2014-01-22, 22:16
Medlem
bingo!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronnholm
Då var vi här igen, bara för att du tror att "vanliga" produkter inte säljs inom MLM företag betyder inte att de inte gör det. MLM har funnits länge, finns idag och kommer finnas i framtiden. Precis som alltid kommer det att finnas folk som väljer det som karriär och de som inte gör det.
Nu har vi det är med fakta igen, MLM handlar om marknadsföring. Det är ett annat alternativ än att hyra in kändisar och köpa tv, radio eller tidningsreklam. Istället för att lägga pengar på detta så har de ett belöningssystem för dem som marknadsför produkterna.

Men då är knappast MLM bra marknadsföringsmetod eftersom allt som oftast är produkterna dyrare än konkurenternas, vad detta beror på kan ni uppenbarligen inte svara på. Vare sig det handlar om aloe vera, dammsugare, doftande ljus, plastförpackningar eller just kaffemaskiner som är mångfaldigt dyrare än jämnlika varor så det finns inget som rättfärdigar det priset. Eller tycker du att MLM företag är serviceinriktade med deras påträngande försäljare att servicen rättfärdigar dom högre priserna?

Citat:
En del av produkterna har funnits ute i butiker men inte fått den exponering som tillverkarna varit ute efter och då har man valt att använda sig av MLM företag eller så har MLM företag köpt in sig i produkten/företag för att de tror på den.

Men du som försäljare borde veta att bra produkter säljer sig av sig själv. En bra tumregel är att ju sämre produkt det är, desto mer ansträngning krävs det för att sälja det. Se MLM, telefonförsäljare, dörr-till-dörr säljare etc.
Citat:
Det är samma sak här, alla tillverkare har sina egna maskiner och väljer sin egen väg att marknadsföra sina produkter. Varför skulle i så fall folk vilja jobba med MLM om samma produkter fanns ute i butikerna. Maskinen i sig kanske inte är helt överlägsen alla andra, det handlar väl lite om tyckte och smak samt vilken funktion man är ute efter. Sedan måste man ju kolla upp vilken typ av kaffe som levereras med respektive maskin. Vill man ha kvalitetskaffe som är handplockat, ej besprutat och förberett i en miljöcertifierad fabrik kanske man inte skall välja att köpa en Tassimo osv.

Återigen, starka varumärken säljer sig själv utan att MLM-folk måste trycka broschyrer upp i ansiktet på folk för att få dom att köpa. Era varor o andra sidan saknar den köpkraften för annars hade produkterna varit i hyllorna i butikerna. Rätt logiskt eller hur?

Citat:
Om du riktigt tänker efter vad du skriver, känns det riktigt rätt då? Tittade senast idag på zinzinos hemsida och vad jag kan se så säljer de fortfarande kaffemaskiner. Slutade apple sälja datorer när de började med iPhone? Slutade de med telefoner när de började med ipads? Tänk hur det vore om alla företag bara sålde en enda produkt... är det så du tänker?

Ja jag tittade också på eran hemsida idag och mycket riktigt säljer ni kaffemaskinerna. Men steget från att sälja kaffemaskiner till fiskolja är rätt stor, särskilt för ett företag som inte har så stort spann på sitt sortiment.
Om du tänker efter så kanske du inser att skillnaden mellan datorer, mp3-spelare och mobiltelefoner inte är särskilt stor. Skulle dom göra helomvändningen som Zinzino som är världsledande kaffetillverkare () till att göra fiskolja så vore det som att Apple börjar tillverka kapsylöppnare.
Senast redigerad av bingo! 2014-01-22 kl. 22:18.
Citera
2014-01-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Men då är knappast MLM bra marknadsföringsmetod eftersom allt som oftast är produkterna dyrare än konkurenternas, vad detta beror på kan ni uppenbarligen inte svara på. Vare sig det handlar om aloe vera, dammsugare, doftande ljus, plastförpackningar eller just kaffemaskiner som är mångfaldigt dyrare än jämnlika varor så det finns inget som rättfärdigar det priset. Eller tycker du att MLM företag är serviceinriktade med deras påträngande försäljare att servicen rättfärdigar dom högre priserna?
Inte, så du menar ett företag som bara betalar för en såld produkt och inte för reklamtid är ett dåligt affärskoncept? Tycker det verkar genialiskt, företaget betalar ju inget om de inte får något sålt. Kolla upp siffrorna hur mycket företag spenderar i reklam och denna reklam är det inte säkert att de får någon ROI på. När du jämför produkter så kan du inte jämföra äpplen och päron, det måste ju vara likvärdiga produkter. Du jämför väl inte bilar på samma sätt, porche med skoda? Återigen, ingen jag vet som sysslar med MLM har det arbetssätt som du beskriver, så du kan inte dra ner en hel bransch för att folk missköter sig. Bara för att man möter en jobbig person inom vilket yrke som helst så betyder inte det att alla företag inom den branschen är ruttna ägg.

