Citat:
Ursprungligen postat av
HalvAnonym
Men suck Alex jag trodde du fattat detta redan.
Desto mer du försöker gömma dig, desto roligare blir det att leta efter dig och vad du möjligtvis gömmer. Desto mer kryptering, antivirus osv desto roligare att ta sig igenom. Använd en vanlig dator med ett vanligt antivirus, en vanligt telefon och bry dig inte om om "dom" kanske läser vad du skriver eller ser vad du laddar ned. Ägnar du hela ditt liv åt att kryptera, skydda, installera övervakningskameror, kolla upp regnr och söka samband känns det som att du förlorat. Att du beter dig som om du har något mycket hemligt att gömma och skydda gör dessutom antagligen att dina stalkers inte får dåligt samvete, utan snarare tvärtom känner att det är deras skyldighet, och att det är något hedersvärt, att övervaka och förfölja dig (det kan ju faktiskt vara barnporr eller terrorplaner eller vad som helst du döljer!)
NSA funkar så, och säkerligen diverse gang stalkers också
http://cir.ca/news/nsa-targets-tor
Släpp det och gå vidare med ditt liv... Har du inget roligt jobb att lägga din tid på? Eller fritidsintresse typ resor eller teknik som du kan spara till och satsa på?
Jag har levt så ett helt år. Bara sett det som ett nöje att försöka se vad de kommer att göra härnäst beroende på mina aktiviteter. De har givetvis kommenterat saker jag gör via folks facebookflöden t.ex. Det har varit givande att studera och en ren underhållning. Jag har låtit dem se och ta del av mitt liv utan att bry mig i 12 månader för jag har inget att dölja. Men om jag vill söka in till olika skolor och universitet vill jag kunna göra det utan att de ser just vad jag väljer så de kan förbereda den platsen med folk. Detsamma gäller om jag söker jobb. Om jag vill få kontakt med andra som hävdar att de är TI's vill jag för deras säkerhet kunna göra det utan att bli avlyssnad/övervakad. Om jag vill få kontakt med människor överhuvudtaget vill jag kunna göra det utan att de kan spåra dessa och sedan utsätta mig för förtal. Jag vill inte ge dem chansen att ligga ett steg före hela tiden för att förstöra mitt liv. Jag tänker inte göra det så lätt för dem framöver. Ger man dem chansen så tar de den. Som sagt så litar jag inte på datorerna på bibblan efter att någon tydligt hackat sig in på dem och ändrat skrivbordsunderlägget som jag beskrev tidigare.
Den diskussion jag eftersöker kan hjälpa mig att samla bevis och visa att det här är på riktigt.
Jag vill veta vad folk konkret gjort i min situation. Jag vill även veta vad ni andra TI's använder för knep för att förbättra era liv. Om ni inte är troll utan faktiskt utsatta på riktigt skulle ni lätt vilja hjälpa andra i samma situation med tips. Att upplysa andra och försvåra det för dem att jävlas med folk är det bästa en TI kan göra för världen imo.
Jag tror iaf den viktigaste aspekten i början är att byta till Mac eller Linux tidigt.
Man kan allt eftersom köpa billiga nya mobiltelefoner för någon hundralapp eller gamla. Man kan läsa på om hacking teknik, somliga hack är hårdvarurelaterade andra är mer som virus som förs över. Jag tror att de först vill få tag i ens telefon fysiskt för att göra tillägg för att sedan kunna styra den och med tiden föra över mjukvara och annat.
Jag använder en webcam som övervakningskamera och även sound recorder, så om webcammen stängs av så som det gjort mystiskt ibland har jag åtminstone ljudet kvar och kan kontrollera ljudvågorna i olika program för att se plötsliga förändringar ifall att de ska gå in och förstöra något i lägenheten, förgifta maten eller liknande. Innan jag går tar jag alltid en screenshot på tiden då jag startar kameran och ljudinspelningen och ser att de är på. Flera gånger har kameran varit helt avstängd när jag kommit hem och kan se på screenshoten att den spelade in för fullt när jag gick. Jag haft gott om utrymme kvar. Som sagt jag har sett vad de förstört, vad gäller kläder och saker i lägenheten och nyligen lånade jag en dyr sak av en polare som när jag en dag kom hem fann att de gjort en enorm repa på. Detta för att skada mitt anseende och ytterligare föra mig in i skuld.
Platser som är suspekta där de kan gömma kameror är ställen där det finns en naturlig elförsörjning eftersom kamerorna behöver det.
Jag har i mitt letande varit framgångsrik och alldeles nyligen hittat ett pinholekameraliknande föremål i datorn som jag inte noterat förut. Ska undersöka det ytterligare.
Det här är den viktigaste aspekten vi TI's kan göra för att hjälpa varandra. Det försvårar för dem, inte tvärtom. Visst får de insikt om olika tips som utsatta kan ta till men det hjälper oss att utveckla metoder som är någorlunda fool proof för till slut hittar någon ett knep som fungerar.