåja, vi går in och min kollega lämnar mig och säljaren ensamma tillräckligt länge för att jag ska hinna tala om att jag var lastbilschaufför, något han tydligen själv hade jobbat med faktiskt! (). Min kollega kommer in och bjuder oss på ännu varsin kopp kaffe och han förklarar lite snabbt hur han utan betyg hade jobbat på biltvätten tills den dag han fick sparken och en farbror hade introducerat honom för en unik affärsmetod som hade lett till att han under ett par år tjänade flera hundra tusen i månaden! Tyvärr hade han levt över sina tillgångar så han gick i personlig konkurs och till slut hade hans vän Örjan (ja just det!) fått gå in och betala av hans skulder och erbjöd honom ett jobb i hans nystartade bolag.

Här någonstans åker en laptop upp på bordet och jag får se en 10min lång film om hur ohälsosamt vi lever idag och att allting ordnar sig om vi bara äter deras olja, och sedan lite lyckohistorier om folk som blivit ekonomiskt oberoende av att starta upp sina framgångsrika säljteam... Inser ju direkt vilket skitsnack allt det här är, men samtidigt är det sjukt fascinerande så jag spelar intresserad för att få honom att berätta vidare om guld och gröna skogar medans min kollega nickar instämmande. När han frågar mig om jag är intresserad säger jag att jag definitivt behöver fundera på saken ett par dagar, jag fick en liten broschyr om deras företag och rådet att inte prata med mina vänner om det här utan att det var vettigare att gå med och sen värva dem från tom kula istf att bolla idéer med dem i ett såhär tidigt stadie (Här hade jag riktigt svårt att hålla mig för skratt!). Nåja, vi bestämde en tid för ett nytt möte på fredag och jag skulle skriva ner alla mina frågor och funderingar jag hade så skulle han svara på allt då, det var viktigt att jag kände förtroende! Sa att jag hade en fråga redan nu.
"-Ja, eftersom det här är ett pyramidspel så undrar jag ju såklart på vilken nivå i pyramiden jag hamnar om jag skulle gå med nu"
"-Vi säger inte pyramidspel, det har fått så negativ klang... men jag förstår din fråga. Om vi säger att Örjan är på toppen så är jag direkt under honom, och sen har jag startat upp en massa säljteam *rabblar upp namn* så du lär väl vara ungefär 15'e från toppen isf, men det där med nivåer är ju inte så viktigt egentligen. Allt handlar om driv! Min morsa är ju också med och hon ligger över mig men jag tjänar mer eftersom jag värvat fler!" (Var du inte näst högst upp nyss?).
Nåja, vi bestämde möte igen i slutet av veckan så jag skulle få en chans att fundera.
Jag är ju ändå ledig den dagen och har inget bättre för mig, kul att slösa lite mer av hans tid också!

Så nu tänkte jag höra med er om ni har några lämpliga frågor jag kan ta med mig som kommer få honom att tappa tråden helt?
Citera
2014-09-30, 22:22
Medlem
Zilvios avatar
Tack för upplysande varningar!
Fan jag var nära att investera i aktien som stigit rätt bra de senaste månaderna.

När faller korthuset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in