Citat:
Men du som försäljare borde veta att bra produkter säljer sig av sig själv. En bra tumregel är att ju sämre produkt det är, desto mer ansträngning krävs det för att sälja det. Se MLM, telefonförsäljare, dörr-till-dörr säljare etc.
Intressant teori, hur skall folk få reda på en produkt tycker du? Visa upp den i ett skyltfönster eller på en hylla i butik, då förstår alla exakt allt om produkterna? Du har ju missat hela poängen med MLM(Multilevel Marketing), det är en marknadsföringsmetod inte en säljmetod. Har du då mer förtroende att gå till elgiganten och fråga försäljaren där om produkterna? Jag själv jobbat i butik och det som blev rekommenderat av de flesta säljare var de som de hade mest bonus på eller sådant som butiken/kedjan hade störst vinst på. Är det sedan fel att ha möjlighet att smaka på en vara innan man bestämmer sig för att köpa? Du kan ju prova gå till någon butik som säljer kaffemaskiner och fråga om du får en kopp av varje maskin och smak innan du bestämmer dig.

Citat:
Återigen, starka varumärken säljer sig själv utan att MLM-folk måste trycka broschyrer upp i ansiktet på folk för att få dom att köpa. Era varor o andra sidan saknar den köpkraften för annars hade produkterna varit i hyllorna i butikerna. Rätt logiskt eller hur?
Det är inte det minsta logiskt? Om 10 personer går in i en butik och skall köpa en TV, vilken TV tror du då folk köper? Köper alla samma sak för den har störst köpkraft? Nej alla kommer handla efter tycke och smak och har en massa olika modeller och märken att välja mellan, produkterna som står där blir bara en i mängden. Inte ett bra sätt att markandsföra sig på, varför lägge företag då pengar på reklam i olika medier. De har ju bara behövt kontakta dig och berätta hur man gör den mest köpstarka produkten.

Citat:
Ja jag tittade också på eran hemsida idag och mycket riktigt säljer ni kaffemaskinerna. Men steget från att sälja kaffemaskiner till fiskolja är rätt stor, särskilt för ett företag som inte har så stort spann på sitt sortiment.
Om du tänker efter så kanske du inser att skillnaden mellan datorer, mp3-spelare och mobiltelefoner inte är särskilt stor. Skulle dom göra helomvändningen som Zinzino som är världsledande kaffetillverkare () till att göra fiskolja så vore det som att Apple börjar tillverka kapsylöppnare.
Nu plockar du saker i luften igen, varför skulle steget mellan kaffe och Omega-3 vara så stort? Du vet väl om att båda är bra för hälsan eller du kanske skall ta reda på hur det ligger till före du skriver. Vad spelar det för roll egentligen hur många produkter det är? Jag är helt övertygad om att det kommer att komma fler produkter också om det är något som verkar vettigt och har samma kvalite.
Senast redigerad av ronnholm 2014-01-22 kl. 23:32.
Citera
2014-02-03, 17:40
Medlem
Till: ronnholm

Vänligen läs igenom El Feroz inlägg (#101 - sid 9 - 2013-09-01) och kommentera sedan det.

Tack på förhand

Spyyps
Senast redigerad av Spyyps 2014-02-03 kl. 17:43.
Citera
2014-02-03, 19:39
Medlem
Jag kan hålla med om mycket av det han skriver, jag försvarar inte alla MLM företag, det är inte det jag påstår. Man att dömma ut en hel bransch pga av sina erfarenheter med ett företag eller med några partners/representater tycker jag personligen är dumt.
Precis som alla andra branscher finns det bra och dåliga företag/personer som jobbar eller är verksamma på något sätt.
Jag har personligen varit på ett 10-tal presentationer där jag tackat nej till den "möjlighet" som de presenterat. Anledningen att jag lyssnat är att jag är intresserad/nyfiken på branschen men för den skull så hoppas jag inte på första bästa företag. Jag har ju möjlighet att välja om jag vill jobba med dessa personer, är de seriösa, jobbar de på ett sådant sätt som jag kan stå för. Detsamma gäller företaget som de representerar. Är de medlemmar i DF eller inte osv, det är många frågeställningar och sist men inte minst, magkänslan.

Anna Lindhs död. Mordet på justitieministern berörde många av oss, men på följande veckas säljmöte manade talaren till nya ekonomiska stordåd med orden: "Resten av förlorarna i det här landet kan sörja henne, men vi vet att cash is king!" Kollektivet stod snart - som vanligt - upp bland bänkarna och skanderade med knutna nävar: "Cash is king!" Bland dem människor jag länge känt, bland dem högutbildade, bland dem en hel del jag inte längre kände igen.

