2014-09-11, 21:22
Medlem
santamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Ok, jag håller med. Klantigt ordval om det handlar om dom "låga" hastigheterna. Men 200 km/h+ är vansinne.
Med din pinsamma kunskap om autobahn, borde du sluta uttala dig om vägar och hastigheter.

Länka gärna till vilken hastighet bilen höll då du uppenbarligen är expert på hastigheter! Kalle anka mätning av medtrafikanter funkar säkert som bevis för idioter, clown.
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rastarhundennu
Är det bekräftat att Ma*tin är en av de avlidna?

Nej, men en väldigt bra gissning. Då samma bil,ålder/ort stämmer in.
Citera
Medlem
Husvagnens avatar
Båda männen har nu dött:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19515697.ab
Citera
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Vilka spår pratar du om? Finns inga spår på bilden du länkar?
läser du inte tråden?! den bilden är borttagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Husvagnen
Båda männen har nu dött:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19515697.ab
edit: läser inte du heller tråden? tack einstein!
Citera
2014-09-11, 21:23
Medlem
Jag har en kompis som känner M*artin S**in. På hans FB syns även förmodligen bilen som de kraschade med. Han hade iaf ett riktigt skrytinstagram @martinshowdin hashtaggar allt med highlife osv Är det han? Jävligt tragiskt hur som helst....
Citera
2014-09-11, 21:24
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santaman
Med din pinsamma kunskap om autobahn, borde du sluta uttala dig om vägar och hastigheter.

Länka gärna till vilken hastighet bilen höll då du uppenbarligen är expert på hastigheter! Kalle anka mätning av medtrafikanter funkar säkert som bevis för idioter, clown.

Det gick för fort och det är anledningen till att dessa 2 gossar är döda. I Sverige jobbar vi för en nollvision. Vill du köra snabbt och visa att du har stake, bege dig till Bulgarien, Autobahn eller gokart.

Enkelt.
Citera
2014-09-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarasus
Hur tänkte du nu?

Det är ingen skev bil med mjuk plåt från 80-talet vi pratar om här. En så låg bil med så pass styvt chassi lyfter inte upp 1 däck, i så fall är det två eller fyra som är i luften samtidigt!

Är fjädringsvägen för kort kan ett hjul studsa eller vara i luften helt, beroende på övriga omständigheter.
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svem7366
Jag har en kompis som känner M*artin S**in. På hans FB syns även förmodligen bilen som de kraschade med. Han hade iaf ett riktigt skrytinstagram @martinshowdin hashtaggar allt med highlife osv Är det han? Jävligt tragiskt hur som helst....

Ja det är han. Det tragiska är att han är en i statistiken av unga män som tror de är odödliga och kör bil med mottot "det händer inte mig".
Citera
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morphing
Undrar vad som orsakade att hjulet lossnade.
Bilen voltade, slog emot en kant, slog emot en sten, slog emot vägen eller kort sagt vad som helst.
Förstår inte varför ni hänger upp er på att hjulet lossnade, det är hur vanligt som helst vid olyckor.
En kraftig snärt mot fälgen så kan man knäcka alla hjulbultar på en gång. Eller centrumbult om det nu sitter sådan på denna typen av bil.
Att hjulet lossnar utan anledning och därmed orsakar olyckan är väldigt osannolikt.
Citera
2014-09-11, 21:27
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santaman

Hastigheten var FÖR HÖG, och det är orsaken till att killarna är döda. Överrens?
Citera
Avslutad
Et av hjulen kan ha exploderat/spruckit/stukat sig. Från annonsen ser det ut att vara Apollo.

http://edbolian.com/all-of-the-lamborghini-gallardo-factory-wheel-options/

Enligt denna sida;

In 2009 Lamborghini added 2 wheel options with the launch of the LP560. The first, which replaced the Cassiopeia wheel as standard, is the Apollo wheel. It is only available in a satin silver finish.

De är också i silver på bild 1. http://www.autolife.se/page/77175/

I annonsen på blocket är de sedan svarta.

Jag finner bilder på Apollo wheels som är svarta, eller svarta med silverpolerade ekrar.
Dock, så tror jag i det här fallet så har ägaren målat om dem, för att få bilen att se ut att vara av lite senare årsmodell.

Men man kan också ha målat om de av andra orsaker, nämligen en föregående reparation. Fälgar repareras ofta. Men det kan nog vara lite känsligare att reparera fälgar som ska användas i dessa extrema hastigheter. Jag tror inte man gör någon större materialundersökning med X-ray eller annat för att se hur skicket på fälgen är, på en mindre nogräknad fälgreparationsfirma.

Man reparerar det man ser, och kanske till och med avlägsnar en del material för att få bort ojämnheter. Sedan ska fälgen ytbehandlas för att kunna få färgen att fästa. Man kan hoppas att det gjordes kemiskt, men någon mindre nogräknad kan ha sandblästrat/slipat och på det sättet ytterligare ha försvagat fälgen och ha infört komplikationer.

Sprickor efter en tidigare smäll kan alltså ha funnits kvar inne i fälgen, och tillsammans med värmeutvecklingen under körningen från bromsar så försvagades det hela och kollaps sker.

Vad jag förstår är fälgtypen av aluminium så de ska inte explodera på samma vis som en magnesiumfälg kan. Men luminium smälter vid redan 660 grader. Långt tidigare förlorar det dock styrka. http://www.aluminiumdesign.net/why-aluminium/properties-of-aluminium/

At high temperatures, aluminium’s strength decreases. At temperatures continuously above 100°C, strength is affected to the extent that the weakening must be taken into account.

Värmen från extremt bromsande under lång tid, kanske en till del påliggande kloss tillsammans med en närvarande inre spricka kombinerat med dåliga vägar där hjulet fått ta emot många små stötar och till slut kanske en sista kraftig stöt har fått hjulet att kollapsa och olyckan var ett faktum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av *Mohammed*
Vilket tragiskt öde för en sådan vacker bil

Tragiskt att två unga killar ska förlora livet på detta sätt . passageraren kan ju inte rå för hur föraren kör . Mina tankar går till anhöriga .....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in