Det som ha skrivit ovan är ju rent ut sagt fördjävligt. Personligen skulle jag dragit en ramsa och sedan rest mig upp och gått ut direkt vid ett sådant uttalande, detta är inte seriöst.
Man att man bedömmer alla andra MLM företag pga av denna incident är trångsynt. Det finns dem som är seriösa och som sköter de etiska och moraliska stadgarna som finns för de som är medlemmar i DF(Direkthandelsföreningen).

Detta är ett kontrollorgan som ser till att regler för denna bransch följs. Det är fullt möjligt att anmäla företag som inte sköter sig och på så vis få bort de som förstör ryktet och är företaget seriöst så kommer den/de personer som inte följer dessa att uteslutas från att få vara partner. Kan inte tänka mig att ett seriöst företag skulle acceptera att deras egna "ansikten" utåt skulle bedriva verksamheten på sådant sätt.

För att tänkte lite generellt så fungerar mycket idag lite som "nätverk", vilken vara du än handlar så är det personer eller företag som tar en del av kakan innan tjänst/vara hamnar hos användaren. Då pratar jag om tillverkning, lagerhållning, distribution, försäljning osv. Då förstår jag inte varför det skall vara så fult att man som privatperson vill vara delaktig i denna kedja och ta en del av kakan. Men återigen, det finns bra och dåliga företag. Så man skall granska noga innan man väljer och alla som är intresserade kommer inte välja samma företag, det är viktigt att tro på det man skall marknadsföra också.

Hoppas detta var svar nog eller missade jag något som du ville jag skulle svara på?
Citera
2014-02-03, 19:55
Medlem
Till: ronnholm

Tack för ditt svar, jag är nöjd med det.

//Spyyps
Citera
2014-02-06, 03:34
Medlem
Fetpappas avatar
Citat:
Inte, så du menar ett företag som bara betalar för en såld produkt och inte för reklamtid är ett dåligt affärskoncept? Tycker det verkar genialiskt, företaget betalar ju inget om de inte får något sålt. Kolla upp siffrorna hur mycket företag spenderar i reklam och denna reklam är det inte säkert att de får någon ROI på. När du jämför produkter så kan du inte jämföra äpplen och päron, det måste ju vara likvärdiga produkter. Du jämför väl inte bilar på samma sätt, porche med skoda? Återigen, ingen jag vet som sysslar med MLM har det arbetssätt som du beskriver, så du kan inte dra ner en hel bransch för att folk missköter sig. Bara för att man möter en jobbig person inom vilket yrke som helst så betyder inte det att alla företag inom den branschen är ruttna ägg.

Jämför man priserna på de produkter som säljs av MLM-bolag och de som säljs med traditionell marknadsföring och distribution så är MLM generellt dyrare. Så att MLM-bolag sparar in på marknadsföringskostnader är ju en klen tröst för kunden när royalties kostar så mkt.

Citat:
Intressant teori, hur skall folk få reda på en produkt tycker du? Visa upp den i ett skyltfönster eller på en hylla i butik, då förstår alla exakt allt om produkterna? Du har ju missat hela poängen med MLM(Multilevel Marketing), det är en marknadsföringsmetod inte en säljmetod. Har du då mer förtroende att gå till elgiganten och fråga försäljaren där om produkterna? Jag själv jobbat i butik och det som blev rekommenderat av de flesta säljare var de som de hade mest bonus på eller sådant som butiken/kedjan hade störst vinst på. Är det sedan fel att ha möjlighet att smaka på en vara innan man bestämmer sig för att köpa? Du kan ju prova gå till någon butik som säljer kaffemaskiner och fråga om du får en kopp av varje maskin och smak innan du bestämmer dig.

Man kan tex kolla recensioner av privatpersoner eller proffs. Dock finns en poäng med att man kan testa produkten, problemet är att det inte finns ett sätt att ta betalt för denna merservice då det gäller fortsatta beställningar. Jo det finns ju sätt, men om de håller på lång sikt är tveksamt.

Citat:
Nu plockar du saker i luften igen, varför skulle steget mellan kaffe och Omega-3 vara så stort? Du vet väl om att båda är bra för hälsan eller du kanske skall ta reda på hur det ligger till före du skriver. Vad spelar det för roll egentligen hur många produkter det är? Jag är helt övertygad om att det kommer att komma fler produkter också om det är något som verkar vettigt och har samma kvalite.

Att kaffe endast skulle vara bra för hälsan är då något nytt för mig i alla fall. Sedan är det intressant att notera att i just Zinzinos fall skulle försäljningen dala om det inte vore för den nya produkten.

Generellt kan man säga om just Zinzino att det är ett av de bättre MLM-bolagen även om en mängd filurer med tveksam historia och trovärdighet ligger bakom. Det sista året har man faktiskt ökat kundförsäljningen avsevärt till en ovanligt stor andel när det gäller MLM. Men då ska man veta att detta skedde samtidigt som man lanserade Zinzino4Free.

När vanliga kunder kan vara något mellanting mellan försäljare och kunder men räknas som kunder för att snygga till statistiken så bör man dra åt sig öronen. Förmodligen går snacket som så att de som inte verkar vara lovande försäljare eller är tveksamma övertalas att vara kunder först med möjlighet att få sina produkter gratis om de hittar nya kunder. Vill de gå vidare kan de även bli försäljare. Detta så kallade insteget gör ju att man hittar fler som kan reggas som kunder på papperet men egentligen är sugna på att vara nåt mellanting mellan försäljare och kund.
Citera
2014-02-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetpappa
Jämför man priserna på de produkter som säljs av MLM-bolag och de som säljs med traditionell marknadsföring och distribution så är MLM generellt dyrare. Så att MLM-bolag sparar in på marknadsföringskostnader är ju en klen tröst för kunden när royalties kostar så mkt.

Detta är inte sant till 100%, många av de produkter som jag sett säljas av MLM företag går inte att jämföra, märk väl jag säger inte ALLA produkter. Det är som att säga du skall ha en bil och sedan jämföra priset på en Kia och en Porsche. Det är samma produkt(bil) men skiljer sig på många andra saker. Om vi nu tar Zinzino som exempel då det verkar vara på tapeten just nu och deras kaffe. Skulle man ställa ut denna produkt på Mediamarkt bland flera hyllmeter av andra kaffemaskiner och kaffe hur skall då kund få veta att allt kaffe är handplockat, kommer från små plantage och man använder en slow roast metod för att rosta m.m. All fakta/information kommer inte fram genom reklamskyltar osv. utan det krävs kanske mer än så. Sedan måste man jämföra brygg/kok kaffe med i detta fall podskaffe när det gäller pris. Kollar man då på konkurrenternas priser på samma typ av kaffe så skiljer det sig inte så mycket i pris, att Zinzinos kunder sedan har möjlighet att få detta kaffe gratis så blir det rätt billigt. Sedan skall väl samma sak gälla här som med alltid annat, har man all information/fakta så får man väl sedan göra ett val om det är värt det eller inte precis som man gör när man gör alla sina val.

Citat:
Man kan tex kolla recensioner av privatpersoner eller proffs. Dock finns en poäng med att man kan testa produkten, problemet är att det inte finns ett sätt att ta betalt för denna merservice då det gäller fortsatta beställningar. Jo det finns ju sätt, men om de håller på lång sikt är tveksamt.
Absolut det kan man göra då måste man ju bara få dessa produkter till privatpersoner eller proffs som skall skriva om dem och sedan återstår ju att få den "stora massan" att hitta åt dessa recensioner.
Vet inte om jag skulle vilja ta betalt för kundvård, nöjda kunder är väl trogna kunder. Vilket i sin tur kan leda till nya kunder då vi människor faktiskt är experter på att berätta för varandra om bra och dåliga saker, filmer, restauranger, företag osv. Många kunder tar erbjudande om abonnemang på 12mån, har man då kvar ca 80% av kunderna efter 14mån så tolkar jag det som att produkten är bra.

Citat:
Att kaffe endast skulle vara bra för hälsan är då något nytt för mig i alla fall. Sedan är det intressant att notera att i just Zinzinos fall skulle försäljningen dala om det inte vore för den nya produkten.
Har du ett bra kaffe så finns det rätt mycket antioxidanter i kaffet, googla och var källkritisk skall du se det stämmer. Om du tror att försäljningen skulle dala utan nya produkten så kan du väl gå in på aktietorget och läsa de publika rapporterna för försäljningen. Sedan kanske det är naturligt att det inte blir samma ökning som tidigare då deras representanter har 2 produkter att fokusera på och en del kanske bara väljer att jobba med den nya, då har den gamla inte samma exponering.

Citat:
Generellt kan man säga om just Zinzino att det är ett av de bättre MLM-bolagen även om en mängd filurer med tveksam historia och trovärdighet ligger bakom. Det sista året har man faktiskt ökat kundförsäljningen avsevärt till en ovanligt stor andel när det gäller MLM. Men då ska man veta att detta skedde samtidigt som man lanserade Zinzino4Free.
Anledningarna kan ju vara många till ökningen och dessa går ju bara att spekulera i, kanske är det så enkelt att folk ville ha något för att rekommendera produkten vidare. Tror dock att produkten måste vara bra för att folk skulle rekommendera den, jag skulle då inte rekommendera vidare något som jag inte själva tycker är bra eller tror på men alla är väl olika där också.

Citat:
När vanliga kunder kan vara något mellanting mellan försäljare och kunder men räknas som kunder för att snygga till statistiken så bör man dra åt sig öronen. Förmodligen går snacket som så att de som inte verkar vara lovande försäljare eller är tveksamma övertalas att vara kunder först med möjlighet att få sina produkter gratis om de hittar nya kunder. Vill de gå vidare kan de även bli försäljare. Detta så kallade insteget gör ju att man hittar fler som kan reggas som kunder på papperet men egentligen är sugna på att vara nåt mellanting mellan försäljare och kund.
När du själv ser en bra film eller ätit god mat på en restaurang och sedan rekommenderar/pratar om den och säger åt personer att gå och se den om de vill se en bra film eller äta på restaurangen. Är du då en försäljare? Skall man då dra åt sig öronen när någon berättar detta för det måste vara något lurt varför personer säger det?
Tror inte syftet var att snygga till statistiken utan att ge kunderna ett mervärde för något som vi människor redan gör idag. Vi rekommenderar saker men får väldigt, väldigt sällan betalt för det. Alla som tar bilder på saker som de köpt och gjort och lägger ut på t.ex. Facebook, det är ju gratis marknadsföring för företag och de gnuggar säker händer åt alla dessa sociala medier, tänk så mycket gratisreklam de får utan att behöva betala för det.
Om din teori stämmer skulle då inte en massa kunder bli partners då och göra statistiken ful igen? Det är enligt mig en stor skillnad på att vara användare av en produkt som man sedan rekommenderar för att få gratis och att professionellt marknadsföra den för att få betalt.
Citera
2014-02-25, 16:48
Medlem
Mycket intressant läsning. En liten fråga dock, vad händer om man inte lyckas rekrytera sina 4 pers?
blir det 0kr för det? Och vad händer när marknaden blir mättad, ex säg att jag är i 5:e ledet av "pyramiden" jag rekryterar 4 kompisar och får x kronor för det, jag måste nu hjälpa mina 4 kompisar
att hitta 16 nya rekryter för att "pyramiden" ska fortsätta.

Min tanke är att detta borde ju bli ohållbart i längden, för till slut måste det ju bli så vansinnigt mycket folk som ska till för att företaget ska kunna fortsätta så att det blir löjligt. Personligen ställer jag mig
ytterst skeptiskt till denna typ av verksamhet rent generellt... har jobbat lite med liknande verksamhet, men sålde dammsugare (pro aqua) och tycker detta verkar vara ungefär samma skrot och korn.

Skulle vara lite intressant att se vart de får sina intäkter ifrån och vart de går, och vad det är som
motiverar det höga priset, för tydligen finns det ju liknande maskiner av kända märken på Elgiganten
för dryga 1000:- Vad är det som gör att deras maskin är så vansinnigt mycket bättre så att alla bara måste ha en
Citera
2014-02-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forumtrollet
Mycket intressant läsning. En liten fråga dock, vad händer om man inte lyckas rekrytera sina 4 pers?
blir det 0kr för det? Och vad händer när marknaden blir mättad, ex säg att jag är i 5:e ledet av "pyramiden" jag rekryterar 4 kompisar och får x kronor för det, jag måste nu hjälpa mina 4 kompisar
att hitta 16 nya rekryter för att "pyramiden" ska fortsätta.
Nu vet jag inte jag inte riktigt vart du fått "rekrytera 4" ifrån men det är som alla andra jobb med provision, inge jobb=inga pengar. Spelar ingen roll om du skulle varit först och Sverige om du inte jobbat något själv, 0 kunder = 0 kronor. Det ju trots allt inget lotteri där man betalar in pengar och sedan hoppas på att få någon tillbaka.
Sedan är det ju så att det är kunder först och främst som man skall demonstrera produkterna för, hittar man sedan folk som vill jobba tillsammans med är det ju bara bra. Är du intresserad av att veta mer exakt, så skicka ett PM så tar vi det via skype eller liknande.
Att ha folk man jobbar med, partners, kan jag väl tycka att man jämför med de kedjor som startar upp fler butiker i andra geografiska områden. Vi har alla en del gemensamma kontakter och en del är sådana som vi inte har gemensamma. Skall då jag nå ut med så många som möjligt med produkterna är det väl bättre att man är fler som gör samma sak än att man själv skall göra alla demonstrationer. Det duger gott och väl med att de refererar en vidare så att man får möjlighet att prata med fler personer. Sedan kan man inte göra annat än att presentera det man vill och låta folk utnyttja sin fria vilja och göra ett val.

Citat:
Min tanke är att detta borde ju bli ohållbart i längden, för till slut måste det ju bli så vansinnigt mycket folk som ska till för att företaget ska kunna fortsätta så att det blir löjligt. Personligen ställer jag mig ytterst skeptiskt till denna typ av verksamhet rent generellt... har jobbat lite med liknande verksamhet, men sålde dammsugare (pro aqua) och tycker detta verkar vara ungefär samma skrot och korn.
Ohållbart blir det när man har inställningen att alla skall jobba med MLM och att ingen skall vara kund. Så fungerar det ju inte, alla vill inte jobba med detta och det kan jag förstå. Det krävs ett visst mod att göra det, man skiljer sig från mängden och går en väg som inte "alla andra" gör. Så de som gör det har en anledning till varför man jobbar några timmar mer än sitt vanliga jobb varje vecka.
Om vi pratar produkter så kan vi väl jämföra med något annat. Känner du någon som inte har en mobiltelefon eller "platt-tv" hemma? Tror du Apple, Samsung och alla andra tillverkare säger: "Nu har alla dessa produkter så det är ingen idé att fortsätta tillverka några fler"?
Tror jag redan vet svaret på den frågan, varför skall MLM företag då helt plötsligt få "slut" på kunder och allt skall rasa samman osv.?

Citat:
Skulle vara lite intressant att se vart de får sina intäkter ifrån och vart de går, och vad det är som motiverar det höga priset, för tydligen finns det ju liknande maskiner av kända märken på Elgiganten för dryga 1000:- Vad är det som gör att deras maskin är så vansinnigt mycket bättre så att alla bara måste ha en
En strategi kanske, varför kostar produkter olika? Det går ju kanske bara att fantisera om, varför kostar en Porsche mer än en KIA? Finns många olika saker varför saker kostar det som de kostar men en saker är ju säkert den som säljer mest av sina maskiner fått sälja mest kaffe. De kanske då väljer att gå back på varje såld maskin för att tjäna igen det på mängden kaffe som de får sälja till dem. Nu är ju detta bara spekulationer då jag inte har exakta uppgifter på pris i alla led, från råvara till försäljning till kund.
Citera
2014-03-06, 11:46
Medlem
Fetpappas avatar
Citat:
En strategi kanske, varför kostar produkter olika? Det går ju kanske bara att fantisera om, varför kostar en Porsche mer än en KIA? Finns många olika saker varför saker kostar det som de kostar men en saker är ju säkert den som säljer mest av sina maskiner fått sälja mest kaffe. De kanske då väljer att gå back på varje såld maskin för att tjäna igen det på mängden kaffe som de får sälja till dem. Nu är ju detta bara spekulationer då jag inte har exakta uppgifter på pris i alla led, från råvara till försäljning till kund.

En Porsche är såklart mkt dyrare att bygga. Pröva att ta ett KIA-chassi och en upphottad kaross och sälj den till Porsche-pris. Kunder och motorpress kommer såga bilen och den går inte att sälja.

Angående priser på maskiner och kaffe så är Zinzino dyrare än alla konkurrenter på både kaffe och maskiner så resonemanget att man tar igen det ena på det andra håller inte. Dessutom säljs kaffet och maskinerna i andra länder till lägre pris än konkurrenterna.

Här är en organisation som gråimporterar Zinzinos kaffe och maskiner och säljer i Estland, men även Norden och Baltikum. De säljer även till Zinzinos egna försäljare, ironiskt nog.

http://www.kohvitellimus.ee/index.php

OnT: Försäljningen i Sverige senaste kvartalet är ner 17 % jämfört med motsvarande kvartal året innan. Sverige iskallt? Övriga marknader förutom ett fåtal växer Zinzino fortfarande.

Står även i rapporten att marginalerna på den nya produktlinjen är mkt stor men å andra sidan finns inget skydd mot konkurrens, omega3-olja är ju liksom inte patenterat som kaffemaskinerna. Man får ju ändå säga att det inte är nåt fel på den nya produktlinjen, men marginalerna kommer krympa i och med att andra kommer sälja samma sak med stigande omsättning.
Citera
2014-03-07, 18:29
Medlem
Citat:
En Porsche är såklart mkt dyrare att bygga. Pröva att ta ett KIA-chassi och en upphottad kaross och sälj den till Porsche-pris. Kunder och motorpress kommer såga bilen och den går inte att sälja.

Eftersom du använder ordvalet såklart så måste du vara mer insatt i vart alla delarna tillverkas än vad jag är. Så vitt jag vet kan delarna komma från exakt samma kinesiska fabrik men bara för att man sätter ett företags logga och en annan design på bilen så kostar den olika. Detsamma gäller med espressomaskiner, jag kan inte säga varför priset skiljer sig. Kanske kan det vara på det viset som du säger ang. porsche att såklart är zinzinos maskiner dyrare att bygga men detta verkar du ju ha full kunskap om på samma sätt som du har kunskapen om biltillverkningen eftersom du kan påpeka på priset. Det har inte jag utan, jag vill ha valuta för pengarna och än idag är jag och många andra nöjda med maskinerna och priset i och med att kundbehållningen är ca 80% efter 14mån. Detta borde vara en valfrihet som alla har, att välja vilka produkter man skall köpa, så länge man är nöjd med det man får.

Citat:
Angående priser på maskiner och kaffe så är Zinzino dyrare än alla konkurrenter på både kaffe och maskiner så resonemanget att man tar igen det ena på det andra håller inte. Dessutom säljs kaffet och maskinerna i andra länder till lägre pris än konkurrenterna.

Nu får du rätta mig om jag har fel. Det jag vet om marknadsekonomi är att om jag får sälja massor med maskiner till ett billigt pris, oavsett kvalité på maskinen. Så innebär det att jag får sälja mer kaffe till dessa maskiner vilket innebär att förbrukningen ökar och jag tjänar mer pengar eftersom konsumtionen är större totalt sett?
Då innebär detta att jag kanske inte vill tjäna några pengar alls på mina maskiner utan väljer att gå back på dessa för att i längden tjäna mer pengar på kaffet, detta är en strategi och det var mitt resonemang.
Återkommer här till din första mening ang. Porsche. Du verkade inte tveka en sekund att Porsche skall vara dyrare än KIA, så har du då någonsin funderat över eller forskat i om det finns en anledning till att kaffet är dyrare än konkurrenternas, kvalité eller råvara som skiljer sig kanske.

Citat:
Här är en organisation som gråimporterar Zinzinos kaffe och maskiner och säljer i Estland, men även Norden och Baltikum. De säljer även till Zinzinos egna försäljare, ironiskt nog.

http://www.kohvitellimus.ee/index.php

Detta kan jag inte annat se än som en bevis på att produkten och kaffet är riktigt bra produkter. Zinzino har en produkt som är så bra att det är värt att starta företag och sälja samma produkter. Anser att folk har en fri vilja att köpa vart de vill, blir bara glad om folk väljer att dricka Europas bästa kaffe.

Citat:
OnT: Försäljningen i Sverige senaste kvartalet är ner 17 % jämfört med motsvarande kvartal året innan. Sverige iskallt? Övriga marknader förutom ett fåtal växer Zinzino fortfarande.

Står även i rapporten att marginalerna på den nya produktlinjen är mkt stor men å andra sidan finns inget skydd mot konkurrens, omega3-olja är ju liksom inte patenterat som kaffemaskinerna. Man får ju ändå säga att det inte är nåt fel på den nya produktlinjen, men marginalerna kommer krympa i och med att andra kommer sälja samma sak med stigande omsättning.

Varför försäljningen ser ut som den gör kan jag inte svara på, har inte alla rapporter framför mig eller insyn i alla siffror för att kunna göra en bedömning. Kanske beror det på att förra året var ett starkt kvartal eller så är det så att vi som jobbar med företaget får ta på oss skulden till detta. Vi marknadsför inte produkterna tillräckligt bra.

Omega-3 produkter är ju inte nytt alls, har funnits så länge jag kan minnas. Skillnaden ligger väl i innehållet i produkten, mängden och vilken typ av Omega-3 som används. Mitt förtroende för denna produkt är större än till kaffet pga att det finns tester som görs av oberoende laboratorium som kan visa upp resultaten. Har kunder som använt många andra olika produkter och när de gjort tester så har de inte så bra resultat vilket egentligen innebär att de har kastat "pengarna i sjön". Efter några månader med Zinzinos balanceprodukter så har de fått bra/rekommenderade värden. Så frågan är ju att när man upptäcker detta varför skall man då byta mot ett billigare alternativ som kanske inte fungerar?
Citera
2014-03-08, 15:12
Medlem
Fetpappas avatar
Citat:
Eftersom du använder ordvalet såklart så måste du vara mer insatt i vart alla delarna tillverkas än vad jag är. Så vitt jag vet kan delarna komma från exakt samma kinesiska fabrik men bara för att man sätter ett företags logga och en annan design på bilen så kostar den olika. Detsamma gäller med espressomaskiner, jag kan inte säga varför priset skiljer sig. Kanske kan det vara på det viset som du säger ang. porsche att såklart är zinzinos maskiner dyrare att bygga men detta verkar du ju ha full kunskap om på samma sätt som du har kunskapen om biltillverkningen eftersom du kan påpeka på priset. Det har inte jag utan, jag vill ha valuta för pengarna och än idag är jag och många andra nöjda med maskinerna och priset i och med att kundbehållningen är ca 80% efter 14mån. Detta borde vara en valfrihet som alla har, att välja vilka produkter man skall köpa, så länge man är nöjd med det man får.

De flesta är nog så pass insatta så att de inser att det sitter ett helt annat chassi i en KIA. KIA säljer inte bilar som är ens i närheten av den billigaste Porschen. Större motor, högre effekt per cylindervolym, lättare och dyrare material, dyrare bromsar, dyrare material i inredningen. Sen ska alla delar balanseras till en fungerande bil. Alltså detta är självklarheter. Så att du gör liknelser när du har noll koll tycker jag är lite pinsamt.

Zinzinos maskiner är inte så dyra att bygga och ligger förmodligen inom samma spann som andra tillverkare. Att de är dyrare här än i Frankrike beror ju på att Zinzino har ensamrätt och kan ta vilket pris de vill så länge de får ha kvar ensamrätten. Maskinerna är så klart patenterade så att ingen annan kan bygga kopior. Samma sak med själva kapslarna.

Citat:
Nu får du rätta mig om jag har fel. Det jag vet om marknadsekonomi är att om jag får sälja massor med maskiner till ett billigt pris, oavsett kvalité på maskinen. Så innebär det att jag får sälja mer kaffe till dessa maskiner vilket innebär att förbrukningen ökar och jag tjänar mer pengar eftersom konsumtionen är större totalt sett?
Då innebär detta att jag kanske inte vill tjäna några pengar alls på mina maskiner utan väljer att gå back på dessa för att i längden tjäna mer pengar på kaffet, detta är en strategi och det var mitt resonemang.

Detta är en strategi ja! Men Zinzino gör varken eller, priset på maskinerna och priset på kapslarna är högre än hos konkurrenterna. Om du jämför prisbilden i Frankrike ser du att både kaffet och maskinerna är oftast tom billigare än konkurrenterna. Om man kollar på Zinzinos rapport så ser man att de inte kan sänka priserna eftersom kostnaderna för provision till försäljarna är för höga.

Fine! Om folk vill betala ett högt pris pga av höga försäljningskostnader så låt dom göra det. Problemet är att många inom Zinzino köper kaffet för att de vill vara försäljare, inte för att de tycker kaffet är värt pengarna. På senaste tiden har Zinzino sagt att de fått en massa kunder. Det sammanfaller med Zinzino4Free. Tanken är att jag får kaffet gratis om mina vänner köper det också. Ligger i gråzonen mellan att vara försäljare och kund. För de som knappt får 4 vänner att dricka är ju ändå en stor del av säljkåren i ett vanligt MLM-företag och nu hamnar många där, registrerade som kunder.

Hur många tycker det är värt att bara vara vanliga kunder även om Zinzino4Free inte fanns? Vem vet!

Citat:
Återkommer här till din första mening ang. Porsche. Du verkade inte tveka en sekund att Porsche skall vara dyrare än KIA, så har du då någonsin funderat över eller forskat i om det finns en anledning till att kaffet är dyrare än konkurrenternas, kvalité eller råvara som skiljer sig kanske.

Nej jag har inte skruvar sönder olika maskiner eller låtit en expert göra det. Men om du beaktar priserna på en vanlig marknad som Frankrike där både ert kaffe och Nescafe etc säljs så ser du att det inte är exceptionellt mkt bättre kvalité.

Citat:
Detta kan jag inte annat se än som en bevis på att produkten och kaffet är riktigt bra produkter. Zinzino har en produkt som är så bra att det är värt att starta företag och sälja samma produkter. Anser att folk har en fri vilja att köpa vart de vill, blir bara glad om folk väljer att dricka Europas bästa kaffe.

Ja Zinzino har lyckats marknadsföra kaffet, men folk börjar snabbt fundera på om det finns billigare. Om jag var försäljare skulle jag starkt ogilla att en konkurrent höll på med parallelimport. Men det vet vi alla och att citatet ovan säger du för att du vill framstå som att det inte spelar nån roll.

Citat:
Varför försäljningen ser ut som den gör kan jag inte svara på, har inte alla rapporter framför mig eller insyn i alla siffror för att kunna göra en bedömning. Kanske beror det på att förra året var ett starkt kvartal eller så är det så att vi som jobbar med företaget får ta på oss skulden till detta. Vi marknadsför inte produkterna tillräckligt bra.

Det kan vara en idé att kolla det för det är till syvende och sist nödvändigt att det går bra för bolaget så de kan betala ut provision. Alla år har nog varit starka kvartal, men man ser att Sverige är en svag marknad för just MLM. Jag tror att de i Sverige jobbar minst så bra som i andra länder men att folk är mer skeptiska till MLM som helhet här.

Citat:
Omega-3 produkter är ju inte nytt alls, har funnits så länge jag kan minnas. Skillnaden ligger väl i innehållet i produkten, mängden och vilken typ av Omega-3 som används. Mitt förtroende för denna produkt är större än till kaffet pga att det finns tester som görs av oberoende laboratorium som kan visa upp resultaten. Har kunder som använt många andra olika produkter och när de gjort tester så har de inte så bra resultat vilket egentligen innebär att de har kastat "pengarna i sjön". Efter några månader med Zinzinos balanceprodukter så har de fått bra/rekommenderade värden. Så frågan är ju att när man upptäcker detta varför skall man då byta mot ett billigare alternativ som kanske inte fungerar?

Alltså, att nivåerna av fettsyror måste vara som i testet är ju inte allmänt accepterat i forskarvärlden. Det är ett par som förespråkar det ja, men vissa är ju dessutom involverade ekonomiskt i produkten.

Oavsett detta så finns inget patentskydd eller liknande. Zinzino har ju bara beställt produkten av en tillverkare, det kan andra göra också och kapa marginalerna. Att få det att framstå som att Zinzino har den enda produkten som fungerar är ju dumt.

Detta är ju en väldigt lik produkt:

http://www.arcticmed.se/

Vad får dig att tro att det är en sämre produkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in